גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הייטקיסט ובכירי משק הקימו חברת תעופה חדשה. מה יקרה למחירים?

"אייר חיפה", חברת הלואו קוסט שהקימו בין השאר ניר צוק ושי באב"ד, תפעיל בקיץ, לפי ההערכות, טיסות לאילת ובהמשך גם לקפריסין ● בעוד שמדובר בבשורה לתושבי הצפון, מומחים מטילים ספק ביכולתה לספק מחירים אטרקטיביים: "קשה להעריך כמה טיסות היא תוציא בשבוע"

נמל התעופה בחיפה / צילום: Shutterstock
נמל התעופה בחיפה / צילום: Shutterstock

כבר בקיץ הקרוב, לפי הערכות, תחל חברת התעופה הישראלית החדשה "אייר חיפה" את פעילותה, כשהיא מבטיחה בהגדרתה כחברת לואו קוסט להציע טיסות במחירים אטרקטיביים.

בחברה אומנם מסרבים לספק פרטים נוספים, אולם גורמים בענף כבר החלו לבחון את האתגרים העומדים בפניה - בהם שדה התעופה המוגבל לדבריהם בעיר חיפה, ממנו מתכננת "אייר חיפה" לפעול; וכן המודל העסקי הצפוי שלה, שמעלה ספקות באשר לכדאיותה הכלכלית וליכולתה העתידית לספק טיסות זולות. 

התחזית הפסימית של יו"ר אל על למחירי הטיסות: "הביקושים גדלו וההיצע מוגבל"
ריינאייר הגישה בקשה להחזיר פעילות בישראל: כל הפרטים
בלעדי | דרמה בשמיים: טורקיש איירליינס דוחה את החזרה לישראל לעוד שנה
על רקע מחירי הטיסות: רשות התחרות פתחה בבדיקת אל על
חברת תעופה חדשה חוזרת לישראל. ויש גם חדשות רעות

מאחורי החברה עומדים כמה שמות גדולים בישראל. בין מייסדיה נמנים היזם ומייסד חברת הסייבר פאלו אלטו נטוורקס, ניר צוק; מנכ"ל שטראוס, שי באב"ד; מנכ"ל אל על לשעבר, גונן אוסישקין; סמנכ"ל קשרים תעופתיים לשעבר באל על, מיקי סטרסבורגר; ומנכ"ל צים לשעבר, רפי דניאלי.

היזם הישראלי ניר צוק, מייסד פאלו אלטו / צילום: טל גבעוני

מנכ''ל שטראוס, שי באב''ד / צילום: איל יצהר

בחברה בחרו שלא להתייחס למועד הפעילות שלה, אולם לגלובס נודע כי החלו בהליך גיוס העובדים. שרת התחבורה מירי רגב הודיעה באחרונה כי "אייר חיפה" תחל להפעיל טיסות ביוני הקרוב, ואולם ההערכות הן שהמהלך יקרה ביולי. בשלב הראשון יופעלו טיסות פנים מחיפה לאילת, ולאחר מכן יחלו טיסות לקפריסין.

בעוד מומחים בענף התעופה מסכימים שמדובר בבשורה גדולה עבור תושבי הצפון, הם מביעים ספקות. לדבריהם, אף שמדובר בפוטנציאל להפחתת העומס בנתב"ג ולהענקת שירות מהיר עבור הנוסעים, בפני החברה צפויים לעמוד קשיים.

נמל תעופה בעייתי

נמל התעופה בחיפה הוא הוותיק במדינה, ועוד לפני הקמתה הוא נבנה על־ידי הבריטים בשנת 1934. הנמל, שממוקם בכניסה המזרחית לעיר, שימש את חיל האוויר המלכותי הבריטי ואת חברת הנפט המשותפת לעיראק ובריטניה. עם סיום המנדט הבריטי, נמסר הנמל לידי עיריית חיפה, וכיום הוא מנוהל על־ידי רשות שדות התעופה בישראל.

נכון להיום, חברות התעופה הישראליות לא פועלות בנמל התעופה בחיפה. עוז ברלוביץ', מנכ"ל ארקיע, מסביר כי אחת הסיבות שהחברה הפסיקה לפעול בנמל היא חוסר היכולת להאריך את המסלול הקיים בו ולהכניס מטוסים גדולים. "המסלול בחיפה אינו מתאים באורכו להפעלה של מטוסים בגודל שלנו. חבל שמדינת ישראל בחרה להרחיב את הנמל הימי בחיפה מבלי להתייחס להרחבת והארכת המסלול התעופתי", הוא אומר.

לדבריו, מסלול ההמראה בחיפה הוא באורך 1,200 מטר, אולם אם היו מאריכים אותו ל־1,500 מטר, "ארקיע הייתה יכולה להפעיל ממנו טיסות ליעדים קרובים ולאיי יוון, בטיסות של שעה ורבע. אם היו מאריכים את המסלול ל־1,900 מטר, היינו יכולים לטוס ליעדים באירופה".

ד"ר עוזי פרוינד־פינשטיין, מרצה במחלקה לניהול תיירות ומלונאות, המכללה האקדמית כנרת, מסביר כי "שדה התעופה בחיפה מוגבל, כיוון שמאז שהבריטים יצאו ממנו, הקימו מבנים מסביב, בתי הזיקוק לדוגמה, שמקשים על האפשרות להרחיב את המסלול לכיוונו - בעוד שהכיוון השני זה הים. ברגע שהקימו את הנמל הסיני בחיפה, זה יצר מגבלות נוספות על נמל התעופה". עוד הוא מוסיף כי בשדה אין מספיק חניה או דרכי הגעה תחבורתיות, כמו תחבורה ציבורית.

בעבר, חברות בינלאומיות הפעילו טיסות מנמל התעופה הצפוני. לפי ד"ר פרוינד־פינשטיין, "טוס איירווייז (חברת תעופה קפריסאית, ס"ל) הבינה מהר מאוד שאין לה מה לחפש שם".

לפי רשות שדות התעופה, גם לפני המלחמה התנועה לנמל התעופה בחיפה וממנו התאפשרה רק עבור מטוסים שפעלו באסדות הגז.

 

"סיכוי שואף לאפס"

גורמים בענף צופים כי חברת התעופה החדשה צפויה לעמוד בפני אתגרים לא פשוטים. "הסיכוי של חברה כזאת להתרומם שואף לאפס", אומר גורם בענף התעופה. "לחברה היה מקום כשהייתה תעופה רגילה בארץ. קשה להעריך כמה טיסות החברה באמת תוציא בשבוע, להערכתי גג ארבע, וכדי להיות כלכליים צריך לטוס הרבה יותר".

גם ד"ר פרוינד־פינשטיין סבור כי לחברה החדשה לא יהיה קל. "בטווח הקצר זה יכול להצליח, ובטווח הבינוני והארוך אני מפקפק. מאחורי 'אייר חיפה' עומדים אנשים מאוד רציניים ומנוסים, מעט תמוה איך העסק הזה יעבוד. הם רוצים להקים חברת תעופה, שלפי הטענות תיתן שירות לואו קוסט, עם מטוסי טורבו־פרו. זה אומר שהטיסות יהיו לטווחים קצרים, ויהיו בהן פחות מ־80 נוסעים.

"לצד זה שנמל התעופה מוגבל, חברות לואו קוסט לא מפעילות מטוסים כאלה. הן צריכות להגיע להיקף פעילות גבוה במהירות, הן צריכות טרמינל שיכול להכיל מספיק נוסעים. במטוסים של חברות לואו קוסט יש לרוב סדר גודל של 180 מושבים. כשאנחנו מסתכלים חברות לואו קוסט אחרות, הן צריכות כמה שיותר נוסעים כדי להיות כדאיות כלכלית".

מטוסי הטורבו־פרו אומנם חסכוניים בדלק, אך כפי שמסבירים המומחים, היכולת להכניס כסף מוגבלת כשיש מעט נוסעים. "מטוס של 80 נוסעים מצריך שני טייסים ושני דיילים. ככל הנראה הם יעבדו במתכונת של מינימום הוצאות. כשהם אומרים 'לואו קוסט', הם מתכוונים שהתפעול יהיה זול, אך לא בהכרח המחירים", אומר פרוינד־פינשטיין. "בדרך־כלל אנחנו חושבים על טיסות ב־10 אירו כשחושבים על לואו קוסט. אבל יש מקרים שהחברות שומרות על מחירי עלות נמוכים, ומחירי הטיסה גבוהים".

עוד כתבות

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

עם נשיא שמקורב גם לנתניהו וגם לארדואן: האם הפתרון לאיראן יגיע דווקא מהמדינה המפתיעה הזו

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: שני לוחמים נפלו בקרב במרכז רצועת עזה

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

עליות בוול סטריט; טסלה קופצת ביותר מ-15%

השקל מתחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● דומינו'ס פיצה קופצת אחרי שפירסמה דוחות שעלו על ציפיות האנליסטים ● אילון מאסק בסין וטסלה קיבלה שם בשורות טובות ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?