ישראל במקום השני בעושר העולמי; דור המילניום יישאר עני?

העושר הגלובלי גבוה ב-27% מלפני עשור, ארה"ב ממשיכה להוביל את רצף העליות - כך מבשר דוח העושר העולמי ל-2017 שמפרסם מכון המחקר של קרדיט סוויס ■ נתוני הפתיחה הקשים של דור המילניום יגבילו קרוב לוודאי את סיכוייהם לצבור עושר, בין היתר בשל אבטלה, עלייה באי-שוויון בהכנסות ועלייה במחירי הנדל"ן

 עושר / צילום: שאטרסטוק
עושר / צילום: שאטרסטוק

העושר הגלובלי גבוה ב-27% מהרמה ששררה לפני עשור, עשר שנים לאחר פרוץ המשבר הפיננסי הגלובלי - כך על פי דוח העושר העולמי ל-2017 שמפרסם היום (ב') מכון המחקר של קרדיט סוויס. עוד עולה מן הדוח כי במהלך 12 החודשים שקדמו למחצית 2017, ההון הגלובלי גדל בקצב מהיר יותר מאשר קצב צמיחתו בשנים קודמות, כאשר העושר הממוצע לאדם מבוגר בעולם הגיע לשיא חדש.

ארה"ב ממשיכה להוביל את רצף העליות, וחוזרת למקום הראשון בהשוואה של עליית העושר בין מדינות עם עלייה גבוהה פי חמישה מסין (1.7 טריליון דולר) שדורגה במקום השני.

ישראל מתברגת במקום השני בעלייה בעושר הכולל במונחי אחוזים, אחרי פולין שהתברגה ראשונה. במונחי אחוזים, רוב המדינות השיגו עליות בטווח צר יחסית של בין 5% ל-10%. פולין (18%) מובילה את הרשימה בעיקר על רקע עליית מחירי המניות, כאשר ישראל (16%) ודרום אפריקה (15%) התברגו במקומות 2,ו-3 בהתאמה, וזאת על רקע ייסוף בשער החליפין בשתי המדינות. שינויי שער החליפין היוו הגורם המשפיע ביותר לרעה במדינות בעלות הירידה הגדולה ביותר בעושר הכולל באחוזים: יפן (-6%) ומצרים (-49%).

שיעור החיסכון הגבוה בישראל ועליית מחירי הדירות והתחזקות השקל תרמו להתייצבותה של ישראל במקום השני. בשבוע שעבר פורסם ב"גלובס" כי הדויטשה בנק קבע שהמטבע השני הכי יקר בעולם הוא השקל, זאת על-פי שקלול שלושת המדדים המרכזיים להערכת מחירי מטבע, מצוין בסקירה ד"ר קאלאני גותם, האנליסט שמכסה את השקל במחלקת אסטרטגיות המט"ח של דויטשה בנק. המטבע הסיני, הרנמינבי (יואן) הוא המטבע היקר העולם, על-פי אותו ניתוח. 

נתוני הפתיחה הקשים ותנאי השוק שלא נוטים לטובת דור המילניום בשנות בגרותם המוקדמות, יגבילו קרוב לוודאי את סיכוייהם לצבור עושר, צויין בדוח. דור המילניום נפגע לא רק מהפסדי הון כתוצאה מהמשבר הפיננסי הגלובלי, אלא חווה על בשרו בנוסף אבטלה, עלייה באי-שוויון בהכנסות, עלייה במחירי הנדל"ן, החמרה בכללי המשכנתאות, ובחלק מהמדינות, סבל מגידול משמעותי בחובות של סטודנטים. בני דור זה צפויים גם לסבול מנגישות מופחתת לפנסיות ביחס לקודמיהם.