כך מתאדים 180 מיליון שקל: איסור ביצוע פעולות בנכסי אורבנקורפ

השופט איתן אורנשטיין זימן את כל בעלי התפקידים באורבנקורפ לדיון מחר ב-9:00 בבוקר ■ אורבנקורפ היא חברה שפועלת בקנדה ושנכסיה בקנדה, ולכן לא ברור מהי המשמעות של הצו שניתן היום בביהמ"ש המחוזי בת"א

אלן ססקין / צילום: מצגת החברה
אלן ססקין / צילום: מצגת החברה

נאמן האג"ח של אורבנקורפ, משרד רשניק פז נבו, הגיש היום (א') בקשה למתן צו שאוסר לבצע פעולות בנכסי חברת אורבנקורפ . שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, איתן אורנשטיין, נענה לבקשה והוציא את הצו.

אורנשטיין, שכנראה מבין איך נרדמו כל שומרי הסף בשמירה על כספי הציבור, לאחר גיוס של 180 מיליון שקל  של החברה לפני כמה חודשים, זימן את כל הנוגעים בדבר לאולמו לדיון דחוף מחר (ב') ב-9:00 בבוקר.

יש לציין כי רק לפני כשבועיים היה בישראל בעל השליטה בחברה, אלן סוסקין, ולא נדרש על-ידי רשות ניירות ערך לתשאול אודות התנהלותו, וזאת למרות שדבר ביקורו בישראל סוקר באופן נרחב על-ידי התקשורת הכלכלית.

גורמים המעורים בפרשה מסרו היום ל"גלובס" כי בדיקת רשות ניירות ערך, שהחלה לאחר הפרסום ב"גלובס" אודות ההתנהלות המוזרה של סוסקין, מופנית כרגע לשומרי הסף, קרי רואי החשבון, עורכי הדין, נאמן האג"ח וחתמי ההנפקה.

יש לציין כי לפני מספר חודשים, בנאום חוצב להבות של מוטי ימין, מנהל מחלקת התאגידים ברשות לניירות ערך, הזהיר האחרון את מנהלי ההשקעות מפני השקעות בחברות זרות שאין כל יכולת לשים את היד על נכסיהן במקרה שיש חדלות פירעון.

ראשיתה של פרשת אורבנקורפ היא בכלל בהנפקת אג"ח, מהיותר מוזרות שראה שוק ההנפקות הלוהט של תל-אביב. בתשקיף ההנפקה נאמר במפורש כי תמורת ההנפקה תשמש לפרוע הלוואות בנקאיות שהן הלוואות מזנין ובעלות ערבות של בעל השליטה. המשמעות היא למעשה שססקין משתחרר מערבויות שנתן למערכת הבנקאית הקנדית, פורע אותן ומגלגל את החוב למשקיעים בישראל. המוסדיים בישראל נענו להנפקה הזו והזרימו את הכסף בלי למצמץ.

 

בחודש מארס נחשף ב"גלובס" כי ססקין, שהתחייב בתשקיף לעבות את הונה של החברה ב-12 מיליון דולר קנדי, הזרים את הכסף בצורה מעוררת תהיות - הוא איפשר לבנק שהלווה לו את הכסף למשוך אותו מבלי לתת התראה, כך שלמעשה לא הייתה משמעות להזרמה. בעקבות הפרסום ב"גלובס" נדלקו נורות אדומות ברשות ניירות ערך, וגם זו פתחה בבדיקת התנהלות החברה.

לא עבר זמן רב, והתברר כי הוגשה נגד אורבנקורפ בקשה לשלול ממנה את רישיון הקבלן, דבר שדווח באיחור רב בישראל באמצעות הודעת בורסה. ססקין, שהגיע לישראל להסביר את ההתנהלות, אישר כי פרע את הלוואות החברה למערכת הבנקאית בקנדה, ומעבר לכ, לא ייחס חשיבות מיוחדת להתנהלות שלו כלפי המשקיעים בישראל.

כאן המקום לציין כי משיחות שקיים "גלובס" עם גורמים בכירים במערכת הפיננסית המעורים בפרטי פרשת אורבנקורפ, לא מן הנמנע כי הרשות ניירות ערך, שבוחנת את הדברים מקרוב, תפתח בפעילות אכיפה נגד עורכי הדין של החברה (שבינתיים התפטרו), רואי החשבון שלה, החתמים ונאמני האג"ח, שלטענתם או שידעו על ההתנהלות המוזרה ולא עשו דבר - או שהעדיפו לא לדעת, ולכן לא עשו דבר למזער את הנזקים למשקיעים.

יש להדגיש כי רשות ניירות ערך כבולה במקרים כאלה: היא אינה יכולה למנוע מהמשקיעים לרכוש ניירות ערך שהם רוצים בהם גם אם אין להם כל שליטה על הנעשה בחברה במקרים של חדלות פירעון. היא יכולה לדרוש גילוי, ואת זה היא עשתה במקרה של אורבנקורפ. גם האזהרה יוצאת הדופן של מנהל מחלקת התאגידים ברשות ניירות ערך הייתה אמורה להדליק נורות אדומות אצל המשקיעים - אך היה כבר מאוחר מדי.

הגורמים איתם שוחח "גלובס" אמרו כי ככל הנראה אין בהתנהלות שומרי הסף גוון פלילי, אך בהחלט יש כאן גוון מינהלי לקוי.