גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"חברות מתחילות לעסוק בחוויית לקוח רק כשהתלונות מגיעות"

פול לוי, סופר, מרצה ויועץ בינלאומי בתחום חוויית לקוח, אומר כי ארגונים רבים נוטים שלא לראות את חוויית הלקוח בצורה רחבה ● בראיון עמו הוא מסביר כי על מנת לייצר חוויה שכזו נדרשת תרבות ארגונית ששואפת למצויינות, שבה העובדים חשים שכדאי להם לדווח על טעויות בכדי שיתוקנו

חוויית לקוח. להנחיל ולחזק תרבות ארגונית רצויה צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
חוויית לקוח. להנחיל ולחזק תרבות ארגונית רצויה צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

*** הכתבה בשיתוף המי"ל

לפני מספר שנים התרחש בבית חולים בארה"ב אירוע חמור במיוחד, אבל כזה שלמרבה הצער אנחנו נתקלים בו לעיתים לא מזומנות. מאושפזת שעברה ניתוח באחת מרגליה התעוררה בחדר ההתאוששות והסתכלה על רגלה החבושה. בעת שהיא עדיין מטושטשת מחומרי ההרדמה, שאלה האישה את הרופא שניתח אותה: "ד"ר, למה התחבושת מונחת על רגל שמאל שלי? הרי הניתוח היה ברגל ימין". רק באותו הרגע, הבין הרופא המנתח שהנורא ביותר קרה: הוא ניתח את הרגל הלא נכונה. כמקובל במקרים כאלה, הוקמה ועדת חקירה ובישיבת הדירקטוריון ביקשו ממנהל בית החולים לשמוע כיצד בכוונתו להעניש את הרופא. תגובתו של המנהל הפתיעה את הנוכחים. "הרופא הזה העניש את עצמו מספיק", הוא אמר. "הרופא הזה נשבע בשבועת היפוקרטס לעשות רק טוב לחולים ולא לפגוע בהם - והנה הוא פגע בחולה בניגוד לשבועה שלו. זה עונש מספיק חמור עבורו. אני מבחינתי מתכוון לעזור לו ללמוד מהאירוע, כך שהטעות הזאת לא תחזור לעולם".

את הסיפור הזה מספר, פול לוי, סופר, מרצה ויועץ בינלאומי בתחום הניהול וחוויית לקוח. בעברו, שימש לוי כנשיא ומנכ"ל בית החולים האוניברסיטאי של אוניברסיטת הרווארד, "בית ישראל", ובזמנו הפנוי, כך הוא אוהב להדגיש, הוא מאמן קבוצת כדורגל של נערות. לוי יתארח החודש כאורח המרכזי בכנס שירות וחוויית לקוח של המרכז הישראלי לניהול, שייערך בין התאריכים 25-26 באפריל באולם LAGO בראשון לציון ובבית המרכז הישראלי לניהול בתל אביב. בשיחה עימנו הוא חולק מניסיונו ומנפץ כמה מיתוסים בכל מה שנוגע לחוויית הלקוח.

מה כולל התחום של חוויית לקוח?

"קודם כל, אני רוצה להגיד מה הוא לא - או יותר נכון: מה הוא לא רק. חוויית לקוח היא לא רק מה שקורה כאשר לקוח מתקשר להתלונן בפני נציג שירות לקוחות. חוויית לקוח היא עניין הרבה יותר מורכב. היא כוללת את השיווק הראשוני של המוצר; את האפקטיביות והרלוונטיות שלו ללקוח; את ההגעה שלו בזמן; ואת השאלה אם המוצר עובד כמו שצריך - לא רק אם הוא תקול או שמיש, אלא אם הלקוח מוצא אותו מתאים לצרכיו ולציפייה שלו מהמוצר. זה גם הרבה מעבר למוצר עצמו. חוויית לקוח היא גם איך הלקוח רואה את החברה, איזה מוניטין יש לה? האם היא נתפסת כחברה מוסרית? הוגנת לעובדים שלה? מגיבה בזמן ולעניין? כנה? למרבה הצער, חברות רבות לא מסתכלות על הנושא בצורה רחבה, אלא מתחילות לעסוק בחוויית לקוח רק כשהתלונות מגיעות".

איפה לדעתך טמונות הבעיות הגדולות ביותר של חוויית לקוח?

"בהרצאה שאני הולך לתת בכנס, ראשית אשאל את המשתתפים אם הם מקבלים את ההגדרה שנתתי כאן למעלה לחוויית לקוח. נניח שהם מקבלים אותה, עכשיו עליהם לשאול, מה קורה כאשר נתקלים בתקלה, מה קורה כשמישהו רואה משהו לא בסדר בתהליך? בדרך כלל התשובה היא: 'ככה זה'. אני כבר עושה את העבודה שלי, עובד נורא קשה, עמוס ואני לא רוצה להתחיל להילחם על זה. ככה זה. אני אמשיך בעבודה שלי. זו הבעיה הגדולה ביותר, כי אם יש משהו לא בסדר בתהליך, זה לא יפתור את עצמו ואם אנשים ששמים לב לבעיה לא יתריעו עליה, היא רק תחמיר".

פול לוי / צילום: John Munson, Beacon Photography

"חייבים לבטוח בעובדים"

בהרצאתו בכנס המרכז הישראלי לניהול יתייחס לוי לתפקידו העיקרי של המנהל: לייצר תנועה מתמדת של שיפור ולמידה בסביבה שמשתנה באורח תדיר. כך, לדבריו, מצליח הארגון להרוויח פעמיים. פעם אחת בהכשרת העובד להעניק חוויית לקוח טובה יותר ולהפוך אותו למחויב יותר לתהליכים בחברה, ופעם שנייה בשיפור חוויית הלקוח עצמה. לדברי לוי, חלקו של המנהל במשוואה הוא קריטי לתוצאה הסופית. "כשבן אדם נמצא בתפקיד ניהולי, הוא חייב להניח שניתן לבטוח בעובדים שלו ושכוונתם טובה. אם הם לא מצליחים, צריך לשאול מה לא בסדר בתרבות הארגונית ובתהליכי העבודה ואיך משנים את זה?"

אתה יכול לתת דוגמה לארגון בעל תרבות ארגונית מעוררת השראה ?

להערכתי, רק 5-10 אחוזים מכל החברות בעולם מצליחות להנחיל תרבות ארגונית רצויה כזאת. קחו לדוגמה את בני לנדא, מייסד אינדיגו, שנמכרה בהמשך ל-HP. הוא יצר תרבות שכזו בחברה - כולם שם הרגישו שהמטרה שלהם זה להיות טובים יותר ולהקשיב ללקוחות. אחד האמצעים לכך היה עבודה ישירה מול הלקוחות, היכרות אישית ויצירת מחויבות".

אילו עוד מרכיבים חשובים תורמים לכך?

"לעודד אנשים ולתמרץ אותם לדווח על בעיות ותקלות, גם אם מדובר בתקלות ובעיות שהם עצמו יצרו. קח לדוגמה, את הקומנדו הימי שלכם, שייטת 13. לכל מבצע שם יש מפקד. לכל מפקד כזה יש תחושה אדירה של אחריות שעוברת גם ללוחמים עצמם. אם הם נתקלים בתקלה מבצעית, הם לא יגידו ככה זה. הם מרגישים מחויבים. אם, לדוגמה, באחד המבצעים מדווח אחד הלוחמים על תקלה מבצעית חמורה שהוא יצר, המפקד יאמר לו, בנוכחות כולם - ככה אני רוצה אתכם. כנים, ישרים, מדווחים. התפקיד של מנהלים הוא לייצר סביבה שבה אם אנשים עשו טעות, הם מדווחים עליה ולומדים ממנה, רק ככה אפשר לשדרג את חוויית הלקוח".

אבל בכנות - לא יכול להיות מצב של עובד שפשוט לא טוב ולא מתאים?

"ברור שיש גבול. אם מישהו חסר מעצורים ופוגע בכוונה בארגון - צריך להיפרד ממנו. אבל מהניסיון שלי בדרך כלל כשעובדים לא מתפקדים טוב צריך להסתכל על התמונה הרחבה יכול להיות שהם לא מתאימים לתפקיד הספציפי, יכול להיות שמשהו בדינמיקה בצוות לא עובד ועשויות להיות גם בעיות אישיות. כשאנחנו, כמנהלים, מחויבים לתפקיד שלנו, אנחנו נטפל בשלושת המישורים במקביל - בחניכת העובד, בתהליכי העבודה ובחיזוק המסרים בתרבות הארגונית".

"פייסבוק צריכה לטפל בתרבות הארגונית"

לקראת סיום, ביקשתי מלוי להתייחס לנושא אקטואלי שמעסיק רבים בתקופה האחרונה ומתחבר בצורה מושלמת לשאלה של חוויית לקוח, כפי שהוא רואה אותה. פרשת פייסבוק-קיימברידג' אנליטיקה שהתפוצצה לאחרונה והותירה לקוחות רבים של הרשת החברתית מאוכזבים וכועסים. כזכור, במסגרת הפרשה נחשף כי מידע רב על 50 מיליון משתמשי פייסבוק מצא את עצמו אצל צוות קמפיין הבחירות של טראמפ, שניצל אותו כדי להתאים לכל משתמש מסרים פרו-טראמפיים מותאמים אישית.

כיצד היית ממליץ לפייסבוק לנהוג?

"מצד אחד, כשאני משתמש בפייסבוק וכתוב לי שזה חינם, ברור לי שזה לא חינם. ברור לי שאני משלם בפרטיות שלי. החברה צריכה להגיד - ומארק צוקרברג כבר התחיל לומר - טעינו. המדיניות שלנו לא היתה קשיחה מספיק ולא שקופה מספיק. אני מאמין שכדי לשקם את אמון הלקוחות בפייסבוק, צריך להתחיל מבפנים ולטפל בתרבות הארגונית".

*** את הרצאתו המלאה של לוי ניתן יהיה לשמוע ב- 25 לאפריל בכנס השירות וחווית לקוח של המי"ל. במסגרתו יופיעו דוברים נוספים כגון שוקי קובלנץ, מנכ"ל איקאה ישראל, דגנית קרמר, סמנכ"ל חטיבת לקוחות פרטיים ומשנה למנכ"ל פלאפון, גיא פרוס, מייסד ומנכ"ל חברה המתמחה בערים חכמות, בת אנוש, מנהלת אסטרטגיה וחדשנות בחברת התוכנה הבינלאומית Intuit ועוד דוברים רבים נוספים.

עוד כתבות

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

שאלות ותשובות: איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?