גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

היזם שרוצה לשנות את הפרסום הדיגיטלי: "אנחנו סוכנות אוטומטית על סטרואידים"

הסטארט־אפ אליסון, שפיתח פלטפורמת בינה מלאכותית לניתוח ויצירת תוכן וקריאייטיב, מציג כלי חדש ליצירת סרטונים באורך של עד דקה ● המייסד והמנכ"ל אסף ינאי מסביר למה עדיף להשתמש באנימציה, איך ייראה שיתוף־הפעולה שלו עם נטפליקס, ומהם הסיכונים בתחום

אסף ינאי, מייסד ומנכ''ל אליסון / צילום: ALISON.AI
אסף ינאי, מייסד ומנכ''ל אליסון / צילום: ALISON.AI

פרסום אפקטיבי מבוסס לא מעט על מיומנות של הבנה פסיכולוגית: מה תופס את תשומת־הלב, מה מעורר אהדה ומה מניע לפעולה. בסטארט־אפ Alison.AI, המתמחה בפרסום דיגיטלי באמצעות בינה מלאכותית יוצרת, מנסים להפוך את זה למדע מדויק. 

התחזית: שיווק בשידור חי, קמפיינים מותאמים אישית וסיפור מותג שניסח AI
התחרות האפקטיבית בשיווק: משרד הפרסום שהוביל והמחווה לחטופים

בניתוח שעשתה החברה לאחרונה נבחנה שורה של סרטוני פרסומת ברשתות החברתיות, במטרה למצוא מהם הפרמטרים שמעלים את שיעור ההקלקות. בין הממצאים: לוקיישן ביתי שמשדר חמימות מביא לתוצאות טובות ב-62% מלוקיישנים ציבוריים וחיצוניים; דמויות מונטאז' או אנימציה מובילות לעלייה של 45% בהקלקות; וסימבולים אבסטרקטיים מניבים עלייה של 43%. 

סיפור עלילה הפוך, שמתחיל מהתוצאה ומאתגר את הצופים להבין מה קרה בהתחלה, מביא לעלייה של 33% בהקלקות; ולבסוף, חצאי תמונות ומשחקי צללים מפעילים את יצר הסקרנות ומובילים לעלייה של 27%. 

שימוש בשפה אבסטרקטית בפרסומת מוביל לעלייה של 43% בהקלקות / צילום: Alison.AI

"החוזק של הבינה המלאכותית הוא גם היכולת לראות מעבר לקיבעונות ולקונספציות", מסביר אסף ינאי, מייסד משותף ומנכ"ל אליסון. "אנחנו מסבירים ללקוחות את הרציונל ברמה הסטטיסטית, הם בודקים אותנו כמה פעמים, ובסוף מאמינים שזה עובד.

"יש הבנה בשוק ש־AI זה לא באזז וורד ולא טרנד, אלא המציאות היומיומית. מי שרוצה להישאר בחזית הטכנולוגיה ולשפר מדדים וביצועים, חייב להשתמש בכלים האלה. זה מחליף אנשים, וזה יותר זול - מה שעלה פעם 2,000 דולר, עולה היום דולרים בודדים".

"מכונת AI עצומה"

נתח הפרסום הדיגיטלי נמצא בעלייה מתמדת, אך לפחות בישראל, השימוש בבינה מלאכותית הוא עדיין מנת חלקם של הנועזים בענף. השמרנים עדיין מאמינים בשיטות המסורתיות, אך ייתכן כי לא לזמן רב.

באליסון מנסים לחולל את הקפיצה הבאה בתחום ברמה הגלובלית: אחרי שפיתחו פלטפורמת בינה מלאכותית לניתוח ויצירת תוכן וקריאייטיב, כעת משיקה החברה כלי חדש ליצירה אוטומטית של סרטונים באורך של עד חצי דקה (תוך כמה חודשים כבר יהיה מדובר בדקה שלמה).

הסרטונים מבוססים על הדאטה של המפרסם, אך לא פחות חשוב מזה - גם על הדאטה של המתחרים. איך זה עובד? כלי הבינה המלאכותית של אליסון מפרקים אלמנטים, פיצ'רים ומאפיינים בפרסומות קיימות, מחפשים התאמה לביצועי הקמפיין (פרפורמנס) ומספקים תובנות לגבי טיוב הקריאייטיב.

כעת מגיע השלב שבו החברה מציעה פרסום מקצה לקצה: החל מניתוח והפקת תובנות מדאטה של קמפיינים קודמים ושל מתחרים, דרך גיבוש בריף מפורט הכולל סטוריבורד, קופי, תסריט ופסקול - ועד ליצירת סרטון שלם שמותאם לפלטפורמות, קהלי יעד, גאוגרפיה, העדפות צרכניות ועוד.

בריף של אליסון באמצעות בינה מלאכותית יוצרת, מתוך קמפיין לחברת גיימינג / צילום: ALISON.AI

"אנחנו מחוללים מהפכה בשוק האונליין - בשיווק, בדאטה ובאנליזה - באמצעות מכונת AI עצומה", אומר ינאי. "עד לאחרונה, התוצר העיקרי שלנו היה בריף חכם שמבוסס על המון מידע של הלקוח והמתחרים, והלקוחות אמרו לנו שזה חוסך להם 50% מהזמן. עכשיו אנחנו מקצרים את זמן ההפקה ב־90%. אנחנו מציעים וידאו מלא, שניתן להזין מיידית לתוך הקמפיינים. זו סוכנות פרסום אוטומטית על סטרואידים".

בלי 30 מעצבים

אליסון הוקמה ב־2021 על־ידי ינאי וקובי ברקוביץ, סמנכ"ל הטכנולוגיות. ב־2022 השלימה החברה סבב גיוס פרה־סיד של כ־5 מיליון דולר. בין לקוחותיה נמנים גוגל, פייסבוק, טיקטוק, זינגה, LG, וורנס ברדרס, אוגליבי ועוד.

הפלטפורמה מבוססת על כך שהלקוח נותן לחברה גישה לדאטה שלו ברשתות החברתיות. האלמנטים הקריאטיביים שהוא יצר עד כה, לצד האלמנטים שעבדו עבור המתחרים שלו, מוזנים למנועי בינה מלאכותית יוצרת, ואז מתקבלים התוצר שמוביל לסרטון וידאו חדש. "אין בעיית זכויות יוצרים", אומר ינאי, "כיוון שאנחנו לא מעתיקים את הוויז'ואל של המתחרה, אלא רק משתמשים בפיצ'רים שעבדו לו טוב".

אם אתה מתבסס תמיד על העבר. איך יגיעו הברקות?
"בעיניי זה מגדיל את הקריאטיביות בצורה אקספוננציאלית. היום היא מגיעה מסיעור מוחות ומחקר באינטרנט, מסתכלים על המתחרים ומגיעים עם קונספט חדש. אנחנו עושים את זה הרבה יותר מהר ממה שאדם יכול לעשות, ואנחנו לא מוגבלים בשום דבר".

כשדיברנו לפני שנה, אמרת שאתה לא מתיימר להחליף אף אחד. זו כבר לא המציאות.
"בהתחלה לא התיימרנו להחליף, אבל היום הטכנולוגיה מאפשרת. מי שמשתמש באליסון, לא יצטרך להחזיק צוותים גדולים. במקום 30 מעצבים, יספיקו שלושה. אנחנו משפרים את העבודה של אנשי הקריאייטיב. במקום סרטון אחד בשבוע, אפשר לייצר 100 ביום, שמבוססים על הרבה יותר מידע רלוונטי וקוהרנטי, ומביאים ביצועים טובים יותר.

"אנחנו לא הופכים לסוכנות פרסום, אבל כן עובדים ישירות מול הלקוחות, כך שהם יצטרכו הרבה פחות את סוכנויות הדיגיטל. חלקם יחליפו או יקטינו את הפעילות איתן בעזרת אליסון, ואחרים ינצלו את זה להרחבת הפעילות".

טריילרים לנטפליקס

כניסת הבינה המלאכותית היוצרת לענף הובילה לכך שחסמי הכניסה ליצירת וידאו ירדו משמעותית. בלי שום ניסיון מוקדם, ניתן להיכנס לאחת הפלטפורמות, לכתוב כמה משפטי הנחיה ולקבל סרטון. "כל אחד יוכל להיות מפיק וידאו, והתוצאה תהיה שכמויות הווידאו יעלו משמעותית", אומר ינאי.

"הצפי שלי הוא שבעוד שנתיים נראה אינפלציה של תכנים שיוצרו ב־AI. יהיה צונמי, וזה מסוכן משתי סיבות: הראשונה - בתור משתמשים אנחנו נוצף, וחוויית המשתמש תיפגע משמעותית. והשנייה - אם מפרסם ייצר 300 סרטוני וידאו במקום שלושה, זה ישאב לו את התקציב ויכניס הרבה רעש למערכת. יהיה צורך בהטמעת כלי אנליזה, שמוציא את המוץ מהתבן, ושם תהיה החוזקה שלנו כאליסון".

מה השלב הבא מבחינתכם?
"נכניס את היכולות שלנו לתוך תוכנות עיצוב כמו פוטושופ, אבל בעיקר נעבוד עם טלוויזיות חכמות ותכני סטרימינג. אנחנו במגעים עם נטפליקס בכל מה שקשור לעולם הטריילרים.

"לכל סדרה יש מספר טריילרים, לפעמים מדובר בעשרות, שמטרתם למשוך את היוזר. למה הם מייצרים עשרות? כי הם לא יודעים מה יעבוד. בודקים בלייב מה עובד, וזה עולה זמן וכסף. ברגע שאנחנו ניכנס לתמונה, נוכל להמליץ מה כדאי לכלול בכל טריילר.

"לפני עשור הקונספציה הייתה שסרטון אחד יתאים לכולם, אבל היום מבינים שזה לא עובד. אנחנו מאפשרים ללקוח להכניס פרטים על הקהלים שלו - מדינות, שפות, גיל, נשים־גברים ומאפיינים נוספים - והקריאייטיב נוצר על בסיס זה. לכל קהל מאופיין, למשל נשים מאלבמה שמשתמשות במוצר מסוים, יהיה וידאו משלו". 

עוד כתבות

רקפת רוסק עמינח / צילום: רון קדמי

התפקיד החדש של רקפת רוסק עמינח בחברת השבבים הישראלית

רוסק עמינח, מנכ"לית בנק לאומי לשעבר, מונתה ליו"ר סטארט-אפ השבבים היילו לאחר פטירתו של היו"ר הקודם והמשקיע הראשון בחברה, זהר זיסאפל ● במרץ האחרון הרחיבה היילו את סבב הגיוס שלה שהחל ב-2021 לפי שווי של 1.13 מיליארד דולר

טרמינל 1, נתב''ג / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

החל מהשבוע הבא: טרמינל 1 חוזר לפעילות מלאה

טרמינל 1 בנתב"ג, שנסגר באוקטובר 2023, צפוי לחזור לפעילות בשבוע הבא ● עפ"י נתוני רשות שדות התעופה, צפויים לעבור בטרמינל כ-200 אלף נוסעים מדי חודש ● אלה החברות שיפעלו ממנו

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האם נתניהו וגלנט לא יוכלו לטוס לחו"ל? כל המשמעויות של ההחלטה הדרמטית המסתמנת

התובע של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג הגיש היום בקשה להוצאת צווי מעצר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט ● מה המשמעות של צווי המעצר, מי יכריע בבקשה ומה הסיכוי שהיא תתקבל? ● גלובס עושה סדר

מירן פחמן, יוזם תחרות גרנות / צילום: טרלן בן אבי

בצל המלחמה: תחרות הפרסום העצמאית גרנות תתקיים השבוע

בעקבות המלחמה ייערכו כמה שינויים באירוע, אך לא כל משרדי הפרסום הגדולים בטוחים בנחיצותו ● איש הפרסום מירן פחמן, מיוזמי התחרות: "האירוע יתייחס ברגישות למצב"

צוות חיפוש אחר נשיא איראן, איברהים ראיסי / צילום: ap, Azin Haghighi

המעורבות הטורקית בחיפוש המסוק האבוד וההשפעה על ישראל

התרסקות המסוק האיראני שהובילה למותו של נשיא איראן איברהים ראיסי, עשוי להצביע על בשורה מדאיגה עבור ישראל: מכירת טכנולוגיות צבאיות טורקיות לאיראן

סין שורפת את כל הגשרים עם ישראל, וחמאס מתחזק ביהודה ושומרון

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איך תיראה איראן אחרי מותו של ראיסי, היחסים של ישראל וסין במשבר ולמה חמאס מתחזק ביהודה ושומרון ● כותרות העיתונים בעולם 

חנן מור / צילום: אייל טואג

אחרי חצי שנה: ביהמ"ש אישר את הסדר החוב בחנן מור

עיקרי הצעת ההסדר הם השלמת פרויקטים של בנייה, מכירה ואכלוס של מאות יחידות דיור, מה שיאפשר פירעון חובות לחלק מהנושים ● כחלק מההליך ידוללו חנן מור ושותפו מאור לאחוזים בודדים בחברה הציבורית ● ביהמ"ש: "המרת החוב להון תאפשר לקבוצה לצאת לדרך חדשה תחת מינוף מוקטן"

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

האפיק שסידר לאלטשולר שחם את התשואות ברבעון והתחזיות להמשך

לאחר הירידות בשוקי ההון בחודש אפריל, נרשמו עליות חדות במדדי וול סטריט מתחילת החודש הנוכחי בעוד הבורסה בת"א מדשדשת ● המומחים מעריכים כי שנת 2024 תסתיים בתשואה חיובית לחוסכים, אבל הדרך לשם, הם מזהירים, תהיה תנודתית במיוחד ● וגם: כך התהפכה טבלת התשואות ואילו גופים הצטיינו

בענף הבנייה נרשמת מצוקת עובדים ניכרת / צילום: Shutterstock

הביקוש לעובדים ממשיך לעלות, אך רק למשרות במיומנות נמוכה

שיעור התעסוקה על פי נתוני הלמ"ס המשיך לעלות בחודש החולף ● על פי הנתונים בניכוי העונתיות לחודש אפריל, ישנם 137 אלף משרות פנויות - לעומת 134 אלף בחודש מרץ ● יחד עם זאת, בענף הבנייה נרשמת מצוקת עובדים ניכרת

מגדל בין ערים / הדמיה: מילוסלבסקי אדריכלים

מגדל של 100 קומות על גבול ת"א: פרויקט חסר תקדים יוצא מהקפאה

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ת"א תביא לאישור מהלך שיאפשר להקים את הפרויקט גם ללא השלמת גשר סמוך - שהיה עד כה תנאי לבנייה ● המטרה: לאפשר את שחרור המכרז לפרסום

אילוסטרציה: Shutterstock

איך הפכו מניות השירותים לתחום שמדליק את השוק האמריקאי

מניות שירותי התשתיות - חשמל, גז ומים, שנחשבות שנים להשקעה אפרורית אך מניבת תשואה בטוחה - לוהטות מתחילת השנה ● זאת בעיקר על רקע הצורך האינסופי של יישומי הבינה המלאכותית בחשמל ● אולם כמו כל מגזר שהופך רותח, גם כאן אפשר להיכוות

מרכז נתניה / צילום: איל יצהר

מעל 3.5 מיליון שקל לדירת 4 חדרים: העיר הגדולה שמתברגת בצמרת המחירים, מיד אחרי תל אביב

מחיר ממוצע של דירה שנרכשה ברבעון הראשון היה גבוה בכ–130 אלף שקל מהמחיר ברבעון השלישי אשתקד לפני המלחמה, כשהעליות נרשמו גם בצפון ובדרום ● תל אביב נשארת הכי יקרה, אם כי שם מחיר דירת 4 חדרים דווקא ירד בחצי השנה האחרונה ● הרצליה היא העיר הגדולה הבאה בתור, עם 3.65 מיליון שקל לדירה. ומי העיר היחידה שבה נרשמו ירידות?

בניין בית הדין הפלילי הבין־לאומי בהאג / צילום: Shutterstock

"בקשה שערורייתית": תגובות חריפות בעולם נגד החלטת התובע בהאג

"אין שום הקבלה או שוויון בין ישראל לבין חמאס. אנו נעמוד תמיד עם ישראל נגד האיומים על ביטחונה", אמר נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, לאחר שהתובע הכללי של ביה"ד הפלילי הבינלאומי בהאג דרש הוצאת צווי מעצר לרה"מ נתניהו ולשר הביטחון גלנט ● 
גם בבריטניה, צ'כיה ואוסטריה יצאו נגד ההחלטה

אמיר ירון. צילום: איל יצהר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ניצחון לחברות התשלומים מול בנק ישראל: יוכלו להתחייב לריבית קבועה

למרות התנגדותו של בנק ישראל, רשות לניירות ערך אישרה את ההוראה שצפויה להכנס לתוקף ביוני ● חברות תשלומים יוכלו להציע ללקוחות שיפקידו אצלן כספים ריבית מובטחת ● הרשות: "חברות התשלומים נועדו לקדם תחרות מול מערכת הבנקאית ולכן נדרש לאפשר להן להציע ללקוחותיהן ריבית, בדומה לזו שהמערכת הבנקאית"

אילוסטרציה: shutterstock

רוב שוקי המניות בשיא כל הזמנים. זה מה שחושבים האנליסטים

שוקי המניות ב-14 מתוך 20 הכלכלות המובילות בעולם נמצאים כעת בשיא כל הזמנים או קרובים אליו ● רינת אשכנזי, הכלכלנית הראשית של הפניקס בית השקעות: הראלי התרחש לא רק בשוק המניות השנה, אלא כמעט בכל אפיקי ההשקעה

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

מחירי הטיסות עולים בחדות ומתדלקים את האינפלציה

מחירי הטיסות עלו באפריל בשיעור דו־ספרתי והכבידו על מדד המחירים לצרכן ● החדשות הרעות: הצפי הוא שהמצב רק יחמיר ● וגם: למה הריבאונד בנתוני הצמיחה מעלה סיבה לדאגה

מנכ''ל חברת נייס ברק עילם / צילום: שלומי יוסף

המנכ"ל עזב והמניה נפלה: האם זה הזמן להשקיע בנייס?

בתוך יומיים לאחר הודעת הפרישה של המנכ"ל ברק עילם, איבדה מניית הטכנולוגיה הישראלית כ־15% ● האנליסטים הופתעו ובג'פריס הפחיתו את מחיר היעד למניה בכ־18% ● באופנהיימר מזהים הזדמנות השקעה "לאור מובילותה של נייס בענן ו־AI"

דב קוטלר, המנכ''ל היוצא של בנק הפועלים / צילום: כדיה לוי

ברקע מכתב המפקח: הפועלים עם רווח של 1.9 מיליארד שקל ויחלק 40% כדיבידנד

שבועיים אחרי שמנכ"ל הבנק דב קוטלר הודיע על פרישה, הפועלים מפרסם דוחות ומגלה תשואה להון של 14.6% ברבעון הראשון של השנה ● בתיאום עם בנק ישראל יחלק הפועלים דיבידנד של 775 מיליון שקל, ימים ספורים אחרי שהמפקח על הבנקים קרא לחלוקת רווחים שקולה על רקע המלחמה

רסול סעדה, ד''ר ספא אבורביעה, מוחמד ח'לאילה, רנין מרדי ושאדי חדאד, בפאנל בין פשיעה לצמיחה / צילום: תמר מצפי

"יש בחברה הערבית 30% צעירים, זה הון אנושי עצום"

בפאנל שעסק בפשיעה בחברה הערבית, שוחחו מומחים ודנו בשורשי הבעיות במגזר ובמניעים לצמיחה ● "ארגוני הפשיעה מעניקים משמעות ותחושת שייכות"

בניין עיריית תל אביב־יפו / צילום: Shutterstock

חשד לשחיתות בהיקף מאות מיליוני שקלים, במעורבות משפחות פשע: עובדים בעיריית ת"א נעצרו

13 חשודים, בהם עובדי אגף התברואה בעיריית ת"א, נעצרו בחשד לעבירות שחיתות ציבורית, הלבנת הון וקיזוז חשבוניות פיקטיביות ● מהחקירה עולה כי עובדים בחברות ניקיון המספקות שירותים לעירייה פעלו להטיית מכרזים, תוך מתן שוחד וטובות הנאה לעובדי אגף התברואה ולמקורביהם