"אירוע שחור משחור": חשד לתרמית ענק בחברת הנדל"ן רום כנרת

בדוח ראשון שהוגש לביהמ"ש, הנאמנים מצביעים על חשש מהותי לכספם ולדירותיהם של מאות רוכשים ששילמו לחברה מאות מיליוני שקלים • "קבוצת רום כנרת עשתה שימוש ממולח במערכת שיווק משומנת, אולם הלכה ולמעשה - אף אחד מהפרויקטים של קבוצת רום כנרת לא הושלם, וחלקם בשלבים התחלתיים"

אילן ששון, מנכ''ל ובעלי רום כנרת / צילום: אלון רון
אילן ששון, מנכ''ל ובעלי רום כנרת / צילום: אלון רון

כחודש לאחר שנפתח הליך חדלות פירעון בעניינה של חברת הנדל"ן רום כנרת, הגישו הנאמנים, עורכי הדין אהוד גינדס ושי מילוא, דוח ראשון לבית המשפט המחוזי בתל אביב. הדוח, המציג תמונה ראשונית בדבר מצב החברה ומתווה תכנית עבודה עבורה, מצביע על חשש ממשי למאות מיליוני השקלים שהושקעו בחברה ולגורלן של דירות שנרכשו בפרויקטים שונים שעתידם לוט בערפל. 

"הרוכשים, בעיקרם אנשים תמימים שהשקיעו את עיקר הונם, עתידם וחלומותיהם בעסקה לרכישת דירת מגורים, מוצאים את עצמם כעת בפני שוקת שבורה, אל מול חברה חדלת פירעון, שפעלה כחברה יזמית, בתחפושת מלאכותית של מארגנת קבוצות רכישה", נכתב בדוח. 

חברת רום כנרת נקלעה לקשיים - הבעלים מחפש משקיע בדובאי 
בתוך חודש - שתי חברות נדל"ן נקלעו לקשיים: מה יעלה בגורל הדירות? 

חברת הנדל"ן רום כנרת נקלעה לקשיים לאחרונה. לקראת סוף אוגוסט פורסם כי בעלי החברה, עו"ד אילן ששון, נסע לדובאי לצורך מציאת משקיע שירכוש את אחד מנכסי החברה בבת ים, זאת כדי לכסות על פער תזרימי שנוצר בקופה, כתוצאה מחוב של 137 מיליון שקל שצברה החברה. 

"אירוע שחור משחור" 

בדוח צוין עוד כי התמונה המצטיירת "היא של אירוע שחור משחור, יוצא דופן בחומרתו". כן צוין כי "קבוצת רום כנרת עשתה שימוש ממולח במערכת שיווק משומנת, אולם הלכה ולמעשה - אף אחד מהפרויקטים של קבוצת רום כנרת לא הושלם, וחלקם בשלבים התחלתיים".

על-פי האמור בדוח, בחלק מן הפרויקטים טרם התקבלו ההיתרים המלאים הנדרשים לשם ביצועם, או שהם בשלבי ביצוע ראשוניים. "עלויות הביצוע והמימון של הפרויקט והדירות צפויות להיות, בסופו של דבר, גבוהות מאלה שקבוצת רום כנרת התחייבה כלפי הרוכשים". 

עוד נכתב בדוח כי בכל הפרויקטים קיימות בעיות של עסקאות נוגדות וכפולות. "בחלק מהפרויקטים קיימת בעיה של חוסר הלימה בין דירות שנמכרו לרוכשים לבין התב"ע והיתרי הבנייה של הפרויקט, ולפיכך חלק מהעסקאות מתבררות כיום כעסקאות של 'דירות וירטואליות'", נכתב. "הדבר גורם למחלוקות בין חברי הקבוצה לבין עצמם בקשר לדירות שיש לייחד לכל אחד מהם". 

חשדות לתרמית, הבעלים יצא מהארץ 

לטענת הנאמנים, קיימות עדויות וחשדות לכאורה למעשי תרמית ולמעורבות של גורמים פליליים בקשר לחברה.

בדוח צוין כי אילן ששון, בעלי החברה, יצא מהארץ, והתשובות שמתקבלות ממנו בקשר לפעילות החברה, התנהלותה והסיבות לקריסתה, הן חלקיות, "מגלות טפח ומכסות טפחיים, ובשלב זה, דומה שאינן אמינות ומלאות".

עוד טוענים הנאמנים כי "עו"ד יהודה שרון שמואל, הנאמן על כספי הרוכשים, ניתק כל קשר וככל הנראה יצא מהארץ". 

אשר להמשך, הנאמנים הציגו למעשה שתי חלופות ביחס לפרויקטים הקיימים: השלמה שלהם - או מכירה וחלוקה. כך למשל, ביחס לפרויקט ברחוב המעורר בגבעתיים, צוין כי הנאמנים ובאי-כוח הבנק בוחנים אפשרות לאיתור יזם חלופי שייכנס בנעלי החברה להשלמת הפרויקט וקיום ההתחייבויות למסירת הדירות לרוכשים.

מנגד, ישנם פרויקטים שכוללים מתווה להשלמה, דוגמת פרויקט "Sea Tower 1" ו-"Sea Tower 2" להקמתם של שני בנייני מגורים בפארק הים בבת ים. כלל הפרויקטים המפורטים בדוח מתמודדים עם שורה של קשיים משמעותיים, בהם כאמור עסקאות כפולות ונוגדות של רוכשים ואף חשד להעלמות כספים מחשבון נאמנות, דבר שעולה במספר פרויקטים של הקבוצה.

קבוצת רום כנרת פועלת בענף הנדל"ן משנת 1995, בין היתר בארגון קבוצות רכישה ובעולם ההתחדשות העירונית. לחברה יש גם פרויקט בשם "בתים בצבעים", שבמסגרתו היא מציעה משרדים וחללי עבודה להשכרה לטווח ארוך בערים שונות בארץ, ומשקיעה בצביעת חזיתותיהם בצבעים שונים. 

*** חזקת החפות: מדובר בחשדות שהועלו על-ידי הנאמנים בדוח בלבד, ולמעורבים עומדת חזקת החפות.