בשיתוף:

על חזון עסקי ותוצאות ועל מה שביניהם

כמנהלת, בעלת עסק, יזמת ואשת משפחה, המוטו אותו אני שואפת להנחיל לכל סובביי הוא: תמיד לחלום, להגשים בתעוזה ואז להעיז לחלום מחדש.

הרבה תעוזה נדרשת כאשר מדובר בעולם העסקים.

אולי זו הסיבה שמאז שאני זוכרת את עצמי, תמיד ובכל תפקיד סימנתי לי חזון לשאוף אליו, תמיד נמשכתי אל האתגר שמעבר ליד, מעבר לאופק.

כך גם כיום. הקמתי את יעל קרן - ליווי עסקי לתוצאות, מתוך חזון לקדם ולהוביל שינוי עבור חברות ה Middle Market. (לא אכנס כאן למה דווקא חברות אלה. האתגרים והקשיים העומדים בפני מגזר עסקי זה מתוארים היטב בפרופיל "המרכז הישראלי לעסקים מ- 50 מיליון ומעלה" המארח את דבריי אלה במדור זה.)

אני מדברת על שינוי במרחב היחידני - בשטח באמצעות הליווי שאני מעניקה ללקוחותיי, אך גם במרחב הציבורי אל מול בנקים וממסד.

את דרכי המקצועית התחלתי בבנק לאומי, וכך במהלך 17 שנה מחיי הקריירה שלי. עיקר הקדנציה שלי בבנק הייתה במגזר העסקים. כיהנתי כסגנית מנהלת סניפים עסקיים גדולים בחטיבה המסחרית של הבנק. זו הייתה, חטיבת הבוטיק ללווי בנקאי -אישי לחברות Middle Market .

במסגרת תפקידי הובלתי וניהלתי תיקי אשראי גדולים ובין המורכבים ביותר בחטיבה. אחריות זו דרשה מקצועיות רבה והיכרות בלתי מתפשרת עם כלי מימון בנקאי תחת מגבלות מדיניות האשראי והרגולציה הבנקאית. בנוסף, כמי ש"נגועה" בחיידק היזמות והיוזמה הובלתי גם את תחום הפיתוח העסקי להשגת יעדי צמיחה והרחבת הפעילות הבנקאית ללקוחות ה- Middle Market.

לאחר שנות עשייה רבות, החלטתי לממש את התשוקה ליזמות ופתחתי בית קפה מצליח בצפון תל אביב. ניסיון זה אפשר לי להכיר את נקודת המבט המעשית מ"העבר השני" של עולם העסקים.

לאחר כ- 3 שנים מרתקות, נעניתי להזדמנות שהוצעה לי, כמנהלת מרחב בקופת חולים מכבי. תפקיד שממנו שאבתי את המיומנות בניהול תפעול רחב, אינטנסיבי ומורכב מאוד. תפקיד זה גם תרם לי חוויה אישית משמעותית בעשייה למען האחר, ביכולת להשפיע, לבנות ולשפר שירותי בריאות עבור הציבור הרחב, כמו גם עבור כל אדם ואדם. נחשפתי לסיפורים קורעי לב שהניעו אותי את הצוות לעשות עוד ועוד, הן לטובת הציבור הרחב אך גם למען הסיפור האישי הבודד.

כך, יחד עם צוות מדהים, שהתגייס לרוץ איתי על כל 350 המנהלים, העובדים הרופאים והמטפלים, הטמענו רגישות לסיפור הבודד תוך ראיית התמונה הרחבה והחזון . השגנו שיפור מדדים בריאותיים, הבאנו ערך של בריאות לקהילה, הושגה צמיחה וכך הוכחנו כוחם של עבודת צוות, חדוות עשייה וחזון.

לאחר מכן, בהמשך מסע ההגשמה האישי שלי, הקמתי את יעל קרן - ליווי עסקי לתוצאות. זאת, מתוך תשוקה לשתף ולהעניק מתוך הניסיון שצברתי, הן בפן הפיננסי, הן בפן התפעולי והן בפן הניהול ולעזור לחברות לכבוש שיאים ולממש מטרות. כמלווה עסקית, יכולתי גם לחזור לתשוקה ותיקה- בנקאות לעסקים, שהיום מהווה גם יתרון יחסי בבואי להעניק מעטפת ליווי עסקי.

אני עוזרת לחברות, מתוך ולמרות עומס היום יום, להיזכר בחזון שלהן, לחוות מחדש את התשוקה העסקית ואת השאיפות. רק אז, לאחר שאני רואה שהחזון והתשוקה עדיין מקננים בהן , אני פונה לבנות TOP DOWN, מנגנון של מטרות, שמתורגמות ליעדים, ולפעולות ש "ננעצות" ביומן העבודה לביצוע ובקרה. אני נוקטת בטכניקה ייחודית וסדורה, שאותה אני מתאימה לכל חברה וחברה, ומלווה אותן יד ביד בביצוע, עד לתוצאות.

השיטה שלי נשענת על אג'נדה שנבנתה במהלך 26 שנות ניהול והשגת תוצאות. שיטה שדוגלת במנגנוני 360 מעלות. אני מאמינה, שעל מנת להשיג תוצאות משמעותיות ולאורך זמן, קיימת חשיבות קריטית ליצירת מנגנון רב תחומי המתפקד ככלים שלובים במספר זירות במקביל: פיננסית (כולל מימון בנקאי), תפעולית וניהולית. זאת, במיוחד בחברות בינוניות, בהן אין אפשרות לגייס, שדרה ניהולית "מדושנת".

מה האתגר העיקרי בעינייך של חברות מיד סייז?

אני רוצה להתמקד בשאלה זו בעיקר בחברות בעלות מחזור הכנסות הנע בין 50 ל-100 מיליון ₪, כי אני מכירה את תקרת הזכוכית הבולמת את ההתקדמות שלהן. לרוב אלה חברות המשיגות רווחיות סבירה, מעסיקות מטה "רזה", ומיישמות תהליכי עבודה לא הרמטיים. מעבר לכך, הנהגתן בדר"כ מבוססת " ONE MAN SHOW" של דור המייסדים, עם נטייה להיאחז בהרגלים ישנים, ובכיבוי שריפות. מכאן שקפיצת המדרגה הנדרשת לחברות אלה, מתמהמהת.

בנוסף, כאמור, מגבלות תקציביות לא מאפשרות לבעלי החברות הנ"ל, לשלב בצוות החברה אנשי כספים ומנהלי תפעול In House ולכן כל הסוגיות והבעיות השוטפות בתחומים אלה מתנקזות אליהם ומונעים מהם להוות ראש החץ להמשך צמיחת החברה, כיזמים , כבעלים כבעלי חזון.

כמו כן, חברות אלה לא תמיד מצליחות לפתח ולגדל את דור ההמשך בהנהלת החברה, מה שסותם את הגולל על עתידה של החברה גם בטווח הארוך.

מה דרוש לחברה כדי לצמוח בעסק בטווח הקצר והארוך?

בטווח הקצר - תקשורת שוטפת, משתפת ומגייסת עם ההון האנושי בחברה ותהליכי עבודה נחושים.

בטווח הארוך -חזון ותשוקה מזוהות ונוכחות! ויכולת ביצועית לתרגם אותם לתכנית עבודה "בועטת" ול- Action Items ליומן היום היום.

כשאני מלווה את לקוחותיי, אני מתעקשת שיקדישו שעתיים ביום לחשיבה ניהולית על מנת לסגל מנגנוני דחיפה קדימה גם ביום יום, וכך נבנית הטמעה של שאיפה תמידית לשיפור.

חשוב מאוד לחשוב קדימה, כל הזמן! לעיתים דווקא, מתוך תובנות היום יום מתבהר לנגד עינינו אופק החזון.

מה העצה הכי טובה שלך לבעלי עסקים בינוניים?

1.לקחת אחריות ולדאוג לשיפור מתמיד בכל תחום בעסק. לא לתלות את יהבם בבנקים, בממשלה ובגופי הממסד. ממליצה לחשוב כל הזמן "מחוץ לקופסה" איך אני כבעל עסק יכול להוביל לשיפור בכל תחום בעסק.

לזכור שתוצאות מושגות עי אנשים. נקודה! לטפח את הצוותים הן כצוותים והן כיחידים. להקשיב להם, לשתף אותם, להתלבט עימם וכך לגייס אותם ליצירת תרבות ארגונית של שיפור מתמיד, ושל חדוות עשייה. זה, דרך אגב, מתאים כמובן לכל סדר גודל של חברה!

עוד פוסטים

לכל הפוסטים
צילום: פלג אלקלעי

עו"ד גיא מנדלסון

מנהל קהילת "אושר כלכלי"
לקריאת הפוסט
צילום: באדיבות המצולמת

רבקה זיידה

מעבדות רבקה זיידה - אקנה, פיגמנטציה, צלקות
לקריאת הפוסט
הצטרפו לקהילת הפייסבוק שלנו ותהנו מכלים, ידע וחיבורים שיזניקו את העסק שלכם. החברות בקהילה מותנית באישור מראש לקבוצת הפייסבוק