גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה צריך לעשות כדי שרהט תהפוך לירכא של הדרום

החברה הבדואית עוברת תהליכי עומק ושינויים כלכליים, המשפיעים גם על ההכנסה הפנויה ועל תמהיל הביקושים ברהט ● כדי לעצור את דליפת כוח הקנייה החוצה, יש למנף את כלכלת העיר באמצעות הגדלת שטחי המסחר ופיתוח שוק מקומי שיציע חוויית קנייה, בילוי והסעדה

רהט / צילום: איל יצהר
רהט / צילום: איל יצהר

הכותב הוא מנכ"ל חברת הייעוץ הכלכלי־שיווקי צ'מנסקי בן שחר ושות'

לאן צועד ענף הקמעונאות והשיווק? מהן המגמות החדשות שיאפיינו אותו, ומהן המגמות שצפויות להיכחד? מיהם השחקנים שישרדו את קצב השינויים המהיר? המדור ינתח את המצב בענף ואת העתיד שמצפה לו. לפניות ותגובות: tamir@c-bs.co.il

רהט מדורגת במקום השני במדרג גודל הערים במטרופולין באר שבע. העיר צפויה להמשיך ולגדול בקצב גבוה בשנים הקרובות, ובעוד כעשור אוכלוסייתה תחצה את רף ה־100 אלף התושבים. תוכנית המתאר הכוללנית לעיר, שאושרה להפקדה, שואפת להפוך אותה למרכזו של "מטרופולין משני" לבאר שבע ומוקד כלכלי אזורי. מה נדרש כדי שמטרה זו תתממש? 

המתחרה של קרפור בדרך: נחשף מיקום הסניף הראשון של SPAR | בלעדי
בקסטרו מעוניינים בזכיינות של המותג הבריטי JDsports במקום מוליוב 
סאלח דבאח במגעים לפתיחת סניפים באירופה ובמדינות המפרץ 

עד היום רהט נבנתה כך שתתי־אזורים בתחומה משויכים ל"חמולות" שונות, באופן שקיים נתק בין האזורים. העיר מאופיינת במעט מאוד שטחי נדל"ן מניב ביחס לאוכלוסייתה - 2 מ"ר נדל"ן מניב לתושב בלבד. היצע שטחי המסחר אינו מספק מענה לביקושים של התושבים, וכוח הקנייה דולף לבאר שבע, בעוד מעט מאוד כוח קנייה נכנס אליה. בשנה האחרונה קטן עוד יותר היקף הקניות וההסעדה של כוח קנייה מהחברה היהודית בשטחי מסחר ביישובי החברה הערבית, בעיקר בשל היעדר תחושת ביטחון.

החברה הבדואית עוברת תהליכי עומק ושינויים כלכליים, המשפיעים בין היתר על הרגלי הקנייה וההכנסה הפנויה של האוכלוסייה. שינויים אלה משפיעים גם על תמהיל הביקושים והמגמות הצרכניות ברהט. בתכנון וניהול כלכלי ועסקי מיטבי (והחזרת הביטחון אישי), העיר יכולה להפוך ל"מלכת המסחר של הדרום", בדומה למעמדה של ירכא בצפון המדינה.

תכנון לא ריאלי

רהט היא העיר היחידה בישראל שכל אוכלוסייתה משתייכת לחברה הבדואית. העיר מונה כיום כ־80 אלף תושבים, כאשר בעוד עשור אוכלוסייתה צפויה לגדול באופן ניכר. כבר כעת, רהט היא העיר השנייה בגודל אוכלוסייתה בנפת באר שבע, מעמד המקנה לה נוכחות משמעותית במרחב המטרופוליני.

החברה הבדואית עוברת תהליכים ושינויי עומק כלכליים, שמתבטאים בין היתר בגידול באחוז הזכאים לבגרות, בהשתלבות באקדמיה, בגידול באחוז המשתתפים בשוק התעסוקה ועוד. אחד התוצרים של התהליכים הללו הוא העלייה בכוח הקנייה של משקי הבית, ולכך יש השפעה על ההתפתחות הכלכלית של העיר ושל המרחב כולו.

 

באפריל 2022 אושרה להפקדה תוכנית מתאר מקומית כוללנית לעיר. בין היתר, היא כוללת 688 אלף מ"ר לצרכי מסחר ומשרדים בעיר וכן 1.3 מיליון מ"ר בייעוד לתעסוקה ותעשייה. מטרת התוכנית היא לממש את הפוטנציאל הטמון בעיר, תוך הפיכתה למוקד משיכה אזורי עבור תושבי הסביבה - בדואים ויהודים כאחד, לצד תיירים ומבקרים מרחבי הארץ. בפועל, המספרים שתוכננו הם "אינסופיים" ולא צפויים להתממש, בנוסף לפריסתם במיקומים שאינם מתאימים, ולכן נדרש רה־תכנון עירוני כלכלי.

אזור התעשייה "עידן הנגב", הממוקם ממזרח לעיר, משותף עם הרשויות בני שמעון ולהבים, ונהנה ממיקום חזק על כביש 6 ובסמוך לתחנת הרכבת. באזור התעשייה יש כ־40 מפעלים בהיקף של 200 אלף מ"ר, ובראשם סודהסטרים. תוכנית "פארק תעסוקה עידן הנגב דרומי", שאושרה בשנת 2019, מהווה המשך ישיר לאזור התעשייה הקיים וצפויה להוסיף מאות אלפי מ"ר של שטחי תעשייה, משרדים ומסחר. בנוסף מתוכנן לקום בו בית חולים.

מעגל העוני של העיר

ומה באשר לתפקודה הכלכלי של רהט? העיר בונה מעט נדל"ן מניב ביחס לרשויות הסמוכות. בהתאם לדוחות הכספיים משנת 2021, ההשקעה בתושב עמדה על 957 שקל בשנה, סכום נמוך משמעותית מהממוצע במטרופולין באר שבע (4,092 שקל לתושב), ואף נמוך מרשויות בדואיות סמוכות כגון שגב־שלום (1,532 שקל לתושב).

כאמור, קיימים 2 מ"ר נדל"ן מניב לתושב בלבד, נתון נמוך מאוד ביחס לרשויות שכנות - לשם השוואה, במועצה האזורית בני שמעון, ש"עוטפת" את רהט, קיימים 36 מ"ר נדל"ן מניב לתושב. הנתון נמוך גם ביחס לממוצע הערים בישראל, העומד על 17 מ"ר. כך נוצר "מעגל העוני" של רהט. העיר משקיעה בחינוך בתושב 56 שקל בלבד, לעומת ממוצע ארצי של כ־700 שקל, ומדורגת במקום ה־76 במדרג הערים בישראל, ולכן גם מוגדרת כ"עיר ענייה".

על־פי נתוני הלמ"ס, בעשור האחרון נבנו ברהט שטחי מסחר בהיקף של 12 אלף מ"ר בלבד. היקף שטחי המסחר הנמוך גורם לדליפה משמעותית של כוח קנייה אל מחוץ לרהט, בעיקר לבאר שבע.

על־פי בחינה שבצענו בצ'מנסקי בן שחר ושות', כוח הקנייה החודשי ברהט כיום נאמד בכ־65 מיליון שקל. כוח קנייה זה מסוגל לתמוך בסדר גודל של עד 55 אלף מ"ר מסחר, זאת כאשר בפועל קיימת רק כמחצית מכך. בעשור הקרוב הגידול באוכלוסייה יגדיל את כוח הקנייה עד לכ־90 מיליון שקל, ובהתאם יגדל הביקוש הפנימי לכ־20 אלף מ"ר מסחר נוספים, מה שיאפשר לפתח עוד שטחים.

השינויים החברתיים והכלכליים בחברה הבדואית משפיעים על הרגלי הצריכה ומחוללים ביקושים חדשים - מעבר למסחר "מודרני" במרכזי מסחר ובפאוור סנטרים, לעומת המסחר המסורתי הקיים ברחובות העיר. מרכז מסחרי חדש של רני צים (SEVEN) - שהיה הראשון לזהות את הפוטנציאל בחברה הערבית והבדואית - נבנה בכניסה המזרחית לעיר ויתפרס על פני כ־7,000 מ"ר.

מרכז מסחרי רהט רני צים / צילום: מאיר אדרי

באשר לרהט עצמה, השוק המקומי מיושן ואינו מתחרה בשוק הבדואי הממוקם בבאר שבע. שוק מקומי חדשני, עם חוויית קנייה ומקום והכולל בהכרח גם שטחי הסעדה ובילוי, יכול למנף את כלכלת העיר ולהיות עוגן תיירותי שימשוך מבקרים המתעניינים בתרבות הבדואית הייחודית.

בערים היהודיות הסובבות את רהט קיים היצע מצומצם של מרכזי מסחר הפתוחים בימי שבתון. לרהט יש פוטנציאל להפוך ל"ירכא של הדרום" - שטחי המסחר, החנויות ומרכזי מסחר בירכא מהווים מוקד אזורי ואף ארצי ובעיקר מושכים את האוכלוסייה היהודית בימי שבתון, כאשר ההיצע בערים היהודיות סגור ו/או נעדר היצע של חנויות מחיר. ההיצע שם כולל את מרכזה, מיי בייבי, ביג אאוטלט ועוד.

תמיר בן שחר / צילום: ארז בן שחר

למשוך את התיירים

גודל כוח הקנייה החודשי ברהט צפוי להמשיך ולגדול כתוצאה מקצב גידול האוכלוסייה הגבוה וכן מהגידול בהכנסה הפנויה עם העלייה ברמת החיים בחברה הבדואית. בעיר קיים היצע תכנוני אינסופי של שטחי נדל"ן מניב, שחלק ממנו ימומש בעשור הקרוב עם הגידול בביקושים המקומיים.

בעיר קיים פוטנציאל גבוה לפיתוח מרכזי מסחר, שיתפסו את הביקושים המקומיים של תושבי העיר ויקטינו את הדליפה של כוח הקנייה ממנה. בנוסף, מיצוב העיר כמוקד מסחרי אזורי הפתוח בימי שבתון, ומכיל שווקים וגם חנויות מחיר, ימשוך כוח קנייה מבחוץ.

בעיר מוצע לתכנן ולפתח שוק בדואי אמיתי, שוק תיירותי, מרכז מסחרי נוסף בחלקה המערבי ושדרות מסחר בצירי התנועה המרכזיים שיהיו מסודרים, מנוהלים ומחוללי תנועה. תוכנית אסטרטגית כלכלית ותוכנית פעולה יחוללו בה צמיחה כלכלית, ויקרבו אותה לרמה הכלכלית של הערים היהודיות בישראל. כל זאת עם החזרת הביטחון האישי לאורחים ברהט.

בכתיבת הטור השתתף יהודה ויקסלבאום, אנליסט בצ'מנסקי בן שחר

עוד כתבות

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס מייקרת את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף בב-19 במאי

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד הבנקים ירד בכ-1.5%

ת"א 35 ירד ב-1% ות"א 90 השיל מערכו 0.2% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס זינקו ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה זינקה בכ-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

העסקה של אלביט, המכרז של רפאל ומטוס "יום הדין" החדש של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה