גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נאמני חברת הנדל"ן שקרסה חושפים: החוב מגיע ליותר ממיליארד שקל

עורכי הדין שמייצגים את נושי חברת הנדל"ן רום כנרת ביקשו מבית המשפט לדחות את הצעת הרכישה שהוגשה, בטענה כי היא "חסרת ערך" מול ההיקף העצום של תביעות החוב, שעומד על פי 5 מההערכות הקודמות ● "ההצעה תוריד לטמיון את המאמצים להצלת הפרויקטים ותזיק פי כמה וכמה למעורבים"

אילן ששון, מנכ''ל ובעלי רום כנרת / צילום: אלון רון
אילן ששון, מנכ''ל ובעלי רום כנרת / צילום: אלון רון

נאמני חברת רום כנרת חושפים חובות בהיקפים אדירים: הנאמנים, עו"ד אהוד גינדס ועו"ד שי מילוא, הגישו את תשובתם לבית המשפט בנוגע להצעת הרכישה שהוגשה לאחרונה על־ידי קבוצת משקיעים, ובהם גם בעלי החברה עד לאחרונה, עו"ד אילן ששון. 

תרמית הענק של חברת הנדל"ן: החובות נחשפים, והם מגיעים כבר למעל 200 מיליון שקל
"הרוכשים מופקרים לגורלם": מה אפשר ללמוד מהקריסה החדשה בנדל"ן
"אירוע שחור משחור": חשד לתרמית ענק בחברת הנדל"ן רום כנרת

השניים דוחים באופן מוחלט את ההצעה וקובעים כי "אין מדובר בהצעה בעלת ערך כלשהו", אך באותה נשימה הם חושפים לראשונה את היקף החוב של החברה: יותר מ־450 נושים הגידו תביעות חוב נגד רום כנרת, בסכום כולל של יותר ממיליארד שקל. 

נזכיר כי  בשבוע שעבר חשפנו כאן את הצעת המשקיעים, הכוללים כאמור את בעלי החברה לשעבר וכן את קבוצת מנשה גפני, חברת אוריה יזמות, קבוצת אטלס פיננסים וקבוצת אפיקים־גשם. בהצעה זו טענו המשקיעים הפוטנציאליים לחובות של כ־210 מיליון שקל, אך עורכי הדין אוריאל זעירא וגיא סרוסי, המייצגים חלק מהנושים, טענו כי זהו "רק קצה הקרחון". תשובת הנאמנים לבית המשפט מוכיחה כי לטענות הללו יש בסיס מוצק. 

 

אף אחד מהפרויקטים לא הושלם

באוגוסט האחרון נפתח הליך חדלות פירעון בעניין חברת רום כנרת, שנכנסה לקשיים כלכליים. בתחילה נטען כי המצוקה שאליה נקלעה החברה קשורה במצב המורכב בשוק, אך דוח הנאמנים הראשון הציג תמונה אחרת - "אירוע שחור משחור" כפי שהגדירו זאת הנאמנים. 

בדוח שהגישו בספטמבר הם מצביעים על עסקאות נוגדות וכפולות בכל הפרויקטים של החברה, על חוסר הלימה בין דירות שנמכרו לבין התוכניות והיתרי הבנייה בפרויקטים ועל עסקאות למכירת "דירות וירטואליות". עוד ציינו הנאמנים כי קיימות עדויות וחשדות לכאורה למעשי תרמית ולמעורבות של גורמים פליליים בסיפור. 

בנוסף נכתב כי "קבוצת רום כנרת עשתה שימוש ממולח במערכת שיווק משומנת, אולם הלכה ולמעשה אף אחד מהפרויקטים שלה לא הושלם, וחלקם בשלבים התחלתיים". 

 

כעת, בתשובתם לבית המשפט, הנאמנים מבקשים מבית המשפט לדחות על הסף את הצעת הרכישה של קבוצת המשקיעים. הם קובעים כי ההצעה מהווה בעיקרה מיחזור של הצעה קודמת לעיכוב הליכים לשם גיבוש הסדר חוב שהגיש הבעלים הקודם ששון, בשמו ובשם חלק מהחברות, עוד ב־21 באוגוסט. 

"לא רק שאין בהצעה כדי לסייע לנושים, יש בה כדי לגרום להם נזקים נוספים. ההצעה נטולת כדאיות או תוכן ממשי, ואינה עולה בקנה אחד עם תוכנית הפעולה של הנאמנים אשר קרמה עור וגידים", כותבים הנאמנים לבית המשפט. 

"מדובר באסופת סיסמאות ו'תרופת פלא', אשר נוסו בעבר על רוכשי הדירות ונושי החברה ללא הצלחה יתרה, בלשון המעטה. הצעת הסדר שכזו מבקשת לדון את הרוכשים, את הנושים ואת החברה עצמה להשמדת ערך ללא הצדקה ולנזקים בלתי מתקבלים על הדעת". 

בתשובה הם אף מתייחסים להצעת ההסדר עצמה וטוענים כי היא "מותנית בהתקיימותם של שלל תנאים שהסיכוי להתקיימותם אינו ברור כלל ועיקר, בוודאי לא בתוך פרק זמן הגיוני וסביר. קבלת הצעה מרובת תנאים וסייגים שכזו לא זו בלבד שתוריד לטמיון את מאמצי הנאמנים להצלת הפרויקטים, אלא אף תגרום לעיכובים ממושכים בקידום פרויקטים שונים ותכניס את הרוכשים, את הנושים ואת החברה לסחרור חסר תוחלת שסופו נזקים חמורים פי כמה וכמה". 

עורכי הדין גינדס ומילוא אף מתייחסים קונקרטית לכמה מההצעות שהעלו המשקיעים בנוגע להצלת פרויקטי החברה. כך למשל, לגבי אחד הפרויקטים המרכזיים של רום כנרת - פרויקט B TOWERS בבת ים המתוכנן לכלול 130 אלף מ"ר ומגדל בן 40 קומות. הנאמנים טוענים כי המשקיעים הציעו לרכוש את הפרויקט "בסכום נמוך מערכו", בעוד ישנן כבר כעת כמה הצעות לרכישת הזכויות בפרויקט בסכומים גבוהים יותר.

בשל כל אלה מבקשים הנאמנים מבית המשפט להורות על סילוקה של הבקשה על הסף. 

לחברה יש פרויקטים נוספים, שהמרכזי שבהם הוא פרויקט Sea Tower בשכונת פארק הים בבת ים, המתוכנן לכלול חמישה מגדלים עם 450 יחידות דיור; כמה פרויקטי התחדשות עירונית, בהם פרויקט ברחוב המעורר בגבעתיים שצוין במסגרת ההליכים המשפטיים ככזה שישנה בעיה בהיתר שהוגש לגביו, וכן פרויקטי התחדשות עירונית נוספים בגבעתיים וברמת גן; ופרויקט "בתים בצבעים" להשבחה ולהשכרה ארוכת־טווח של מבנים קיימים. 

בין הנושים: עיריית תל אביב ורשות המסים

כאמור, צמד הנאמנים ציין בתשובתו לבית המשפט כי יותר מ־450 נושים הגישו תביעות חוב בסך העולה על מיליארד שקל. מדובר בחובות ענק: בפרשת קריסתה המפורסמת של חברת חפציבה בשנת 2007 הסתכמו החובות בכ־1.5 מיליארד שקל, אם כי ערך הכסף עלה משמעותית מאז, ובעקבות הפרשה התבצע תיקון משמעותי בחקיקה, במטרה להבטיח עד כמה שניתן את כספם של הרוכשים במקרים מסוג זה. 

מי הם אותם נושים של חברת רום כנרת? בין היתר הם כוללים גופים פיננסיים, כולל בנקים אך בעיקר גופים חוץ־בנקאיים כדוגמת החברות בונוס וקרדיטו. כמו כן, החברה חייבת כספים לעיריית תל אביב־יפו (בעיקר כספי ארנונה) וכן לרשות המסים, לעובדים ולספקים שונים - קבלנים, אדריכלים ועוד. לצד זה, החברה חייבת כספים רבים לשלל רוכשי דירות בפרויקטים שונים. 

הנאמנים מציינים בתשובתם כי כבר בספטמבר הציעו לששון, דרך בא־כוחו, להפקיד בחשבון הנאמנות שפתחו 10 מיליון שקל, "על־מנת שניתן יהיה להתייחס ברצינות להצעה", אך הדבר לא קרה. "גם אם ששון והמשקיע מטעמו היו טורחים להפקיד את הערבות, הרי שהסכום המוצע על־ידם מהווה כאחוז אחד בלבד מהיקף סכום תביעות החוב, ואין בו כדי להוות כרית ביטחון". 

עו"ד צורי ללוש, המייצג את קבוצת המשקיעים שהגישה את הצעת הרכישה, מסר בתגובה: "בשלב זה קבוצת המשקיעים לומדת את תשובת הנאמנים וממתינה לעמדת הממונה. עם זאת, מעיון ראשוני, המשקיעים סבורים כי הצעתם מהווה פתרון ראוי ומאוזן הן לציבור רוכשי הזכויות בקבוצות הרכישה והן לקבוצות הנושים האחרות לסוגיהם". 

*** חזקת החפות: מדובר בחשדות שהועלו על־ידי הנאמנים בדוח בלבד, ולמעורבים עומדת חזקת החפות. 

עוד כתבות

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

ח'ליל אל-חיה, בכיר בזרוע המדינית של חמאס שלקח חלק במשא ומתן לעסקה, במהלך ראיון לסוכנות הידיעות AP / צילום: Associated Press, Khalil Hamra

חמאס: "קיבלנו את ההצעה של ישראל להפסקת אש - נבחן אותה ונעביר את תשובתנו"

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה, המחבל נוטרל ● צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון ● כ-30 שיגורים זוהו לכיוון מרחב החרמון, חלקם יורטו בידי כיפת ברזל. אין נפגעים ● עדכונים שוטפים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד