בשיתוף:
שלושת המרכיבים של ניהול עסק משפחתי / צילום: Shutterstock

שלושת המרכיבים של ניהול עסק משפחתי / צילום: Shutterstock

משולש הזהב של העסקים המשפחתיים

שמואל הראל, מנכ"ל במספר חברות, מספר על שלושת המרכיבים של ניהול עסק משפחתי ומעניק כלים כיצד ליהנות מישיבה לשולחן המנהל ולשולחן השבת

עסק משפחתי מורכב משלושה חלקים: כלכלי, ניהולי ורגשי. לכל אחד מאלו יש משמעות גם בעסק רגיל, אולם כאשר מדובר בעסק משפחתי המשמעויות מתעצמות. בעסק המשפחתי יש ריבוי הקשרים, טשטוש גבולות וריבוי מערכות יחסים בין האנשים שמרכיבים אותו. לכן הגישה של המייסד או המנהל בפועל, חשוב שתכלול היבט מקיף על שלושת המרכיבים האלו - משולש הזהב להצלחת עסקים משפחתיים.

במישור הניהולי

אל תברחו מהשקעות והשקיעו בחזון
אסטרטגיה לטווח ארוך מזכירה לכולם לאן אנחנו רוצים להגיע ומשמשת עוגן לזמנים קשים. כשיש חזון שמכיל ערכים, בני המשפחה זוכרים למה הם נמצאים בעסק ומה המטרה המשותפת. כל עסק בלי חזון ברור נתון לסכנת המשכיות מאובדן המטרה ואובדן הדרך. בנוסף, נוצרים קשיים בקבלת החלטות. לא יודעים לאן רוצים להגיע, ולכן מקבלים החלטות שלא בהכרח נכונות לעסק אלא למשפחה.

היו אמיצים להנהיג, לנהל ולקבל החלטות
לפעמים, מתוך רצון שלא לפגוע באחד מבני המשפחה, נמנע מנהל העסק המשפחתי לקבל החלטות חשובות להצלחת העסק. בין אם מדובר ברכש, שכר, מינויים או תכניות, קבלת החלטות בעסק היא דבר שחובה לעשות בזמן, כדי שהעסק יצליח. הימנעות מקבלת החלטות מאפשרת בריחה מחיכוכים בטווח הקצר אבל פוגעת מאוד בטווח הארוך בעסק ובבני המשפחה. עסק שמנהליו מתחמקים מקבלת החלטות עלול לפספס מומנטום בשוק, להגיב במקום ליזום ולפגוע ביכולת השרידות שלו לזמן הארוך. וזה בתורו פוגע חזרה במשפחה.

"יהיה בסדר" אינה אסטרטגיה עסקית
ולכן אל תגידו "יהיה בסדר ונסתדר". לדוגמא: עסקים משפחתיים מסוימים נוטים לתת דיבידנדים בעל פה, בלי נייר חתום. הכל טוב כל עוד יש משכורת והעסק מתקתק. אבל כשיש קושי תזרימי, או סכסוכים בין בני משפחה, מתחילים לחפש עוגנים ולערער על מה שהובטח. לכן, חתמו גם עם בני משפחה על חוזים והגדירו להם תפקידים ושכר. אם הבטחתם להם דיבידנדים - כתבו אותם בהסכם, כמו כל עובד אחר.

במישור הכלכלי

הגדירו תקציבים
יש מעיין ברית לא כתובה בין בני משפחה המועסקים בעסק המשפחתי, לגבי המחויבות להצלחת העסק. שהעסק מצליח והכל טוב, כולם שמחים ומאמינים אחד בשני. אבל יש ימים שהברית הזו פשוט נכשלת. אם יש הסכמה הדדית והנושא ברור ומוגדר עם אופק עתידי זה יכול לעבוד. אבל הוא לא צריך להצדיק את הסיבות לקבלת משכורת או לקבלת העלאה סבירה.

דוגמא נוספת היא של פגיעה ארוכת טווח. מייסד עסק משפחתי לא קיבל משכורת תקופה ארוכה. לכשהגיע לגיל פרישה גילה שהתנהלות זו פגעה בחסכונות ובזכויות הפנסיוניות שלו, מה שגרם לעסק המשפחתי להיכנס לסחרור. משאבי המשפחה והעסק נדרשו כדי לתמוך בו שלא ירעב ללחם.

בדומה לזה, עצמאים שלא מעבירים סכום כלשהו כמשכורת מהעסק לבית, אלא משתמשים בכסף שיש כדי לקנות מה שצריך, פוגעים במשפחה שלהם ובמישרין גם בעסק.

אל תחכו לדור העתיד
חשוב לתכנן את העברת המושכות לדור העתיד, מבעוד מועד. אל תחכו למריבות בין אחיות ואחים, גיסים, ועובדים בכירים על מי ינהל את העסק בהמשך הדרך. קיימו שיחות עם בני המשפחה הרלוונטיים, וקבלו החלטות מבעוד מועד על המשכיות או אי המשכיות העסק המשפחתי. לדוגמה: משפחת ורטהימר מכרה את העסק המשפחתי כדי למנוע משברים ומריבות על ירושה עתידית. לעומת זאת, משפחת שטראוס מינתה בני משפחה לתפקידים בכירים ובחרה בהעברת העסקים רק על בסיס קשר דם, בשילוב מנגנונים תומכים לשימור השילוב של העסק והמשפחה.

שתפו את בני המשפחה בהחלטות על מימון, הלוואה או מינוף עסקי
חשוב שיהיה גב לכל פעולה המתבצעת, ואשר יכולה להשליך על בני המשפחה. אם בעסק רגיל או אצל שכיר הלוואה תגרום למועקה קטנה, בעסק המשפחתי הלוואה יכולה לסחרר את התא המשפחתי הבסיסי, החברים והמשפחה עד כדי סכסוכים עקובים מדם. בני המשפחה הם מערכת האיזונים והבלמים של העסק המשפחתי, חשוב לשתף אותם ולדעת שהם גב להחלטות עסקיות וכלכליות. באם הם מחליטים שלא לתת אותו, יש משמעות לאמירה שלהם.

במישור הרגשי

נהלו את הרגשות ואל תתנו להן לנהל אתכם
עסק דורש ניהול נכון על מנת להשיג לבעלי העניין שבו את הרווח המקסימלי. לכן, צריך לנהל אותו כמו כל עסק ואפילו יותר מכך. רמי לוי משתף שבעסקים שלו משאירים את האגו בבית כדי להחזיק מעמד. מקבלים אנשי צוות לעסק על סמך התאמה לתפקיד, ומי שבסופו של דבר לא מתאים הולך הביתה. לתפיסתו: מחוץ למערכת הוא ייתן לך כליה אבל בעבודה זה עבודה, לכן רמי לוי מנהל שגרות עבודה להצלחת העסק, כמו ישיבות עבודה מסודרות ותהליכי קבלת החלטות סדורים.

עבדו במערכת היחסים המשפחתית
העסק הוא משאב לצמיחה המשפחתית. חשוב לזכור שהעסק הוא לא מטרה אלא אמצעי להצלחת המשפחה בטווח הקצר והארוך. תנו מקום למשפחתיות, השקיעו בזמנים עם בנות ובני הזוג, הילדים והחברים. במפגשים משפחתיים, שבתות וחגים, הקפידו לדבר משפחה. הימנעו מדיונים בנושאים עסקיים.

הפסיקו לטאטא מתחת לשטיח
כשיש קשיים בעסק המשפחתי, בינאישיים, ניהוליים ו/או כלכליים חשוב לגשת לאיש מקצוע רלוונטי לנושא שיסייע לכם להגיע לפתרון בהקדם האפשרי. כשלא מדברים, הלכלוך נאגר, עד שהוא מתפוצץ ועושה נזק עצום ביחסי המשפחה וכן פוגע בהצלחת העסקים.

אל תסתפקו בערכי המשפחה
בני משפחה שלא מקבלים מחמאות על העשייה שלהם, גם אם הם מקבלים שכר מסודר, נשחקים לאורך זמן. הם מרגישים שמה שהם עושים נלקח כמובן מאליו ולא מעריכים אותם מספיק. במצב הזה יש ירידה במחויבות ובתפוקה, יחד עם צבירת תסכולים. שני אלו יכולים לגרום לפירוק העסק המשפחתי. חשוב לתת משוב נכון, חיובי או ביקורתי, אך מקדם, כדי להביא את בן המשפחה להבנה שרואים אותו והוא חשוב לעסק.

כתבות

לכל הכתבות