ח"כ אלהרר: עדיפות לעיתונאי לתפקיד מנכ"ל רשות השידור

ארדן: מנכ"ל גוף השידור הציבורי לא יהיה רשאי לפטר את ראש חטיבת החדשות

יו"ר ועדת המשנה לחוק השידור הציבורי החדש, ח"כ קארין אלהרר, מבקשת שהעדיפות במינוי מנכ"ל רשות השידור תהיה לעיתונאי. עם זאת, אלהרר לא מעוניינת לקבוע כי המנכ"ל יהיה מחויב להיות עיתונאי או בעל ניסיון בניהול תקשורתי.

לדיון הגיע גם ח"כ עפר שלח, שאמר: "אנחנו נמצאים כאן בגלל מערכות יחסים היסטוריים ברשות השידור בין מנכ"לים לבין הכפופים להם. לאורך השנים מנכ"לים התערבו באופן בוטה ולא ראוי בתכנים. בהחלט סביר שמנכ"ל יוכל לבוא גם לא מתחום העיתונות. אפשר להגדיר מנכ"ל שתהיה עדיפות למישהו מתחום התקשורת והעיתונות - בלי לשלול את האפשרות שזה יהיה מבחוץ".

לדברי שלח, חשוב יותר הוא הגידור בין המנכ"ל לראש חטיבת החדשות. אלהרר ביקשה כי ראש חטיבת החדשות יפוטר רק על-ידי המנכ"ל, אבל באישור של המועצה בראש מיוחס הגבוה מ-75%. שלח אמר כי יש לגדר את תקציב חטיבת החדשות, וכי העורך הראשי - שחייב להיות מתחום העיתונות והחדשות - "חייב להיות עצמאי".

שר התקשורת גלעד ארדן אמר בדיון כי ראוי שתהיה קביעה שהעורך הראשי של החדשות יגיע עם רקע עיתונאי. "כדי למנוע את המעורבות היומיומית בהחלטותיו, ראוי שיינתן לו מעמד עצמאי יותר, ואפשר ללכת למודל שאסור לפטר אותו פיטורים שרירותיים שהוא לא שומע למנכ"ל. אותו לא ניתן יהיה לפטר על-ידי המנכ"ל אלא דרך הדירקטוריון".

במהלך הדיון התפתחו חילופי דברים סביב נושא קמפיין עובדי רשות השידור על מסך ערוץ 1 ומעל גלי האתר של קול ישראל. "בהמשך לעוגמת-הנפש שנגרמה צופים במשך שנים, הרשות ממשיכה לגרום עוגמת-נפש גם היום. זה גם לא חוקי להפקיע את זמן השידור הציבורי וגם לשקר", אמר ארדן.

בוועדה דנו בתלונות שהתקבלו מצופים, ובהם קשישים, שהביעו חשש מסגירת תחנות הרדיו בעקבות הנאמר בקמפיין. בתגובה דרשה יו"ר הוועדה, ח"כ אלהרר, ממנהל קול ישראל, מיקי מירו, תשובה בנושא. "לבוא ולהגיד שסוגרים את הרדיו זאת אמירה לא נכונה. אתם מטעים את הציבור. יש חוות-דעת משפטית שמורה לכם להפסיק להשתמש בכספי ציבור. אתה מנהל הרדיו. אתה צריך לספק תשובות". למירו לא היו תשובות בעבורה.

קודם לכן הודיע השר ארדן: "חטיבת החדשות של התאגיד החדש תתבסס על עבודת עיתונאי הרשות בלבד ולא תוכל להזמין חדשות ותחקירים מגורמים חיצוניים פרטיים".

בנוסף, בתום דיון בנושא הפרסומות הוחלט על איסור פרסום באינטרנט, איסור קיום פרסומות ותשדירים בערוץ הילדים, והטלת כללים מיוחדים על פרסום בתוכניות ילדים ברדיו. כמו כן, הוחלט על איסור פרסום סמוי בכל פלטפורמות השידור של התאגיד החדש.