גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מדיה חברתית היא לא רק קיר

העמוד בפייסבוק או מספר ה"אוהדים" למותג לא יכולים להפוך למטרה שיווקית בפני עצמה

בעשור שעבר הבינו מרבית החברות המסחריות כי הן חייבות שתהיה להן נוכחות באינטרנט, ובשלב כלשהו הן בנו לעצמן אתר. חלקן יצקו בו תכנים ויישומים, וחלקן הסתפקו במידע בסיסי: על המותגים השונים של החברה, ערכיהם, מרכיביהם, ההיסטוריה שלהם, איפה אפשר למצוא אותם, הודעות יחסי הציבור שלהם, מנגנון יצירת קשר וכו'. חלקן אפילו עשו קמפיינים ייעודיים לטובת יצירת מודעות לקיומו של האתר שלהם באינטרנט.

אך מהר מאוד הן הבינו כי לאתר שלהן נכנסים מעט מאוד גולשים, ובעיקר כאלה שהגיעו מגוגל או ממנועי חיפוש אחרים כשטרחו לחפש משהו שקשור למותגים שלהן.

נכון, אתר החברה, המציג גם את המותגים שלה, הוא משהו שחייבים שיהיה, אבל הוא לא יעשה עבורה עבודה שיווקית כלשהי או יקדם באופן כלשהו את המטרות השיווקיות שלה.

ואכן, עם הזמן החברות הפסיקו לצפות שזה יקרה והתייחסו לאתר החברה כמשהו שצריך להיות - שמספק מידע, שירות וכו'.

ואז הגיע פייסבוק. רבים מגדירים אותו כקטגוריה בפני עצמו. סוג של אינטרנט בתוך האינטרנט. ושוב, כמו בראשית ימי האינטרנט, הגיעו המפרסמים והמותגים והתחילו לבנות לעצמם נוכחות גם בפייסבוק, בדמות עמודים רשמיים (Fan pages).

חלקם יוצקים בעמודים שלהם תכנים ויישומים, וחלקם מסתפקים במידע בסיסי. חלקם עושים קמפיינים ועובדים קשה מאוד כדי שגולשים ייכנסו לעמודים שלהם ויעשו להם Like. כאמור, זה מזכיר מאוד את השיווק באינטרנט לפני עשור, כשהאינטרנט התחיל.

הרשו לי לעשות סקר קצר. האם נכנסתם בחודש האחרון לעמוד רשמי בפייסבוק של חברה או מותג (ולא מטעמי סקרנות קולגיאלית)? האם כתבתם על הקיר של מותג או עשיתם איזו פעולה שיכולה להיחשב כ-Engagement עם מותג בדף מותג? לא, אה?

מבדיקות של חברת Fangager הישראלית, עולה כי כ-4% מהגולשים שהרחיקו לכת ועשו "לייק" למותג כלשהו (כלומר הפגינו את חיבתם אליו בפרהסיה הפייסבוקית), ממש נכנסו איתו לסוג של Engagement ועשו בו פעילות כלשהי. 96% לא עשו זאת.

מה כל זה אומר, ואיך בכל זאת אפשר להפיק משהו מהמדיה החברתית?

כמו אתר אינטרנט, גם עמוד בפייסבוק הוא חובה לכל מותג, אבל צריך להבין מה המטרות של העמוד ולהתאים את הציפיות ממנו למציאות.

העמוד בפייסבוק או מספר ה"אוהדים" של מותג לא יכולים להפוך למטרה שיווקית בפני עצמה.

המטרות השיווקיות האמיתיות של החברה לא השתנו, והן נשארו כפי שהיו לפני עשור ולפני 5 עשורים, כמו למשל החדרה של מוצר חדש, הגדלת נתח שוק, עצירה של אובדן נתח שוק וכו'. המדיה היא זו שהשתנתה, דרמטית.

המדיה החברתית היא שני דברים: היא "מדיה" סופר-פופולרית שגוזלת מאיתנו יותר ויותר זמן, וחשוב מכך - היא "חברתית". כלומר, היא אמצעי לתקשורת ולשיחה, וככזאת היא יכולה להאיץ ולהשביח תהליכים שיווקיים.

השיחה והאינטראקציה יכולים לעזור למשווקים לקדם את המטרות השיווקיות האמיתיות שלהם - שיחה מרובה על מותג תורמת להגברת המודעות, להגברת כוונות הרכישה, ובסופו של דבר גם להגדלת נתח השוק.

השיחות והאינטראקציות שלנו כגולשים במדיה החברתית - כמו בחיים - הן בדרך-כלל עם אנשים וחברים, לא עם מותגים או חברות (לכן גם הממצאים של Fangager לא ממש מפתיעים).

העובדה שאנחנו יכולים לכתוב על הקיר של המותג בפייסבוק, לא אומרת שאנחנו רוצים לעשות זאת. אנחנו כן מדברים ונדבר על המותג שלכם, והרבה, אבל נעשה את זה על הקיר שלנו, עם החברים שלנו, בפורומים שאנחנו פעילים בהם, בבלוגים שאנחנו כותבים, באי-מיילים, בטוקבקים, בכל מקום שהמדיה החברתית מאפשרת לנו לייצר אינטראקציה עם החברים שלנו ועם הגולשים האחרים.

חשוב מאוד להשתמש במדיה החברתית כדי לעודד את השיחה החיובית על המותגים שלכם, אבל צריך לזכור שהשיחה לא צריכה להיות בעמודי המותג שלכם. היא הייתה והיא תישאר בסלון או על הקיר של הצרכנים שלכם.

את תקציב המדיה החברתית שלכם נצלו לעידוד השיחה בכל הבתים, לא לבניית קיר אחד בבית שלכם.

הכותב הינו מנכ"ל קבוצת תפוז אנשים.

עוד כתבות

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

רפיח או עסקה? כלכלנים מעריכים איך יגיבו הבורסה והשקל לתרחישי המלחמה

ישראל נמצאת בפני צומת אסטרטגי, כששתי אופציות מרכזיות על השולחן ● הראשונה היא עסקה שכוללת החזרת חטופים לצד הפסקה זמנית של הלחימה ● השנייה היא ככל הנראה פעולה נרחבת של צה"ל ברפיח ● שלושה כלכלנים בכירים מנתחים את השפעתם של התרחישים השונים על השקל, הבורסה והגירעון התקציבי

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

רימוני הלם ומעצרים: המשטרה פינתה את המפגינים באוניברסיטת קולומביה

לבקשת ההנהלה, שוטרים פינו את ההיכל שבו התבצרו המפגינים ואת המאהל שהוקם על המדשאה • כ-100 מהמפגינים נעצרו בעימותים והמשטרה השתמשה ברימוני הלם כדי לפזר את המוחים • ההנהלה ביקשה מהמשטרה להישאר בקמפוס בשבועיים הקרובים

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי הפסח: שופרסל שלחה לכמאה עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צוללות בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו-פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים, והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית / צילום: רפי קוץ

האם מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל בגלל המצב הגיאופוליטי?

שר האוצר טוען שהורדת דירוג האשראי נובעת מגאופוליטיקה. זו אחת הסיבות ● המשרוקית של גלובס