בתנאי שהמחיר לא יעלה: לחשמלית הזו סיכוי טוב להפוך ללהיט מכירות

לחשמלית החדשה של BYD יש פוטנציאל להפוך לרב מכר ישראלי עם ממדים חיצוניים קומפקטיים, ביצועים חזקים וטווח שימושי • מחיר הפתיחה עדיין נוח אבל לא ברור לכמה זמן

BYD-DOLPHIN / צילום: יח''צ
BYD-DOLPHIN / צילום: יח''צ

הקיץ עדיין בעיצומו אבל באופק של כל שוק הרכב הישראלי, והחשמלי בפרט, כבר נערמים ענני סערה קודרים בשל הפיחות הדרמטי בשער השקל ועליית המס המתקרבת. אמנם רמות מלאי גבוהות של היבואנים בארץ כמו חולשה של הביקוש וריבית גבוהה על מימון לרכב עדיין מהווים חסם בפני עליית מחירים. אך די ברור שאם השערים יתייצבו סביב הרמות הנוכחיות או יפליגו חלילה למחוזות ה־4 שקלים לדולר ו־4.3 לאירו, ייעלמו חיש קל מבצעי המכירות והמחירונים יזנקו. בקיצור, הסערה המושלמת מעבר לפינה.

אילון מאסק אמר שזה "המוצר הטוב ביותר" של טסלה. בקרוב יגיע המבחן 
לדגם הסיני הזה יש מנוע חזק ועיצוב אירופי, אבל נתוני צריכת הדלק תיאורטיים בלבד 

עבור פלח הרכב החשמלי המשמעות תהיה קפיצת מדרגה במחירים. דגמי רכב פופולריים, שנמכרים כיום במחיר ממוצע של 170 אלף שקל, עשויים לזנק לכיוון 190־200 שקל אלף להותיר מאחוריהם חלל, שאותו עשויים למלא דגמים זולים. אחת המועמדות החדשות, שעשויות להרוויח מתרחיש קודר כזה, היא החשמלית הקומפקטית החדשה "דולפין" מבית BYD.

עיצוב חיצוני

ל"דולפין" אין יומרות להציג פריצת דרך בעולם עיצוב הרכב. יש לה פרופורציות קלאסיות של "מיניוואן עירוני" עם אורך של קצת פחות מ־4.3 מ', אבל רוחב נכבד וגובה של 1.57 מ', כמה סנטימטרים יותר מהמקובל במכוניות האצ'בק תקניות.

עיצוב החרטום צנוע עם פנסים גדולים יחסית, גריל "חסום" ושמשה קדמית פנורמית, שנמתחת מעלה. הזנב עגלגל ודינמי עם פס תאורה לכל רוחבו.

אולי כדי לפצות על העיצוב האנונימי, ציידה החברה את הגרסה הבכירה של המכוניות בצביעה רועשת בשני גוונים, שבמכונית המבחן שלנו כללה שילוב כחול מטאלי עם מכסה מנוע, עמודי גג וגג בצבע אפור וחישוקי גלגלים באותו שילוב. אפשר גם לבחור בצבע סולידי.

פנים הרכב

תא הנוסעים של הדולפין הוא אחד המרווחים בפלח תודות לבסיס גלגלים באורך מכובד של 2.7 מ'. בסיוע גג גבוה ורצפה שטוחה התא יכול לאכלס בנוחות ארבעה מבוגרים גבוהים ורחבים פלוס מתבגר במרכז המושב האחורי.

נפח תא המטען, כ־345 ליטר, די טיפוסי לדגמים בממדים האלה והוא שימושי עבור מטלות משפחתיות טיפוסיות, אם כי לא עבור עגלות תינוק גדולות אלא אם מקפלים את המסעד מאחור.

עיצוב הפנים נאה ומשלב דיפונים בצבעים נעימים לעין ולמגע, ריפוד מושבים נאה ופתחי אוורור גדולים שממוקמים היטב. מערכת האקלים מקררת מהר יחסית את התא במזג האוויר הישראלי הלוהט, אם כי היא די רועשת במצבי הפעולה הגבוהים.

 

מולטימדיה ומצלמות

מערך הפיקוד מקביל לזה של האח הגדול והיקר, ATTO3, עם לוח מחוונים דיגיטלי קטן שלצידו מסך מרכזי ענק ודקיק, שסב על ציר ממונע ומעניק לכל התא תחושה מתוחכמת. התפריטים נוחים להתמצאות, אך הניסיון של היצרן להסב את שפת ההפעלה של המערכת לעברית הניב שלל באגים תחביריים, שנעים על מנעד שבין מביך למשעשע. גם ההתראות הקוליות בעברית קשות לפיענוח וצריך לקוות לעדכון תוכנה שיפתור את הבאגים האלה בעתיד. בתא יש מעט מתגים פיזיים ואפילו פונקציות חיוניות, כמו שליטה במערכת האקלים, דורשות להשתמש בתפריטי מגע.

איכות הגימור מרגישה מושקעת יחסית לרכב ברמת המחיר הזו, אם כי מי שיחפש ימצא פה ושם משטחים מפלסטיק נוקשה ומחוספס. בידוד רעשי הרוח והכביש יעיל עד סביבות 120 קמ"ש ורמת האבזור התקני מכובדת ביחס לקטגוריה, כפי שניתן לצפות מכלי רכב מתוצרת סין.

האבזור כולל בין השאר ריפוד עור סינתטי, צמד מושבים קדמיים חשמליים, מערכת קול של יצרן פרמיום, כניסה והתנעה ללא מפתח ועוד. גג שמש פנורמי מגיע רק ברמת הגימור הגבוהה. יש גם חבילה די מקיפה של מערכות בטיחות אקטיביות, אם כי מערכת ה"סיוע להיגוי" היא אחת היותר אגרסיביות ומטרידות בהן נתקלנו, ולא פשוט לנתק אותה.

מנוע וצריכת דלק

מפרט ההנעה מקביל לזה של דגמי קרוס־אובר גדולים ויקרים יותר עם מנוע חשמלי בודד בהספק 204 וסוללה בקיבולת שימושית של כ־61 קילוואט־שעה. בשילוב עם משקל עצמי נמוך במאות קילוגרמים בהשוואה לכלים חשמליים גדולים בעלי הספק דומה, מקבלים רכב זריז באופן מפתיע, שיכול להאיץ מאפס ל־100 קמ"ש בכ־7 שניות ולהותיר מאחור ברמזור או בעליות ארוכות לא מעט מכוניות בנזין יקרות וחזקות. עם זאת, תאוצות כאלה יקצרו משמעותית את הטווח המוצהר בין טעינות ויאתגרו את מערכת הקירור, שגם כך עושה מאמצים לא מבוטלים להתמודד עם הקיץ הישראלי.

מי שיקפיד להישאר במצב התכנות החסכוני ויקפיד על נסיעה רגועה ולינארית בעיר ובכביש המהיר, יקבל טווח ריאלי של 300־330 ק"מ גם עם מזגן פועל בעוצמה גבוה. זה אמנם נתון די רחוק מ־427 הק"מ המוצהרים, אבל עדיין סביר בנסיעה באוגוסט הרותח ואף יותר יעיל מכמה כלי רכב חשמליים יקרים משמעותית, שיצא לנו לבחון. אפשר להניח שבמזג אוויר מתון הטווח יתקרב ל־400 ק"מ. היינו שמחים לקבל גם קצב טעינה מהיר יותר.

על הכביש

שלדת הדולפין מכוילת בעיקר לטובת נוחות נסיעה והיא מספקת את הסחורה. המתלים הרכים סופגים די ביעילות את רוב הבורות המקובלים בעיר ומחוצה לה. מנגד, הנוסעים מאחור קבלו על טלטולים בעת מעבר על מהמורות משמעותיות יותר.

קוטר הסיבוב גדול יחסית בשל בסיס הגלגלים הארוך, אבל ההגה הקליל ומערכת המצלמות ההיקפית מסייעים לביצוע תמרונים הדוקים בחניונים. הצמיגים הרחבים מספקים אחיזה סבירה בפניות חדות, אם כי יש לא מעט נטיית גוף וההיזון החוזר מההגה מתקבל על הדעת רק לאחר הניתוק של אותה מערכת "סיוע להיגוי". אבל בסך הכל הרכב ימלא את רוב הדרישות הדינמיות של נהגים "משפחתיים" נטולי אמביציות ספורטיביות.

מחיר

בשורה התחתונה ל"דולפין" יש פוטנציאל לא מבוטל להפוך לרבת מכר בישראל. היא מרווחת, מאובזרת בנדיבות, זריזה ויש לה טווח מוצהר וריאלי שצולח את "רף המינימום" הפסיכולוגי של "חרדת הטווח" בישראל ואחריות ארוכה במיוחד. יש לה עדיין כמה באגים והיינו שמחים לקבל אותה במחיר נמוך יותר מ־142 אלף שקל לדגם הבסיס ו־148 אלף לדגם הבכיר. אבל כפי שאמרנו בפתיחה, אם שערי המטבע ימשיכו במגמה הנוכחית, ואחרי עליית המס, אנחנו עוד עשויים להתגעגע גם למחיר הזה.

חלק מהמתחרות

MG4 Long Range

כ־145 אלף שקל עולה גרסת הטווח הארוך של MG4 מבית סאייק. המכונית מעט קצרה, רחבה ונמוכה מהדולפין ויש לה טווח של עד 450 ק"מ

MG4 Long Range / צילום: יח''צ
 MG4 Long Range / צילום: יח''צ

גרייט־וול ORA

לגרייט־וול הסינית בפלח החשמליות הקומפקטיות יש עיצוב עגלגל ונוסטלגי, תא נוסעים די מרווח ומאובזר וטווח של עד 420 ק"מ

צילום: יח''צ
 צילום: יח''צ