בשיתוף מקבוצת
בניה ירוקה במלון בגליל העליון, עיצוב: גל&מצליח ארכיטקטים / צילום: הדמיה של וידיאו ארט

בניה ירוקה במלון בגליל העליון, עיצוב: גל&מצליח ארכיטקטים / צילום: הדמיה של וידיאו ארט

חושבים ירוק - גם בעולם מיזוג האוויר מתייעלים אנרגטית

בנייה ירוקה ידידותית לסביבה, מיושמים בה כלים שיביאו לחסכון בצריכת אנרגיה והיא מנסה להטמיע משאבים טבעיים שעד כה לא השתמשו בהם ולמחזר את הקיים. כיצד היא באה לידי ביטוי במערכות מיזוג האוויר מהדור החדש
27.12.2021דבורה פישמן

הכתבה בשיתוף Fujitsu 

מחקר חשוב שנעשה על ידי ארגון הבריאות העולמי, ביקש לבדוק את תרומתם של "שיפוץ ירוק" או בכלל של "בנייה ירוקה" - לאיכות החיים ולאיכות הסביבה. החוקרים בחנו האם בנייה שנעשית על פי עקרונות "ירוקים" ובריאים אכן משפרת את בריאותם של הדיירים; האם עקרונות אלה תורמים גם למבנה עצמו ולאיכותו; ואיך אלה משפיעים על הסביבה כולה. המחקר בחן, בין היתר, כיצד מערכות מיזוג אוויר, לחות, עובש, איוורור ושימוש בחומרי גלם אקולוגיים - משפיעים על בריאותו של מי שמתגורר בדירה ומה רמת דו תחמוצת הפחמן וגז הרדון במבנה. הממצאים היו חד משמעיים: בנייה ירוקה משפרת את איכות חייהם של בני אדם ומסייעת לשמור על סביבה נקיה, מקטינה זיהום אוויר ואת התחממות כדור הארץ.

כידוע, רק לאחרונה הסתיימה בגלזגו הפסגה הבינלאומית של ועידת האקלים - והמסר החשוב שיצא ממנה הוא כי ברור לכל, ששמירה על כדור הארץ היא אתגר עצום לאנושות כולה. זהו אחד הנושאים המרכזיים שעומדים על סדר היום והוא הולך וצובר תאוצה. מי שמגוייסים למטרה זו מבקשים לעשות שימוש בחומרים ידידותיים לסביבה ובחומרים ממוחזרים - כדי למנוע פגיעה במשאבי טבע מתכלים, בשאיפה לחיסכון מקסימלי בניצול אנרגיה, חשמל ומים.

כדאי לזכור, שמשאבי הטבע מספקים לנו אנרגיה (דלקים - נפט, פחם וגז טבעי); מים (מי תהום מי משקעים, מים עיליים); קרקע (המצע לפעילות חקלאית ליצור מזון, ושטח לפעילות סביבה); חומרי גלם (לבנייה, לתעשייה, לביגוד והנעלה, לכלי עבודה וכו'(. רוב מקורות האנרגיה בהם משתמשים היום, עושים שימוש במשאבים מתכלים (פחם ודלקים אחרים). הם יוצרים זיהום רב ובכך תורמים לשינויי באקלים. לכן נוצר הביקוש למקורות אנרגיה מתחדשת שעושה שימוש באנרגיה טבעית (שמש, רוח וגם גלי הים) המצויים סביבנו תמיד - ולא גורמים לזיהום או פליטה של גזי חממה.

היתרון הגדול באנרגיה מתחדשת הוא בהיותה משאב הניתן בחינם ובכך היא מציעה חלופה ליום שבו יגמרו מקורות האנרגיה בהם השתמשנו באופן שכיח יותר עד כה. הגישה של מי שחרדים לפעולות החשובות לשימור כדור הארץ היא שהטבע סביבנו הוא בעצם מעין פיקדון. אנו חייבים להשתמש בו ולהתייחס אליו באחריות ובתבונה - כדי שגם הדורות הבאים יוכלו ליהנות מהאוצר הדומם והחי המצוי סביבנו כיום. שימוש נכון במשאבים לא רק ישפיע על חסכון באנרגיה, אלא ישפיע משמעותית גם על ההיבטים הכלכליים.

כבר ברור וידוע שעד שנת 2030, כמעט 60% מאוכלוסיית העולם תאכלס את האזורים העירוניים. היות ומבנים הם בעצם היסודות המרכזיים של הערים, יש חשיבות גדולה בהבטחת קיומם לטווח הארוך. כך למשל, שיפוץ ביתי שנעשה מתוך מחשבה על קיימות, הוא תמיד בעל השפעה חיובית על צריכת האנרגיה בעולם ואף תורם לאיכות החיים של דייריו.

"לבנות ירוק זו כבר לא המלצה"

בהיות הבנייה הירוקה ידידותית לסביבה ולמשתמש, היא מיישמת שפע של כלים שיביאו לחסכון וייעול בצריכת האנרגיה; וכן היא מנסה לנצל משאבים טבעיים שעד כה לא נעשה בהם שימוש, למחזר את הקיים ולחתור כמובן לשמירה על מי שחי במבנה.

"בשנים האחרונות הבנייה הירוקה כבר אינה בגדר המלצה. שימור אנרגיה והתייחסות לסביבה הם מחויבות", אומר ערן רולס, יו"ר מרכז הבנייה הישראלי. "לנוכח מה שמתרחש סביבנו, אנו חייבים להיות ערים לצריכת היתר של האנרגיה. אנו חייבים לעשות למען הסביבה והקיימות ככל שיתאפשר ולמצוא דרכים יצירתיות לשם כך - אם באמצעות חינוך, אם בתהליכים שיביאו להעלאת המודעות לנושאים סביבתיים, חשוב לנו, במרכז הבנייה הישראלי, להציג טכנולוגיות חדשות תוך התמקדות גם בנושאי עיצוב".

ערן רולס, יו''ר מרכז הבנייה הישראלי / צילום: שאול  מימון
 ערן רולס, יו''ר מרכז הבנייה הישראלי / צילום: שאול מימון

רולס מדגיש כי הנושאים הללו קריטיים ןמרכזיים בעת תכנון הבנייה "ולכן, מבחינתנו", הוא אומר, "שיתוף הפעולה עם חברת פוג'יטסו הוא מהותי. מכיוון שהחברה מביאה תפיסה מתקדמת ביותר בכל הקשור לעיצוב מערכות מיזוג האוויר, שהן השחקן המרכזי בכל הקשור בבנייה ירוקה".

פוג'יטסו היא יצרנית בינלאומית מובילה של מוצרים למערכות מיזוג האוויר בתחום הביתי ובתחום המסחרי, היא החברה השנייה בגודלה ביפן, וחלק מקונצרן הענק היפני הנמצא בקדמת הטכנולוגיה של תעשיית מיזוג האוויר מאז 1936 בזכות איכות ואמינות ללא דופי. מערכות מיזוג האוויר של החברה עומדות בסטנדרטים היפניים, האמריקאים והאירופאים הגבוהים ביותר: בבטיחות, ביעילות אנרגטית, בתחום האקוסטיקה ובעיקר בשמירה על איכות הסביבה.

"לשלב מערכות מיזוג בתכנון ירוק ויצירתי"
"הכדור 'זועק' ואנו הארכיטקטים חייבים להוביל מהלכים שיקלו על המאבק בהתחממות הגלובלית. חייבים למצוא מהלכים ש'יעשו שכל' עבור היזמים", אומר הארכיטקט קובי גל, מ"גל & מצליח ארכיטקטים", המאמין שלאדריכלים במציאות העכשווית נועד תפקיד חשוב בהובלת המאבק בהתחממות כדור הארץ.

ורד מצליח אלנבוגן וקובי גל, גל& מצליח ארכיטקטים / צילום: איה הקטין
 ורד מצליח אלנבוגן וקובי גל, גל& מצליח ארכיטקטים / צילום: איה הקטין

גל רואה במערכות מיזוג האוויר גורם מרכזי בהתייעלות אנרגטית בבנייה ירוקה מכמה טעמים. ראשית לדבריו, "מערכות מיזוג האוויר תופסות את הנפחים העיקריים ככל שמדובר במערכות הטכניות של כל מבנה - דירה, במשרד, בניין רב קומות וכו' - אלה שטחים ונפחים שיש להם עלויות ניכרות גם אם ימדדו ביחס למחיר.

"בנוסף, חשוב להסתכל עליהן מנקודת מבט הבוחנת ניצולת של אנרגיה. כלומר, בטיפול נקודתי בחללים המבוקרים אפשר לשלב מערכת של בינה מלאכותית לטובת חיסכון דרמטי באנרגיה מחד ונוחות אינדיבידואלית מאידך".

"יש לזכור, שהטכנולוגיה המתקדמת של מערכות מיזוג האוויר קיבלה תנופה בעשור האחרון והיא מהווה פלטפורמה אידיאלית לדור הבא של המערכות", מוסיף גל. לדבריו, המאמץ בתחום מתמקד כעת באינטגרציה של החידושים, שנמצאים כבר על המדף ובתוך כך בשמירה על סטנדרטים של לחות 'בריאה', מאפיינים אקוסטיים (כמו אלו שמוצעים על ידי פוג'יטסו), ואפילו העברת אנרגיה בין המאיידים לבין עצמם.

"אנחנו, בגל & מצליח, ממקדים את השילוב של המערכות בתכנון ירוק ויצירתי - כזה שבא לידי ביטוי כבר בתכנון הראשוני מתוך מחשבה על האיכות והנוחות האופטימליים. התכנון הזה מבוסס על מערכות מתקדמות ואלמנטים פיזיים שנותנים גם משקל קרדינלי לאיוורור פסיבי".

בניה ירוקה במלון בגליל העליון, עיצוב: גל & מצליח ארכיטקטים / צילום: הדמיה של וידיאו ארט
 בניה ירוקה במלון בגליל העליון, עיצוב: גל & מצליח ארכיטקטים / צילום: הדמיה של וידיאו ארט

"ליישר קו עם המגמה"

"בשנים האחרונות הבנייה ירוקה נכנסה לתודעה; ישנה שמירה והקפדה על איכות הסביבה וקיים רצון לבנייה נכונה יותר - כזו המתחשבת בסביבה ובאנשים, הן בצד המסחרי והן בצד הבנייה הרוויה (למגורים)", אומר עופר פרדסי, מנהל מחלקת הנדסה בפוג'יטסו. "עולם מיזוג האוויר מיישר קו עם המגמה הזו", הוא מוסיף, "יש דגש על מערכות מיזוג אוויר חסכוניות בצריכת האנרגיה ובשיטת ניוד האנרגיה - כדי להקטין ככל שניתן את יחידות העיבוי ביחס לכמות המאיידים וכמובן בהתאם לעקרונות שימור הסביבה והאנרגיה".

עופר פרדסי, מנהל מחלקת הנדסה בפוג'יטסו / צילום: באדיבות המצולם
 עופר פרדסי, מנהל מחלקת הנדסה בפוג'יטסו / צילום: באדיבות המצולם

פרדסי מסביר כי "מערכות מיזוג האוויר, המבוססות על טכנולוגיית VRF של חברת פוג'יטסו, מתמקצעות בשינוי תפוקת הקירור ביחס לטמפרטורה הנדרשת בחלל החדר, ועל ידי כך מקטינות משמעותית את צריכת האנרגיה. יחידות העיבוי בשיטה זו מספקות קרור בספיקה משתנה למספר רב של מאיידים מסוגים שונים, כאשר על פי ספיקת הקרור ובהתאם לדרישת הטמפרטורה אנו מקבלים טמפרטורה קבועה ומדוייקת בחדר, תוך כדי הקטנת צריכת החשמל. כל זה עשוי להביא לחסכון תפעולי של עד כ- 50%. כדאי לציין כי מערכות מיזוג האוויר של פוג'יטסו עומדות בכל התקנים המחמירים ביותר בתקינה האקוסטית, בעיקר עבור הבנייה הרוויה ובמגדלי הדירות", הוא אומר לסיום.

כתבות נוספות

רוצים לקחת חלק ב-BLUEPRINT?

ספרו לנו על פרויקט שעיצבתן או עיצבתם, והפרויקטים הנבחרים יתפרסמו במתחם.

לקוחות של פוג'יטסו?

בשליחת טופס ההצטרפות אני מאשר/ת את תקנון פרויקט BLUEPRINT במסגרתו יוכלו גלובס ושותפי הפרויקט ליצור עימי קשר. כמו כן, אני מאשר/ת העברת הפרטים שבטופס לפורום המנהל של הפרויקט. בנוסף, אני מאשר/ת קבלת מידע וחומר שיווקי ופרסומי מגלובס.