"עיתונות הייתה כלב השמירה של הדמוקרטיה והפכה לכלב התקיפה"

בנאומה בכנס "עושים שוק" בנושא E-commerce, הסבירה יו"רית "גלובס" אלונה בר און מדוע החליט "גלובס" לעבור בחודשים הקרובים למודל של חומת תשלום • "ישלמו לנו כאשר יקבלו עיתונות אחראית, אימפקט ציבורי וערך אישי"

אלונה בר און בוועידת עושים שוק \ צילום: איל יצהר
אלונה בר און בוועידת עושים שוק \ צילום: איל יצהר

"הדרך שלנו ב'גלובס' התחילה בשאלה מי אנחנו. קשה לגבות תשלום על משהו שאף אחד לא יודע למה צריך אותו ומה הוא בדיוק. זו דרך שבמסגרתה נגיע גם לחומת תשלום בחודשים הקרובים. עיתונות הייתה כלב השמירה של הדמוקרטיה, ובחלקים מסוימים הפכה להיות כלב התקיפה של הדמוקרטיה וגם של המגזר העסקי. אנחנו ב'גלובס' התחלנו כאמור בלשאול מי אנחנו ומה התפקיד שלנו, המשכנו בהגדרת גבולות השיח וניסינו להבין את הפערים בין חופש הביטוי להסתה, בין ביקורת בונה לשליליות יתר" - כך אמרה הבוקר (א') יו"רית "גלובס" אלונה בר און בכנס "עושים שוק" של "גלובס" בנושא E-commerce.

"אנחנו מטפלים בדברים האלה כדי לוודא שנחזור להיות כלב השמירה של הדמוקרטיה. השלב הבא הוא רגולציה עצמית, כי כשאתה לא עושה רגולציה עצמית, הרגולציה מגיעה אליך. בתחום המזון, בלי רגולציה אנשים עלולים להיות מורעלים. בתקשורת זה לא כך, אבל פוטנציאל הנזק ברור. במסגרת הזו עשינו שורה של מהלכים, כמו נוהל חזקת החפות ואיסור שימוש בתמונות משפילות. אנחנו עובדים על בדיקת עובדות, הגדרנו חזון וערכים וקוד אתי.

"אנחנו מנסים לספק עיתונות אחראית. זו התשובה לפייק ניוז, זו התשובה לרשתות החברתיות. רק אם נדע להציג מוצר שהרשתות לא יכולות להציג, נוכל לגבות תשלום".

לדברי בר און, "מדינה כמו ישראל זקוקה לשיתוף-פעולה בין-מגזרי ולא יכולה להרשות לעצמה שכל אחד יחיה בבועה משלו. גיוון המגזרים והדעות הוא התשובה לזה.

"כשאנו אומרים גיוון מגזרי ודעות זה לא אומר רק שמאל וימין, אלא גם לא רק שוק הון ונדל"ן אלא גם עסקים קטנים. לא רק מרכז אלא גם פריפריה, חילונים ודתיים. הגדלנו משמעותית, באחוזים, את הסיקור בכמעט כל מגזר שאני מדברת עליו. התפקיד של עיתונות הוא גם אימפקט ציבורי. ביום חמישי פרסמנו גיליון שלם על אמון במוסדות שלטון החוק, וזו רק דוגמה אחת לדברים שאנחנו עושים.  

"הדבר האחרון הוא ערך אישי לקורא. אנחנו מאמינים שישלמו לנו כאשר הקוראים שלנו יקבלו עיתונות אחראית, אימפקט ציבורי וערך אישי. אני מקווה ומאמינה שבחודשים הקרובים נעשה 'וי' על כל הדברים האלה ונצליח להוכיח את המודל של עיתונות אחראית וגם רווחית".