x

שיתוף

סגירה

משרדי NSO / צילום: Associated Press, Sebastian Scheiner

לא רק אומת הסייבר ההתקפי

בחודשים האחרונים הפכה חברת הסייבר ההתקפי NSO למייצגת הפנים המכוערות של ההייטק הישראלי. הטכנולוגיה שפיתחה החברה מהרצליה, שמשופעת בעובדים יוצאי יחידות מודיעין מובחרות, שימשה ממשלות לריגול אחרי עיתונאים, פעילי זכויות אדם ופוליטיקאים, כך על פי תחקיר בינלאומי שפורסם ביולי. התחקיר הוביל את ממשלת ארה"ב להכניס בחודש שעבר את NSO, יחד עם חברת סייבר התקפי ישראלית נוספת בשם קנדירו, לרשימה השחורה של מי שפוגעים באינטרסים האמריקאיים. כבוד מפוקפק למדי. גם אם אי שם ב-2010 NSO נוסדה מתוך מטרה חיובית להילחם בטרור, משהו ללא ספק השתבש לה בדרך.

לעומת זאת, ברשימת עשרת הסטארט-אפים המבטיחים ל-2021 אפשר למצוא כמה אנטיתזות טובות ל-NSO, חברות המייצגות דווקא את הפנים היפות של ההייטק הישראלי ורותמות את הטכנולוגיה למען מטרות חיוביות. הן קמו על סמך הניסיון האישי של מייסדיהן.

יעל אליש מצאה בבלוג טיפול רפואי לבתה, מה שהוביל אותה להקים את StuffThatWorks, סטארט-אפ שמדרג יעילות טיפולים למאות מחלות. רון גורה נסע לנחם קולגה שאיבד את אשתו ונתקל בכמויות הניירת הקשורות במוות בארה"ב. אז הוא הקים את אמפת'י, הפועלת לסייע לשאירים במבוך הביורוקרטי. ונועם שוורץ מצא מצבור חומר פדופילי בדרופבוקס, שהיה ההשראה להקמת אקטיבפנס, שעוזרת להתמודד עם תוכן בעייתי ברשת.

ההייטק הישראלי נבנה על בסיס חברות שמוכרות תוכנה לארגונים (B2B). ישראל, בשל השוק הקטן והמשאבים המוגבלים, נחשבה ללא מתאימה להקמת חברות לשוק הצרכני (B2C). אלא שרשימת החברות המבטיחות השנה מבטאת עד כמה ההבדלים מטשטשים בימים אלה. קונקטים למשל מפתחת יישום ארגוני לתקשורת בארגון, לכאורה B2B קלאסי, אך היא משקיעה עשרות מיליוני דולרים בשנה בשיווק ישיר לעובדים ומנהלים כדי שאלו יעדיפו אותה על וואטסאפ, ממש כאילו הייתה חברת B2C.

סטרים אלמנטס, סוכנות הטאלנטים מהעתיד, מקבלת את הכנסותיה ממשפיעני רשת, מין הכלאה מודרנית בין עסק ללקוח פרטי, ו-StuffThatWorks עסוקה בבניית רשת של משתמשים פרטיים, בתקווה שבסוף יהיה ארגון שיסכים לסבסד את השירות עבורם, אולי המעסיק ואולי חברת הביטוח.

הרשימה הנוכחית של היזמים מאחורי הסטארט-אפים המבטיחים היא עדיין גברית ברובה המכריע ומשקפת את מצבו העגום של השוויון המגדרי בהייטק הישראלי. ובכל זאת שניים מהסטארט-אפים ברשימה, StuffThatWorks ונקסייט, מובלים על ידי יזמיות ומנכ"ליות. זה רחוק מלהספיק, אבל עדיין משקף זינוק של 100% במספר הנשים בהשוואה לרשימה בשנה שעברה, קצב צמיחה מכובד אפילו עבור סטארט-אפ מבטיח.

חזרה לרשימת הסטארט-אפים

כתבות נוספות