בשיתוף:
המרכז הישראלי של קהילת העסקים הבינוניים / צילום: Shutterstock

המרכז הישראלי של קהילת העסקים הבינוניים / צילום: Shutterstock

המרכז הישראלי של קהילת העסקים הבינוניים בישראל יוצא לדרך

המרכז הישראלי של קהילת העסקים הבינוניים בישראל הושק בכנס מקוון שעסק בצמיחה בעידן הפוסט קורונה

המרכז הישראלי של קהילת העסקים הבינוניים הושק השבוע בכנס הראשון של המרכז שהוקדש כולו לצמיחה בשנת 2021. במפגש השתתפו מאות מנהלים בעסקים בינוניים שקיבלו מידע, כלים ודוגמאות מעוררות השראה ליצירת מנופי צמיחה בשנת 2021.
ריכזנו עבורכם את הדברים ששווה לכם ללמוד ממנו:

העסקים הבינוניים חשובים לכלכלת ישראל

אופיר מורד, סמנכ"ל ומנהל החטיבה העסקית בבנק מזרחי טפחות פתח את המפגש ואמר כי תרומתם של העסקים הבינוניים לכלכלה ולחברה בישראל קריטית, הן בשל היקפי המשרות שהם יוצרים מידי שנה והן בשל התרומה שלהם לפיריון, לכן הבנק בחר להציב אותם בלב האסטרטגיה של הבנק ולהעמיד לשירותם

את התשתית המיטבית למוצרים ולשירותים הבנקאיים הנדרשים לפעילות השוטפת של העסק ולצמיחתו, לצד שירות אישי ומקצועי.

לדבריו, כפי שהמעמד הבינוני הוא זה שמבטיח את הדמוקרטיה, הרי שעסקים הבינוניים הם המפתח לכלכלה יציבה ולפריון.

לצפייה בהרצאה לחצו כאן

למרות האופטימיות, הסכנה לא חלפה

אייל ינאי, מנכ"ל משותף ב-CofaceBDI שערכה מחקר מיוחד על העסקים הבינוניים ב-2021 סיפר כי העסקים הבינוניים בישראל התמודדו גם לפני 2020 עם חוסן פיננסי נמוך, הנובע מהון עצמי נמוך, הוצאות מימון גבוהות, וקשיים בהקמת עסק ותפעולו, הנובעים מבירוקרטיה ורגולציה.

לדבריו, למרות שנראה כי המשק יחזור לשגרה כזאת או אחרת, העסקים הבינוניים עדיין חשופים לסיכונים הנובעים מאתגרים הכרוכים מצורך בהון חוזר, ירידה בהכנסות משקי הבית בשל תום תקופת החל"ת, הגרעון הלאומי שישפיע על יכולת התמיכה הממשלתית לעסקים וחובות רבים שנפרסו ומסתיימים במחצית 2021.

לצפייה בהרצאה לחצו כאן

מדיניות הממשלה צריכה להתאים את עצמה לעסקים בינוניים

חן הרצוג, שותף וכלכלן ראשי ב-BDO סקר את מנועי הצמיחה של המשק בשנת 2021 והציע מדיניות ממשלתית שתסייע לעסקים הבינוניים לצלוח את המשבר ולצאת ממנו כאשר הם ערוכים לצמיחה. המדיניות אותה הוא מציע מתחלקת לשלושה נושאים מרכזיים והם: השקעה בתשתיות לאומיות כמו תשתיות תקשורת, תחבורה ואנרגיה ירוקה, שתביא לכיסוי מלא של כל הארץ וכל המרכזים התעסוקתיים והעסקיים, השני הוא פיתוח תשתיות דיגיטל שיסייעו לעסקים ליישר קו בכל הנוגע למסחר מקוון, תשתיות לוגיסטיות ושינוע והשלישי הוא הכשרות מקצועיות שיהפכו את מענקי החל"ת הנותרים לזמן אותו ניתן יהיה להשקיע בלמידה ובשיפור יכולות אישיות של העובדים.

לצפייה בהרצאה לחצו כאן

הבנקים רוצים לתת לכם כסף

אם כן, מהם אפיקי הצמיחה לעסקים בינוניים בשנה הנוכחית? מודי שפריר, אסטרטג ראשי בבנק מזרחי טפחות, יפעת פולקמן, שותפה בחברת הייעוץ BDO Corporate Strategy וזאב בכר, מנכ"ל רגבה מטבחים ניסו לענות על השאלה בפאנל שהוקדש לנושא.

מודי שפריר ציין כי למרות שחברות רבות אימצו מודל שמרני בכל הנוגע למימון במהלך תקופה זו, המדיניות הזו שווה בחינה מחדש משום שבבנקים ובמוסדות הפיננסיים יש נכונות להעניק מימון בתנאים טובים דווקא עכשיו בשל יתרות המזומנים וסביבת הריבית הנוחה יכולה לספק הזדמנות למימון בתנאים נוחים.

יפעת פולקמן סיפרה כי חברות שהגיעו למשבר הקורונה עם תכנית אסטרטגית היו במצב טוב יותר מאלה שלא היתה להן אחת כזאת, משום שמטבען תכניות אסטרטגיות מספקות מענה לתרחישי קיצון.

דוגמא טובה להיערכות למשבר הקורונה, שנבעה מתכנית אסטרטגית, העניק זאב בכר, מנכ"ל רגבה. זאב סיפר שעל מנת לשמור על קצב מכירות ראוי גם בתקופת הקורונה, בנו בחברה קיט הכולל ספר השראה, ומגוון של עצים, חיפויים ודוגמאות, שמטרתו היתה לאפשר ללקוח לבחור גם מרחוק.

לצפייה בפאנל לחצו כאן

בינה מלאכותית: מנוף צמיחה משמעותי לכלכלה הישראלית

מנכ"לית משרד המדע והטכנולוגיה - שי לי שפיגלמן, סיפרה כי למרות המשבר הכלכלי שאנו נמצאים בעיצומו, מחקרים מוכיחים כי מדינות שהשקיעו במנועי צמיחה הצליחו לצאת מחוזקות ממשברים כלכליים. לדבריה, במשרד המדע והטכנולוגיה מנסים לחשוב 5-10 שנים קדימה ולזהות את משברי הצמיחה ולמפות אותם, כמו בינה מלאכותית בה ישראל נחשבת למובילה עולמית. חלקה של הממשלה בתחום זה הוא פיתוח תשתיות מחשוב, בדמות מרכז על למחשוב על ופיתוח הון אנושי בתחום באמצעות השקעות באקדמיה ובפיתוח הכשרות תעסוקתיות.

לצפייה בראיון לחצו כאן

הכסף מחכה לכם

בפאנל מיוחד שעסק בשאלה כיצד המדינה יכולה לסייע לעסקים בינוניים, בו השתתפו נעמה קאופמן פס, משנה למנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה וד"ר מלכה ניר, סמנכ"ל וראש זירת יצור מתקדם ברשות החדשנות גילינו כי במשרד הכלכלה, ברשות לחדשנות ובסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים מחכים לבעלי העסקים הבינוניים שותפים שיכולים ורוצים לסייע באיתור מוקדי צמיחה ומימונם. ד"ר מלכה ניר סיפרה כי דווקא עכשיו, כשהצמיחה במשק בירידה, כדאי להטמיע חדשנות כדי לשפר את הרווח התפעולי והפריון, באמצעות שיפור תהליכי יצור, מעבר לאוטומציה ונצילות משופרת של מכונות היצור, יצור מוצרים חדשניים בעלי טכנולוגיה מתקדמת, שיובילו לרווח וביקוש גדול יותר.

נעמה קאופמן פס סיפרה כי נכון להיום מרבית העסקים הבינוניים אינם מנצלים את ההטבות והמענקים שעומדים לרשותם בעקבות הקורונה, וקראה להם לעשות כן ובהקדם. בהקשר זה נזכיר כי מענקי הארנונה העומדים לרשותכם עדיין זמינים ויכולים לגלם חיסכון משמעותי.

לצפייה בפאנל לחצו כאן

אנרגיות מתחדשות וחכמות מאי פעם

יקי נוימן - מנכ"ל דוראל אנרגיה, שניהל את ההנפקה הראשונה בזום במהלך סגר הקורונה הראשון סיפר כי פוטנציאל הצמיחה הטמון באנרגיות מתחדשות עצום ולא רק לחברות העוסקות בתחום אלא למעגלי עשייה נוספים כמו מהנדסים, אדריכלים, עורכי דין ורואי חשבון, חברות הקמה ועוד . חברת דוראל, שזכתה במכרזים גדולים בתחום האגירה מפתחת בימים אלה פתרונות המתאימים במיוחד לאזורים חקלאיים ולהשתמש במשאב הקרקע, המהווה את המשאב המאתגר בתחום, פעמיים: להשתמש באותה יחידת השטח הן לחקלאות והן לאגירת אנרגיה סולארית.

לצפייה בראיון לחצו כאן

כתבות

לכל הכתבות