שוק הרכב | בלעדי

חברת הרכב מווייטנאם שהיממה את וול סטריט מסמנת את ישראל כיעד מרכזי

שוק הרכב עובר מהפכה בעזרת חברות חדשות שמשנות את הכללים • הפעם תורה של Vinfast הווייאטנאמית, שבתוך שבוע עקפה בשווי ענקיות כמו מרצדס למרות מכירות מזעריות • לגלובס נודע כי החברה קיבלה אישור תקינה אירופית, ודגמיה צפויים לנחות בישראל עוד השנה

VF8, הדגם החשמלי הראשון של המותג שיגיע לישראל / צילום: יח''צ
VF8, הדגם החשמלי הראשון של המותג שיגיע לישראל / צילום: יח''צ

יצרנית הרכב החשמלי הווייטנאמית וינפאסט (VINFAST) צפויה להתחיל לשווק כלי רכב בישראל ובאירופה עוד השנה. לגלובס נודע כי החברה השלימה בימים האחרונים הליך של תקינה אירופית מלאה (WVTA) לקרוס־אובר החשמלי VF8 שלה, והיא צפויה להשיג לפני סוף השנה תקינה דומה גם לדגם VF9 הגדול יותר.

בלעדי | השינוי שמקדמת מירי רגב בנתיבי התחבורה הציבורית בערים 
ניתוח | המחירים יורדים, אז למה הקונים כבר לא ממהרים לרכוש טסלה חדשה? 

התקינה האירופית מאפשרת לה לשווק לראשונה באירופה כלי רכב חשמליים ללא הגבלת כמות, והיא נחשבת לפריצת דרך עסקית עבור החברה, שעד כה שיווקה רק כמות מוגבלת של כלי רכב בארה"ב. וינפאסט הייתה אמורה להשיג תקינה אירופית כבר בסוף השנה שעברה, אולם נתקלה בעיכובים טכניים ופיננסיים שונים בהשלמת ההליך.

לגלובס נודע כי הרכב הראשון של החברה הווייטנאמית, שעונה על התקינה האירופית, צפוי להגיע לארץ בשבועות הקרובים לצורך תקינה ואישור יבוא במשרד התחבורה. משלוח מסחרי ראשון שלו צפוי להגיע עוד לפני סוף השנה, בין השאר כדי להקדים את עליית מס הקנייה על רכב חשמלי בחודש ינואר 2024. השיווק הסדיר עצמו צפוי להתחיל בתחילת 2024, וישראל תהיה ככל הנראה אחד השווקים הראשונים בעולם שבו ישווקו כלי הרכב החשמליים של וינפאסט בצורה סדירה.

מציב רף מחיר תחרותי לטסלה

הדגם החשמלי הראשון של המותג שיגיע לארץ, VF8, הוא קרוס־אובר באורך 4.75 מ', ברוחב 1.93 מ' ובגובה 1.67 מ', שניצב על בסיס גלגלים באורך 2.95 מ'. הוא ישווק בשתי גרסאות בתקינה אירופית, שתיהן עם שני מנועים והנעה כפולה, עם הספק משולב של 408 כ"ס או 354 כ"ס בהתאם לגרסה.

הרכב מצויד בסוללה של 87 קילוואט, עם טווח של כ־447 ק"מ או 471 ק"מ בתקן WLTP בהתאם לגרסה.

מחיר היעד של הדגם הזה בגרמניה צפוי להתחיל מכ־50 אלף אירו לגרסת הבסיס ולהגיע עד כ־58 אלף אירו לגרסה ארוכת הטווח. אלו הם מחירים נמוכים בכמה אלפי אירו מהמחירים של הגרסאות המקבילות של טסלה Y.

המחיר בישראל לא ידוע בשלב זה, אך על פי ההשערות הוא עשוי לנוע בטווח של 230 אלף שקל לגרסת בסיס ועד לסביבות 280 אלף שקל לגרסת הטווח הארוך. לקראת חודש דצמבר צפוי להצטרף אליו גם הדגם VF9, שאורכו 5.12 מ' והוא מיועד לעד שבעה נוסעים. הוא מצויד באותה מערכת הנעה אבל הגרסה הבכירה שלו מצוידת בסוללה בקיבולת של 123 קילוואט ובטווח של עד 600 ק"מ. דגם זה יהיה יקר יותר משמעותית.

עוד סימפטום לבעיות בשוק הרכב

הסיפור של יצרנית הרכב מווייטנאם הוא עוד סימפטום לטלטלות שעובר שוק הרכב בשנים האחרונות - גם ברמת ההיצע בשטח וגם ברמת שווי החברות. כך, בין עשר חברות הרכב בעלות השווי הגבוה בעולם תמצאו את טסלה, BYD ואפילו את ה"כוכבת" התורנית מויאטנאם, לצד חברות ענק ותיקות כמו טויוטה, פולקסווגן, פורשה, ב.מ.וו ומרצדס.

הקשר בין מספר כלי הרכב שכל יצרנית מוכרת בכל שנה לשווי השוק מקרי בהחלט. לשם המחשה, החברה הוויאטנמית מכרה בסך הכל מאות כלי רכב בלבד בארה"ב והיא ממוקמת, נכון להיום, במקום הרביעי מבחינת שווי השוק.

גם מבחינת ההיצע החברות הוותיקות פוגשות יותר ויותר מותגים חדשים, רובם חשמליים מהמזרח, שמשנים את הכללים הישנים בענף. רק בשנה האחרונה נחתו בישראל עשרות דגמים סיניים חשמליים שכובשים נתח לא מבוטל מטבלת המכירות - 17% בין החודשים ינואר־יולי. בסך הכול, נמכרים כיום 22 מותגים סיניים בישראל, שמאתגרים את השחקניות הוותיקות.

"גולת הכותרת של הסכם הסחר"

בישראל זיכיון הייבוא של וינפאסט מוחזק על ידי חברת BE-V, שהוקמה על ידי ניב אורון וברק כהן, שניהלו בעבר את מותגי AUDI ו־BMW בשיתוף עם קבוצת NOVORAD, שמתמחה ביזמות ופרויקטים בארץ ובעולם בראשות האלוף במיל. יואב מרדכי ושי בייטנר, מנכ"ל הקבוצה.

בשבוע שעבר הושלמה רכישת 50% ממניותיה על ידי קרסו מוטורס לאחר שהתקיימו התנאים המתלים לעסקה, שהוכרזה כבר בשנה שעברה. בין הסעיפים המרכזיים היה השלמת תקינה אירופית לאחד הדגמים של וינפאסט לפחות. במסגרת העסקה, שילמה קרסו מוטורס כ־25 מיליון שקל והתחייבה להזרים ל־B-EV הלוואות בהיקף כולל של עד 50 מיליון שקל על פי מנגנון הערכת שווי שסוכם בין הצדדים, כאשר חלקה של קרסו בחברה לא יעלה על 50%.

בסוף חודש יולי חתמו ישראל ו־ווייטנאם על הסכם סחר חופשי (FTA) ביניהן. במסגרת ההסכם, יבוטלו מכסים על מוצרים שונים שנסחרים בין המדינות, כולל המכס בגובה כ־7% פלוס מע"מ, שמוטל על יבוא כלי רכב.

מקורות במשרד הכלכלה מסרו לגלובס כי במסגרת הביקור של שר המסחר והתעשייה של וייטנאם בישראל לרגל החתימה על ההסכם, אמרו הנציגים של הצד הווייטנאמי כי הם רואים בייצוא כלי הרכב של וינפאסט לישראל את "אחת מגולות הכותרת של יישום הסכם הסחר". במסגרת אותו ביקור, גם ביקר השר הווייטנאמי באולם התצוגה של המותג במרכז תל אביב.

השווי של החברה זינק ב־100% בתוך יממה

בשבוע שעבר השלימה חברת וינפאסט הנפקה מוצלחת בנאסד"ק וביום שלישי זינקה מנייתה בשיעור חריג של 108%. זאת למרות שלא פרסמה כל הודעה רשמית למשקיעים.

על פי הערכות, אחת הסיבות לזינוק היא ההתרחבות הקרובה של החברה לאירופה בעקבות השלמת התקינה, שטרם יצאה עליה הודעה רשמית.

 

החברה נסחרת כעת לפי שווי שוק של 88.59 מיליארד דולר, יותר משווי השוק של פורד ו־GM ביחד, ויותר משל BYD הסינית, יצרנית הרכב החשמלי הגדולה בעולם. כאמור, זאת למרות שעד כה מכרה החברה בארה"ב מאות בודדות כלי רכב חשמליים ובווייטנאם עצמה אלפים בודדים.