גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"חווינו שיא בטראפיק במודעות לדיור. הביקוש היה גבוה מההיצע, והמחירים עלו ב-7% ביחס לשנה קודמת"

איילת ניצן, סמנכ"לית השיווק של יד2, מספרת על האבולוציה הבלתי פוסקת בעולם הלוחות, על זיהוי טרנדים עליהם כדאי להמר, ובטוחה שההתפתחות הבאה בתחום תהיה קשורה לבוטים ול"דורון" שכבר מקבל הזמנות לדייטים ● הזווית של סמנכ"לי השיווק בחברות הבולטות במשק

איילת ניצן, סמנכלית שיווק יד2 / צילום: איל יצהר
איילת ניצן, סמנכלית שיווק יד2 / צילום: איל יצהר

מחירי הנדל"ן, בדומה אולי למזג האוויר או ליוניקורנים בעולמות הסטארט-אפים, הם נושא שיחה חם ולא במקרה. המחירים מזנקים, ההיצע לא מספק והקורונה תרמה את חלקה. גם ביד2 הרגישו את השינוי שבא לידי ביטוי בשיא בתנועת הגולשים והעסקאות.

לוח יד2, שהוקם לפני 17 שנה ומעסיק 260 עובדים, שייך לתאגיד האירופי אקסל שפרינגר, חברת הוצאה לאור שבבעלותה לוחות במדינות שונות. נדמה שליד2 אין מתחרים דומיננטיים בשוק המקומי אלא שאיילת ניצן, סמנכ"לית השיווק של החברה, רואה את התמונה אחרת: "אנחנו חברה פרנואידית שלא נחה על זרי הדפנה ולא מרגישה אף פעם שהשטח הוא שלנו. כל הזמן צצים מתחרים, אנחנו מתחרים מול לוחות אחרים כמו מדל"ן וקארוויז ובעיקר מול ענקיות הטכנולוגיה דגש על המרקט פלייס של פייסבוק".

מהלך שהצליח

"מהלך ה'תיק-תק' שאנחנו מיישמים בשנתיים האחרונות, באמצעותו התחברנו לקהל הצעיר. הקמפיין זיכה אותנו בפרסים שונים והרעיון שעמד מאחוריו היה להעביר מסר של פשטות וקלות שימוש בלוח לקהל הצעיר שלא גדל והתחנך על לוח יד2 אלא שיש לו אלטרנטיבות ברשתות החברתיות. ליווינו את הקמפיין גם בפעילות בטיקטוק וחווינו בעקבותיו שיאים של פעילות באתר, כולל של צעירים. מטבע הלשון של הקמפיין תפס הרבה אנשים - וזו ההצלחה הכי גדולה שלו".

הפרזנטורית שלכם היא מאיה ורטהיימר, לא בדיוק דמות שמזוהה עם קנייה של מוצרים משומשים.
"מאיה היא בזכות עצמה והיא לא הנכדה של או הבת שלו, והייחוס שלה אולי מקשה עליה ולא תורם לה. היא אחד האנשים שהכי נהניתי לעבוד איתם ואגב ביד2 קונים גם בעלי ממון, הדיור ביד2 שכולל פרויקטים חדשים ובתחום הרכב יש לא מעט רכבי יוקרה. אם מסתכלים על הפיצ'יפקעס של מדור יד שנייה אולי לשם היא פחות מתחברת. היא כתומה בנשמה ואגב לא בגלל זה היא נבחרה, זה היה רק בונוס. היא שטותניקית ומסתכלת בגובה העיניים, ואנחנו לא מוותרים עליה גם בארץ וגם בחו"ל (ורטהיימר היא אשתו של אסף זמיר שמונה לקונסול ישראל בניו יורק, מר"ח)".

מהלך שנכשל

"יש לנו שני מדורים נישה, האחד לנדל"ן מסחרי (השכרת משרדים) והשני של עסקים למכירה. בין הסגר הראשון לשני רצינו לתת בוסט לשני המדורים הללו ויצאנו בקמפיין רדיו. הרגשנו שהשוק מתאושש אבל בפועל היינו לפני סגר שלא חזינו ובדיוק בתזמון הזה קראנו לאנשים להשכיר משרד או לקנות חנות. יצאנו מנותקים וירדנו מהר מהקמפיין. טעות נוספת היא שחיברנו בין שני המדורים הללו לקמפיין אחד אבל הבנו שלא מדובר באותם קהלי יעד - מי שרוצה לקנות גלידריה הוא לא אותו אחד שמחפש משרד להשכרה. היום המדורים מקודמים בנפרד".

מהלך מעורר קנאה

"כשהשקנו את האתר החדש שלנו לפני כשלוש שנים, שופרסל עלו בדיוק עם קמפיין להשקת האתר המשודרג שלהם בכיכובו של השחקן המוכשר אילן פלד. הם יצאו בקמפיין מצחיק וגאוני, וחשבתי לאיזו התפוצצות היינו מגיעים אם היינו עושים חיבור בין פלד למאיה ורטהיימר".

אתגרי השיווק

"לאנשי השיווק יש משימת לזהות טרנדים ברשתות החברתיות ובכלל, ועל בסיס זה לדעת על מה להמר. אנחנו לא תמיד הימרנו נכון. היום למשל אני מסתכלת על פלטפורמות שעשויות להתפתח כמו דיסני ונטפליקס שעובדות על מנויים. עולמות המציאות המדומה והמציאות הרבודה יהוו פלטפורמה בפני עצמם ועולם השיווק יצטרך להתאים את עצמו. זה מרגש ומגוון את העשייה.

תחום הלוחות עבר אבולוציה. התחלנו בעיתונים, עברנו למחשב ואז נהייתה חלוקה בין דסקטופ למובייל. ההתפתחות הבאה טמונה בעולם הבוטים החכמים. רכשנו את הטכנולוגיה של סטארט-אפ שהציע שירות של עוזר אישי בשם 'דורון' שהתחיל במסנג'ר בפייסבוק לדירות בתל אביב ויישמנו אותו באתר שלנו. הוא מסייע במציאת דירה לקנייה או להשכרה ושולח פרטים לוואסטאפ. גם זה היה חלק מהחיבור לצרכנים הצעירים".

ומצד שני לצרכנים נמאס מבוטים, שחלקם לא חכמים בלשון המעטה.
"יש בוטים איומים וברור לנו שמאחורי הבוט צריך לעבוד הרבה על האישיות שלו שיידמה אדם בשר ודם. הרבה לא יודעים שדורון הוא בוט, מזמינים אותו לדייטים אפילו".

מודל ההשראה

"מייסדי ואנשי חברת SpaceIL והקייס סטאדי של החללית בראשית. ישראל הייתה המדינה השביעית שמצליחה להביא חללית לירח כפועל יוצא של יוזמה ויצירתיות כשהושם דגש על האספקט החינוכי וההסברתי לדור הצעיר. למרות שהחללית התרסקה ההישג נותר משמעותי".

שיווק או שירות

"לחברות שמוכרות מוצרים פיזיים השירות אולי חשוב יותר אבל גם אנחנו כחברת אונליין מפעילים מוקד שירות 24/7. יש שילוב בין מוקד פיזי ואנושי, כל מודעה למשל תעבור עין אנושית ויש פתרונות אוטומטיים או חצי אוטומטיים בעולמות השירות. השיווק והשירות עובדים אצלנו בשיתוף פעולה מלא".

הצרכנים המשתנים

"תקופת הקורונה המחישה את השינויים בדפוסי הצריכה: החיפוש אחר דירות עם מרפסת או דירות גן זינק וכך הביקוש לבתים עם מטבחים גדולים יותר. בתחילת הקורונה ציוד הכושר שכלל בריכות וטרמפולינות חוסל. אחרי כן, כשהתאפשר לצאת מהבית לגלוש, היה ביקוש מטורף לגלשנים. כשחזרו למקומות העבודה היה ביקוש לקורקינטים ולאופניים חשמליים, ואחרי שקנו דירות גן היה ביקוש לריהוט גן. גם את הבייבי בום של הקורונה ראינו עם ביקוש לעגלות. כל שינוי כזה אפשר לנו להתאים את השפה הפרסומית למה שהיה אקטואלי - בתי הקפה היו סגורים? קידמנו מכונות ביתיות".

תחום נוסף שניצן מציינת אשר חווה זינוק במכירות היה של מכוניות משומשות: "יש לנו מחירון שמתבסס על חכמת ההמונים. אחרי שהיה מחסור במכוניות חדשות לנוכח משבר השבבים, הביקוש למכוניות משומשות שבר שיא. הגענו למצב שהמחירון לדגמים רבים שיקף עלייה משום שהביקוש היה גבוה וההיצע היה מוגבל. בדיור חווינו שיא בטראפיק. גם פה הביקוש היה גבוה מההיצע, והמחירים עלו ב-7% ביחס לשנה קודמת. באזורי הביקוש ראינו עלייה של 10%. אנשים פרסמו מודעות למכירת דירה ועדכנו את המחירים כלפי מעלה - עד הקורונה זה היה הפוך. כמות המפרסמים לא השתנתה אבל משך חיי המדף של המודעות התקצר. עלינו ל-21 מיליון כניסות בחודש לאתר, בממוצע של 800 אלף כניסות ביום עם כ-450 אלף יוניקים. בתחילת הקורונה אנשים יותר חקרו את ההיצע ולאחר מכן ראינו עלייה בלחיצות על מספרי הטלפון של המוכרים".

איך זה משפיע על המודל העסקי?
"המפרסמים הפרטיים לא משלמים על מודעות אלא המפרסמים העסקיים שלהם הייתה שנה נפלאה; הם 'העיפו' דירות ומכוניות ולא רצו לרדת מהאוויר".

המפרסמים שעליהם נשען המודל העסקי כוללים מתווכים ויזמים בנדל"ן וסוחרי רכב וליסינג. בזמן נתון מפורסמות ביד2 כ-300 אלף מודעות. 100 אלף מתוכן בתחום הנדל"ן (60 אלף למכירה והשאר להשכרה), כ-40 אלף מודעות רכב ועוד כ-150 אלף מודעות למכירת מוצרים משומשים.

טעות של מתחילים

"ליישם מתודות שיווקיות מהלימודים מבלי להכיר את העסק על בוריו. לאחר היכרות עמוקה עם העסק, עם הלקוחות ועם בעלי תפקידי מפתח בארגון אפשר לעשות שיווק נכון ויעיל"

מה למדתי בדרך

"לסמוך יותר על האינטואיציה, חוש שיכול לתת כיוון טוב ולשמש כמצפן. תובנה נוספת היא לפתח את העובדים, במחלקה שלי אני יכולה להגיד על כל אחד מהעובדים שהוא טוב ממני במה שהוא עושה. מנהלי השיווק צריכים לאפשר לעובדים לפרוח ולגדול ולהיות קשובים אליהם ואל הלקוחות ומתוכם להצמיח רעיונות".

הדיגיטל והביג דאטה

"יש לנו מחירונים בנדל"ן וברכב שבנויים על מה שקורה בשטח. יחד עם בינה מלאכותית נראה יותר מוצרים שמחברים את חכמת ההמונים לדאטה ומחזירים את הדאטה לחכמת ההמונים. זו חדשנות שתוביל את השיווק".

איילת ניצן

אישי: בת 43, נשואה פלוס שלושה, מתגוררת בתל אביב
מקצועי: החלה כמנהלת מחלקת השיווק ביד2 ומונתה לפני כשנה לסמנכ"לית השיווק, בוגרת תואר שני בהתמחות בשיווק ותואר ראשון בפסיכולוגיה וניהול (אוניברסיטת ת"א). לפני כן עבדה בטלדור ובדיגיטל בבזק בינלאומי
עוד משהו: "בנעוריי שיחקתי טניס שולחן מקצועי ואף דורגתי במקום השלישי בארץ. מגדירה עצמי כ'חולת' היפ־הופ"

עוד כתבות

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

שר החוץ הטורקי מעוניין בשת"פ עם המיליציות הפרו־איראניות

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג, ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת ועל ההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם