בשיתוף:
motioncenter / צילום: Shutterstock

motioncenter / צילום: Shutterstock

קרן המטבע העולמית מאמינה בהודו ואומרת: הודו היא המדינה עם הצמיחה המואצת ביותר - למה זה רלוונטי לנו הישראלים?

מר נרנדרה מודי, ראש ממשלת הודו, מצעיד את המדינה שלו להיות בשנת 2030 הכלכלה השנייה או השלישית בגודלה בעולם אחרי סין וארה״ב; כבר היום מדובר בכלכלה החמישית בגודלה עם תוצר לאומי של שלושה טריליון דולר המדורגת במקום השלישי במונחי יכולת צריכה (PPP). למה זה רלוונטי אלינו?

אומנם הקורונה האטה את הצמיחה בשנת 2020 , אבל השנה כלכלת הודו תצמח ביותר מ 9%, ותמשיך לצמוח גם לתוך 2022. על פי קרן המטבע העולמי, הודו תראה בשנה הקרובה את הצמיחה המואצת ביותר בעולם. בתכנית עסקית של חברות, גם חברות סטרטאפ, אי אפשר יותר להתעלם מהשוק הזה, ואי אפשר להכין תכנית עסקית שמתמקדת רק בשוק האמריקאי או האירופי. הודו על המפה, אפילו בספורט, והיא חייבת להיות על המפה של החברות הישראליות עוד בשלבים הראשונים של רישום פטנטים ותכנון המוצר.

הקורונה שינתה את האסטרטגיה ההודית

בתקופת הקורונה הודו הבינה שגלובליזציה היא דבר חשוב, אבל בתאוריה. בפועל, היא חייבת להיכנס לייצור של כל שרשרת האספקה ולא להסתמך על רכיבים וחומרים שאינם מקומיים, בעיקר כאלו מסין. אספקת המכוניות בעיר צ'נאי אשר בדרום, נעצרה כי חלקי החילוף מסין לא הגיעו, תעשיית התרופות של העיר הידראבד נעצרה, כי חומרים פעילים שמקורם מחוץ למדינה לא הגיעו. התובנות האלו השתלבו עם ההבנה של החברות הבינלאומיות, שהן חייבות לגוון את רשימת הספקים ואף כי לא בקלות ניתן לנטוש את סין, החברות חייבות ל מצוא חלופות ייצור נוספות מעבר לסין . הודו הבינה שזוהי ההזדמנות ומיד אחרי שחלפו הגלים הקשים של הקורונה, התלבשו מודי ושריו על החברות הגלובליות והמקומיות ופנו אליהן עם תמריצים לפתיחת מפעלים חדשים, עם דגש על תעשיות חדשות כמו אלקטרוניקה, סמיקונדקטור וחומרים פעילים לתעשייה התרופות. שר החוץ של הודו, דר' ג'יישנקר הגיע הנה במחצית אוקטובר עם מסר ברור למשקיעים הישראלים. הודו רוצה אתכם.

עד היום הודו הצליחה לחסן למעלה ממיל יארד מנות ואף החיסון המקומי של בהרט ביוטק לקורונה קיבל את אישור רשויות הבריאות במדינות רבות וגם באירופה. תעשיית התרופות של הודו הפכה להיות המשמעותית בעולם, והביוטק הישראלי ימצא בהודו כר רחב לשיתופי פעולה, בעיקר בעמק הגנום המתפתח של העיר הידראבד אשר בדרום המדינה.

ב- 2026 הודו תעקוף את סין

הודו, הדמוקרטיה הגדולה בעולם, צומחת להיות מעצמה עולמית עם אוכלוסייה של 1.4 מיליארד תושבים, המהווים 17% מאוכלוסיית העולם, והיא צפויה לעבור את סין בשנת 2026. זה אולי יפתיע, אבל לאורך חמישים השנים האחרונות, צמיחת האוכלוסייה של הודו נמצאת בירידה ומשני אחוזים בשנת 1970, הודו צומחת באחוז אחד בלבד בשנה, אפילו פחות מישראל. ועדיין, מדי שנה הודו צומחת בישראל וחצי, ב 14 מיליון איש. גם הגידול הזה מציב את ממשלת הודו בפני אתגר להאכיל אוכלוסייה ענקית זו, כאשר במקביל יש ירידה בכמות החקלאים והאדמות החקלאיות לאור תהליכי העיור שהמדינה עוברת. זו ההזדמנות של הישראלים. הטכנולוגיות החקלאיות הישראליות אשר משפרות משמעותית את התפוקה החקלאית, דרושות מאד בהודו.

ההתחייבות של מודי בגלזגו היא ההזדמנות לחברות הישראליות

בשבוע שעבר נרנדרה מודי הגיעה לוועידה בגלזגו ואחרי שהוא סיים להתחבק עם שועי עולם לרבות ראש הממשלה בנט, הוא פנה לקהל העולמי עם סל מסרים מאד ברור. הודו מחויבת לוועידת פריז ולאיכות הסביבה יותר מכל מדינה אחרת בעולם. ההתחייבויות העיקריות הן שבשנת 2030 הודו תפחית מיליארד טון של פליטות פחמן, 50% מצריכת האנרגיה של המדינה תהיה מאנרגיות מתחדשות, ובשנת 2070 הודו תגיע לאפס פליטות. בתחום המכוניות החשמליות הודו שואפת להגיע בשנת 2030 ל30% משוק המכוניות הפרטיות, 40% מהאוטובוסים ו80% מרכבי הדו והתלת אופן. אבל, כאשר מבקרים בניו דלהי בימים האלו כשאבק, ערפל וערפיח שורים על העיר ורבים מסתגרים בביתם ולא מקורונה, קצת קשה להתחבר להצהרות השאפתניות של מודי. הודו צריכה פתרונות לטיהור אויר. שריפת השדות בערים הסמוכות, פליטות של 12 מיליון המכוניות המצויות בכבישי דלהי, ותעשייה מזהמת, מתנקזים אל העמק בו מצויה העיר ובחודשים נובמבר- דצמבר כשהאוויר קריר, זיהום האויר מגיע לרמות מסוכנות במיוחד.

הודו וישראל יציינו בתחילת 2022 שלושים שנים של יחסים דיפלומטים אשר רק מתעצמים משנה לשנה. החברות הישראליות חייבות לכלול את הודו בתוכניות ארוכות הטווח שלהן ולא להתייחס להודו באופן אופורטיוניסטי. התחומים המעניינים ביותר כרגע לשיתופי פעולה הם מוביליטי ואנרגיה מתחדשת, חקלאות, פודטק ומים, אלקטרוניקה וביוטק. גם לפינטק מקום כשהודו צועדת לכוון כלכלה דיגיטלית. באופן אישי, אני מחכה כבר הרבה זמן לסרט שהוא קופרודוקציה ישראלית-הודית בכיכובם של ליאור אשכנזי ואשווריה ריי.

כתבות

לכל הכתבות