קרן זיו אבירם שיתוף
קרן זיו אבירם
צילום: באדיבות Forbes

צילום: באדיבות Forbes

במקום השני: החברה שהופכת את הביוב הזורם לדשן אורגני

ב-2013 נחשף ברה וואהבה מירדן לתנאים האיומים שבהם חיו פליטים מסוריה ותימן במחנה הפליטים שבו התנדב. הוא החליט לפתח טכנולוגיה לטיפול זול, מהיר והגייני בשפכים של מחנות הפליטים וכך נולדה Akyas, שזכתה השבוע במקום השני בתחרות Aviram Awards – Tech For Humanity

רעות גוויסר 05.04.2022

בשנת 2013 ברה וואהבה, מנכ"ל ומייסד חברה Akyas, החליט לנסות את מזלו בהקמת עסק חדש. הוא עזב את ירדן במטרה להתחיל חיים חדשים באיזמיר שבטורקיה. אלא שאז העסק כשל והוא נותר לבדו במדינה זרה, "בזמן שאני עברתי את המשבר האישי שלי, הגיע לשיא מספר הפליטים שהגיעו מסוריה לאירופה ורבים מהם הגיעו לעיר שבה גרתי", מספר וואהבה, "בשלב כלשהו, עיתונאית שהכרתי ביקשה ממני להסתובב איתה ברחובות ולעזור בתרגום, מפני שאני מדבר גם טורקית וגם ערבית. כך נחשפתי לעוולות ולקשיים הרבים שעוברים על הפליטים האלה. זה גרם לי להבין כמה הבעיות שלי קטנות לעומתם. התחלתי להתנדב למען הפליטים בעיר, בנינו עבורם מעין מקלט זמני בעיר והתחלנו לאסוף עבורם מזון, תרופות ובגדים. ככה, בתוך זמן קצר התחלתי לרכז מתנדבים נוספים ולעסוק בזה באופן יום יומי".

צילום: באדיבות Forbes
 צילום: באדיבות Forbes

ההתנדבות של וואהבה ברחבי מחנות הפליטים שבטורקיה וברחבי המזרח התיכון הביאה אותו לשים לב לבעיה שחזרה על עצמה בכל מחנה שבו ביקר, "אנשים היו חולים המון, מחלות כמו כולרה, אנשים היו כל הזמן משלשלים. באחד הימים ליוויתי מיילדת מאוד וותיקה לסיור שבו הענקנו שוב טיפול רפואי ותרופות לפליטים ושוב רבים מהם הגיעו עם אותם בעיות. אותה מיילדת אמרה שהבעיה היא בתנאי הסיניטריה הגרועים של המחנה. ובאמת, בדקתי והבנתי שאנשים מתפנים בבורות שנחפרים באדמה ומסתירים בתוך אוהל פשוט נותנים לצרכים לחלחל לקרקע וכאשר יורד גשם והמחנה מוצף כל הזיהום שמקורו בצרכים של בני האדם, מגיע למזון, לשתייה". בניסיון להתגבר על התופעה, יזם וואהבה התקנה של שירותים תקינים באחד המחנות ונוכח לראות שהשיפור בבריאותם של באי המחנה היה דרמטי, הוא הבין שהוא צריך למצוא פיתרון למחנות נוספים.

לכ-1.7 מליארד בני אדם אין כיום גישה לשירותים והם מתפנים בשטחים פתוחים או בבורות שופכין. בנוסף, לכמעט שני שלישים מאוכלוסיית העולם אין גישה לתשתיות סניטריות ראויות ופינוי השופכין באזורים אלה לוקה בחסר. המשמעות של הנתונים האלה בשטח היא שמילארדי בני אדם חשופים למחלות כמו כולרה וחיים בתנאיי הגיינה וסניטריה קשים המובילים לאיכות חיים ירודה, "אני גדלתי בעיר ולעולם לא השקעתי מחשבה ברעיון הזה של תשתיות או שירותים. הייתי המום לגלות את הנתונים האלה", משתף וואהבה.


מחקרו הוביל את ווהאבה להקים את Akyas ולפתח מתקן נייד לטיהור מיי שפכין ללא תלות בתשתיות ביוב. המתקן מורכב מאגן לקליטת הצרכים, אבקה לטיהור התוצרת מחיידקים וווירוסים מזהמים ושקית מחומר מתכלה המשמשת כמיכל קומפוסט לייצור דשן אורגני. הפתרון שמציעה Akyas מאפשר להיפטר מהצורך בהתקנת מערכות ביוב באזורים חסרי תשתית בצורה אקולוגית, היגיינית ובטוחה. וזה לא יתרונה היחיד. הרעיון, שפונה בעיקר לאנשים עניים וחסרי יכולות כלכליות, יכול להוות גם מנוע צמיחה כלכלי עבור אוכלוסיות חלשות, "הרעיון הוא שהמתקן יממן את עצמו כאשר אנשים יכולים למכור את התוצר. למעשה, אנחנו קונים מהם את התוצרים ומוכרים לתעשיית החקלאות, והם מקבלים הכנסה נוספת ויכולים להמשיך להפעיל את המתקן. בנוסף זאת הזדמנות ליצור עוד משרות.

היום אנשים פונים אליי מהמחנות ומבקשים לעבוד עם הצוותים שלי ואנחנו מקווים לייצר הזדמנויות כאלה גם בבנגלדש", לדברי וואהבה. העבודה המשותפת מול אוכלוסייה מקומית חשובה מאוד לחברה, בכל חודשיים הם מקפידים להגיע לאנשים שכבר משתמשים במתקן וביחד להמשיך לפתח ולהוסיף רעיונות לשיפור חווית השימוש, "אנחנו עובדים היום גם על קבלה חברתית של המוצר. בהתחלה קיבלו אותנו עם הרבה דעות קדומות. כשאנחנו מספרים להם שיש מיכל שמטילים בו צרכים ואחרי זה צריך לאסוף הכל ומישהו צריך לגעת בזה, הם דיי משתגעים".

חברת Akyas של היזם ברה וואהבה, היא הזוכה במקום השני בתחרות Aviram Awards - Tech for Humanity שאירוע הגמר שלה נערך בשבוע שעבר בדובאי, ביוזמת קרן משפחת אבירם, שהוקמה על ידי זיו אבירם ומשפחתו. החברה זכתה בפרס של 100,000$ לטובת המשך פעילותה ופיתוחה.

כיום מחפש וואהבה את השותפים הנכונים להפצת הטכנולוגיה לרחבי העולם, "אנחנו יודעים שהיו עוד חברות שפיתחו מוצרים דומים לשלנו אבל הם לא הצליחו להמשיך. אנחנו מציעים את הפיתרון הכי כולל, גם טיפול בפסולת וגם קליטה של מוצרי הלוואי. זה יהיה הוגן להגיד שאנחנו לא מונעים רק מרווח כלכלי, אלא גם מהחשיבות ההומניטארית. אנחנו לא רוצים רק למכור אלא להצליח להעניק לאנשים את הפיתרון המלא".


כתבות נוספות

צילום: באדיבות Forbes

במקום השלישי: החברה שמצילה את הדבורים בעולם

רעות גוויסר

צילום: באדיבות Forbes

11 יזמי הייטק שעוד תשמעו עליהם

רעות גוויסר

הרשמו לניוזלטר נשים בהייטק
נרשמת בהצלחה לניוזלטר