גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שער הדולר ממריא, ובענף הרכב נערכים להעלאת מחירים: "אין מנוס"

היבואנים חצויים בין שער דולר מזנק לעליית מס הקנייה בינואר ● מותגי הפרמיום הגרמנים נערכים לנגוס בשוק החשמלי ● המכוניות החשמליות מסין שבדרך ● ועוד חדשות מענף הרכב

השבוע בעולם הרכב / צילומים: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
השבוע בעולם הרכב / צילומים: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ענף הרכב נערך לקראת העלאת מחירים משמעותית בדגמי מפתח בתחילת 2024. ההשפעה צפויה להיות מורגשת במיוחד בדגמים שנרכשים על־ידי היבואנים בדולרים, רובם מתוצרת קוריאה וסין. גורמים בכירים בענף יבוא הרכב אמרו לגלובס כי שער הדולר "חצה לאחרונה את כל הקווים האדומים", וכי "אם הדולר יתייצב סביב שערו הנוכחי או אף ימשיך לעלות, לא יהיה מנוס מהעלאת מחיר למרות שהביקוש בשוק רחוק מלהיות אופטימלי כרגע". 

●  ניתוח | בשבוע הבא הפקקים יחריפו, ומשרד התחבורה רק מעמיק את המשבר 
מבול של השקות רכבים מתוכנן לסוף השנה, ואלה המרוויחים הגדולים 

הפלח שצפוי להיפגע במיוחד מההתייקרות, הוא פלח כלי הרכב החשמליים, שמס הקנייה המוטל עליהם אמור לזנק בתחילת 2024 מ־20% כיום ל־35%. רוב כלי הרכב החשמליים בפלח "העממי" מיוצרים בסין ונרכשים בדולרים, ובענף אומרים כי "הפיחות בשקל לעומת הדולר יהווה בשנה הבאה מכפיל כוח, שיעצים משמעותית את ההשפעה של עליית המס בדגמים חדשים שיגיעו ב־2024".

צעדי תגובה מיידיים

יצוין כי עד כה השפיעה עליית המחיר בעיקר על דגמים חדשים ומשודרגים, שהושקו בישראל לאחרונה ועיקר המסירות שלהם צפויות ב־2024. בענף מעריכים כי עד סוף השנה לא צפויות עליות מחיר בשל העובדה שרוב המלאים הקיימים בארץ כבר שוחררו מהמכס בשער מטבע נמוך מהנוכחי. בנוסף לא מעט יבואנים סובלים מעודפי מלאי בדגמים מסוימים. עם זאת בענף כבר בוחנים צעדי תגובה מיידיים לפיחות, שאינם נוגעים ישירות למחירונים. ביניהם צמצום ההנחות לחברות ליסינג, ביטול מבצעים מתוכננים וביטול "התחייבות לשמירת מחיר", שבדרך־כלל מוצעת ללקוחות שמזמינים כלי רכב בסוף השנה עבור אספקה בשנה הבאה ומשלמים מקדמה.

יצוין כי הטלטלה בשערי המטבע פוקדת את הענף בתקופה בעייתית במיוחד. היבואנים נערכים כיום ליבוא ולשחרור מהמכס של למעלה מ־60 אלף כלי רכב עד סוף הרבעון, רובם חשמליים, כדי להקדים את עליית מס הקנייה בינואר. בענף מציינים כי עליית שער הדולר מגדילה גם עלויות התובלה הימית שנקובות בדולרים, בעיקר בקווים מהמזרח.

העיתוי בעייתי למותגי חשמליים חדשים, שאמורים היו להתחיל את השיווק בישראל ברבעון הנוכחי. מותגים אלה "בנו" על מחירי החדרה נמוכים ראשוניים, בסיוע שערי המטבע. חלקם נטלו אשראי משמעותי, בריבית גבוהה, כדי לממן את היבוא של מלאים משמעותיים לפני סוף השנה. 

מאות רכבים חשמליים מבית דונפנג בדרך לישראל

משלוח ראשון של 400 כלי רכב חשמליים של המותג הסיני Forthing יצאו בשבוע שעבר מנמל שנחאי לישראל. המותג, ששייך לחברת־בת של קונצרן דונגפנג הסיני, פרסם כי "זהו משלוח היצוא הבודד הגדול ביותר של החברה אי־פעם לשוק מערבי".

הרכב הראשון של המותג, שמיובא על־ידי UMI, הוא קרוס־אובר בגודל בינוני עם אורך של 4.6 מטר, רוחב 1.86 מטר, גובה 1.68 מטר, ובסיס גלגלים באורך 2.71 מטר. הוא מצויד במערכת הנעה מתוצרת BYD עם מנוע בודד בהספק של כ־204 כ"ס ויגיע וסוללה גדולה בקיבולת של כ־86 קילוואט־שעה, שאמורה להשיג טווח של עד כ־510 ק"מ בתקן WLTP האירופי.

רמת האבזור צפויה להיות גבוהה אם כי לא תכלול חבילת מערכות סיוע אקטיביות לבטיחות (ADAS). הרכב מגיע בשלב הראשון עם תקינה אירופית לסדרות קטנות, שמאפשרת לייבא לישראל עד 400 יחידות בשנה. המחיר צפוי להתחרות במרכז השוק מול דגמים כמו ATTO3 של BYD עם מחיר משוער של 175-190 אלף שקל בכפוף לשער הדולר. המותג צפוי להשיק בישראל ובאירופה דגמים נוספים בחודשים הבאים כולל מיניוואן לשבעה נוסעים עם הנעת פלאג־אין בעלת טווח חשמלי ארוך.

מותגי הפרמיום הגרמנים נערכים לנגוס בשוק החשמלי

אחרי ההוזלות של טסלה והרחבת הפלישה של הסיניות לאירופה, המותגים הגרמנים נערכים "להשיב מלחמה". בתחילת 2024 ינחתו בארץ לפחות שלוש גרסאות משודרגות של כלי רכב חשמליים, שמציבים על הכוונת את טסלה והסיניות מפלח הפרמיום.

בתחילת 2024 ינחת בארץ הדור המחודש של הפרמיום קרוס־אובר הקומפקטי מרצדס EQA.

הרכב עבר מתיחת פנים ושדרוג מקיף לתא הנוסעים, כולל מערך פיקוד דיגיטלי חדש. החידוש המרכזי הוא שיפור בניצולת החשמלית שאפשר להגדיל את הטווח המרבי של גרסת 250+ של הרכב עד 560 ק"מ ב־WLTP עם סוללה באותה קיבולת. המחיר עדיין לא ידוע.

במקביל אמורה לנחות כאן גם אאודי Q4 E-TRON המחודשת שקיבלה מערכת הנעה חשמלית מדור חדש. גרסת ה־45 התחלתית מצוידת במנוע חשמלי אחורי עם הספק של 286 כ"ס לעומת 204 כ"ס בדגמי הבסיס היוצאים. התאוצה מאפס ל־100 קמ"ש השתפרה מ־8.5 שניות ל־6.7 שניות.

דגם ה־55 עם הנעה כפולה מייצר כעת 340 כ"ס ומאיץ מאפס ל־100 קמ"ש ב־6.2 שניות. שתי הגרסאות מצוידות בסוללה של 82 קילוואט־שעה עם טווח משודרג של עד 562 ק"מ בדגם הבסיס. שניהם תומכים בטעינה מהירה יותר מבעבר. 

טסלה ממתינה למשלוח מסיבי של מודל 3 המחודש

חברת טסלה צפויה לקבל בישראל בשבועות הקרובות משלוחים מסיבי של מאות כלי רכב ממודל 3. כך מדווחים מקורות בסין. כלי הרכב הם מהמודל המחודש שמתאפיין בטווח גדול יותר, תא נוסעים משודרג ושורה של שיפורים באלקטרוניקה ובטיחות. הכמות מייצגת ככל הנראה הזמנות רבות של לקוחות, שהמתינו להשקת המודל המחודש וככל הנראה גם כמה עסקאות משמעותיות מול ציי רכב בישראל. בנוסף כמו כל יבואני הרכב שואפת טסלה לבנות מלאי משמעותי שישוחרר ממכס לפני עליית מס הקנייה בינואר.

בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה תפסה טסלה את המקום השלישי בדירוג המסירות בפלח החשמלי עם 5463 כלי רכב, עלייה של כ־153% לעומת השנה שעברה. העלייה נובעת מהוזלת המחירים בתחילת השנה, השקת דגם בסיס חדש של טסלה Y ושיפור משמעותי באספקה. עם זאת במונחים של נתח שוק החברה תופסת כיום רק 13% מפלח הרכב החשמלי לעומת כ־15% בתקופה המקבילה אשתקד.

פלח הרכב החשמלי כולו רשם בשלושת הרבעונים הראשונים זינוק משמעותי של כ־180% והסתכם בכ־41,647 מסירות, שיעור חדירה של כ־17.3% מסך המכירות. זאת לעומת כ־10.3% בלבד בסוף 2022. בשלושת הרבעונים הראשונים נמסרו בישראל קרוב ל־94 אלף כלי רכב מופחתי זיהום - חשמליים, היברידיים ופלאג־אין, שנמצאים בקבוצות הזיהום הנמוכות על-פי שיטת "המיסוי הירוק". כלומר, אחת מכל שלוש מכוניות חדשות שנמכרו. 

עוד כתבות

בניין חברת סלקום / צילום: עינת לברון

לאחר שהשליטה בסלקום החליפה ידיים: האם העלאת מחירים בדרך?

קבוצה בראשות קרן פורטיסימו של יובל כהן השלימה את רכישת מניות דסק"ש בסלקום ב-936 מיליון שקל ● מאז נחתם מזכר ההבנות בדצמבר זינקה מניית סלקום ב-26%

ורנון היל וכלבו סר דאפילד בפתיחת סניף חדש של מטרו בנק בלונדון, ב-2010 / צילום: Reuters, PA Images

המנכ"ל שהעסיק את אשתו, נתן לכלב שלו תואר והפיל בנק

ורנון היל, המייסד של בנק קומרס ומטרו בנק, שניהם הסתבכו בשל עבירות רגולטוריות, היה גם מי שעמד מאחורי בנק רפובליק פירסט שנפל

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

בעוד התחרות מול OpenAI מתחממת, גוגל משיקה את מודל ה-AI הכי חזק שלה

ה-Gemini 1.5 Flash הוא המהדורה החדשה של סדרת המודלים Gemini ● "שמענו מהמפתחים שלנו שהם רוצים משהו מהיר ויעיל יותר", אמרו בגוגל ● המודל יכול לסכם מסמכים בני 1,500 דפים, או 100 אי-מיילים

היחסים עם ישראל סיבכו את ענק ההשקעות בחזית מפתיעה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ירדן הצליחה לסכל הברחת נשק בהובלת איראן, מה יכול לקרות אם לאיראן יהיה גרעין, נתניהו עדיין לא מוכן לדון ביום שאחרי ופסטיבל מוזיקה שמסתבך בגלל חסות של ברקליס ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: shutterstock, נועם מושקוביץ' (דוברות הכנסת), תמר מצפי

האינפלציה מרימה ראש: הסעיף שבו מסתתרת הדרמה הגדולה ומה יקרה לשקל?

מדד אפריל הפתיע בפעם השלישית ברצף עם קצב שנתי של 2.8%, הרבה מעל התחזיות המוקדמות ● סעיף אחד בלט לרעה במיוחד, בנק ישראל כנראה לא יוריד את הריבית בקרוב, ומה חושבים האנליסטים? ● שש הערות

 

 

וול סטריט / צילום: Shutterstock

בעקבות נתוני האינפלציה: המדדים בוול סטריט נסחרים בשיא כל הזמנים

נאסד"ק עולה ב-0.9% ● מניות המם - גיימסטופ ו-AMC יורדות ביותר מ-20% ● מניות שמרכזות עניין: דל, בואינג וניאו ●  ישראליות: מאנדיי מזנקת ב-20%, ריסקיפייד עקפה את התחזיות לרבעון הראשון ● הכלכלה מתקררת: האינפלציה בארה"ב עלתה באפריל ב-0.3%, פחות מהצפי ● הביטקוין מזנק ב-7%

מרפסות מלון מפונים בקיבוץ גינוסר / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

"לא יודעת אם יהיה לי כסף לשלם שכירות": 4 משפחות מפונות מספרות על החיים שהשתנו

שבעה חודשים חלפו מאז פרצה מלחמת "חרבות ברזל", כ־24 אלף איש עדיין חיים במלונות, וכ־48 אלף בדירות זמניות ● ​גלובס עם ארבע משפחות מפונות מהצפון והדרום, שנתלשו מהבית, ממקומות העבודה וממוסדות החינוך

יקי נוימן, מנכ''ל קבוצת דוראל / צילום: מיכה לובטון

המיזם הסולארי החדש שנבנה בתוך מטע אבוקדו

הפרויקט המשותף לחברת דוראל ולקיבוץ רבדים עושה שימוש כפול בקרקע שחוסך מקום והשקעה בהולכה ● גם האבוקדו מרוויח: הפאנלים הסולאריים המותקנים מעל המטע מעניקים לצמח את תנאי ההצללה והאור המדויקים עבורו ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד 

חברת נובה רחובות / צילום: איל יצהר

כ־50% מהעליות בזכותן: שתי מניות השבבים שמושכות את הבורסה בתל אביב כלפי מעלה

המשקיעים במניות נובה וקמטק נהנו בשנה האחרונה מתשואה תלת־ספרתית שאחראית לחלק נכבד מהעליות במדדי הדגל של ת"א ● מהיכן נובעת ההצלחה שלהן, האם הן צפויות להמשיך לזנק, ואיזו מניית שבבים נשארה מאחור?

פעילי ארגון הטרור חמאס / צילום: Associated Press, John Minchillo

המעבר של חמאס לטקטיקות גרילה מרמז עבור ישראל על מלחמה ללא סוף

ארגון הטרור האיסלאמיסטי משתמש בטקטיקות פגע וברח ובקבוצות קטנות יותר של לוחמים כדי להראות שהוא יכול להמשיך להילחם "עוד חודשים, אם לא שנים"

הדמיה של פרויקט The LINE מוצגת בתערוכה בינלאומית / צילום: Reuters, Balkis Press/ABACA

פרויקט הבנייה הגדול בעולם נאלץ להתמודד עם המציאות

התוכניות של ערב הסעודית להקים גורדי-שחקים תאומים בגובה אלפי רגל ולאורך 105 מייל בעיר העתיד ניאום, איבדו מומנטום כשנקלעו לסחרור עלויות ולרצף תקלות בנייה

רידא מסארווה / צילום: אינטל

הוא בן לאחת המשפחות הגדולות בחברה הערבית ואחראי על בניית המפעלים של אינטל בארץ ובעולם

רידא מסארווה, שאחראי על הנדסת הבינוי באינטל בעשרות מיליארדי דולרים, הגיע לפסגה כשהוא אחד מאנשי המפתח שאמונים על ההתרחבות הגדולה ביותר של החברה בכל שנותיה ● דרך לקיחת אחריות אישית, חוש הומור מפותח וחשיבה טכנית, כך הוא עשה זאת ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד

ראש הממשלה, בנימין נתניהו / צילום: רפי קוץ

לשכת רה"מ: נתניהו החליט לקדם את חוק הגיוס שאושר בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת

הצעת "חוק שירות הביטחון (שילוב תלמידי ישיבות)", אושרה בכנסת ה-24 ברוב של 51 חברי כנסת בזמן ממשלת בנט-לפיד • במסגרת המתווה: גיל הפטור יירד מ-26 ל-21 למשך שנתיים, ויעדי הגיוס יגדלו במהלך השנים • גורמים במפלגות החרדיות טוענים: לא היינו חלק מהמהלך, המועצות יתכנסו ויחליטו • השר גנץ תקף: "ישראל זקוקה לחיילים ולא לתרגילים פוליטיים"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בתל אביב; המניות הדואליות הובילו את העליות

מדד ת"א 35 עלה ב-0.1% ● בעקבות נתוני האינפלציה בארה"ב שהיו חלשים מהצפוי, השקל התחזק מול הדולר ● בהמשך היום צפוי להתפרסם מדד המחירים לצרכן בישראל ● בפועלים נותנים עדיפות לאפיק הצמוד על פני השקלי באג"ח בישראל ● מידרוג: סיכון נמוך בענף התעשיות הביטחוניות העולמי

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

שינוי בצמרת אמזון: אדם סליפסקי, מנכ"ל שירותי הענן פורש מתפקידו

סליפסקי: "זהו זמן טוב עבורי לבלות זמן רב יותר עם משפחתי, להיטען מעט, וליצור לעצמי מרחב מנטלי כדי לשקף ולבחון את האפשרויות שלי" ● מאט גרמן, סגן נשיא למכירות ושיווק של שירותי האינטרנט של אמזון, יחליפו ● ברבעון האחרון, שירותי הענן יצרו לאמזון הכנסות של 25 מיליארד דולר, מעל ציפיות האנליסטים

יוסי שיינפלד, מייסד ובעלי חברת בינוי וניהול חוות השרתים SDS / איור: גיל ג'יבלי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כך הפך היזם מסוכות נחלים לסנדק של חוות השרתים בישראל

במעטה של חשאיות גמורה, איש העסקים יוסי שינפלד הפך בעשור האחרון לבונה חוות השרתים המוביל במדינה ● הוא אף הקדים את התנופה שחולל מכרז הענן הממשלתי נימבוס בהשקעות בתחום, והחברה שלו מאחסנת בבלעדיות את פעילות מיקרוסופט בישראל ● כעת הוא לוטש את עיניו ליעד הבא: בינה מלאכותית ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד

איליה סוצקבר, המדען הראשי של חברת OpenAI והמנכ''ל לשעבר סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

איליה סוצקבר, המייסד המשותף הישראלי של OpenAI, הודיע על עזיבת הסטארט-אפ

בציוץ בטוויטר כתב המדען הראשי והמייסד המשותף הישראלי של OpenAI, איליה סוצקבר, כי הוא עוזב את הסטארט-אפ וכי "הוא נרגש לקראת מה שיבוא כעת" ● המנכ"ל סם אלטמן כבר צייץ בתגובה: "זה מאוד עצוב לי" ● לאחר עזיבתו של סוצקרבר, הודיע בכיר נוסף, יאן לייקה, על עזיבתו

מחיר הנחושת בשיא כל הזמנים / צילום: Shutterstock

מחיר המתכת הזו זינק ב-40% בשנה. מה עומד מאחורי המגמה?

הקיטון בהיצע של מתכת הנחושת הוביל לזינוק של 40% במחירה בשנה האחרונה ● על פי ההערכות, המחיר ימשיך לטפס לצד העלייה בביקושים ● סיטי בנק: "הביקושים יעלו ב-4.2 מיליון טונות עד 2030"

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון

גלנט: לא אסכים לממשל צבאי בעזה, אני קורא לנתניהו - תכריז שלא נעשה זאת

אלעד פינגרהוט הוא האזרח שנהרג אתמול במתקפה בגבול הצפון • מטח כבד למירון אחרי חיסול בכיר חיזבאללה: כ-60 רקטות שוגרו • צבע אדום בעוטף עזה: התרעה הופעלה בשדרות בפעם ה-3 היום • עדכונים שוטפים

לירן צביבל, מנכ''ל וממייסדי WEKA / צילום: WEKA

200 עובדים יתחלקו ב-40 מיליון דולר: הסטארט-אפ הישראלי שהופך לחד קרן

ווקה שמספקת פתרון תוכנה לניהול אחסון מידע עבור חברות ענק, הודיעה אתמול על גיוס של 140 מיליון דולר לפי שווי של 1.6 מיליארד ● לפי ההערכה, כחצי מעובדי החברה יהנו מסיבוב מניות סקנדרי בהיקף של 40 מיליון דולר ● לירן צביבל, מנכ"ל החברה: "עידן הבינה המלאכותית רק בראשיתו"