גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסערה המושלמת - #UsToo

הסערה התחילה מלמטה, אבל היא תצבור תאוצה ככל שהיא תתקבע מערכתית. יום האישה שמח

קמפיין MeToo# / צילום: שאטרסטוק
קמפיין MeToo# / צילום: שאטרסטוק

הסערה המושלמת פורצת כשהרבה אירועים שונים מתנקזים לאותו מקום במרחב. אם תסתכלו על המפה הסינופטית, תראו שהסערה הפמיניסטית המושלמת מתהווה לנגד עינינו לא במרחב גאוגרפי מוגדר אלא במרחב הזמן - עכשיו.

ארגונים, התארגנויות

אם אמנה את מספר הפורומים, הארגונים, הפעילות והפעילים בזירה המגדרית, אסיים את 800 המילים שהעיתון מקצה למאמרים מסוג זה. כן, רק בישראל אפשר למנות מאות. לרגע אפשר להתבלבל ולחשוב שמספרים גדולים הם חולשה ולא עוצמה, אבל לדעתי מה שאפשר ללמוד מזה הוא שכולנו, אנשים רבים, הגענו לאותו עמוד. כל אחת ממקום אחר, מסיבות אחרות, מכוונה קצת שונה, אבל התנקזנו לאותה המסקנה. היכולת לארגן הפגנה שהוציאה לרחובות תל-אביב בלבד 40,000 איש ואישה תחת הסלוגן "אני אישה, אני שובתת" בפחות משבוע, ממחישה את הכוח שנמצא בביזור כשיש אחדות במטרה.

מרבית הארגונים וההתארגנויות לא חדשים, הם פעילים מספר שנים ואספו סביבן בהדרגה ציבור גדול. כאמור, לא נמנה את כולן, אבל בכדי להמחיש את ריבוי המודלים והפעילויות, ניתן כמה דוגמאות: she codes, שיצרה קהילה של עשרות אלפי נשים מתעשיית מדעי המחשב; דתיות עסקיות מדברות, סופרסונס, יזמיות, עבודה שווה ו-P51 וכו', שסובבות סביב המוטיב של נשים ותעסוקה.

יש מספר רב של ארגונים והתארגנויות הפועלים בזירה של אלימות מינית ו-MeToo#. מרוח נשית לנשים נגד אלימות ממען לארגוני הסיוע לנפגעות ונפגעים, מקולך ללא תשתוק - אלה חלק קטנטן של הארגונים הפועלים והנחוצים בזירה המטרידה הזו. מטריד שכולן עדיין נחוצות, ונפלא שהן מוכנות להתמיד ולעסוק בעבודת הקודש הזו.

יש בזירה פעילויות וארגוני תשתית ותיקים כגון שדולת הנשים שיש לי הזכות לכהן בה כיו"ר, מרכז אדוה, האגודה לזכויות האזרח/ית, החוגים למגדר באוניברסיטאות וכדומה. תשתית משמעה התאמת החקיקה, שינויי המדיניות, יצירת התקדימים המשפטיים הנדרשים, הרקע התאורטי, המחקר וההגות הנדרשים למהפכה להיות אפקטיבית.

אולי כדאי גם להזכיר לקראת הבחירות התארגנויות של נשים בזירה הפוליטית. הדוגמה המוכרת ביותר היא "נבחרות - לא נבחרות, לא בוחרות" שכבר עשו דרמה עם שינוי תקנוני המפלגות הדתיות. פחות ידוע שיש אפילו מפלגת נשים חדשה המתמודדת בבחירות, "פשוט אהבה" שמה.

שלא לשמה, בא לשמה

מאמאנט זו דוגמה אולטימטיבית להתארגנות חברתית, עסקית, אפקטיבית שהביאה עשרות אלפי נשים לעסוק בספורט קבוצתי תחרותי. כוח נוסף מזווית אחרת שמקדם את הסערה המושלמת. מעבר לערך בחברותה לנשים ולקהילה, מעבר לערך בספורט, לבריאות יש כאן מנוף חינוכי דרמטי. זוכרות את הסלוגן "You can't be what you can't see"? אם לא מכירות, לכו לראות את הסרט "MisRepresentation".

אם אתן רוצות שילדות ישחקו כדורסל, כדורעף, כדורגל, ולא רק ישתלבו בחוג למחול, הן צריכות לראות את האימהות שלהן ושל חברותיהן, את האחיות הגדולות, את השכנה ממול שם על המגרש באימונים ועל המגרש בתחרויות.

Nature or Nurture אינם משנים בהקשר הזה, כי הערכים המוספים מספורט קבוצתי תחרותי לילדים ולילדות בחברה המודרנית אינם שנויים במחלוקת. אבל למי שדווקא רוצה לטעון שאין זה בטבען של בנות, יש מחקר שמשווה את הנכונות להתחרות בין בנים ובנות בחברות פטרנליסטיות וחברות מטריארכליות. המחקר מצא כי באופן לא מאוד מפתיע, בחברות שבהן ברור שגברים נמצאים בראש הפירמידה, בנות לא ששות להתחרות. במעט החברות שבהן נשים נמצאות בראש הפירמידה, בנים לא ששים להתחרות.

הכוח של הרשת, התשתית למהפכה

יש מי שמייחסות את ההצלחה של תנועת MeToo# לביזור הכוח שנותנות הרשתות החברתיות. פתאום לכל אחת יש קול עם תיבת תהודה. זה די מדהים אם חושבים על המטרה שלשמה פייסבוק הוקמה (לפחות לפי הסרט על צוקרברג). לא צריך להיות בראש הפירמידה כדי שמישהו יקשיב. כל אחת שיש לה חברות וחברים, שיודעת לתייג את הכתבים הרלוונטיים, את הסלבים שיכולים למנף בהינף מקלדת כל סיפור, יכולה להגיע לשני מיליארד אנשים שנמצאים באותה זירה, באותה הרשת. טיפה ועוד טיפה יצרו שיטפון שמשנה את השיח ואת התודעה.

שינוי השיח הוא לא טריוויאלי. הוא עמוק ומושרש. אם חושבים על זה, ההיתר להטריד מינית מגיע מהסיפור הראשון על אדם וחווה, מרגע הגרוש מגן עדן. כל ילד וילדה יהודים, נוצרים ומוסלמים מכירים את הסיפור על איך היא פיתתה אותו, ולא הוא התפתה. לא פשוט לשנות נרטיב כל-כך בסיסי בתרבות.

הקול שפייסבוק נותן לכל סיפור בנפרד, הקול שהתיוג המשותף MeToo# נותן לאמירה שאני לא אשמה בפיתוי, הוא אשם בתקיפה את היכולת לשנות סדרי בראשית.

מלמטה למעלה

התסיסה בציבור היהודי, הערבי, הדתי והחילוני, הצעיר והמבוגר, מורגשת ומתחילה לשנות גם את המערכות. משרד הכלכלה למשל הקצה רק לפני מספר חודשים, תקציבים ייעודיים ליזמיות, חשוב יותר הוא משקיע משאבים רבים בשינוי תוכניות המעוף כך שתתאמנה יותר לנשים. שילוב דירקטוריות בחברות הממשלתיות והציבוריות נהיה משמעותי אבל תלוי בהחלטות הממשלה הבאה בהקשר.

יש מהפכה בעיתונות. זה התחיל ממגזינים אינטרנטיים לנשים, אבל השוואה בין "ליידי גלובס" במרץ 2017 למרץ 2019 מראה שהשינוי מטפס מהמדיה לעיתונות הממוסדת והמרכזית, גם אם איננה משולבת עדיין בכל עיתון.

התחלה של מהפכה אפשר לראות ברשויות המקומיות, החל מעיריות שבהן נבחרו ראשות ערים, דרך סגניות ראש עיר באשדוד ובראשון-לציון, לדוגמה, שבאו לתפקיד מתוך שליחות פמיניסטית. בתל-אביב צריך לתת קרדיט לגברת רות סופר ולמנכ"ל העירייה מנחם לייבה על הקידום של תקציב מגדרי, שבוחן את השפעת שורות התקציב בעיר על נשים ואיך ניתן באמצעות פעילות העירייה להעמיק את השוויון.

הסערה התחילה מלמטה, אבל היא תצבור תאוצה ועוצמה ככל שהיא תתקבע מערכתית.

בשביל מהפכה צריך לצאת מהקופסה

זה לא דימוי נעים, אבל כל מי שנתקלה במלכודת זבובים מכירה את המבנה שמושך זבובים להיכנס מהחלק התחתון של המכל, ועל אף שהפתח נשאר פתוח, הנטייה שלהם לעוף למעלה מונעת מהם לצאת.

בכל שנה מסוף פברואר ועד סוף מרץ תמצאו אינסוף כתבות על מיעוט המנכ"ליות, מיעוט היו"ריות, מיעוט הדירקטוריות, הגנרליות, חברות הכנסת, פרופסוריות וכדומה. כן, ככל שעולות גבוה יותר, ככל שיש שם יותר כסף - כך יש שם פחות נשים. זה מטריד ומעסיק הרבה נשים וארגונים מזה שנים רבות. אבל ייתכן שזה לא מאוד אפקטיבי. בשביל לצאת מהמלכודת צריך לרדת, לצאת מהקופסה, ואז אפשר לעוף לאן שרוצות.

השופטת רות ביידר-גינזבורג ניסחה את זה טוב יותר - "כל שאנו מבקשות מאחינו הוא שהם יורידו את רגלם מצווארנו". יום אישה שמח.

הכותבת היא יו"רית שדולת הנשים; יו"רית IBI קרנות נאמנות

עוד כתבות

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר היצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון", אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת ועל ההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג, ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית