רכש חברה ב-2 מ' ד' קנדי - ומכר ב-4 מ' ד' אחרי כמה דקות

אלן סוסקין, בעל השליטה באורבנקורפ הקנדית שהנפיקה בישראל התחייב להזרים לה 12 מיליון ד' קנדי, אולם נתן לבנק זכות למשוך את הכסף ■ סוסקין רכש מחברת First Capital Realty מחצית מנכס גיאותרמי בכ-2 מיליון דולר קנדי ומיד לאחר מיכן מכר אותו לאורבנקורפ ב-4.7 מיליון דולר קנדי

נכסים ופרויקטים של אורבנקורפ בקנדה / צילום: מצגת החברה
נכסים ופרויקטים של אורבנקורפ בקנדה / צילום: מצגת החברה

הסערה שמתחוללת בחברות הזרות שהנפיקו בישראל עולה מדרגה לאחר שאורבנקורפ  הקנדית שהנפיקה רק לפני כחצי שנה מסתבכת ואגרות החוב שלה מאבדות היום כמעט 5%.

ההנפקה של אורבנקורפ בחודש נובמבר האחרון גרמה ללא מעט משקיעים להרים גבות מאחר והחברה התכוונה באמצעות תמורת הגיוס בישראל (כ-200 מיליון שקל) להחליף הלוואה שלקחה מבנקים קנדים. בעל השליטה בחברה, אלן סוסקין, התחייב במהלך ההנפקה להזרים לה 12 מיליון דולר קנדי כדי לעבות את ההון העצמי שלה וכך אכן עשה.

ביום חמישי שיגרה החברה לבורסה הודעה שהוגדרה בשוק ההון כתמוהה מאחר ומתברר כי אותם 12 מיליון דולר קנדי שהוזרמו הופקדו בחשבון בנק בו היה למלווה זכות חתימה ולמעשה יש הגבלות על הכסף שלא דווחו למשקיעים והמשמעות היא שבכל רגע נתון יכול הבנק הקנדי למשוך את הכסף ולהותיר את החברה עם בור של 12 מיליון דולר קנדי.

סוסקין והחברה שפעלו מול הבנק הקנדי הצליחו להסדיר את הסרת המגבלה על 10 מיליון דולר קנדי והשאירו אותה עם עננה סביב 2 מיליון דולר קנדי וכאן הסיפור מסתבך. סוסקין אמור להשלים בהתאם להתחייבותו במהלך ההנפקה את 2 מיליון הדולר הקנדי וזה בוצע כך: בעל השליטה הודיע על הפסקת ההתקשרות שלו בניהול מספר פרוייקטים משותפים לאורבנקורפ' וחברה נוספת וכפועל יוצא מכך, זו שילמה לו פיצוי והכסף הוזרם לה חזרה.

והנה ממשיך הסיפור, סוסקין מימש אופציה ורכש מחברת First Capital Realty מחצית מנכס גיאותרמי בכ-2 מיליון דולר קנדי ומיד לאחר מיכן מכר אותו לאורבנקורפ ב-4.7 מיליון דולר קנדי, כלומר ברווח של למעלה מ-2 מיליון דולר קנדי תוך מספר דקות.

גורמים המעורים בפרטי העסקה אמרו לגלובס שסוסקין מכר את הנכס הגיאותרמי שרכש באותו המחיר שקנה ולכן קיבל את הכסף ששילם במזומן כשאת יתרת הכספים קיבל באמצעות הקצאת מניות בחברה שלטענתם אין לה משמעות בכל מקרה מדובר בחברת אג"ח שמוחזקת בבעלות מלאה (100%) על ידי סוסקין ולכן אין לה משמעות עבור מחזיקי האג"ח.

גורמים בשוק ההון אמרו לגלובס כי מדובר בשרשרת אירועים תמוהה "פשוט היה להודיע לבורסה ולמשקיעים שהייתה טעות בדיווח ולא ברור למה היה צריך את כל העסקאות הסיבוביות האלה מבלי לדווח עליהם כמו שצריך, באופן ברור ושקוף" אמר פעיל בשוק ההון.

מהחברה נמסר: "החברה מודיעה על אירועים באמצעות הודעות לבורסה וכך עשתה גם הפעם".