נטפליקס / צילום: שאטרסטוק

מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן בחר ב-TED

נטפליקס / צילום: שאטרסטוק
איציק אברכהן, מנכ"ל שופרסל, בוחר ב־TED, שתרם להתפתחות החינוך המקוון ולהנגשת הידע לציבור הרחב
23.07.2019 | איציק אברכהן

המהפכה הטכנולוגית הצליחה לייצר עם השנים שינויים עמוקים בנושאים רבים בהם היכולת של כל אדם לצרוך ידע שבעבר היה כמעט בלתי אפשרי להשיגו. אחד המותגים שהצליח לשנות את האופן שבו אנו צורכים ידע הוא TED (ראשי תיבות באנגלית של טכנולוגיה, בידור, עיצוב).

המוטו של TED הוא Ideas Worth Spreading ומטרת המרצים בוועידת TED היא להנגיש את הרעיונות שלהם לציבור הרחב ולא רק לאנשי מקצוע בתחום הספציפי. ועידת TED מתקיימת מדי שנה ועוסקת במגוון רחב של נושאים, בהם מדע, עסקים, טכנולוגיה, פוליטיקה, אמנות ואקדמיה. המרצים המופיעים נדרשים להציג נושאים מורכבים בזמן קצר, ולכן המרצה נדרש ליכולת הפשטה ומקוריות בהעברת המסרים.

בעקבות המורכבות בהעברת המידע לקהל הרחב בצורה נגישה וממוקדת, הצליחו אנשי TED לפתח פורמט הגשה ייחודי, שחידד את חשיבות אמנות הדיבור בפני קהל. בצורת הגשה זו מעביר המרצה בזמן קצר הרצאה מתוכננת לפרטי פרטים, מצליח לחלוק ידע ותובנות, ומעניק השראה לקהל הרחב שלעתים כלל אינו בקיא בנושא ההרצאה.

איציק אברכהן / צילום: שלומי יוסף

נגישות הידע ברשת הניעה תהליכים עסקיים וחברתיים משמעותיים המשפיעים על חיינו.

בעולם העסקי אנחנו נמצאים בעיצומה של מגמה שבה הידע המקצועי הנדרש מעובדים במקצועות המסורתיים משתנה. לאורך השנים העובדים עשו שימוש במומחיות שצברו לצורך ביצוע מטלות סיזיפיות חוזרות ונשנות והיו מרחיבים את בסיס הידע שלהם אך ורק לצורך פיתוח המומחיות הספציפית.

כיום פעולות הניתנות לביצוע באופן אוטומטי עוברות לאוטומציה בתחומים רבים. לדוגמה, בעולם הקמעונאות אנו חווים מעבר לאוטומציה בפעולות רבות, בהן ליקוט מוצרים ממרכזים לוגיסטיים, ביצוע הזמנות אוטומטיות של מוצרים לסניפים, זיהוי מוצרים חסרים על המדפים ומתחמי קופות עצמאיות ועוד.

אין זה אומר שבעתיד לא יהיה צורך בעובדים, אלא שהמשרות השונות ישתנו ויותאמו לצרכים החדשים של החברות. על העובדים יהיה לפתח יכולות חדשות שיתאימו לתפקידים החדשים שייווצרו, בהן יכולות דיגיטליות, חשיבה לחדשנות, פיתוח יצירתיות והבנה עמוקה יותר של פעילות החברה והממשקים בין התפקידים השונים. כמובן שהצורך בהתמקדות בפיתוח יכולות שירות רק יגבר וכבר כעת עולם השירות עובר שינויים משמעותיים והתאמות לצרכן החדש שנהיה מתוחכם יותר מבעבר.

לצורך התמקצעות במשרות החדשות העובדים השונים ירכשו את הידע יותר ויותר באופן מיידי באמצעות פלטפורמות שונות להפצת ידע כאשר הידע הנדרש להתמקצעות בתפקיד יהיה רחב הרבה יותר, ומכאן החשיבות לנגישות לידע נרחב בתחומים שונים ומגוונים.

תהליך חברתי שנוצר בין היתר בזכות TED וההתפתחות הטכנולוגית הוא החינוך המקוון. עם השנים הרצאות TED הפכו לבמה של הפצת רעיונות. משנת 2006 ההרצאות ניתנות לצפייה באתר הרשמי ובאתרים נוספים וזוכות משנת 2015 ליותר ממיליארד צפיות בשנה. בנוסף ל-TED קמו במקביל עוד אינספור גופים, בהם אתר Coursera ואתרים של האוניברסיטאות המובילות בעולם, הנותנים במה למרצים ומאפשרים להם להגיע לקהל של מיליונים ולהשפיע על חייהם.

מבחינתי הנקודה החשובה ביותר בהתפתחות החינוך המקוון ובהנגשת הידע לציבור הרחב היא התרומה לתהליך המוביליות החברתית וצמצום הפערים. היום כל אדם בעולם יכול להשתתף בקורסים של האוניברסיטאות המובילות והמתקדמות ביותר וללמוד מהמרצים הטובים בעולם, ללא קשר למקום מגוריו ומעמדו החברתי. העובדה שכיום משאבי ידע אינסופיים חשופים לכולם, מאפשרת לכל אדם להרחיב את אופקיו ולמצות באופן מיטבי את הפוטנציאל הטמון בו. 

כתבות נוספות:
ספוטיפיי. הצליחה להחזיר את תעשיית המוזיקה לצמיחה ולרווחיות / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

ווין-ווין-ווין

מיכה שרייר

אוהדים של ליברפול / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

חיה בועטת

ברק סורני