הזמן הלבן
קיץ / צילום: שאטרסטוק

נעליים במקום מגלשיים: יש מה לעשות אחרי שהשלג מפשיר

קיץ / צילום: שאטרסטוק
הדולומיטים נראים נהדר גם בקיץ, וכמוהם גם עמק צילר והרי הרוקי ● באתרי הסקי יש מה לעשות גם בקיץ, אחרי שהשלג מפשיר
15.11.2018 | גליה גוטמן

בשנים האחרונות, אתרי סקי מן השורה הראשונה הופכים דיסקט כשהשלג הולך לו ומנצלים את מיקומם יוצא הדופן לטובת שורה שלמה של אטרקציות קיץ - מפעילויות אקסטרים כמו טרקים, רכיבת אופניים, מצנחי רחיפה או רפטינג, ועד פעילויות פחות אתגריות למי שמעדיפים חופשה יותר נינוחה, כמו שכשכוך במעיינות, אמבטיות שמש, מסלולי הליכה קצרים, טיולי רכיבה על סוסים, קייטנות לילדים, פארקי הרפתקאות לכל המשפחה, פארקי חבלים ומים, עיירות עם בתי מלון מפנקים, מסעדות ובתי קפה.

"העובדה שאתרי סקי מובילים מציעים כיום שלל אפשרויות לבילויים של קיץ, היא דוגמה לניהול נכון ולמגמה המתרחבת של המאמצים להפיכת העונה המתה למקור פרנסה", אומר ד"ר אלון גלבמן, ראש החוג לניהול תיירות ומלונאות במכללה האקדמית כנרת.

איטליה | טרקים וגשרים תלויים

באתרי סקי בעלי שם עולמי כמו קורטינה ד'אמפצו (Cortina d'Ampezzo), ואל גרדנה (Val Gardena) וכמובן סלה רונדה (Sella Ronda) שבהרי הדולומיטים באיטליה, התפתחה בשנים האחרונות תעשייה ענפה של פעילויות קיץ מכל סוג ולכל טעם. כך, חובבי טרקים אתגריים גילו בשנים האחרונות את וויה פראטה (Via Ferrata, דרך הברזל). מדובר בשורה של משעולי טיפוס מוסדרים, עם כבלי ברזל, גשרים תלויים, טבעות וסולמות בדרגות קושי שונות, שהותקנו עוד בזמן מלחמת העולם הראשונה כדי להקל על תנועת החיילים בהרי האלפים ובכלל זה בדולומיטים.

מסלול Via Ferrata בדולומיטים,/ צילומים: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב
 מסלול Via Ferrata בדולומיטים,/ צילומים: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב


כשם שאתרי הסקי בדולומיטים מככבים בראש רשימת הנחשבים באירופה - כאשר מצוקי הענק מתנקים משלג, הופך מסלול Via Ferrata delle Bocchette שבשרשרת הרי ברנטה (Brenta) ברכס הדולומיטים ללהיט בקרב טרקיסטים יודעי דבר.

הדולומיטם בחורף/ צילומים: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב
 הדולומיטם בחורף/ צילומים: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

חברת Simply Dolomiti הבריטית, שהציעה בתחילת דרכה חופשות חורף בדולומיטים, מתמחה כיום גם בארגון חופשות קיץ באזור, כמו למשל רכיבת כביש במסלולים שבהם עובר מרוץ האופניים המפורסם Giro D'Italia. ולמה לא להתנסות באומגה בגובה של 100 מטר (Zipline בפי יודעי דבר) מעל לעמק שבו נמצא הכפר היפה San Vigilio? מדובר בהרפתקת אדרנלין שבה "עפים" לאורך של שלושה קילומטרים על הכבל הארוך ביותר באירופה והתלול בעולם, בהפרשי גבהים של 400 מטר. וכשרמת האדרנלין היא על הגובה והערוצים שקפאו בחורף מפשירים, מתבקש לעשות בהם קניונינג (canyoning), פעילות פאן שמערבת שחייה, קפיצה למים, גלישה במפלי מים, טיפוסי מצוקים וגלישה מהם.

אבל מי אמר שחייבים רק לגלוש, לטפס ולרכוב. לרגלי הדולומיטים, קצת יותר משעת נהיגה צפונה מוונציה, משתפלות גבעות המכוסות בכרמים עד לאופק. אלו הן גבעות Prosecco Superiore Docg, המשתרעות בין העיירות Conegliano ו-Valdobiadenne. כאן מייצרים את יין Prosecco, אחד מיינותיה התוססים והמפורסמים של איטליה, ופה נמתחת דרך היין העתיקה ביותר בארץ המגף, Strada del Prosecco, שלאורכה אפשר לא רק לטעום יינות אלא גם לספוג היסטוריה ואמנות ולטעום אוכל טוב.

אוסטריה | פארק חבלים ומגלשת מים 

מיירהופן (mayrhofen) היא אחת מעיירות הסקי המבוקשות ביותר באוסטריה ובאירופה בכלל. זה לא רק המיקום המעולה שלה בעמק צילר (Zillertal); אלא המרחבים סביב, הרכסים המושלגים שגובהם 2,000 עד 3,250 מטר, סצנת הבילויים והמדרחוב ומלונות הספא המפוארים שהופכים אותה למקום עם המון שיק ובאזז. לא רק בחורף. מיירהופן מציעה שלל פעילויות והיא יפה גם בקיץ, כשהשלג מתחלף בירוק, הנהרות שוצפים וכל מה שצריך זה לאפסן את המגלשיים, להוציא את נעלי הטיולים וליהנות משפע מסלולי ההליכה ביערות ובשדות סביב.

אוסטריה, מפל קרימל/ צילומים: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב
 אוסטריה, מפל קרימל/ צילומים: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב


לא רבים יודעים זאת, אבל מפל Krimml הנופל בשלוש מדרגות מגובה של 380 מטר, הוא אחד הגדולים באירופה, והוא נמצא בטווח של טיול הליכה מהעיירה. האזור גם משופע במאות קילומטרים של מסלולי אופניים לכל הרמות, ויש גם מצנחי רחיפה, מגרשי גולף, שני פארקי מים, ירי בחץ וקשת וכיוצא באלו פעילויות לכל המשפחה. אחת האטרקציות לילדים היא אתר Spruce Tree Castle שאפשר להגיע אליו ברכבל Rosenalmbahn Zell. יש כאן פארק חבלים, מגלשת מים ענקית, ערסלים בין עצי האשוח ונוף פשוט מרהיב. משפחות עם ילדים קטנים יכולות לעלות על רכבת קטנה עם קטר קיטור, Zillertalbahn, לשמוע את שקשוק הגלגלים ולרדת אחרי כמה תחנות. ביום יפה מומלץ להתיישב בקרון הלא מקורה ולהתמסר לאוויר הטוב ולמראות.

קנדה | ספארי דובים ורפטינג

בעיר וויזלר (Whistler), שמצפון לעיר וונקובר בבריטיש קולומביה, שוכן אתר Whistler Blackcomb, אחד מאתרי הסקי היפים בקנדה ומהגדולים בצפון אמריקה כולה - המזמן לא רק מסלולי סקי וסנובורד לרוב, אלא גם פארק אולימפי עם מגלשת סקי, סנושואינג (snowshoeing, טיול בסנדלי שלג) וטובוגנינג (tobogganing, גרסה משוכללת של מזחלת פשוטה ששימשה את האינואיטים בקנדה להעברת משאות), וגם מעין כפר של בקתות עץ.

אך יש האומרים שיופיו השובה לב בחורף אף מתעצם בקיץ - אז הופך האזור כולו לגן עדן עם עושר פעילויות לכל רמה וטעם: מסלולי אופניים, פארק אופניים, ספארי דובים, רפטינג על מים סוערים, שיט קאנו בשורה של אגמים, מגרשי גולף, פארק חבלים, טיסות הליקופטר למערות קרח שלא נמסות בקיץ, קפיצות בנג'י, רכיבה על סוסים, דיג, מסלולי הליכה נינוחים, טיפוס צוקים, רכבל, מגלשות מים, ועד טיסה ונחיתה על אגם במטוס אמפיבי. ואם כל זה לא מספיק, הקיץ מזמן שורה של מופעים, קונצרטים ופסטיבלים שונים. ואם אתם חובבי אמנות, תוכלו למצוא עניין במוזיאון אודין (Art Museum Audain) המחזיק תצוגה של פריטי אמנות קדומים, מעשה ידי הקבוצות האתניות של קנדה של פעם, וגם אוסף של אמנות מודרנית.

יפן | שדות של חמניות לנצח

חובבי סקי שכבר גלשו בכל מקום, מגלים בשנים האחרונות את יפן, ואתר ניסקו (Niseko) הוא אחד מאתרי החורף הפופולריים במדינה. האתר, השוכן באי הצפוני הוקאידו (Hokaido), מתהדר בשלג צמרירי, רך ומיוחד, המאפשר חוויית גלישה שונה ואחרת. אבל ניסקו מזמן גם חוויית קיץ מרנינה ומיוחדת במינה. האתר שוכן בצל הר הגעש Yotei (הנקרא גם Yezo Fuji בשל דמיונו להר פוג'י), ובקיץ פורחים פה שדות של חמניות ואפילו הירוק של היערות אחר כאן. היפנים מרבים לטייל בקיץ ובסתיו באזור המוצף Shinsen-numa (יש שבילים מיוחדים), ומיטיבי הלכת מוזמנים לטפס על הר Yotei עצמו ולנסות לכבוש את פסגתו.

משום היותו געשי, האזור שופע מעיינות חמים המזמנים חוויית אונסן (,onsen בית מרחץ) לכל טעם, גם בלב הטבע. בשנים האחרונות הותקנו פה מסלולים לאופניי שטח ומגרשי גולף, אבל אחת מפעילויות הקיץ היותר מיוחדות ופופולריות היא שיט בסירת פדלים במורד הנהר שיריבצו (Shiribetsu) שמימיו בהירים וצלולים מאוד. איזו פעילות שלא תבחרו, צפויה לכם חוויה יפנית שונה ואחרת.

ארה"ב וצרפת | פרחי בר ואריחים לבנים

הוא לא הכי גדול וגם לא הכי חדיש ומשוכלל, אבל אתר הסקי אספן (Aspen) שבקולורדו הוא אולי אחד המקסימים בצפון אמריקה, ולא רק בחורף. בקיץ אפשר לטייל פה בכמה ממסלולי ההליכה היפים ביותר בארצות הברית, לרכוב במסלולי אופניים, לעשות רפטינג, לרכוב על סוסים, לצפות במופעים ויש אפילו סצנת קניות נחשבת בעיר אספן עצמה. ההרים והאגמים סביב הם מוקד משיכה לחובבי יוגה ומדיטציה, שמגיעים לחוש את ה"אווירה", לתרגל ולמצוא מקלט לגוף ולנפש, ובצד מגרשי גולף מפוארים, על הר אספן אפשר לשחק דיסק גולף (disc golf) - הצעקה האחרונה בעולם הגולף, רק שבמקום כדור ומחבט מעיפים ביד מין פריזבי שאמורה לנחות בתוך הגומות המיועדות לכך. אחת מהאטרקציות המוצעות כאן היא טיסה מרהיבה בכדור פורח (Aspen hot air balloon rides) מעל לעמקים ולפסגות הרי הרוקי של קולורדו.

ואם מישהו זקוק להוכחה שאחרי השלג יפרחו פרחי הבר, אתר מז'ב (Megeve) שבדרום-מזרח צרפת הוא מקום יפהפה להשתכנע בכך. אף שזהו אתר בוטיק לא גדול ולא מוכר יחסית, הוא מרבה לככב ברשימות "עשרת אתרי הסקי הטובים באירופה" ומושך אליו עשירים ומפורסמים בזכות אווירת ה"קסם של פעם". בקיץ אין כאן אומנם שלג, אבל יש אריחים לבנים שעוטפים את הסמטאות הימי-בנמיות המרוצפות של הכפר, אוכל צרפתי משובח, ברים, בתי קפה וחנויות מעניינות. מעל לכול, הכפר שוכן בתוך יופי טבעי שקשה להתעלם ממנו; כשהמון בלאן הלבן נשקף מבעד לשדות הצבעוניים של פרחי הקיץ המכסים את האזור, זאת כבר ממש פואטיקה.

כתבות נוספות:
חרמון / צילום: תמר מצפי

לגלוש אל האויב: מה קורה כשגולשים לאיבוד בחרמון

יאיר לוינשטיין

הר מושלג / צילום: שאטרסטוק

שינויים בהרגלי הגלישה: מהפכת הלואו קוסט של אתרי הסקי

מיכל רז-חיימוביץ'

הרשמו לניוזלטר ישראל 2048
נרשמת בהצלחה לניוזלטר