בתוך חודש - שתי חברות נדל"ן נקלעו לקשיים: מה יעלה בגורל הדירות?

חברת הנדל"ן רום כנרת נקלעה להליכים משפטיים, ומונו לה נאמנים; חברת הרציג נדל"ן מתמודדת עם בקשה למינוי כונס נכסים עבור נכס שלה - אבל הן לא היחידות בענף שנקלעו לקשיים • כבר בתחילת שנה הזהירו גורמים כי המצב במשק והריבית הגבוה יובילו לקריסה של חברות בתחום

אילן ששון ויהודה הרציג / צילום: אלון רון, דרור סיתכהל
אילן ששון ויהודה הרציג / צילום: אלון רון, דרור סיתכהל

האם האזהרות על קריסת חברות נדל"ן הולכות ומתממשות? לאחר שחברת רום כנרת נקלעה לקשיים תזרימיים והליכים משפטיים מצד עובדים וחברי קבוצות הרכישה, ומונו לה היום נאמנים - כעת מתברר כי חברת הרציג נדל"ן מתמודדת עם תסבוכת משלה: בקשה למינוי כונס נכסים עבור נכס שלה, מצד בנק לאומי. 

מחירי הדירות מזנקים, והקבלנים מוכרים פחות: מה מגלים דוחות חברות הבנייה
המוסדיים פושטים על חברות הבנייה: "הם מגיעים מעמדת כוח"

לטענת הבנק, החברה הפסיקה לשלם ממאי האחרון את תשלומי הריבית החודשיים בגין הלוואה שנטלה עבור בניין מסחר ומשרדים ברמת סיב בפתח תקווה. בלאומי טוענים כי הצטברו הפיגורים לסכום של כמעט 400 אלף שקל, ולכן הם פנו לבית המשפט בשתי בקשות: בקשה לאכיפת אגרות חוב ולמינוי כונס נכסים קבוע לנכס של החברה, ובקשה דחופה למינוי כונס נכסים זמני עד למינוי כונס הנכסים הקבוע.

"התנהלות החברה הובילה למשבר אמון"

"חל שינוי לרעה במצבה הכלכלי של החברה, ועולה חשש ממשי כי לא יהא ביכולתה לפרוע את מלוא האשראים שהועמדו לה", כך נכתב בבקשת הבנק. עוד מציינים את "אופן התנהלותה הבלתי ראוי של החברה ומשבר האמון בין הצדדים עקב כך", כלשונו.

בבקשה מציינים בבנק את הפרסומים בדבר העלאת רמת הסיכון העסקי של הרציג נדל"ן על-ידי חברת המידע העסקי דן אנד ברדסטריט בשל שינויים במצבה הכלכלי. עוד מוסיפים כי בנק אחר, מזרחי טפחות, הפסיק לכבד צ'קים של חברת-האם, י.ה הרציג השקעות וייזום, ואף הגביל את חשבון הבנק שלה.

בחברת הרציג נדל"ן שוללים את הטענות. לדבריהם, הנכס נמכר כבר לפני כמה חודשים, הבנק עודכן על כך, והתמורה המלאה תתקבל בחודש הבא. לדבריהם, למרות שהוצגה לבנק נכונות של גוף מממן אחר לפרוע את החוב, נבחר המישור המשפטי.

"מדובר בתבהלה בלבד, צעד שהוא אפקט הנובע מהפרסומים הקודמים על החברה", אומר יהודה הרציג, בעל הרציג נדל"ן. "העסק עובד, ומי שחושב שהחברה הולכת לכיוון של הקפאת הליכים או פשיטת רגל - טועה. מדובר בנכס ששווה הרבה יותר מההלוואה שניטלה עבורו, כך שהבנק בבטוחה מלאה. נילחם בבית המשפט". 

צמד נאמנים לנכסי רום כנרת

התסבוכת שבה מצויה חברת רום כנרת כנראה גדולה יותר מזו של הרציג נדל"ן. כפי שפרסמנו כאן בתחילת השבוע, בעלי החברה, עו"ד אילן ששון, נסע לדובאי לצורך מציאת משקיע שירכוש את אחד מנכסי החברה בבת ים, זאת כדי לכסות על פער תזרימי שנוצר בקופה, כתוצאה מחוב של 137 מיליון שקל שצברה החברה. 

בית המשפט המחוזי בתל אביב מינה צמד נאמנים לנכסי חברת רום כנרת. לאחר דיון שנערך אתמול (ג') בפני השופטת נועה גרוסמן, הוחלט כי עורכי הדין אהוד גינדס ושי מילוא ימונו לתפקיד, "לשם הפעלתה וניהולה התקין של החברה ושמירה על נכסיה".

כמו כן, ניתן צו זמני למניעת חילוט ערבויות בנקאיות ולהקפאת הליכים נגד החברה; צו לאיסור ביצוע עסקאות בנכסי החברה; וצו איסור דיספוזיציה על כלל נכסי החברה. השופטת לא ראתה לנכון להוציא צו עיכוב יציאה מהארץ נגד הבעלים אילן ששון. דיון בבקשות למתן צו לפתיחת הליכים נגד החברה נקבע ל-19 בספטמבר.

ברום כנרת ציינו בשיחה עם גלובס בתחילת השבוע כי לא תהיה פגיעה בחברי קבוצות הרכישה. בתגובתה להחלטת בית המשפט מסרה החברה: "הטענות שהועלו בדיון בעניין sea tower 5 (אחד המגדלים בפרויקט קבוצת רכישה של החברה בבת ים - י"נ) אינן נכונות. לאחרונה הסתיים תהליך התאמת הבעלות, ונרשמו הערות לטובת הרוכשים בפרויקט. החברה תיכנס להקפאת הליכים ותפעל עם הנאמנים לעמוד בכל התחייבויותיה ללקוחותיה".

עיון בפרוטוקול הדיון ובהחלטתה של השופטת גרוסמן חושף תמונה המעלה בוודאי חששות רבים בקרב עובדים וחברי קבוצות הרכישה של החברה. אומנם הדברים יתבררו לעומקם בדיון שנקבע לחודש הבא, אך אין ספק כי הנתונים שהוצגו בדיון, בעיקר מצד הפונים לבית המשפט, הם מדאיגים. 

"כחוט השני בדברי הפרקליטים המייצגים את רוכשי הדירה, עלה כי מדובר באזרחים מן השורה, אשר מסרו את מיטב כספם, חסכונות שעליהם עמלו כל חייהם, כדי לרכוש לעצמם דירה בפרויקטים של החברה", ציינה השופטת גרוסמן, "והם עשויים לפי הנטען להימצא עתה בחוסר כל".

השופטת אף בחרה לציין בהחלטתה את כמות הגורמים הרלוונטיים, נושים בעיקר, שבחרו להגיע לדיון בעניינה של רום כנרת, וציירה תמונה הממחישה את מספר הנושים הגדול שעשוי להתדפק על דלתה של החברה: "האולם היה מלא מפה לפה ברוכשים של דירות בפרויקטים השונים שיזמה החברה ובפרקליטיהם, וכן בגורמים מימוניים, בנקאיים וחוץ-בנקאיים", תיארה השופטת. "עוד התייצבו עובדים של החברה, שאף הם נושי החברה, ופרקליטיהם, נציגי עיריית תל אביב-יפו שהציגה עצמה כנושה של החברה ואף גורמים המעורבים בפרויקטים נוספים של החברה שלא נזכרו בבקשות שהוגשו לפניי".

יש לציין כי בדיון נטען כי לחברה יש חוב של 23 מיליון שקל לעיריית תל אביב-יפו לבדה, וכי זהו רק קצה הקרחון. עו"ד אוריאל זעירא ממשרד זעירא דוד, המייצג עובדים וחברי קבוצות רכישה של החברה לצד גיא סרוסי ממשרד סרוסי ושות', אמר בדיון: "שברירי הקרקעות נמכרו לרוכשים במחירים מופקעים, עם גביית דמי ניהול מראש, 600-700 אלף שקל לכל רוכש שנלקחו ביום הראשון, הופקדו בחשבון הנאמן ונעלמו משם. צוינו בדיון חובות של מאות אלפי שקלים או כמה מיליונים, אבל מספיק שנכפיל רק לפי דמי הניהול, ואנחנו מגיעים לאירוע של מיליארד וחצי שקל חוב".

עוד נטען בדיון כי חשבון הנאמנות, שבו הופקדו כספי חברי קבוצת הרכישה שפנו לבית המשפט - בין 1.3 מיליון שקל ל-2 מיליון שקל לכל חבר בקבוצה - ריק, ואין בו כספים כעת. 

לא החברות היחידות שנמצאות במצוקה

הרציג נדל"ן ורום כנרת אינן לבד. הקריסה הגדולה ביותר השנה היא של קרן הנדל"ן הגשמה, שנכנסה להליך פירוק (אשר נעצר בינתיים על-ידי בית המשפט, בניסיון לאפשר לה להשתקם) לאחר בקשתה שלה לעיכוב הליכים ולגיבוש הסדר חוב. נגד החברה מתנהלות תביעות בסך כולל של 317 מיליון שקל. במקביל, סכסוכים רבים צפים מעל פני השטח בתקופה זו, כדוגמת תביעתו של עדי נחום, מנכ"ל קונטמפו לשעבר, נגד בעלי החברה, יזם הנדל"ן שחר רז, בסכום של 11 מיליון שקל.

לא מעט גורמים הזהירו עוד בתחילת השנה כי המצב יוביל לקריסה של חברות נדל"ן, שכן ההתמודדות עם הריבית הגבוהה מקשה על כל יזם באשר הוא, ודאי כשמדובר בחברות קטנות. גם חברות ציבוריות, כמו חנן מור ושיכון ובינוי יצאו ב"קמפיין מימושים" לנכסיהן, במטרה להקל על נטל החוב הזה, שנצבר אצלן במהלך שיא פעילות הענף ב-2021 ו-2022. ייתכן שכעת אנחנו מתחילים לחזות באזהרות יתממשו.