לא רק מיילן נוטשת: מספר החברות בבורסה בת"א לא גדל

מיילן היא רק המקרה האחרון בשרשרת: לצד 15 חברות חדשות שהונפקו בבורסה המקומית מתחילת השנה, מספר דומה של חברות נמחקו או הודיעו כי בכוונתן לעשות זאת

הבורסה בת"א / צילום: בלומברג
הבורסה בת"א / צילום: בלומברג

למרות מאמציה של הנהלת הבורסה בתל-אביב להרחיב את מספר החברות הנסחרות בה, והרוח הגבית שהיא מקבלת מגל ההנפקות הראשוניות מתחילת השנה (לאחר כמה שנות "בצורת"), הרי שבסיכומה של 2017 לא צפוי שינוי מהותי במספר החברות הבורסאיות. זאת, בשל המשך המגמה של חברות הנמחקות מהמסחר בבורסה המקומית.

מבדיקת "גלובס" עולה כי מתחילת 2017 ועד סוף אוקטובר נמחקו מהמסחר עשר חברות - שלוש מהן דואליות (סלקט, סלזיון ומנקיינד) ושבע חברות מקומיות (שלוש מהן שותפויות נפט - אבנר, נפטא וחנל - באמצעות מיזוג לשותפויות אחרות). נוסף על כך, שבע חברות נמצאות בהליכי מחיקה (ובהן סרגון, ביונדווקס, ניסקו חשמל, וכעת גם מיילן).

צמצום של 30% בתוך 11 שנים

מול אותן חברות שנמחקו מהמסחר או עומדות להימחק, בעשרת החודשים הראשונים של 2017 נוסף למסחר בבורסת תל-אביב מספר דומה (15) של חברות חדשות - אחת מהן דואלית (אורמד) ו-14 חברות באמצעות הנפקת מניות ראשונית (IPO). כמו כן, עומדות על הפרק ארבע חברות נוספות (קבוצת אחים יעקובי, אל-מור, אול טרייד והולמס פלייס), שפרסמו בימים האחרונים טיוטות תשקיף לקראת הנפקה ראשונה בתל-אביב. בסך-הכול, נסחרות כיום בבורסה כ-460 חברות.

נזכיר כי בתוך 11 שנים הצטמצם מספר החברות הנסחרות בתל-אביב בקרוב ל-30%, לעומת קרוב ל-640 חברות שנסחרו בבורסה המקומית ב-2007.

עוד עולה מנתוני הבורסה כי בסך-הכול, במעט יותר מ-40 מניות דואליות, שנסחרו ב-2015-2016 בישראל ובחו"ל, המסחר בתל-אביב היווה כ-11% ממחזור המסחר הכולל בהן (בישראל ובחו"ל).

שינויים בולטים במספר החברות הנסחרות בבורסת תל-אביב ב-2017

מספר החברות שנמחקו (וצפויות להימחק) מהמסחר השנה: כ-15

מספר החברות שנוספו למסחר השנה: 15

סך כל החברות הנסחרות בבורסה: כ-460

סך כל החברות שנסחרו בבורסה ב-2007: כ-640

(נכון לסוף אוקטובר)