בשיתוף:

ישראלי=גלובלי? כנס GO GLOBAL 2021

האם חברות ישראליות חייבות לפתח שווקים בינלאומיים כדי לצמוח?

האם כל החברות הישראליות חייבות לפתח שווקים בינלאומיים כדי לצמוח? ניסינו לענות על השאלה הקיומית הזאת בפאנל הראשון במפגש GO Global , בו השתתפו: ליאור קוניצקי , משנה למנכ"ל וסמנכ"ל הפיתוח העסקי היצוא במכון היצוא, אבי עוז, שותף וחבר הנהלה ב- BDO ואת מודי שפריר, אסטרטג ראשי, בנק מזרחי טפחות, ובגדול התשובה היא חד משמעית כן!

לדבריו של רו"ח אבי עוז, שותף וחבר הנהלה ב- BDO המתמטיקה היא פשוטה: על כל מוצר שתמכרו בארץ, תוכלו למכור 1000 מוצרים בחו"ל, וכמובן אותה נוסחה תקפה גם לגבי שירותים ותשומות.

לישראלים יש יתרון יחסי נוסף, הנובע מהאופי היזמי והתחרותי ומהעובדה, כי השוק הקטן והתחרותי בישראל, מחייב את אנשי ונשות העסקים להיות יותר תחרותיים ויותר יצירתיים, תכונות נחשקות בשווקים בינלאומיים.

רצון + משאבים + מחקר בדרך לחו"ל

אז איך עושים את הצעדים הראשונים בדרך לכבוש את העולם? ליאור קוניצקי, משנה למנכ"ל המכון הישראלי לייצוא ולשיתוף פעולה בין-לאומי וסמנכ"ל הפיתוח העסקי אמר, כי ההתחלה מתחילה במתן מענה על כמה שאלות קריטיות:

● האם יש לכם את הרצון לקבל החלטה אסטרטגית חשובה ולהבין, שמהלך כזה דורש תכנון לטווח הרחוק?
● האם יש לכם את המשאבים הנדרשים לכך, דוגמת שדרת ניהול, מימון ואסטרטגית חדירה?

אם עניתם "כן" על שתי השאלות הראשוניות האלה, ניתן להתקדם לשלב הקריטי של תחקיר מעמיק של השווקים בהם אתם רוצים לפעול, להכיר את קהל היעד שלכם וכמובן, להבין כיצד אתם יכולים לייצר עבורו ערך מוסף מבדל.

חדי הקרן מעופפים בשמי ישראל

אז מי הם הברי מזל שהצליחו להתמודד עם האתגר? מיותר לציין כי תחום ההי טק מוביל ובגדול, עם היקפים של 53% (!) מסה"כ הייצוא הישראלי במשק. המספר המרשים הזה טיפס ב63% בחמש שנים אחרונות. ואם מדברים על תעשיית ההייטק, נזכיר שישראל מובילה בכמה תחומים והתחזקות של חברות נובעת לא רק מאקזיטים, אלה גם מחדי קרן שצמחו פה: 63 מתוך 800 יוניקרונים גלובלים- הם ישראלים, כאשר 30 מתוכם פרצו רק בתחילת 2020.

האם נצטרך להתרגל לקידומת 2 לדולר?

אם לפני שנתיים הינו אומרים לכם שבנובמבר 2021, הדולר יעמוד על קידומת של כמעט 2, הייתם כנראה סוגרים את הכתבה הזאת ומתייחסים לתחזית בספק משמעותי. אבל אנחנו קרובים מאי פעם.

כאשר נשאל מודי שפריר, האסטרטג הראשי בבנק מזרחי טפחות, על התחזקות השקל, הוא אמר כי התחזקות השקל מושפעת בין השאר בשל השקעות זרות רבות הזורמות לשוק הישראלי, הריבית השלילית באירופה, ההרחבות הפיננסיות הנרחבות ברחבי העולם וכמובן... שוק ההי טק שמזרים מט"ח לישראל. לדבריו, התחזקות השקל תלווה אותנו במהלך הזמן הקרוב ולכן, יתכן שנראה אפילו מצב שבו הדולר ירד מתחת לשלושה שקלים ליחידה.

לצד השקל המתחזק, אתגר נוסף שמטריד את היצואנים הוא מחירי התובלה הגבוהים. לדברי מודי, אנו עדים לאחרונה לירידה מתונה במחירים וכי לקראת שנת 2023 מחירי התובלה יחזרו לרמתם הנמוכה.

גלזגו מחכה לחברות הישראליות

לסיכום, שאלנו את רו"ח אבי עוז, לאיזה שוק הוא ממליץ לכוון בשנה הקרובה ולדבריו, כדאי לבחון את האופן בו שינתה הקורונה את הצרכים וההרגלים של כולנו ולספק פתרונות להזדמנויות החדשות. עוד הוסיף כי העניין המתגבר בשינויי האקלים ובפתרונות להתחממות הגלובלית מייצר הזדמנות משמעותית לחברות ישראליות הפועלות בתחום בשווקים הגדולים בעולם, כמו ארה"ב, הודו וסין.

צפו:

כתבות

לכל הכתבות