קרן זיו אבירם שיתוף
קרן זיו אבירם
צילום: באדיבות Forbes

צילום: באדיבות Forbes

11 יזמי הייטק שעוד תשמעו עליהם

סמיטה מדובאי מפתחת אפליקציה לחינוך פיננסי, יוסף ממרוקו מפתח אולטרסאונד חכם ומתקדם, מארק מישראל מפתח מערכת שתאפשר לכל אחד לגדל בביתו גידולים חקלאיים לצריכה אישית ועוד שישה יזמות ויזמי הייטק עם רעיונות מדהימים שכולנו הולכים ליהנות מהם, בכתבה

רעות גוויסר 05.04.2022

למעלה מ- 600 יזמות ויזמים מרחבי המזרח התיכון ומדינות דרום אפריקה השתתפו בתחרות Aviram Awards - Tech for Humanity. ברשימת המתמודדים בתחרות ניתן היה למצוא יזמים ממרוקו, ערב הסעודית, ירדן, איחוד האמירויות, בחריין, אלג'יריה, מצרים וישראל. 14 חברות הגיעו לשלב חצי הגמר שנערך בחודש פברואר האחרון. אנחנו שמחים להציג בפניכם את תשעת המועמדים שלא העפילו לשלב הגמר בדובאי, אבל הרעיונות שלהם והחברות שבהן הם עובדים על פיתוח המוצרים שלהם, ממשיכות לפעול ולנסות להפיק את הטוב ביותר למען בני האדם וכדור הארץ.

בשבועות שלפני הכנס השתתפו נציגים מכל החברות בסמינר ההכנה של קרן משפחת אבירם והמגזין הבינלאומי פורבס, בו קיבלו כלים משמעותיים שיעזרו להם לעמוד מול קהל, בגיוס הון, בפיתוח מוצרים ובניהול נכון של חברות הזנק (סטארט אפ), מתוך תקווה ואמונה שכל מוצר או רעיון יצליח לתרום לאיכות חייהם של מיליוני בני אדם בכל האיזור. בואו להכיר את החברות שהעפילו לחצי הגמר.

חברת Bio-Circular: מפתחים את הפלסטיק המתכלה

בחברת Bio Circular שהקים עדי גולדמן מנכ"ל ומייסד עם שותפיו נופר הוד וערן פרלשטיין, מיקרו ביולוגית ומהנדס, פיתחו תהליך לייצור פולימר ביולוגי ומתכלה לחלוטין שיהווה תחליף לפלסטיק על כמעט כל סוגיו, ויכול להפוך לכמעט כל מוצר מפלסטיק שיש היום בשוק, החל משקיות דרך ריהוט מפלסטיק קשיח ועד לבגדים ואפילו חיתולים. "בשנים האחרונות אי אפשר להתעלם מזה, בכל מקום רואים פלסטיק. יש לנו פלסטיק בקירות בבית, במחשבים, בטלפון. כל דבר שקונים אותם באי ביי בשלושה דולר מגיע עם כמויות של פלסטיק", מפרט גולדמן. את הפולימר מפתחים בחברת Bio Circular, בעזרת מיקרואורגניזמים הניזונים מסוכרים המופקים מאצות, "הם אוכלים את הסוכר והפולימר הוא בעצם שכבת אנרגיה שהם מפתחים לשימוש עתידי, כמו שאנחנו צוברים שומן.


בשלב הזה מוציאים מהם את הפולימר ואפשר ולהשתמש בו". הבחירה באצה כחומר גלם מרכזי בתהליך לא מקרית, כפי שמסביר מנכ"ל החברה גולדמן, "הבחירה במשאבי ים היא קודם כל כדי לא להתחרות בחקלאות ולתפוס קרקע שיכולה לשמש בסוף לגידול מזון לבני אדם וחיות. בנוסף, באצות יש המון תמורות, הן גדלות מהר מאוד וכל שבועיים שלושה אפשר לקצור, ועוד יתרון הוא שאצות סופחות פחמן הכי גדולות בעולם".
כיום החברה נמצאת בשלב של פיתוח החומר וזיהוי כל הפוטנציאל הגלום בו, זאת אחרי מחקר ארוך ומעמיק שבו מיפו ובחנו את צרכי השוק והחברות המרכזיות בו על מנת לספק פיתרונות מדויקים ככל שניתן, "המטרה היא לתת מענה כמעט לכל צרכי הפלסטיק באותו מחיר של כדוריות פלסטיק רגיל, שהוא מאוד זול ואנחנו מאמינים שתוך שנתיים נוכל להגיע למחיר עד כדי זהה לפלסטיק. וכמובן למוצר שהוא זהה במראה ובתכונות שלו לפלסטיק".

 

BMTA&C: מקרר סולארי להצלת מזון

בכל שנה מאבד העולם 30% מכלל התוצרת החלקאית העולמית בגלל תנאי אחסון ירודים. חקלאים ללא גישה לחשמל בעיקר במדינות אפריקה ואסיה, שלא יכולים להחזיק מקררים או מיכלי אחסון חשמליים, מאבדים לעיתים 60% מהתוצרת החקלאית שלהם. הם סופגים הפסדים כספיים, העולם מאבד מזון רב ויקר ערך, בייחוד לאור העבודה שכרבע מיליארד בני אדם בעולם סובלים מרעב ומחוסר ביטחון תזונתי.

בחברת BMTA&C מפתחים מיכלי אחסון וקירור בטכנולוגיה חדשנית ובשילוב אנרגיה סולרית ככוח האנרגטי במיוחד עבור איזורים שאינם מחוברים לחשמל, "כפרוייקט שנה ראשונה לתואר ראשון בהנדסת תעשייה וניהול באוניברסיטת מוחמד ה-6 בראבט, התבקשנו לעבוד בעצם על פרויקט יזמי משלנו. במסגרת המחקר בחרנו לפנות לחקלאים באיזור וביקשנו לברר מה חסר להם ועם איזה קשיים הם מתמודדים. כך למעשה הגענו לבעיה של מחסור במקררים במקומות שאינם מחוברים לחשמל", מפרטת מנכ"לית ומייסדת החברה שרה בנלפיקה. המחקר והפרוייקט זכו להתעניינות שהובילה את הסטודנטים המעורבים ביוזמה, לפתח את הרעיון ולהקים סטארט אפ שבו יכולו לדייק את הטכנולוגיה, "האוניברסיטה אפשרה לנו חצי שנה של עבודה בלעדית על הרעיון שלנו. יכולנו לפתח כמה וכמה דגמים וטכנולוגיות שונות כדי להגיע למוצר האידיאלי.

רצינו לייצר מוצר שיהיה חדשני ולא מבוסס על טכנולוגיה קיימת", מפרטת בנלפיקה. כיום הטכנולוגיה מאפשרת לבנות מיכלי אחסון וקירור המותאמים לכחמישה טונות של יבול ולמנוע אובדן מזון וכסף רב, "הטכנולוגיה שלנו תאפשר להם לאחסן את המזון ליותר מ-20 יום ולהגדיל את חיי המדף שלהם". בעתיד, מקווה בנלפיקה שהטכנולוגיה תשמש לייצור מוצרים נוספים כמו מקררים לאחסון תרופות לאזורים ללא חיבור לחשמל, "אני מאמינה שבתוך חמש שנים אלפי חקלאים ברחבי אפריקה, הודו וברזיל ייהנו מהמוצרים שלנו. והחלום שלי שהחברה תמשיך להצליח ואנחנו נוכל לפתח עוד רעיונות ועוד מוצרים לטובת העולם".


צילום: באדיבות Forbes
 צילום: באדיבות Forbes

חברת UPnRIDE: מתקן עמידה לנכים

בשנת 1998 עבר ד"ר עמית גופר תאונה שהותירה אותו משותק בארבע גפיו. ההבנה כי מעתה והלאה יאלץ להיות מרותק לכיסא גלגלים, הובילה אותו לחקור את התחום ואת המענה הניתן לנכים בכיסאות גלגלים. בעקבות המחקר וניסיונו האישי פיתח גופר מתקן גלגלים המאפשר לנכים להתנייד בעמידה ולא בישיבה." ישיבה היא מחלה שקטה ואיטית שפוגעת בכל מי שמקיים אורח חיים יושבני, ויותר מכל בנכים בכיסא גלגלים שנאלצים לשבת כל היום וכל יום", מסביר אורן תמרי, מנכ"ל החברה, "כשד"ר עמית גופר, נפגע בתאונה והתבשר שיאלץ לשבת בכיסא גלגלים, הוא לא הבין איך בעולם כל כך מתקדם טכנולוגית נכים עדיין מתניידים בישיבה". המתקן של UPnRIDE מאפשר לנכים להתנייד בעמידה, בגובה העיניים. תנוחת העמידה תורמת לשיפור מצבם הפיזי והנפשי ומפחית את הצורך בטיפולים רפואיים.

המתקנים הקיימים נמצאים כבר בשימוש על ידי אנשים נכים וקיבלו אישור של ה-FDA , "עכשיו אנחנו מגייסים הון לשלב השיווק הבינלאומי ולפיתוח מוצרים חדשים לשמירה על היתרון התחרותי והתחלנו את שלב היציאה לשוק הגלובלי", כך לדברי תמרי אשר מוסיף, "החלום הגדול הוא שלכל הנכים בכיסא גלגלים תהיה האפשרות לעמוד בכל זמן שירצו ובכל מקום בסביבה אורבנית. המוצר שלנו הוא כרגע היחיד שמאפשר ניידות מלאה לעמידה ואנו מתכננים להיות מובילי שוק בתחום הזה. ברגע שנכים יתחילו לעמוד במשך היום ובכל יום, בריאותם הפיסית והנפשית תשתפר, השילוב שלהם בחברה ובשוק העבודה יגבר, המשפחות והקהילות ייהנו גם מהמצב החדש, והחברה כולה תרוויח מהורדת הוצאות רפואיות על נכות".

The Futuris company :GAIA לקידום חלקאות בת קיימא

על פי התחזיות, בשנת 2050 יותר מחצי מאוכלוסיית העולם יאלצו להסתמך על מזון מיובא ממדינות אחרות, זאת בשל ההתחממות הגלובלית, שעלולה להשפיע במיוחד על חקלאות. אלא שדווקא הסתמכות של מדינות על מזון מיובא עלולה להוביל לבזבוז של מזון ראוי, ותורמת ליצירת שיטות חקלאיות שאינן בנות קיימא. הטכנולוגיה של GAIA, תאפשר לחקלאיים מסביב לעולם לגדל סוגים רבים של גידולים חקלאיים שונים, בדרכים אקולוגיות, בריאות יותר ובנות קיימא וללא מגבלות של אקלים חם או קר מדי." GAIA היא מערכת חקלאית משולבת בינה מלאכותית, עתיד החקלאות. זהו מבנה ייחודי ומותאם לגידול מספר סוגים של יבולים ותוצרת טרייה, ללא כל כימיקלים וחומרים מזיקים. המערכת מספקת פתרון לביטחון תזונתי, ותאפשר למדינות להשיג את העצמאות והביטחון שלהן באופן שהמכבד את קיימות בכדור הארץ" מפרטת אלנוד אל חשמי מדובאי, מנכ"לית החברה.

במחקרים פנימיים של החברה, נבדקה המערכת במדינות שונות, ובתנאי אקלים מנוגדים, בשני המקרים הגידולים החקלאיים בתוך הקפסולה לא הושפעו כלל ממזג האוויר, "שמחנו לראות שהרעיון שלנו מוכח ועובד. אנחנו מקווים להגיע לפחות לשבע מדינות ברחבי העולם בעשור הקרוב". כיום, החברה נמצאת בשלב גיוס הכספים לייצור המוני, ומקווה להגיע לייצור ומכירה תוך פחות מ-10 חודשים.

Ivy life: משאבת העירוי הקטנה שתעשה הבדל גדול

אנשים רבים שזקוקים לטיפול תרופתי, יקבלו אותו בעירוי וורידי ויאלצו להתחבר לאינפוזיה. כיום, הם נאלצים ללכת כשכל העת הם גוררים לצידם עמוד ברזל גבוה ומסורבל. את הבעיה הזאת בדיוק, מנסים ב-Ivy life לפתור, "במהלך עבודתי כרופא ומנתח במשך עשרות שנים, נוכחתי כי בריאותם הנפשית, מצב רוחם, והתחושות הסובייקטיביות של החולים, חשובות מאוד במהלך האשפוז, לפני ואחרי ניתוחים. חולים חיוביים בתחושותיהם, ניידים ומחייכים, אשר יכולים ליהנות מחברת מבקרים, נרפאים מהר יותר ומהלך האשפוז עבורם קל יותר. עמוד העירוי הוא אחד המכשולים הגדולים, הוא מקשה על הניידות אצל צעירים ושבעתיים אצל מבוגרים יותר ואנשים מאותגרי תנועתיות מסיבות אחרות", מפרט ד"ר אמי גליקסמן, מנתח פלסטי, מייסד ומנכ"ל החברה.

IVY LIFE היא משאבת עירוי קטנה וניידת, שניתן להכניס לכיס והיא אינה תלויה בכוח המשיכה, בניגוד לכל משאבות העירוי הקיימות היום. המשאבה מאפשרת ללכת באופן חופשי בכל מקום ואפילו לעסוק בפעילויות ספורט ללא הפרעה. ניתן לשלוט במשאבה דרך הטלפון הנייד או דרך מסך המגע שעל פניה. המשאבה מאפשרת לצוות הרפואי לעקוב אחר החולה מרחוק ולשמור על קשר ישיר ועקבי. כיום החברה נמצאת בשלבי הגיוס לטובת ייצור המוני, לאחר שייצור הדגם הראשוני לבחינת הרעיון עבר בהצלחה, "חשוב לציין, כי המערכת אינה צריכה לעבור שלב של ניסויים קליניים בבני אדם כדי לקבל אישור מכירות. הוכחת הדיוק בבדיקת במעבדה מספיקות", מוסיף ד"ר גליקסמן. "אנחנו מקווים שבעוד חמש שנים החברה תשווק את כל סוגי המשאבות להזלפת נוזלים ותחליף את כל סוגי המשאבות הנמצאות כיום בשימוש כולל משאבות אינסולין, כימותרפיה, אופיאטים לכאב, ומשאבות לעירוי בנפחים גדולים".

כל אחד יכול להיות חקלאי: LEKET ROBOTICS

שינויי האקלים ותנאי הסביבה הצפויים להתרחש בשנים הקרובות בכל העולם, לצד גידול האוכלוסייה האנושית באופן עקבי, מצריכים מאיתנו פיתוחים חכמים, מתוחכמים ומגוונים לחקלאות העתיד. חברת Leket Robotics היא אחת מהחלוצות בתחום זה. יחידה רובוטית אוטומטית שבה ניתן לגדל מגוון גדול של גידולים חקלאיים שונים, ללא התערבות האדם ותוך התחשבות מלאה בגורמים סביבתיים ומקיימים החשובים לשמירה על כדור הארץ, תוך הקפדה על תוצרת טרייה ומדודה והימנעות מבזבוז מזון, "היחידה הרובוטית מתאימה למגוון רחב של יבולים, בכל מקום ובכל זמן, תוך שימוש בתהליך אוטומטי מדויק ויעיל שניתן לחזור עליו. התאים שלנו ניידים וגם ניתנים להרחבה בהתאם לצורך", מסביר מנכ"ל החברה מארק ישי.

היתרון הגדול של המוצר טמון באפשרות להתאים אותו לאוכלוסיות משתנות, החל מתא קטן ואישי שיכול לספק משפחה אחת ועד לתאים הממלאים האנגר שלם ויכולים להתאים לייצור המוני, "המכולות שלנו יכולות להתאים לסופרמרקטים, מסעדות, בתי חולים, בתי ספר ובתי מלון. בזכות הטכנולוגיה של לקט, נוכל לאפשר לאנשים להגיע למצב של ייצור לפי דרישה, לגדל את מה שאתה צריך מתי שאתה צריך".
כיום החברה מתכוננת לסבב הגיוס השני שלה, במטרה להמשיך לפתח את הטכנולוגיה ובתקווה שיצליחו להגיע לייצור המוני, "שימוש במוצר שלנו יכול להביא לצמיחה של יבולים חקלאיים תוך הפחתת השימוש במים, הקטנת טביעת הרגל הפחמנית וללא תלות בתנאי מזג האוויר השוררים, וכל זה תוך שהם מספקים תוצרת עלים ירוקה באיכות גבוהה, מתוצרת מקומית, ניתנת למעקב וללא חומרי הדברה".

DeepEcho: אולטרסאונד חכם

בכל שנה נולדים בעולם כ-130 מיליון תינוקות. לצערנו, בכל שעה מתים 450 תינוקות שרק נולדו, 60% מהם כתוצאה ממשקל לידה נמוך או מלידה מוקדמת (לידת פג), מה שיותר מפתיע לגלות הוא, שלפחות 80% מהתינוקות המוגדרים כפגים בזמן הלידה, לא מאובחנים ככאלה במהלך ההריון בגלל שורה של בעיות הקשורות באבחון שגוי. אחת הבעיות העיקריות היא מחסור, עולמי כמעט, בטכנאים או רדיולוגים מיומנים. DeepEcho מפתחת תוכנה שתשפר את היכולת לזהות שורה של בעיות נפוצות כמו משקל לידה נמוך, לידה מוקדמת ועוד. "באמצעות בינה מלאכותית, התוכנה יכולה לזהות בעיות, ממש כמו טכנאי מיומן, וכך גם אנשים עם הכשרה קלינית בסיסית יוכלו לאבחן טוב יותר את הבדיקות", מסביר יוסף בויקאף, מנכ"ל החברה ומייסד שותף. DeepEchoנמצאת כיום במסע לגיוס כספי משקיעים ושותפים, אחרי שהניסויים המקדימים שערכה הוכיחו כי יש בכוחה להוביל לשיפור דרמטי בתחום האולטרסאונד, "החלום שלנו הוא להפוך לשחקן מרכזי בשוק, להיכנס לבתי חולים ולעזור בהצלת חייהם של מליוני תינוקות בייחוד במדינות הדרום הגלובלי, בהן מרבית המקרים של תמותת תינוקות ופגים".

TempraMed: שומרים על התרופות שלנו

תרופות רבות שאנו צורכים זקוקות לקירור. אינסולין למשל, היא תרופה שכמאה מיליון בני אדם ברחבי העולם זקוקים לה, אולם רבים מהם לא יכולים להשתמש בה, כי אין להם את התנאים לשמור על תנאי האחסון שלה. רון נגר, יזם ומהנדס, נחשף לנתונים המדאיגים האלה והבין שנדרשת המצאה שתעזור לחולים לשמור טוב יותר על התרופות שלהם. לאחר שנים של פיתוח וניסיונות, השיקה החברה את ה-VIVI cup , מיכל קירור המותאם לעט להזרקת אינסולין. נייד, נטען וקטן מספיק כדי להיכנס לכל כיס ולשמור על האינסולין בטמפרטורה האופטימלית, אפילו במקומות חמים מאוד כמו מדבר סהרה. TempraMed כבר משווקת בהצלחה את המיכל, שנרשם כפטנט וקיבל אישורים מה-FDA וה-CA וכיום ניתן לרכישה אונליין.

החברה נמצאת עם הפנים לעבר פיתוח מוצרים נוספים, ובעיקר שואפת להגיע למדינות שבהן לתושבים רבים אין גישה חופשית לחשמל, מה שמונע מרבים מהם לקבל תרופות רגישות לחום "ל-TempraMed ליין שלם של מוצרים פוטנציאליים שיספקו מענה נטול טרחה למגוון תרופות, לרבות תרופות ביולוגיות, חיסונים והקפאה יבשה של דם ופלזמה, בין היתר", מסביר מנכ"ל ומייסד החברה רון נגר ומוסיף, "המשימה של TempraMed היא לאפשר גישה ושימוש בטוח בתרופות רגישות לטמפרטורה לכולם, בכל מקום ובכל זמן. ולהיות המובילה העולמית בשמירה על כל התרופות הרגישות לטמפרטורה".

Cashee: האפליקציה שמלמדת ילדים חינוך פיננסי

ילדים הם העתיד שלנו. זאת אינה רק קלישאה שחוקה, אלא האמת. כולנו שואפים להעניק לילדים שלנו כלים נכונים לחיים, בייחוד היום, כשאנחנו חיים בעידן שבו ילדים ובני נוער חשופים לכל כך הרבה מידע ואפשרויות במרחק לחיצת כפתור. Cashee היא אפליקציה לניהול פיננסי המיועדת לבני נוער ומתמקדת במדינות המזרח התיכון וצפון אפריקה. באפליקציה יוכלו בני נוער לשלוט בכסף שלהם, לשלם, לחסוך, להפקיד ועוד מגוון פעולות פיננסיות וכל זה, כמובן, בפיקוח ההורים.

סמיטה גוהש מנכ"לית החברה ומייסדת שותפה מספרת, "באפריל הקרוב אנחנו עתידים להשיק את האפליקציה באיחוד האמירויות, "עוד לפני ההשקה הרשמית הגענו כבר ל-50,000 הורדות ואנחנו מאמינים שעד אפריל נצליח לעבור את רף ה-100,000". Cashee, שלאחרונה היא חתמה על הסכם שותפות עם ויזה העולמית, שואפת להרחיב את הידע של בני הנוער לתחומים פיננסים נוספים כמו מטבעות דיגיטליים, "אני מקווה ש-Cashee תעזור לבני נוער להבין טוב יותר איך לחסוך ולתכנן את העתיד הפיננסי שלהם. אנחנו מאמינים שחינוך פיננסי מגיל צעיר, יכול לתרום לחברה ולהשפיע לטובה על פערים מגדריים ועל עוני, וכמובן לתרום אוריינות פיננסית וכלכלית.

Otorize: האפליקציה שיכולה לזהות השפעות סמים ואלכוהול

מדי שנה מתרחשות בארצות הברית לבדה מיליוני תאונות דרכים ותאונות עבודה. הנזקים העצומים הנגרמים אינם רק כלכליים, כמובן, אלא בראש ובראשונה מסכנים חיי אדם ומובילים לפציעות ומוות. הנתון המפתיע ביותר הוא שלפחות 65% מתאונות אלה, נגרמות משימוש בסמים, אלכוהול או תרופות מרשם. Otorize היא אפליקציה לטלפון הנייד שיכולה לזהות בבדיקה קצרה ובתוך חמש שניות בלבד, האם הנבדק נתון להשפעה שמסכנת אותו ואת הסובבים אותו. האפליקציה עשויה להחליף בדיקות קיימות כמו בדיקת רוק לזיהוי שימוש בקנאביס או אלכוהול, "הכל התחיל בדיווח ששמעתי ברדיו על מעצרים שבוצעו לנהגים שיכורים בערב השנה החדשה. המספרים היו מדאיגים. במחקר נוסף שערכתי גיליתי, כי בכל שנה בארצות הברית לבדה, יש שתי מיליון תאונות עבודה עם פצועים או הרוגים והעלות הכוללת של כל התאונות האלה יכולה לעבור את ה-170 מיליארד דולר בשנה. חשבנו שחייב להיות פתרון, פשוט, ידידותי ויעיל.

לאחר חיפוש קצר גילינו שאין כזה", מספר אנדרס קוקווקה, מנכ"ל החברה. האפליקציה כבר נמצאת בשימוש של כמה חברות בינלאומיות המבצעות בדיקות בטיחות לעובדיה ובחברה מקווים, כמובן, להרחיב את הפעילות. יתרונות האפליקציה רבים, בין היתר הוזלה משמעותית של הבדיקות, אפשרות להיבדק ללא הגבלה, התאמה אישית לכל נבדק וצרכיו ועוד, "כיום אנחנו נמצאים בסבב גיוס נוסף כדי להרחיב את הפעילות שלנו לעוד מדינות. אנחנו מקווים, בתוך חמש שנים להגיע לשימוש בכל רחבי העולם ולסייע במניעת תאונות והצלת חיים".

כתבות נוספות

צילום: באדיבות Forbes

במקום הראשון: החברה שהצליחה לייצר דם במבחנה

רעות גוויסר

צילום: באדיבות Forbes

במקום השני: החברה שהופכת את הביוב הזורם לדשן אורגני

רעות גוויסר

הרשמו לניוזלטר נשים בהייטק
נרשמת בהצלחה לניוזלטר