גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החל מ-250 אלף שקל: מותגי הרכב החשמלי שבדרך לישראל

בשנה הבאה יגיע לישראל "צונאמי" של מותגי פרימיום חדשים מווייטנאם ומסין, אשר עשוי לטלטל את שוק הרכב המקומי ● על הכוונת: הלקוחות של טסלה בארץ ● האתגר: השתלבות בפלח היוקרה עתיר הסטטוס ● האם יהיה מקום לכולם בשוק התחרותי?

משלוח ראשון של מותג הפרימיום הסיני ZEEKR בדרך לאירופה, בשבוע שעבר / צילום: יח''צ
משלוח ראשון של מותג הפרימיום הסיני ZEEKR בדרך לאירופה, בשבוע שעבר / צילום: יח''צ

בשנתיים האחרונות נרשמה חדירה מוצלחת לישראל של כלי רכב חשמליים מתוצרת סין. עם זאת, למעלה מ־80% מהמכירות שלהם התמקדו בטווח צר יחסית של מחירים, שנע בין כ־160 עד כ־200 אלף שקל. רוב הדגמים הסיניים היקרים יותר, בטווח מחירים שנע סביב 250־350 אלף שקל ויותר, נתקלו בתקרת הזכוכית העמידה שמכונה בישראל "סטטוס הכביש של הרכב", כלומר תדמית המותג היוקרתית, שאותה מצפה להשיג מי שמשלם כסף רב עבור רכב חדש.

בתנאי שהמחיר לא יעלה: לחשמלית הזו סיכוי טוב להפוך ללהיט מכירות 
אילון מאסק אמר שזה "המוצר הטוב ביותר" של טסלה. בקרוב יגיע המבחן 
בלעדי | חברת הרכב מווייטנאם שהיממה את וול סטריט מסמנת את ישראל כיעד מרכזי

אבל מאמצי החדירה שלהם היו רק "טירונות" לקראת הקרב הצפוי: בשנת 2024 ינחת בישראל צי שלם של מותגי פרימיום חדשים מסין. ביניהם: XPENG ,ZEEKR ,NIO ,DENZA ,DAYUN סמארט ואולי גם אחרים. לאלה אפשר לצרף גם נציגה אחת מווייטנאם בשם VINFAST, שאליה נגיע בהמשך.

לכל מותגי הרכב יש דגמים עם תקינה אירופית הנדרשת בישראל. הם יציעו עיצוב בולט, מפרט יוקרתי ומחיר שרחוק מאוד מלהיות זול. השאלה הגדולה היא איזו קבלת פנים מצפה לחבורה היוקרתית והצפופה הזו בשוק המקומי והאם התוצאה תהיה ניפוץ של תקרת הזכוכית, או "מלחמת הכחדה" שיווקית.

אתגר חדש עבור טסלה

במרכז הכוונת של רוב המותגים החדשים שבדרך נמצאת טסלה, שהוכיחה שיש בישראל פוטנציאל למכירות של אלפי כלי רכב חשמליים בשנה בטווח המחיר של 250־350 אלף שקל. חלק לא מבוטל מהמותגים החדשים ייפנו אל הלקוחות הפוטנציאליים והקיימים של טסלה, שעמה הם מתחרים בשוק הסיני.

רוב המותגים הללו גם מנסים לחקות באופן די מדויק את המודל העסקי והטכנולוגי של ענקית הרכב האמריקאית. כלומר, שיווק ישיר מהיצרן לצרכן עם הזמנות מקוונות, הקמת חנויות קונספט מפוארות בערים הגדולות, יצירת קשר ישיר של היצרן עם כלי הרכב והנהגים באמצעות תקשורת נתונים, עדכוני תוכנה מרחוק (OTA) ועוד.

לרוב המותגים האלה יש לפחות קרוס־אובר חשמלי אחד, שמיועד להתחרות מול טסלה Y, או דגם בתצורת סדאן או פאסטבק, שמיועד להתחרות בגרסאות שונות של טסלה מודל 3 וטסלה S. רובם גם מתומחרים בסין באותו טווח מחיר שבין כ־35 ל־70 אלף דולר. עם זאת, חלקם גם מתחרים בפלחים שבהם טסלה לא משחקת, דוגמת דגמי קרוס־אובר קומפקטיים או מיניוואנים גדולים ומפוארים.

הדמיון הבולט ביותר של המותגים האלה לטסלה הוא באסטרטגיה העסקית, לפיה שוק ההון הבינלאומי הוא אמצעי להצפת ערך לבעלי המניות שלהם, הרבה לפני שיגיעו לרווחיות תפעולית. חלק מהמותגים שיגיעו לישראל ב־2024, ובראשם XPENG ו־NIO, כבר נסחרים בנאסד"ק לפי שווי של למעלה מ־10 מיליארד דולר, למרות שהם עדיין רחוקים מלהשיג רווחיות תפעולית. לאלה אפשר להוסיף את פולסטאר שמשווקת בישראל מאז 2022; החברה נסחרת כיום בנאסד"ק לפי שווי של כ־8 מיליארד דולר.

מותגים אחרים ברשימה המכובדת מכוונים את עצמם להנפקה עתידית, חלקם בעתיד הקרוב. המותג ZEEKR של קבוצת GEELY הגיש רק בימים האחרונים את המסמכים לקראת הנפקה בנאסד"ק לפי שווי משוער של למעלה מ־15 מיליארד דולר. בסין מעריכים כי גם המותג DENZA של BYD הוא מועמד פוטנציאלי להנפקה בעתיד הלא רחוק.

מבחינת מותגי הרכב הציבוריים הללו, החשיבות של כניסה לשוק הרכב הישראלי הצומח גדולה יותר מפוטנציאל של מכירת כמה מאות כלי רכב בשנה. רובם רשמו עד כה באירופה מכירות די סמליות, ואם יצליחו להשיג נתח שוק מהותי בשוק התחרותי של ישראל, זו תהיה בשורה שהמשקיעים שלהם יאהבו.

אתגרים ייחודיים לשוק הרכב הישראלי

לכל מותגי הפרימיום החדשים שעושים את דרכם לישראל מהמזרח, ממתינה זירה תחרותית קשה ומורכבת בארץ. הבעיה העיקרית היא כאמור אותו מחסום תדמיתי שמונע חדירה משמעותית של מותגים לא מוכרים לפלח היוקרה. אמנם טסלה הצליחה לצלוח את המחסום למרות שהיא מציירת בסין חלק מהדגמים, וזאת בזכות מיתוג בינלאומי חזק, אך לא נראה שהחברה מתכוונת לוותר בקלות על הלקוחות שלה, בעולם ובישראל. לכן, יש להניח שהיא עוד לא מיצתה את חיתוכי המחירים בנוסח "בעל הבית השתגע".

רוב מותגי הפרימיום הצעירים יצטרכו לבנות את התדמית שלהם בישראל מבראשית. זו אולי בשורה טובה למשרדי הפרסום, שיזכו לשיטפון של תקציבים חדשים, אבל המשימה תהיה קשה מאוד לביצוע בפלח שהלקוחות בו מייחסים חשיבות רבה למוניטין היצרן.

היבואנים גם יתקשו לבצע "קיצורי דרך" ויצטרכו להשקיע הון בהקמת אולמות תצוגה בפריים לוקיישן, גיוס כוח אדם, בניית מערך יוצא דופן של שירות, אחריות וקשרי לקוחות וכו'. אמנם רוב היבואנים של המותגים החדשים הם עתירי משאבים, אך עדיין זו משימה מאתגרת, במיוחד כאשר לשוק נכנסים כמעט במקביל מספר מותגים שמכוונים לאותה משבצת שיווקית צרה.

ולבסוף, הם יצטרכו להתמודד עם הבעיות הרוחביות שעמן יתמודד בשנה הבאה כל שוק הרכב הישראלי: העלאת מס הקנייה בינואר, אי־ודאות משקית, שערי מטבע לא ידידותיים וריבית גבוהה, שמקשה על נטילת מימון. ובמילים אחרות - מלחמת כל בכל בשדה קרב בלתי סלחני.

התופעה הבלתי מוסברת מווייטנאם

אם כבר אנחנו עוסקים במותגי פרימיום חשמליים חדשים ולא מוכרים שנמצאים בדרך לישראל, אי־אפשר שלא להתייחס לתופעה המרתקת שקרויה VINFAST. בשבוע שעבר חשפנו בגלובס כי החברה הווייטנאמית השלימה תקינה אירופית לאחד הדגמים שלה, מה שפותח בפניה דלת לשיווק באירופה ובישראל. עד כה, החברה לא הגיבה לדיווח.

VINFAST יצאה להנפקה בנאסד"ק לפני כשבועיים ומנייתה זינקה מאז ביותר מ־300%. בסוף השבוע האחרון היא הפכה, על הנייר, ליצרנית הרכב בעלת שווי השוק השני בגודלו בתעשיית הרכב העולמית, תוך שהיא עוקפת את פולקסווגן, טויוטה, BYD פורד, GM ושורה ארוכה של ענקיות רכב רווחיות במיוחד.

מיטב האנליסטים בשוק ההון העולמי מתקשים להסביר את התופעה: החברה מכרה עד כה פחות מ־15 אלף כלי רכב חשמליים ברחבי העולם, יש לה רק שני דגמים (שדי יקרים), והמפעל המתוכנן שלה בארה"ב לא צפוי להגיע לתפוקה המיועדת לפחות בשנתיים הקרובות. אבל אין ספק שהזינוק שלה הוא "סדין אדום" שנותן מוטיבציה לכל יצרנית של רכב חשמלי בסין להסתער לעבר שוק ההון האמריקאי. כולל כמה מרשימת מותגי הרכב שיגיעו בקרוב לישראל וטרם הונפקו. לפיכך, הרבה עיניים בעולם יעקבו אחרי התקדמותה בשוק הישראלי.

עוד כתבות

הדיון בבג''ץ על חוק הגיוס, היום (א') / צילום: ניצן שפיר

שופטי בג"ץ מאותתים: נחייב את המדינה לגייס חרדים לצה"ל

בג"ץ עומד להכריע בשאלת גיוס החרדים לאחר שנים של דחיות ● נראה כי השופטים תמימי-דעים שבהיעדר חקיקה ונוכח המצב יש להתחיל בגיוס בהתאם ליכולת צה"ל: "המדינה במלחמה, והצורך זועק" ● ארבע הערות על הסערה שמעסיקה את מקבלי ההחלטות מאז קום המדינה

נתן שרנסקי / צילום: אלכס קולומויסקי

"בגולאג הייתי הרבה יותר חופשי ממי שחקר אותי": האיש שנלחם לטובת העם היהודי בראיון

שרנסקי, דמות מפתח במאבק לחופש היהודי והציוני, מביע אופטימיות לגבי עתיד מדינת ישראל אך גם לא חוסך בביקורת עליה ● את כישלון המודיעין וההנהגה להתמודד עם האיום הפלסטיני ב–7 באוקטובר הוא מאשים ב"רוח אוסלו" ● וגם: על מה התכתב עם המנהיג האופוזיציונר הרוסי אלכסיי נבלני לפני מותו?

סיכום שווקים / צילומים: שלומי זירה, אנבידיה, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

איפה בכירי המשקיעים ממליצים לשים את הכסף - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מנהלי בתי ההשקעות הגדולים בישראל מביעים חשש מהכיוון אליו צועדת הכלכלה הישראלית  ● אנבידיה זינקה בשלושת ימי המסחר האחרונים ביותר מ־20%, מה הוביל לכך? ● המניות הישראליות שייכנסו, ומה עוד חשוב לדעת לקאת עדכון מדד ראסל ביוני ● ועוד כתבות על המצב בשווקים

תותח וולקן / צילום: ויקיפדיה Thomas Fedor

6,000 פגזים בדקה: הפתרון היצירתי של ישראל ליירוט הכטב"מים של חיזבאללה

מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל שיגרו חיזבאללה יותר מ־2,500 כטב"מים לעבר ישראל, וכעת צה"ל בוחן דרך חדשה להתמודדות ● נשק ההגנה שנשקל הוא תותח הוולקן הוותיק, שיורה תחמושת בקצב של 6,000 פגזים בדקה ועלות היירוט שלו נמוכה מכיפת ברזל

רכב SU7 של שיאומי בתערוכת הרכב בבייג'ינג / צילום: ap, Andy Wong

יצרנית טלפונים סינית עשתה משהו שאפל לא הצליחה: היא ייצרה רכב חשמלי

שיאומי מייצרת מכשירים לבישול אורז, סמארטפונים, מנורות ועכשיו גם מכונית - ומראה עד כמה נמוכים נעשו חסמי הכניסה בעולם הרכב החשמלי

נמל חיפה / צילום: Shutterstock

ההסדרה בנמלים קרובה לאישור, זה המתווה

התחרות בין הנמלים גואה על רקע ההאטה בענף הספנות, ועל כן נמל שואף להסיר כמה שיותר מהרגולציה מעליו, ומצד שני להבטיח שהאחרים יהיו כמה שיותר כבולים ● דרישות שונות הובילו את משרדי התחבורה והאוצר לגבש "דיל" ביחס לפעילות הנמלים ● בעקבות מחלוקות בין משרדי התחבורה לאוצר, וכן מחלוקות בתוך משרד האוצר - הוא עוכב וצפוי להסגר בקרוב

דוד לוי / צילום: Matty Stern / U.S. Embassy Tel Aviv, ויקיפדיה

השר לשעבר דוד לוי הלך לעולמו בגיל 86


מפועל בניין לחתן פרס ישראל: דוד לוי, שעלה ממרוקו והתקדם מעבודה בבניין לפוליטיקה המקומית והארצית, הלך לעולמו • הוא הניח אחריו אישה ו-12 ילדים • לוי כיהן במשך למעלה מעשור כסגן ראש הממשלה, ניהל את משרד הבינוי והשיכון ולאחר מכן את משרד החוץ • בשנת 2014 הוזכר לוי כמועמד לנשיאות, ובערוב ימיו קיבל את פרס ישראל למפעל חיים

אננסים למכירה בשוק הכרמל בתל אביב / צילום: Shutterstock

שנה לפתיחת השוק ליבוא אננס: המחירים נחתכו בחצי, והצריכה הוכפלה

למרות שמשרד החקלאות פתח את יבוא האננס מקוסטה ריקה בלבד, מחיר הפרי צנח בכמעט 50% - והפרי הפך לנגיש יותר עבור הצרכן הישראלי ● הנתונים מצביעים על כך שכשמסירים רגולציות חוסמות יבוא - המחירים יכולים לרדת, לעתים אף מבלי לפגוע באופן משמעותי בייצור המקומי

פעילות כוחות צה''ל ברפיח / צילום: דובר צה''ל

"טקטיקה ששימשה בעיראק ובסוריה": צה"ל שולף נשק חדש במערכה ברפיח

ישראל משתמשת בנגמ"שי M113 ("זלדה") בתור כלים מופעלים מרחוק ● הנגמ"ש נושא מערכות נשק, בהן רקטות מדויקות

לישראל הייתה תוכנית סודית ליום שאחרי בעזה. חמאס חיסל אותה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ישראל שינתה את המבצע ברפיח בלחץ אמריקאי, הניסוי שעשוי לשפר את מיפוי המנהרות התת-קרקעיות בעזה וכך חיסל חמאס את תוכנית היום שאחרי של ישראל • כותרות העיתונים בעולם 

לאה ופנר, מנכ''לית ההסתדרות הרפואית בישראל / צילום: יח''צ הר''י

"זו הייתה שמורת טבע של דו־קיום. עד ה־7 באוקטובר"

עד ה־7 באוקטובר, מערכת הבריאות הישראלית הייתה "חוף מבטחים של דו־קיום", כפי שהגדירה מנכ"לית ההסתדרות הרפואית, לאה ופנר ● אבל בחודשים האחרונים התעוררו בתוכה רגשות עזים של כעס וחשדנות בין ערבים ליהודים, ולפי ופנר, "יש דלק באוויר ואסור לטאטא רגשות טעונים מתחת לשטיח" ● האזינו

מטוס של קטר איירווייז / צילום: Nicolas Economou

"חברת התעופה של השנה" לא תגיע לישראל בקרוב

קטאר איירווייז היא "חברת התעופה של השנה" של 2024, עפ"י אתר AirlineRatings.com ● לחמשת המקומות הראשונים בדירוג הגיעו רק חברות שלא פועלות כיום בישראל ● אילו חברות תעופה נכנסו לדירוג, כמה מהן הפסיקו את פעילותן בישראל מאז המלחמה, ומי הן חברות הלואו קוסט המובילות בעולם?

ביומד / אילוסטרציה: Shutterstock

טיפול חדש ללוקמיה צפוי להפוך את המחלה הקטלנית למחלה כרונית?

כנס הסרטן האמריקאי השנתי ASCO מתרחש בימים אלה בשיקגו, ובשני ימיו הראשונים כבר סיפק כמה כותרות משמעותיות ● וגם: חברת מודרנה קיבלה את אישור השיווק למוצר הראשון שלה אחרי תקופת הקורונה ● השבוע בביומד

הנפקת טוקספייס בנאסד''ק / צילום: צילום מסך מתוך אתר נאסד''ק

המניה הפסיכולוגית שייסדו ישראלים קפצה בכ-360%. אך יש בעיה אחת בדרכה

בתחילת 2023 עמדו משקיעי טוקספייס בפני שוקת שבורה, כששווי פלטפורמת הטיפול הנפשי הווירטואלי התרסק ביותר מ־90% ● מאז, נסקה המניה, ותוצאותיה השתפרו, אבל יונתן בן ארצי, מהמשקיעים המוקדמים בחברה, סבור כי היא זקוקה למשקיעים מוסדיים

הדיון בבג''ץ על חוק הגיוס, הבוקר (א') / צילום: עמית שאבי, פול ידיעות אחרונות

הסתיים הדיון בבג"ץ; השופט סולברג: גיוס בני הישיבות הוא צורך קיומי

נציג היועמ"שית: הניסיון להעביר את שיקול־הדעת לצבא - מנוגד לדין ● השופט סולברג על התנגדות הממשלה לגייס 3,000 חרדים: "צעד בסיסי ומינימלי" ● נציג הממשלה טען כי זכותה לשלם לישיבות גם בהיעדר חוק לפטור מגיוס ● השופט גרוסקופף: "יש תנאי לתמיכות בתלמידי הישיבות, והוא שלא משתמטים מגיוס שלא כדין" ● נציג איחוד הישיבות טען לאכיפה בררנית אל מול האוכלוסייה הערבית ● עדכונים שוטפים

אייפון 15. הדור החדש צפוי לכלול שורה של שינויים / צילום: יח''צ

השמועות וההדלפות: איך ייראה אייפון 16 החדש?

בספטמבר הקרוב יושק האייפון החדש, אך כבר כעת יש מידע על האופן שבו הוא ייראה, יישומי הבינה המלאכותית שיכלול והשינויים הצפויים ● מהגדלת המכשירים ועובי המסגרת ועד שיפור בביצועים

הבניין ברחוב רחל אמנו 34 בשכונת קטמון הישנה בירושלים / צילום: אנגלו סכסון ירושלים

כמה שילמו זוג הייטקיסטים על דירה בשכונת קטמון בירושלים

בני זוג ראו את הדירה לפני ה־7.10 ועתה החליטו לרכוש אותה ● ב־2018 נמכרה דירת הפנטהאוז בבניין, תמורת 4.9 מיליון שקל ● קטמון הישנה היא שכונה במרכז ירושלים, ונחשבת לאחת מהשכונות היוקרתיות בעיר, לצד טלביה, המושבה היוונית ורחביה

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לכנרת ושמונה חדרי שינה: בכמה נמכר בית בשטח 400 מ"ר בצפת?

ברחוב נוף הגליל בצפת נמכר בית פרטי בשטח בנוי של 407 מ"ר על שתי קומות, תמורת 4.8 מיליון שקלהנכס יצא לשיווק לפני כחודשיים והמחיר המבוקש עליו עמד על 5.22 מיליון שקל ● המתווכת: "מי שמוכר במצב הנוכחי נכס הוא רק מי שחייב למכור" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון

המלדיביים / צילום: Shutterstock

בגלל המלחמה: יעד התיירות הפופולרי שאוסר על כניסת ישראלים

החלטת הממשלה המלדיבית כוללת תיקון חוקים שיוביל לאיסור על בעלי דרכונים ישראלים ● בתוך כך, נשיא המלדיביים החליט למנות שליח מיוחד לנושאים פלסטיניים ולהקים קמפיין לגיוס תרומות באמצעות אונר"א

מגדלי לנדמרק / הדמיה: 3d Vision

ארוחת בוקר של רותי ברודו: חברת הסייבר שעוברת למגדלי לנדמרק

קייטו נטוורקס תעזוב את משרדיה במגדל עזריאלי שרונה ותעבור למגדל לנדמרק במתחם שרונה ● החברה תשכור כ-17,000 מ"ר המשתרעים על פני 6 קומות בהסכם שהיקפו מוערך בתעשייה בכ-200 מיליון שקל לתקופה של חמש שנים