*** הכתבה בשיתוף לשכת יועצי המס
בכנס השנתי של לשכת יועצי המס, שנערך בשבוע שעבר (20-24.11), במסגרת פאנל בנושא רכב נחשף כי ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) הגיש הצעת חוק להכרה ביותר מאשר 45% בהוצאות רכב לבעלי מקצועות צווארון כחול. את הצעת החוק ניסח פורר יחד עם לשכת יועצי המס. על פיה למקצועות מסוימים של "צווארון כחול" (כגון אינסטלטורים, גננים וחשמלאים) יוכרו במלואן הוצאות רכב. לדבריו, "מדובר בתיקון עיוות בן 20 שנים, שיאפשר לעוסקים מסוימים להכיר בהוצאות הרכב באופן יחסי לשימוש בעבודה".
ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס, הרחיב בנושא והסביר כי הכרה ב-45% בלבד מהוצאות הרכב אינה נכונה. "איך אני מסביר לאינסטלטור, שיש לו רכב עבודה מלא בציוד וצינורות, שלא יכול להסיע אף אחד ובטח שלא יכול להשתמש בו לנסיעות פנאי וטיולים. מדוע הוא לא מקבל את מלוא ההחזרים על הנסיעות שהוא מבצע, שכולן אך ורק בענייני עבודה? אם הוא היה נוסע במוניות, ההוצאה היתה מוכרת כולה. זה מנוגד לכל הגיון סביר".
מנגד, אמר ערן יעקב, משנה למנכ"ל רשות המיסים, באותו הפאנל כי "על פי בדיקה שערכה הרשות, ההכרה ב-45% מהוצאות הרכב היא הוצאה מיטיבה. להזכירכם, בעבר אחוז ההכרה היה 25% בלבד, ויש מדינות בעולם כמו בריטניה, שם לא מכירים בדלק כלל, באופן גורף. השווי נועד לשקף את ההוצאה הפרטית של האדם ברכב שלו, שלא לצרכי עבודה. לאף אחד אסור לעשות לעצמו דין ולהסתמך על רישום עצמי של נסיעות עבודה אל מול נסיעות פרטיות. הדבר מנוגד לחוק".
על כך אמר פורר כי "יש אפשרות לקבוע מס אמת על ידי הוכחה, באמצעים סבירים, מהו השימוש האמיתי ברכב".
הוא הוסיף כי דוח הבנק העולמי דירג את ישראל במקום ה- 52 במדד קלות עשיית עסקים. אנחנו נמצאים הרחק אחרי ארמניה, פולין וקזחסטן. במדד הבוחן עד כמה פשוט להבין ולשלם מס, אנחנו רחוק עוד יותר - במקום ה-96. זה אינטרס לאומי, שכל אדם ישלם מס אמת, לא יותר ולא פחות, ושיהיה ברור על מה משלמים ולמה".
"משנים את המשחק"
בהמשך נסוב הדיון סביב מגמות עכשוויות ועתידיות בשוק הרכב:
אבי ארדיטי, משנה למנהל רשות המיסים, אמר כי "הכנסות המדינה ממיסי מס קניה ורכב הם כ-10 מיליארד שקל בשנה. הישראלים הם צרכני רכב גדולים, והנמל מלא ברכבים חדשים. השוק גדל בצורה משמעותית בארץ, ורעיון הרפורמה של משרד התחבורה של הוזלת עלויות רכבים וחלקי חילוף, יסייע להורדת יוקר המחייה".
לדברי אורן חדד, מנכ"ל חברת קאר גלרי, "החוקים החדשים, המאפשרים ייבוא רכב אישי מחו"ל, בדגש על רכבים חשמליים, משנים את כללי המשחק לטובת הציבור כולו. רכישת רכב חשמלי כרוכה בתשלום מס מופחת משמעותית ועלויות האחזקה מוזלות אף הן. היצע השוק בתחום רכבי הפלאג-אין (הנטענים) קיים בכל חברות הרכב המובילות ושייך לסגמנט היוקרה, המנהלים והעל לא פחות מאשר לסגמנט הביניים. עלויות הרכב המוזלות ממילא בחו"ל, מאפשרות ייבוא רכב יוקרתי יותר, מזה שניתן להשיג בארץ".