דוח האמון של גלובס: להביא קולות מגוונים לשיח הציבורי

מדור הדעות של גלובס שם לעצמו מטרה להביא את מגוון הקולות של החברה הישראלית למרכז הבמה • גיוון דעות מקהלים וקבוצות בחברה שלא תמיד מקבלים קול, מצריך מאיתנו שינוי מהותי ברשימות אנשי הקשר שלנו • מתוך דוח האמון השנתי של גלובס שיפורסם ביום חמישי

דוח אמון 2021
דוח אמון 2021

על פי מדד הדמוקרטיה הישראלית 2020, רק כשליש מהאזרחים נותנים אמון בתקשורת. המצב בעולם לא שונה בהרבה: על פי דוח האמון של אדלמן ל-2021, הציבור מאמין למגזר העסקי ולממשלה - יותר משהוא מאמין לתקשורת.

זו השנה הרביעית שאנו מפרסמים את דוח האמון של גלובס. מאז החלפת הבעלות על העיתון ב-2017 אנו בודקים את תפיסתנו לגבי הסיבות להידרדרות האמון בעיתונות ומחילים על עצמנו תהליך שינוי תרבותי ותפיסתי, מגובה בתוכניות עבודה, מדידה ונהלים, לצמצום הפערים בין המצוי לרצוי.

על פי עקרונות היסוד של העיתונות, תפקידה של העיתונות "לחתור ליצירתו של שיח ציבורי מורכב המייצג נאמנה את מגוון הדעות והאינטרסים בחברה, לוודא כי השיח מתנהל בהקשרו ולשמור כי הוא לא מבליט את השוליים הקולניים". במסגרת דוח האמון בדקנו את מידת הגיוון במדור הדעות, מבחינה מגדרית ומבחינה פוליטית.

בינואר 2019, הטמענו לראשונה תהליכי מדידה של מדור הדעות כדי להכיר את הפער שבין המצוי לרצוי בתחומיו. הגדרנו לעצמנו יעד של לפחות 40% כותבות של טורי דעה ואנחנו משתדלים לעמוד בו, אם כי מירב המאמצים מתרכזים בגיוון הדעות ממגוון קהלים וקבוצות בחברה. צעד זה מצריך שינוי מהותי ברשימות אנשי הקשר הוותיקות, שהולכות ונהיות מגוונות.

 

מהו 'טור דעה'

טור דעה הוא טקסט המציג נקודת-מבט או טיעון ברורים, הנתמכים בעובדות. טורים המתפרסמים במדור הדעות בגלובס אינם מייצגים את המערכת ומטרתם להרחיב את השיח.

מה כולל טור דעה

נושא מעניין ורלבנטי; סוגיה המצויה במחלוקת או בסיפור המדווח בחדשות; נגיעה לענייניהם של רבים מקוראי גלובס.

למה חשוב לגוון את השיח?

אחת הסיבות למשבר האמון הקיים בתקשורת היא הייצוג החסר של מגוון הקהלים, המגזרים ותפיסות העולם.

על פי עקרונות ה-CCJ: "מטרתה המרכזית של העיתונות... היא לספק לאזרחים מידע מהימן ומדויק לו הם זקוקים לצורך תפקודם בחברה חופשית...

העיתונות מחויבת לחתור לשיח המייצג מגוון דעות... לכלול את כל הקהילות הקיימות בחברה, ולא רק את אלו המקושרות או המעניינות ביותר.

...על כן תפקידה של העיתונות לחתור ליצירתו של שיח ציבורי מורכב... לוודא כי השיח מתנהל בהקשרו ולשמור כי הוא לא מבליט את השוליים הקולניים".