בארנס אנד נובל / צילום: שאטרסטוק

מנכ"לית קודקוד מריאנה הרצנו בחרה בבארנס אנד נובל

בארנס אנד נובל / צילום: שאטרסטוק
מריאנה הרצנו, מנכ"לית ובעלים משותפים של קודקוד, עוקבת אחר רשת הספרים הגדולה בארה"ב בארנס אנד נובל, שהתאימה את עצמה למציאות החדשה בעידן אמזון
23.07.2019 | מריאנה הרצנו

בשנים האחרונות, נסגרות בזו אחר זו חנויות ספרים, צעצועים וספורט, ונעלמות מקניונים ברחבי ארה"ב. בארנס אנד נובל היא רשת הספרים האחרונה שעוד נשארה איתנה, אך גם בה מתחילים לראות את הסדקים. עולם הקמעונאות בעשורים האחרונים הולך לאיחוד של תחומים, ועכשיו מתרחש גם מעבר לאונליין.

הסיפור של רשת בארנס אנד נובל מתחיל ב-1873, כאשר צ'ארלס בארנס פתח עסק לספרים מביתו בוויטון, אילינוי. בשנת 1917, בנו ויליאם נסע לניו יורק להצטרף לקליפורד נובל ויחד הקימו את בארנס & נובל. בשנות ה-70 רכש את החברה איש עם חזון, ליאונרד ריג'יו, שבמרוצת השנים רכש עוד כמה רשתות והחל להרחיב את הרשת לכל ארה"ב. בשנת 1987, החברה עשתה את הרכישה הגדולה ביותר שלה: רשת של 797 חנויות ספרים קמעונאיות. רכישת הענק הפכה אותה לקמעונאית ארצית בן-לילה.

לאורך השנים הרשת המציאה את עצמה בצורת המכירה: בשנות ה-70 דרך קטלוג בדואר, בסוף שנות ה-80 במכירת ספרים באינטרנט במיזם משותף עם סירס ו-IBM, ובאמצע שנות ה-90 באמצעות הקמת אתר מכירות ויצירת פורמט החנויות סופר-סטור - חנות ענק למכירת ספרים ומוזיקה.

בחברה התנסו בתחומים נוספים והתרחבו במקצת למשחקים, לשם השלמת המגוון בחנויות. לצד הספרים והמוזיקה הוקמו גם בתי קפה בשיתוף פעולה עם המותג האמריקאי החזק סטארבקס. לאחרונה, הציגו קונספט חדש במספר מיקומים ברחבי ארה"ב, שבמסגרתו מנסים להשאיר את הספרים במרכז, אך מציעים מגוון של אוכל ושתייה לרבות בירה ויין. החנויות החדשות כוללות גם חוויית משחקים וצעצועים חדשה, והמגמה היא להגדיל את הקטגוריות הללו.

קוריוז קטן: ב-1996 פנה ליאונרד ריג'יו אל ג'ף בזוס בן ה-31 שהחל למכור ספרים באינטרנט, והציע לרכוש אותו. הוא אמר לו שהמהלך העסקי הנכון הוא להקים לו אתר מתחרה, אבל הוא מאמין שיחד הם יכולים לעשות עבודה טובה יותר. בארנס אנד נובל באותה תקופה נהנתה ממחזור מכירות של 2 מיליארד דולר, ואילו אמזון גלגלה 16 מיליון דולר. בזוס סירב.

ועכשיו, קמעונאיות ענק כמו בארנס אנד נובל מתמודדות עם המציאות, וגם היא מתקפלת ומבינה שהיא צריכה להמציא את עצמה מחדש. על תחרות עם אמזון, שכיום מוכרת 50% מהספרים בארה"ב - בעוד הענקית לשעבר מוכרת רק חמישית, אין מה לדבר. לכן פונים לתחומים מכניסים אחרים - צעצועים ומשחקים.

את אותה מגמה שאנחנו רואים בארה"ב, רואים כיום גם בישראל, עם רשתות הספרים הגדולות סטימצקי וצומת ספרים, אשר גם הן מגדילות לאחרונה את קטגוריית המשחקים בחנויות. בחנויות הללו קיימת ירידה במכירת ספרים אשר נובעת מתרבות המסכים של בני הנוער והוריהם, ומהרצון של דור ה-Y וה-Z להימצא ברשתות החברתיות. בשנה האחרונה קיימת עלייה ניכרת במכירות המשחקים, אשר נובעת מהרצון המתגבר להרחיק את הילדים מהמסכים, על כל צורותיהם. כמו כן, בחנויות הללו, אשר פונות לקהל רחב יותר מהמעגל המשפחתי השני והשלישי, המטרה היא לגרום לילדים ללמוד, לשחק ובעיקר להיות באינטראקציה עם אנשים.

עולם המשחקים עצמו מתפתח מאוד, יש הרבה מה להציע בתחום זה ואף ישנו מעבר מהעולם הווירטואלי למשחקי קופסה. מותגים חזקים כמו פורטנייט מקבלים ביטוי במשחקי קופסה כדוגמת מונופול ייחודי, בגרסה עדכנית ומותאמת יותר לדור הנוכחי. ימים יגידו אם המטרה תושג - ועל הדרך תשמר את כוחן של רשתות הספרים.

כתבות נוספות:
Care/of. מסייעת לאנשים לקחת אחריות על בריאותם / צילום: צילום מסך

תוספת שתופסת

עינת יוזנט רביד

עובד במפעל טבע / צילום: רויטרס, Ronen Zvulun

בדרך חזרה לצמרת

דניס בר אהרון