גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נעילה מעורבת בבורסה בת"א; מניית אירונאוטיקס נפלה ב-20%

מגמה מעורבת בבורסות אירופה; מגמה שלילית בוול סטריט ■ היום תתקיים הצבעת מחזיקי האג"ח על גורלה של אפריקה ישראל ■ עונת הדוחות בת"א בעיצומה ■ אירונאוטיקס חזרה מהפסקת מסחר, לאחר שפורסם כי היא עומדת במוקד חקירה בנוגע לעסקת נשק

הבורסה בת"א, בורסת ת"א / צילום: תמר מצפי
הבורסה בת"א, בורסת ת"א / צילום: תמר מצפי

המסחר בבורסה בתל-אביב ננעל היום (ג') במגמה מעורבת, על רקע מגמה מעורבת בבורסות אירופה, נעילה שלילית באסיה וירידות בוול סטריט.

אירונאוטיקס  חזרה מהפסקת מסחר לאחר הפרסומים הבוקר כי היא עומדת במוקד חקירת משטרה בנוגע לעסקת נשק, והמניה צללה בחדות.

 

עיני המשקיעים ברחבי העולם נשואות אל נתוני המאקרו, עונת הדוחות ורפורמת המס בארה"ב. המאקרו ברובו חיובי ומשקף צמיחה מתונה של הכלכלה העולמית. התוצאות הכספיות שמציגות החברות הגדולות משקפות ביצועים ורווחים גדולים ברובם הגדול, מה שמעודד את המשקיעים והסוחרים בשווקים הפיננסים.

כבר למעלה משנה, מאז קמפיין הבחירות שלו, טראמפ מעורר עניין רב בכל הקשור לרפורמת המס שלו. אם הרפורמה תעבור (וכרגע התחושה הכללית היא שאכן בקרוב זה יקרה), מס החברות בארה"ב ירשום ירידה. נזכיר כי הרפורמה שהוכתרה כ"קיצוץ המס הגדול ביותר בהיסטוריה", כוללת הורדת מס חברות מ-35% ל-20%, וצמצום מספר מדרגות המס ליחידים, תוך הקטנת המדרגה העליונה. נוסף על כך, נקבע כי חברות אמריקאיות שמחזיקות נכסים מחוץ למדינה ישלמו מס חד-פעמי, ככל הנראה של 10%.

אמש דיווח ה"וושינגטון פוסט" כי יותר מ-400 אילי הון אמריקאים חתמו על מכתב המיועד להישלח בהמשך השבוע לחברי הקונגרס בארה"ב, במטרה למחות נגד רפורמת המס. המכתב נחתם, בין היתר, על ידי איל קרנות הגידור, ג'ורג' סורוס, מייסדי בן&ג'ריס בן כהן וג'רי גרינפילד, בוב קראנדל מנכ"ל אמריקן איירליינס לשעבר והפילנתרופ סטיבן רוקפלר.

הבוקר הותר לפרסום כי נגד אירונאוטיקס מתנהלת חקירה במשטרה בקשר לעסקה מול לקוח מהותי. על יתר פרטי החקירה חל איסור פרסום. מהחברה נמסר כי "החברה תשתף פעולה באופן מלא עם כל בדיקה בכל נושא ותפעל כמיטב יכולתה על מנת שהחקירה תהיה קצרה ככל האפשר".

קרדיט סוויס פרסם את דוח העושר העולמי, ממנו עולה כי העושר הגלובלי גבוה ב-27% מהרמה ששררה לפני עשור, עשר שנים לאחר פרוץ המשבר הפיננסי הגלובלי. ישראל מתברגת במקום השני בעלייה בעושר הכולל במונחי אחוזים, אחרי פולין שהתברגה ראשונה. שיעור החיסכון הגבוה בישראל ועליית מחירי הדירות והתחזקות השקל תרמו להתייצבותה של ישראל במקום גבוה.  נתוני הפתיחה הקשים ותנאי השוק שלא נוטים לטובת דור המילניום בשנות בגרותם המוקדמות, יגבילו קרוב לוודאי את סיכוייהם לצבור עושר, נכתב בדוח [לידיעה המלאה].

למרות מאמציה של הנהלת הבורסה בתל-אביב להרחיב את מספר החברות הנסחרות בה, קיימת מגמה של חברות שנמחקות מהמסחר. מבדיקת "גלובס" עולה כי מתחילת 2017 ועד סוף אוקטובר נמחקו מהמסחר עשר חברות - שלוש מהן דואליות (סלקט, סלזיון ומנקיינד) ושבע חברות מקומיות (שלוש מהן שותפויות נפט - אבנר, נפטא וחנל - באמצעות מיזוג לשותפויות אחרות). נוסף על כך, שבע חברות נמצאות בהליכי מחיקה (ובהן סרגון, ביונדווקס, ניסקו חשמל, וכעת גם מיילן) [לידיעה המלאה].

היום יצביעו מחזיקי האג"ח על גורלה של אפריקה ישראל. אתמול ניסה איש העסקים נתי סיידוף לשפר הצעתו לרכישת הקבוצה בדרך של הסדר חוב כולל. בהודעה לתקשורת ציינה קבוצת סיידוף כי בתוך רבעון אחד מיום השלמת ההסדר יעמוד יחס ה-LTV על 70%, ובתוך שנתיים הוא יירד ל-50% בלבד. 

מזרחי טפחות  פרסם אתמול את דוחותיו הכספיים. הבנק סיים את הרבעון השלישי של השנה עם רווח נקי של 261 מיליון שקל. ב-9 החודשים הראשונים של השנה הסתכמו רווחי הבנק ב-982 מיליון שקל. הכנסות המימון של הבנק זינקו ביותר מ-11% ל-1.1 מיליארד שקל לעומת 990 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

מיילן  תעמוד גם היום במוקד, לאחר שביום שבת הודיעה החברה על החלטתה למחוק עצמה מהמסחר בתל אביב. מחיקת המניות של מיילן תיכנס לתוקף בעוד 3 חודשים, ב-12 בפברואר 2018. בנובמבר 2015, כשמיילן רשמה לראשונה את מניותיה למסחר בת"א, כחלק מניסיונה לרכוש את פריגו, היא התחייבה להישאר רשומה בת"א לפחות שנה אחת, אולם נשארה רשומה למסחר בת"א במשך יותר משנתיים.  כל מניות החברה הנסחרות בת"א יועברו לנאסד"ק. 

ג'יי. פי מורגן הוריד אתמול בצעד חריג יחסית את המלצתו למניית טבע  ל"תשואת חסר", בעיקר בצל החששות מביצועי החטיבה הגנרית בארה"ב ורמות החוב הגבוהות של החברה. המניה רושמת ירידות.

קרן הפרייבט אקוויטי פימי עומדת לקראת השקעה גדולה בחברה הציבורית פי.סי.בי טכנולוגיות   הנמצאת בשליטת פריורטק. לפי מזכר הבנות לא מחייב שנחתם בין הקרן לפריורטק, תשקיע פימי 125 מיליון שקל בפי.סי.בי טכנולוגיות בתמורה להקצאת מניות בהיקף של כ-51% מההון של החברה. 

בזק  מרכזת עניין גם היום על רקע סכסוך העבודה שהוכרזה אתמול בחברת-הבת yes. הסכסוך מגיע על רקע תקופה בעייתית עבור החברה, בעוד קיים חוסר ודאות בכל הנוגע לשאלת הבעלות והניהול לאחר שפרשת אלוביץ' והבכירים עלתה לכותרות.  

קמהדע  פרסמה גם היא דוחות אתמול, ודיווחה על הכנסות של 22.9 מיליון דולר לרבעון השלישי של 2017, צמיחה של 18% לעומת הרבעון המקביל בשנה הקודמת, ואיששה את התחזיות להכנסות של 100 מיליון דולר בשנת 2017 כולה. בעקבות ההודעה החברה נסחרת לפי שווי של 666 מיליון שקל.

חברת ההחזקות הכשרת היישוב  שנמצאת בשליטת עופר נמרודי, דיווחה אתמול כי היא פועלת לשינוי מבנה ההון שלה. זאת, כדי להשאיר את החברה במדד ת"א 125, לאחר שתגדיל את החזקות הציבור בחברה באמצעות הנפקת מניות חדשות.

מליסרון  , אלביט מערכות  ומג'יק  פרסמו הבוקר דוחות כספיים. אופקו  ריכזה עניין שלילי.

לדבריו של ג'רי קוטישטנו, מנכ"ל קרנות נאמנות אפסילון, "לאחר הדוחות הטובים של החברות האמריקאיות לרבעון השלישי, שוקי ההון מנסים להתממש, כאשר אין כרגע טריגר מיידי נוסף להמשך העליות בשוקי המניות בעולם. למרות זאת, קשה לתזמן את השוק, והעליות במניות השנה נשענות על קרקע מוצקה של עלייה ברווחי החברות בעולם וצמיחה עולמית מתגברת".

"שוק האג"ח בארץ משלים עוד שנה טובה, כאשר העלאת ריבית אינה נצפית באופק, והמשקיעים מחפשים כל שבריר של תשואה עודפת בשוק האג"ח הקונצרני. ברמות הריבית הנוכחיות בעולם, ההשקעה במניות בארה"ב בגרמניה וביפן צפויה להמשיך ולהניב תשואת יתר."

עוד כתבות

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?