גילוי מלא: אלונה בר און בתצהיר - נוני מוזס מכר מניות בהוט במחיר נמוך ובהיחבא

תצהירה של מו"ל גלובס אלונה בר און הוגש במסגרת בקשה של דוד ליבר, דירקטור בידיעות אחרונות לבית המשפט • ליבר טוען כי מכירת המניות בהוט התבצעה במחיר נמוך מכיוון שקרתה סמוך לקבלת הלוואה פרטית מפטריק דרהי בעל השליטה בהוט

נוני מוזס / צילום: ברני ארדוב, וואלה! NEWS
נוני מוזס / צילום: ברני ארדוב, וואלה! NEWS

בהתאם לקוד האתי של "גלובס" ולהתחייבות שניתנה על ידינו לסקר גם עניינים הקשורים לעיתון עצמו ולבעליו, אנחנו מבקשים לעדכן כי מו"ל גלובס אלונה בר און הגישה תצהיר לבית המשפט המחוזי בתל אביב במסגרת תביעה של דוד ליבר, דירקטור בידיעות אחרונות נגד מו"ל העיתון נוני מוזס.

בתצהיר מתארת בר און כיצד ידיעות אחרונות מכר בשנת 2016 לפטריק דרהי אופציה שהיתה בידיו למניות הוט במחיר נמוך משמעותית מהערכת השווי שבוצעה באותם ימים ובהיחבא. מכירת מניות דומה התבצעה בסמוך על ידי חברת מוניטין (שבשליטת משפחת בר און) שהחזיקה אף היא אופציות למניות הוט, ביצעה את הערכת השווי ומימשה את האופציה במחיר גבוה יותר.

לטענת בר און, כבר בעת ההיא היה ניכר שמחיר המימוש נמוך "ומקורו באינטרסים זרים" והוא אף השפיע לרעה על המחיר שקיבלה לבסוף מוניטין על המניות. לתצהיר של בר און מצורף מייל שנשלח בעניין לינון אנגל מהנהלת ידיעות אחרונות, ובו היא כותבת לו "בחרת לסנן את השיחות מאיתנו ולטוס לסגור עסקה סודית עם דרהי...".

לפי טענת ליבר, בסמוך למכירת האופציה למניות הוט קיבל מוזס "הלוואה אישית בהיקף עצום ממר דרהי", ולכן למעשה נמכרו המניות במחיר נמוך. "מוזס", כותב ליבר, "הרחיק לכת בשימוש בחברה לצרכיו האישיים", לרבות במסגרת יחסיו עם אנשי עסקים כמו פטריק דרהי. נושא מימוש אופציית הוט במחיר חסר נחשף לראשונה בעיתון דה מרקר.

לפני מספר שבועות עתר ליבר, נציג משפחת יודקובסקי בדירקטוריון ידיעות אחרונות, לבית המשפט וטען כי מוזס פועל לרעת החברה עצמה תוך שהוא מקבל גיבוי מלא מבנק הפועלים המחזיק 34% ממניות העיתון בנאמנות. במסמכים שהגיש לבית המשפט מתאר ליבר בפירוט כיצד מתקיימים דיוני הדירקטוריון, וחושף כי מוזס הפסיד מיליארד שקל בעסקאות מט"ח וחייב מאות מיליוני שקלים לרבות לבנק הפועלים עצמו.

"עד כמה רחוק מוכן מר מוזס להרחיק בשימושו בחברה לצרכיו האישיים"

לאחר הגשת העתירה נחשף ב"גלובס" כי שורה של אנשי עסקים ובהם פטריק דרהי, שלמה אליהו ויצחק תשובה העמידו למוזס הלוואות אישות לכיסוי חובותיו. ליבר מצטט פרסומים ב"גלובס" ובכלי תקשורת נוספים בבקשתו הנוכחית לבית המשפט ואומר: "מדובר בתמונה קודרת המלמדת עד כמה רחוק מוכן מר מוזס להרחיק בשימושו בחברה לצרכיו האישיים ובניצול משאביה ונכסיה על מנת לשרת את חובותיו האישיים העצומים לנושים שונים".

הבקשה של ליבר מתייחסת גם לעובדה שנחשפה ב"גלובס" בתחילת השבוע לפיה מוזס קיבל הלוואה של עשרות מיליוני שקלים מבנק הפועלים ללא בטוחות וללא כדאיות כלכלית, וזאת במטרה לבצע עסקות בתחום המט"ח. לפי ליבר, ידיעות אחרונות גם המשיכה לשלם באחרונה 400 אלף שקל עבור ההגנה המשפטית של מוזס במסגרת ההליך המשפטי המתנהל נגדו (תיק 2000) וזאת ללא שהעניין אושר בדירקטוריון.

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר ההחלטה להגיש כתב אישום נגדו, נוני מוזס מכחיש את המיוחס לו, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.

* גילוי מלא: רכישת המניות ב"ידיעות אחרונות" בשנת 1997 נערכה על ידי חברה משותפת של משפחת פישמן ומשפחת בר און. כיום מדובר בהחזקה עקיפה ומשורשרת ללא זיקה אפקטיבית למניות "ידיעות אחרונות". איש העסקים אליעזר פישמן הוא בעל השליטה הקודם בחברת "מוניטין", המחזיקה (100%) בעיתון "גלובס". פישמן ומשפחת בר און, מבעלות השליטה הנוכחיות ב"גלובס", מצויים בסכסוך משפטי עסקי ואישי. ידיעות אחרונות לרבות כלכליסט מקבוצת ידיעות אחרונות ו"גלובס" הם עיתונים מתחרים.