גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ניתוח מיוחד: כך תיראה רשות השידור החדשה שתקום

חוק "תאגיד השידור הציבורי החדש" עבר אמש ■ המטרה: במארס 2015 יקום שידור ציבורי שיחליף את רשות השידור הקיימת, עם תקציב מצומצם, אי-תלות בפוליטיקה ובלי אגרה ■ אם החוק יעבור בקריאה שנייה ושלישית, ככה זה ייראה

טלוויזיה, רשות השידור / צלם: Zaptik/Shutterstock.com. א.ס.א.פ קראייטיב
טלוויזיה, רשות השידור / צלם: Zaptik/Shutterstock.com. א.ס.א.פ קראייטיב

‎במהירות הבזק, ועם נוכחות אינטנסיבית של שר התקשורת גלעד ארדן בכל אחד מהדיונים, עבר אתמול (ד') חוק "תאגיד השידור הציבורי החדש" בוועדה המיוחדת שהוקמה עבורו, בראשות ח"כ קארין אלהרר.

אחרי שהתבסס על דוח לנדס, החוק עבר שינויים רבים, סעיפים הושמטו, ואחרים שונו.

המטרה היא ברורה - בסוף מארס 2015 יקום שידור ציבורי חדש בישראל, שיחליף את רשות השידור הקיימת, עם תקציב מצומצם יותר, מרחק רב יותר מהפוליטיקה ובעיקר - בלי תשלום אגרה.

אם החוק יעבור בכנסת בקריאה שנייה ושלישית, ככה זה ייראה:

הפירוק

שני תהליכים יתרחשו במקביל - הקמת הגוף החדש; ומינוי כונס נכסים רשמי למפרק רשות השידור הנוכחית. המליאה והוועד המנהל יפוזרו' והוא יקבל על עצמו את סמכויותיהם, כמו גם את סמכויות המנכ"ל, שיעזוב את תפקידו.

המפרק לא יהיה רשאי לשכור עובדים חדשים, אלא במקרים מיוחדים. תפקידו יהיה למכור את נכסי רשות השידור ולהתחיל בהעברת הנכסים הרלוונטיים לגוף החדש שיוקם.

בה-בעת תחל הקמת השידור הציבורי החדש. המטרה היא שיהיה רצף שבו גוף אחד יסיים את חייו' והאחר יתחיל את עבודתו מיד.

השידורים

היום

ברשות השידור קיימים ערוץ 1 הכושל בימים שבהם אין מונדיאל, ערוץ 33 ו-8 תחנות קול ישראל - רובן מצליחות ומכניסות. בצד אלה משדרת הטלוויזיה החינוכית - שגם היא תיסגר - בערוץ 23 וברצועות שידור בערוצים 1 ו-2.

הרשות מחויבת להוציא הפקות לשוק ההפקה הכללי. במתווה שעליו סוכם ושיצא לדרך לפני שנתיים, 36% מההוצאות, כלומר 80 מיליון שקל, יוצאים מחוץ לרשות השידור. שאר הכסף נשאר בפנים.

בסופו של דבר הסכום היה אמור להגיע ל-150 מיליון שקל. דוח מבקר המדינה האחרון דיבר על ניהול לא תקין ופסול של הפקות החוץ, ומתרבות תלונות על כך שגופים מסוימים קיבלו את כל ההפקות ומאחרים התעלמו.

בעתיד

השידור הציבורי יכלול 3 ערוצי טלוויזיה - ערוץ בעברית, ערוץ בערבית וערוץ ילדים. תחנות קול ישראל ימשיכו באותה מתכונת, כך על-פי החוק, אך יוקמו מחדש, הן מבחינת תשתיתית והן מבחינת מבנה כוח-האדם.

250 מיליון שקל אמורים לצאת החוצה לשוק ההפקה. הרשות תוכל להפיק רק חדשות, אקטואליה וספורט. כל יתר התוכן יופק מחוץ לה.

הרשות תחויב להשקיע 90 מיליון שקל במה שמכונה סוגה עילית - דוקו ודרמה, 40 מיליון שקל יושקעו בערוץ הילדים, ו-20-30 מיליון שקל בערוץ דובר הערבית. הרשות תוכל להשקיע עד 6 מיליון שקל בקולנוע הישראלי, לפי שיקול-דעת מנהליה.

160 מיליון שקל יושקעו בחטיבת החדשות - יותר מתקציבי חדשות 2 וחדשות 10 שעומדים על כ-90 מיליון שקל - ותקציב זה יכלול את שידורי הטלוויזיה בתחום, את האינטרנט ואת רשת ב', שיאוחדו.

הפקות חדשות ועיתונאיות, על מנת לא לפגוע בעיתונאי רשות השידור, לא ייצאו למיקור חוץ. גוף הפקה לא יוכל להפיק יותר מ-10% מכלל הפקות השידור הציבורי.

החוק החדש מעגן לראשונה את שידורי הרדיו בחוק, וקובע חובה בשידורי אנגלית, רוסית ואמהרית. כמו כן נקבע - בהתעקשות של השר גלעד ארדן - כי תהיה חובת שידור תוכניות לילדים ומורשת ישראל, ולמען היצירה העברית, מחצית השירים ברדיו לפחות יהיו בעברית.

המבנה הארגוני

היום

31 חברי מליאה הם הגוף הרגולטורי שאחראי על השידור הציבורי. מהם נבחרים 7 חברי הוועד המנהל, על ועדותיהם השונות.

המנכ"ל אינו חייב בכישורים מיוחדים ומתמנה על-פי הדרישות של מנהלים בשירות הציבורי. הוא זה שממנה את מנהל חטיבת החדשות בתום מכרז ויכול לפטרו. המנכ"ל הנוכחי, יוני בן-מנחם, שנמצא בהליך תביעה נגד רשות השידור עצמה, גם משדר ברדיו ובטלוויזיה.

באשר לעובדים, איש אינו באמת יודע כמה אנשים עובדים היום ברשות השידור, ובכלל זה אגף הגבייה, הרדיו והטלוויזיה. לפי הערכות, מדובר על כ-1,700 עובדים. חלק ניכר מהם עובדים טכניים ואחרים, ומיעוטם עיתונאים.

בעתיד

מעל השידור הציבורי יעמדו 12 חברי דירקטוריון מצומצם, ומהם לפחות 6 נשים. מבין הנבחרים צריך להיות אדם אחד לפחות בעל ניסיון בתחום מורשת ישראל, ומעבר לזה בתמהיל ביניהם הם חייבים ניסיון ניהולי-עסקי, רקע בחינוך וניסיון בתחום בשידורים והעיתונות.

המנכ"ל יהיה חייב בלפחות 5 שנים של ניסיון בניהול של גוף עם היקף עסקים משמעותי או ניהול בתחום בתקשורת. ראש חטיבת החדשות יהיה מחויב, מן הסתם, בניסיון בתחום העיתונות.

על מנת לשמור על עצמאותו של עורך החדשות הראשי, הוחלט כי פיטוריו יוכלו להיות בידי המנכ"ל - אולם יהיו רק באישור הדירקטוריון. המנכ"ל וחברי המועצה לא יוכלו לשדר במדיומים השונים של התאגיד החדש.

המינויים בחטיבת החדשות יהיו ללא מכרז - על מנת לאפשר גמישות וניהול יעיל. יהיה צורך להגדיר את המשרות שהן עיתונאיות ולא יחויבו במכרז.

החוק לא קובע את מספר העובדים, אך מדובר על-פי הערכות ב-750. בימים אלה מתנהלים דיונים בין האוצר, ההסתדרות ומשרד התקשורת באשר למבנה רשות השידור החדשה. ההסתדרות רוצה שכל 750 העובדים יהיו מהרשות הקיימת. האוצר ומשרד התקשורת רוצים שלא יותר מ-25% מהעובדים של השידור החדש יהיו מהוותיקים.

כבר עכשיו ברור כי הסכמי הפרישה יהיו על-פי הרפורמה שנחתמה כבר לפני שנתיים ושלוש, והם יעניקו עד מיליון שקל לעובדים שיפרשו. עובדים שימשיכו לשידור הציבורי החדש, יזכו באותם תנאים בדיוק.

התקציב

היום

תקציב רשות השידור הוא תעלומה כיום. ההערכות מדברות על בין 800 למיליארד שקל, והתקציב משתנה על-פי ההכנסות מהאגרה.

המקור התקציבי הוא אגרת טלוויזיה שכל אזרח שמחזיק במקלט צריך לשלם, אגרת רישוי מהרדיו, חסויות ופרסום. התקציב השנתי מאושר על-ידי הממשלה, ורוב-רובו - כ-60% - הולך לשכר.

בעתיד

ב-2015-2016 יעמוד תקציב הרשות על 665 מיליון שקל, לא כולל ההכנסות מפרסום (80-100 מיליון שקל כיום). ההנחה היא שככל שהזמן יעבור, יגדלו ההכנסות מפרסום. מ-2017, התקציב יירד ל-650 מיליון שקל. שידור חסויות, תשדירים ופרסום ברדיו יישארו, תוך איסור על פרסום סמוי, בתוכני ילדים ובאינטרנט.

את אגרת הטלוויזיה תחליף קופת האוצר. כדי לא ליצור תלות בין תקציב המדינה לצורכי מימון התאגיד, יועבר הכסף לתקציב ישירות מאגרת רישוי הרכב - משם יגיעו כל 650 מיליון השקלים. אגרת הרישוי לא תעלה. את הקמת השידור הציבורי החדש יממנו ההכנסות ממכירות הנדל"ן.

לפי הערכות, עד שאלה יגיעו, יהיה תקציב ביניים של האוצר. שר האוצר יאשר את התקציב, אולם האחריות עליו מוטלת על המנכ"ל והדירקטוריון, שידאגו כי יהיה מאוזן ויאשרו אותו כל שנה מחדש. עלות השכר לא תעלה על 35% מהתקציב.

המינויים

היום

השר הממונה כיום על ביצוע חוק רשות השידור הוא זה שממנה את המנכ"ל, והוא גם זה שממנה את חברי המליאה - באישור הממשלה.

בעתיד

השר הממונה יתייעץ עם נשיא העליון וימנה יו"ר ועדת איתור שהוא שופט בדימוס. אותו שופט ימנה שני חברי ועדה נוספים, ויחד הם ימליצו לשר על חברי המועצה - תריסר בדיוק. חברי המועצה יבחרו את המנכ"ל.

הדבר אינו תקף באשר למינויו של המנכ"ל הראשון המכונה "זמני" בחוק. לאור העובדה שלא תהיה מועצה עדיין עם מינויו, הוחלט כי תהיה ועדת איתור של 5 חברים שימונו על-ידי השופט, ובהם נציגי האקדמיה והתחום העסקי, והם בוחרים וממנים את המנכ"ל הראשון. הוא עצמו יהיה מוגבל בעבודתו ויוכל למנות רק 20 עובדים שנדרשים לשם ההקמה בלבד ולא סמנכ"לים.

הארכיון

היום

הליך הדיגיטציה שעליו הוכרז נקטע באמצע, ואינספור שעות שידור טלוויזיוני ורדיופוני נדונו לכליה. בינתיים הציבור צריך לשלם הון-עתק בעבור חומר מהארכיון.

בעתיד

הדיגיטציה של הארכיון הובאה בחשבון בשיקולי התקציב. תוכני הארכיון יהיו חשופים לשימוש הציבור בעלות סמלית, אלא אם ידובר בשימוש מסחרי.

עוד כתבות

אלישע מדן. החברים / צילום: פרטי

"בזכות החברים": למרות שאיבד את שתי רגליו בעזה, אלישע מדן יצא לטייל בערבה

אלישע מדן נפצע אנוש בעזה ● בשבוע שעבר החברים שלו סחבו אותו כדי שיוכלו לטייל יחד בערבה: "אני יודע שאוכל לחזור להיות יותר ממה שהייתי" ● פרויקט מיוחד

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

מותג משקאות האנרגיה BLUE / צילום: Shutterstock

יצרנית משקאות האנרגיה "בלו" ופרשת זיוף נתוני המיחזור

המשרד להגנת הסביבה שוקל אי הכרה בדיווח על יעדי האיסוף והמיחזור של חברת בלו לשנים 2019-2020, וקביעת תשלום כפל פיקדון בהיקף של כ-100 מיליון שקל ● זאת, לאחר שהחברה לא סיפקה אסמכתאות מספקות לאימות דיווחיה על עמידה ביעדי האיסוף והמיחזור לשנים 2019-2020 ובהמשך לחקירה המתנהלת ברשות המסים ובמשטרה

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי אישר סיוע עתק לישראל. מה תכלול החבילה?

בית הנבחרים האמריקאי אישר סיוע בסך כולל של 95 מיליארד דולר לשורה של מדינות ובהן ישראל ● חבילת הסיוע כוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל, כולל 4 מיליארד דולר למילוי מלאי טילי טמי"ר של כיפת ברזל; 60.8 מיליארד דולר סיוע לאוקראינה, בדגש על השלמת אמל"ח; וכן, 8.1 מיליארד דולר עבור טייוואן

מציאות הפוכה / צילום: Shutterstock

אם תסתכלו על הנתונים האלה תקבלו רושם שונה לחלוטין על מה שעומד לקרות בשווקים

בזמן שמחירי המניות מאותתים על צפי להורדת ריבית, תשואת השיא באג"ח הממשלתיות משקפת תחזית הפוכה ● בשוק הסחורות הבהלה לזהב שוברת שיאים, תרחיש השמור לחששות מפני גלישה למיתון, בעוד שהנפט משדר עסקים כרגיל ● אז מה ההסבר לנתונים הסותרים לכאורה, וכיצד ניתן להרוויח מכך

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

10 המניות היקרות ביותר בוול סטריט / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

אלה הן 10 המניות הכי יקרות בוול סטריט

הן נחשבות למניות לוהטות במיוחד, אבל האם הן התחממו מדי? ● לאחרונה הצביע מגזין ביזנס אינסיידר על עשר חברות בשווי 10 מיליארד דולר לפחות הנסחרות בתמחור יקר במיוחד ביחס להכנסותיהן ● לרשימה נכנסו אנבידיה, מיקרוסטרטג'י ומניות טכנולוגיה נוספות, אבל גם רשת מזון מהיר ● לאחרונה, כשמשקיעים הופכים סלקטיביים יותר ואנליסטים חוששים מבועה חדשה, גם המניות היקרות חוטפות

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

היחסים עם ישראל ישתנו ללא היכר? ארה"ב צפויה לאמץ צעד דרמטי ואלה המשמעויות

בית הנבחרים האמריקאי אישר אתמול סיוע צבאי עצום ממדים לישראל, אך במקביל ארה"ב עשויה גם להעניש את ישראל ● ההחלה הממשמשת ובאה של 'חוק לייהי' על פעולות צבאיות של ישראל נגד אוכלוסייה פלסטינית שקולה כנגד הפחתה של דירוג האשראי המוסרי ● בינואר, הסנאט דחה את עצם הרעיון להעמיד את ישראל למבחן זכויות אדם ● עכשיו היא עומדת להיענש על פגיעה בהן

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

בחברות הטק מנסים להילחם בהונאות משקיעים. אלה הכלים החדשים שלהם

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

נוסעת באל על הגישה בקשה לתביעה ייצוגית על מושב שלא ניתן להטייה. מה נקבע?

חברה שניהלה שנים תביעה על מיליונים נגד יס, הגישו סיכומים באורך חריג. השופטת קבעה כי התביעה תוכרע בלעדיהם ● גבר סירב לבדיקת אבהות כדי להתחמק ממזונות, האשה פנתה לביהמ"ש ● אושרה תביעה יצוגית נגד אל על

אילוסטרציה: Shutterstock

יותר מחצי מהתשואה נמחקה: הסיבות לירידות החדות בוול סטריט, ומה קרה לאנבידיה?

מדד הפחד מתקרב לשיא, S&P 500 נמצא ברצף הירידות הארוך ביותר מאז 2022, והשבוע האחרון היה הגרוע ביותר של הנאסד"ק מאז 2022 ● מה עומד מאחורי המגמה? האינפלציה, המצב הגיאו-פוליטי המורכב וגם הפסימיות בנוגע לענף השבבים

אילוסטרציה: shutterstock

הסעיף "הקטן" בעסקת נדל"ן שיתחיל לסבך אתכם עם רשות המסים

באילו מקרים השחקנים בשוק הנדל"ן "בני חורין" מהקשר שנכפה עליהם ככלל עם רשות המסים? ● גלובס עושה סדר בזכויות החוזיות והתנאים שמשחררים אתכם מחובת הדיווח לרשויות המס, לפחות בשלב עריכת החוזה

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

הבורסה בהונג קונג / צילום: Shutterstock, Daniel Fung

מגמה מעורבת באסיה; מחירי הזהב יורדים בכ-1%

המסחר בוול סטריט ננעל אמש בירוק, הנאסד"ק טיפס בכ-1.1% ● עליות במחירי הנפט ● הביטקוין עומד על כ-66.5 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1.5%

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר