הניצוץ | מהו הניצוץ שלך?
נטעלי שם-טוב / איור: גיל ג'יבלי

נטעלי שם-טוב / איור: גיל ג'יבלי

נטעלי שם טוב הבינה שלגליל מגיע ייצוג תקשורתי אמיתי – וחזרה הביתה לעשות מעשה

כבת האזור, שם טוב פועלת לעידוד ופיתוח של עיתונות ותקשורת בגליל, על ידי יצירה של תוכן מקומי מקורי מגוון. זאת מתוך הבנה כי התקשורת צריכה להתעניין בפריפריה - גם שלא מתרחשים בה אירוע בטחוני או כרוניקה שלילית אחרת; סדרת הפודקאסטים "מה בגליל - איפה שהכל התחיל", ששמה לה למטרה להביא את הגליל לקדמת הבמה התקשורתית והתיירותית, היא תוצר של אותה החשיבה
26.09.2021
גילה יעקבי גורביץ, ראש תחום תיירות ותרבות – הרשות לפיתוח הגליל.

במסגרת תפקידה מנהלת את המדיניות, האסטרטגיה והפעילות בתחומי התיירות והתרבות במרחב הגליל: גליל עליון, גליל תחתון, גליל מערבי, עמקים וגולן. בעלת ניסיון מקצועי רב שנים במגזר הציבורי והפרטי בתחומי ניהול ההון האנושי וההדרכה, בניהול פרויקטים ויזמויות דיגיטליות.

בעלת MA בפסיכולוגיה ארגונית ותעשייתית, תעודת הוראה באזרחות ותעודת דירקטוריון 
גילה יעקבי גורביץ / צילום: הרשות לפיתוח הגלילגילה יעקבי גורביץ / צילום: הרשות לפיתוח הגליל

הדמות: נטעלי שם טוב

התפקיד: עיתונאית חדשות 12, מגישת ועורכת חדשות, אשת רדיו וטלוויזיה ישראלית, מרצה לתקשורת.

ציטוט:

"התקשורת היא משאב ציבורי שחוטא לתפקידו העיקרי. אבל בעידן של סיבים אופטיים, אינטרנט מהיר ועבודה מרחוק - אין לנו עוד תירוצים. הגיע הזמן שנגיע. נגיע לעוד קבוצות, לעוד אוכלוסיות, לעוד מקומות. דין נווה אילן כדין נווה אטיב ודין קריית שמונה כדין תל אביב".


הניצוץ: לפני כשנתיים, נטעלי שם טוב חזרה הביתה. אחרי עשור בתקשורת הארצית היא הבינה ששום דבר ממה שקורה בה לא מתחבר לה לפה - לבית שלה, לתבנית נוף מולדתה, לגליל. בשנים האחרונות היא פועלת כדי לעודד פיתוח של עיתונות ותקשורת בגליל, על ידי יצירת תוכן מקומי מקורי עבור פלטפורמות מקומיות, ארציות ובינלאומיות.

מה למדתי מהדמות: אחרי שנים של סיקור חסר על הגליל במגוון תחומים, ההתפתחויות הטכנולוגיות של העידן הנוכחי מאפשרות לנו לספר בעצמנו את הסיפור של כל מרחב הגליל. אין באמת סיבה שכל התוכן של המדינה ימשיך להיות מופק באזור אחד, בתעשיית תקשורת שלא תמיד פתוחה בפני אוכלוסיות שלמות. יש הבנה ברורה שהתקשורת צריכה להתעניין יותר בפריפריה הגלילית - מעבר לאירוע בטחוני או כרוניקה שלילית כזו או אחרת.

הייצוג התקשורתי הגלילי נמצא במצב הגרוע מאי פעם, אבל עכשיו אנחנו יכולים לשנות זאת. בעידן שבו כל טלפון הוא עמדת תקשורת מלאה, אנחנו יכולים להעביר את השידור אלינו. נכון, יש לנו אתגרים וחסמים גדולים כמו פערי חינוך, בריאות, תעסוקה ועוד, אבל יש אינספור מחקרים שמראים שלתקשורת ולעיתונות תרומה מכרעת ללכידות חברתית, למעורבות, לגיוס משאבים, לפיתוח תשתיות ולשיפור באיכות החיים. אז בנוסף לשאלות רבות כגון כמה רופאים לנפש יש כאן, כמה מקומות תעסוקה צריכים עוד להיות כאן, כמה השקעות עוד צריך להביא אל הגליל, אנחנו צריכים לשאול גם כמה עיתונאים ויוצרי תוכן תקשורתי לנפש יש אצלנו? ואולי, זה יעזור גם בצמצום הפערים האחרים? ויביא את הגליל למקום הטבעי שלו, תרתי משמע.

נטעלי שם טוב מהווה עבורי, כמי שפועלת ועובדת למען קידום ופיתוח הגליל, מוקד השראה והבנה - שאין סיבה להשלים עם המצב הקיים ושיש לנו את הכוח, האימפקט והחובה לשנות את המצב, - כתושבי הגליל, כבעלי תפקידים משמעותיים ומובילים בתחומנו.

סדרת הפודקאסטים של הגליל - סיפור של חיבור

מזה שנים רבות התיירות והטיילות של הגליל מוכרת מאד ומושכת קהלי יעד רבים - יותר תיירות פנים פחות תיירות נכנסת - אבל רוב החופשות הישראליות באזור נותרו קצרות. אחד האתגרים המרכזיים של העוסקים בתחום הוא לעודד את התיירות לאורך יותר ימי חופשה בגליל, להגדיל את ימי האירוח והלינה ובין היתר להביא ערך מוסף למטייל - על ידי יצירת תוכן והנגשת המידע, לספר לו את הסיפור וליצור לו את החוויה ממנו.


אני מאמינה גדולה ביצירת תוכן. תוכן מגבש מידע, מגביר ידע ויוצר עניין, מוביל ליצירה או שינוי של תודעה ובסופו של דבר מניע לפעולה. רבות מפעולות האסטרטגיה והשיווק שאני מפתחת ומקדמת במסגרת תפקידי, הן להביא את הגליל לקדמת הבמה התקשורתית והתיירותית בדרך חדשנית, מחוץ לקופסה; להנגיש אותו בפלטפורמות דיגיטליות פורצות דרך שפיתחנו ברשות לפיתוח הגליל, עבור קהלי היעד השונים.

ההשראה לפרוץ את הגבולות המוכרים לנו בין חלקיו השונים של הגליל ובעיקר לפרוץ את הגבולות שלנו בכלל, דרשה מאיתנו לחשוב מחוץ לקופסה של ארגז הכלים המוכר והידוע. היא הביאה אותנו, ברשות לפיתוח הגליל, לייצר לראשונה סדרה שלמה של פודקאסטים שמחברים יחד נקודות שונות בגליל, דרך חוט שדרה אזורי אחד, לכדי טיול שלם. כזה שיש בו רצף וסיפור מעפולה עד מטולה, מהים אל הגולן, מעמק החולה ועד עמק יזרעאל. סדרת הפודקאסטים "מה בגליל - איפה שהכל התחיל" נוצרה על מנת לקדם את התיירות באזור, אבל הם גם מספרת את הסיפור הגלילי במהותו.

הרעיון היה לייצר בעצמנו את הסיפור והתוצאה היא כולה חיבור. בין אז להיום ובין צפון הגליל לדרומו. גת עתיקה בגלבוע לימדה אותנו על שורשי תעשיית היין הפורחת בגליל העליון, ונביעה של מים בגולן השכילה אותנו על המוביל הארצי ועל מתקנים לאורך חופי הים התיכון.

בפרויקטים רבים אנחנו מבליטים את הייחודיות של האתר או האזור הספציפי ומבדלים אותו מהאחרים. בפודקאסט הייתה לנו הבנה שנדרש לחבר אותם אחד לשני, לסיפור גדול מסך חלקיו, לרצף שמחבר מסלול, לנושא שמתחבר לטיול. לחבר תוכן לתשתית, סיפור לחוויה, אנשים לחזון.

ויותר מזה - אם לחזור לנקודת המבט התקשורתית של נטעלי שם טוב - התחדדה אצלנו ההבנה שאנחנו לא צריכים לנסות להביא את הכתב אל המקום, להשיג בדוחק פינת יח"צ, אלא שבאפשרותנו לעבוד אחרת. לייצר בעזרת המוחות הגליליים פרויקט שלם שהוא שלנו. בשבילנו ובשביל כל ישראל והעולם - מהכתיבה, דרך המוזיקה המקורית, העריכה הטכנית ועד ההפצה ברשתות.

הופתענו לגלות שלא רק המטיילים מצאו בו עניין, אלא גם גליליים מבטן ומבית - שגילו מחדש גאווה מהי, גילו מחדש את החצר האחורית דרך ההיסטוריה, דרך המורשת, דרך הטעמים, הקולות, דרך הסיפורים המרתקים והאנשים שעשו ומספרים את הסיפורים הללו עד היום.

בשורה התחתונה, הגליל על כל תחומי החיים בו, מהווה מקור השראה עבורי כל יום מחדש, ועבור רבים החיים ועובדים כאן. הניצוץ הגלילי קיים אצל כל אחד ואחת מאיתנו באזור, בתקווה שיועבר הלאה באמצעים הנכונים, דרך תוכן איכותי משמעותי ותקשורת ייצוגית משנת תודעה ומציאות, בגליל ואודותיו. כל זאת במקביל לדרישה לסיקור וייצוג שוטף באמצעות התקשורת המסורתית.

כתבות נוספות:

"הניצוץ" — מתחם השראה בו מנהלות ומנהלים מספרים לנו על מקור ההשראה שלהם ומהו "הניצוץ" שהצית בהם את הרעיון לייצר מהלך פורץ דרך.

הניצוץ שלי – ההשראה שהובילה אותי לעשייה פורצת דרך

הסיפורים הנבחרים יפורסמו במתחם "הניצוץ"