גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אורבנפלופ

רשות ני"ע והבורסה קולטות כמעט כל חברה לת"א, לעתים גם כאלה שלא מתאימות

אלן ססקין / צילום: מצגת החברה
אלן ססקין / צילום: מצגת החברה

היבוא של חברות נדל"ן מצפון אמריקה שהגיעו לבורסה בת"א כדי לגייס חוב העשיר בשנים האחרונות מספר מצומצם של יועצים פיננסיים וחתמי הנפקות. אלו וגם אלו זכו לעמלות גבוהות מהמקובל עבור הצלחתם להשיג ליזמים הזרים ריביות נמוכות בהרבה מאלו שהיו נדרשות מהם בארה"ב ובקנדה, עבור אג"ח להן לא נדרש בדרך כלל כל שיעבוד אמיתי ואיכותי על נכסים מגבים.

את המשקיעים המקומיים משכו בעיקר ריביות בשיעורים גבוהים יחסית של בין 4% ל-9% בימים שבהם ריבית בנק ישראל עומדת על 0.1%, וכך הצליחו החברות לגייס כאן יותר מ-10 מיליארד שקל, תמורת תשלום מצטבר של מאות מיליוני שקלים ליועצים, לחתמים, לעורכי הדין, לרואי החשבון ולשאר גורמי הביניים המעורבים.

אלא שקריסתה המהירה של אורבנקורפ, ארבעה חודשים וחצי בלבד לאחר השלמת הנפקתה, מציגה כעת בפני המשקיעים המקומיים פן נוסף שנלווה להנפקות הללו. פן זה נוגע לקושי הרב של הגורמים המקצועיים השונים באבחון איכותה של חברה מן הסוג הזה טרם הגעתה לת"א, בעיקר לנוכח העובדה שמדובר בחברה שאינה קיימת בפועל בעת ההנפקה.

כשל מהותי בתפיסה של הרשויות

כן, עד כמה שהדבר נשמע מוזר, חברות הנדל"ן הזרות שמגייסות חוב בישראל הן ישויות חדשות, חסרות נכסים והתחייבויות, שמשלימות הנפקה בישראל רק על בסיס התחייבות בעליהן להעביר אליהן לאחר מכן נכסים שבבעלותו הפרטית. משכך, ובהיותה מסגרת ריקה בלבד, הרי שטרם ההנפקה לחברה אין אפילו את האורגנים הפנימיים שאמורים לבקר ולפקח על פעילותה.

כך, למשל, מינתה אורבנקורפ   שלושה דירקטורים ישראלים עצמאיים (שני דח"צים ודירקטור בלתי תלוי אחד) רק שלושה חודשים לאחר ההנפקה, באמצע חודש מארס, בעוד שאת מבקר הפנים מינתה אפילו מאוחר יותר.

מרגע שמונו אלה, החלה להתברר התמונה במהירות, ובעיקר התבהרה חוסר ההתאמה בין פעילות הנהלת החברה לדרישות הממשל התאגידי מחברות ציבוריות בישראל. העובדה שרשות ניירות ערך והבורסה בת"א מאפשרות לחברות מסוג זה למלא את השורות בנושאי משרה מתאימים רק לאחר גיוס הכסף מהמשקיעים, מעידה על כשל מהותי בתפיסת ההפעלה של הרשות הסטטוטורית ושל זרוע הביצוע שלה.

הרשות והבורסה מקבלות בברכה כמעט כל חברה שמבקשת להיקלט בתל אביב, מתוך מטרה לעורר מחדש את האטרקטיביות של הבורסה המקומית שהולכת ודועכת. אולם היעדר כללים ומנגנונים מיוחדים לבקרה, מוביל לעיתים לשיטפון שסוחף עמו גם חברות מתאימות וגם כאלו שאינן.

יש כנראה סיבה שבחו"ל דורשים ריבית גבוהה

אבל מי שאחראים לא פחות לפלופ של אורבנקורפ הם החתמים המקומיים, שנכשלו הפעם באבחון הקבוצה של ססקין ופעילותה. אורבנקורפ שווקה למשקיעים בידי איפקס חיתום כאחת מעשר חברות הנדל"ן היזמיות הפעילות והגדולות בקנדה, לאחר שאלו טענו כי ערכו לגביה את הבדיקות הטובות והמקיפות ביותר.

גם רואי החשבון הישראלים, משרד בריטמן אלמגור זהר, שמהווה את הזרוע המקומית של פירמת דלויט הבינלאומית, העניקו את חתימתם לפני חמישה חודשים בלבד לדוחות הכספיים (פרופורמה) של אורבנקורפ למחצית הראשונה של 2015, מבלי להרים כל דגל של אזהרה מפני בעיות כספיות אפשריות בחברה.

ומה עם חברות הדירוג? מידרוג העניקה לאורבנקורפ דירוג גבוה יחסית של A3 לפני ההנפקה, בזכות "תיק פרויקטים לייזום נכסי דיור להשכרה ומכירה הממוקמים באזורי ביקוש בטורונטו, התורמים ליכולת ונראות הפקת תזרים, לרבות שיעורי מכירות גבוהים מראש".

כאשר מחברים את כל החלקים הללו יחד, מבינים כי גורמי הסיכון לא קיבלו את המשקל הנכון בעת ההנפקה. לפי שעה, קשה לדעת מה תהיה ההשפעה של אורבנקורפ על התופעה כולה. האם המשקיעים יתייחסו אליה כאל מקרה בודד או כנקודת ציון שממנה ייעצר או לפחות ייחלש מהותית גל ההנפקות של חברות הנדל"ן הזרות.

מה שבטוח הוא שעכשיו כולם כבר מבינים, שכאשר יזם נדל"ן צפון אמריקאי מסכים ללוות כסף בישראל בריבית גבוהה של 8% בשנה משום שבחו"ל הוא יידרש לשלם ריבית גבוהה עוד יותר, יש לכך סיבה. ובהחלט קיימת האפשרות שהמלווים מעבר לים מעניקים תמחור נכון יותר לסיכון בפעילותו של אותו יזם, בהשוואה לתמחור אותו מקבלים המשקיעים המקומיים.

עוד כתבות

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר היצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון", אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת ועל ההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם