בשיתוף מקבוצת
פינוי בינוי הרא״ה 154-160 רמת גן, יזמים : פרפקט יזמות  וארץ נדל״ן / צילום: הדמיה: רועי סנפשוט

פינוי בינוי הרא״ה 154-160 רמת גן, יזמים : פרפקט יזמות וארץ נדל״ן / צילום: הדמיה: רועי סנפשוט

6 מיתוסים שאולי פגשתם בעולם הבנייה הרוויה

משבר הנדל"ן לא ייפתר לעולם? מזגן זה מכוער? חייבים להתפשר על מיני מרכזי? ולמה תהליכי פינוי בינוי לוקחים כל כך הרבה זמן? יצאנו, חקרנו ובדקנו מיתוסים רווחים וחזרנו עם מסקנות
17.07.2022רעות גוויסר

בשיתוף פוג'יטסו

המחסור החמור בקרקעות הוביל את ישראל למגמה ברורה של בניית מגדלי מגורים גדולים ומרובי דירות. יצאנו לשטח כדי לבדוק מה אנחנו חושבים על בנייה רוויה ומה באמת נכון.וכדי להיות בטוחים הצטרפו אלינו המומחים - שימי יעקבוביץ' אדריכל ובעלי "יעקובוביץ' אדריכלים", ולצידו, לרגל הקיץ והמתחמם ובא עלינו, גיל פינקלשטיין, מנהל חטיבת מיזוג אוויר בחברת מיניליין, היבואנית הרשמית של מותג פו'גיטסו. שהרי מזגן בקיץ הישראלי הוא אמצעי הישרדות ולא מותרות.

שימי יעקבוביץ' אדריכל ובעלי ''יעקובוביץ' אדריכלים'' / צילום: באדיבות המצולם
 שימי יעקבוביץ' אדריכל ובעלי ''יעקובוביץ' אדריכלים'' / צילום: באדיבות המצולם

בפרוייקט פינוי בינוי היזם דואג רק לדיירים החדשים.

לא נכון

מאחר ופינוי בינוי יכול להתחיל לצאת לדרך רק לאחר חתימות של רוב הדיירים לכל הפחות, היזם וגם האדריכל וכל בעלי המקצוע השונים בפרוייקט מחוייבים לבעלי הדירות בבית ודואגים להם, "היום כשאני ניגש לתכנן מתחם פינוי בינוי אני לא חושב רק בכובע של אדריכל, אלא גם כיזם שדואג לבעלי הדירות, איך אנחנו נותנים להם פרוייקט טוב איכותי, איך מוסיפים מטראז' לדירה או חנויות ומרחבים משותפים כדי לשמור על הקהילתיות. המטרה שלנו היא לתכנן בניין סופר איכותי", מפרט האדריכל יעקובוביץ’.

פינוי בינוי לא מתאים לבניינים בודדים אלא רק למתחמים גדולים

נכון

כיום, פרויקטים של פינוי בינוי יצאו לדרך רק בבניינים בהם 24 דיירים ומעלה או למתחמי מגורים כמו בנייני רכבת או מספר בניינים סמוכים אחד לשני. המטרה היא לייצר המשכיות ואחידות בעיצוב ובשכלול כל הגורמים השונים, "אנחנו מתכננים את החיבורים הנכונים כדי לשמור על קהילתיות ועל מפגשים בין שכנים בתוך הפרוייקט - בפארק השכונתי, בשבילים שמחברים בין אזורים". יחד עם זאת, בניין בודד שמוקף בבניינים מחודשים או בניין שמצבו הפיזי ירוד מאוד והוא מסוכן למגורים כן יכולים להיכנס לפרוייקט של שיפוץ מאסיבי מסיבות אתסטיות ובטיחותיות.

גיל פינקלשטיין, מנהל חטיבת מיזוג אוויר בחברת מיניליין / צילום: באדיבות המצולם
 גיל פינקלשטיין, מנהל חטיבת מיזוג אוויר בחברת מיניליין / צילום: באדיבות המצולם

בדירה בבניין חייבים להתקין מזגן מיני מרכזי

לא נכון

בעבר התקנת מזגן מיני מרכזי התאפשרה בשני דרכים בלבד: הנמכת התקרה ליצירת קונסטרוקציה והתקנת מאייד (יחידה פנימית) אחד גדול מאוד,ומעבה (המנוע), במסתור הכביסה. אבל השיטה הזאת לא חפה מבעיות, מי שרצו להתקין מזגנים בודדים בכל חדר או לא להנמיך את התקרה לא יכלו לעשות זאת. כיום, לדברי גיל פינקלשטיין, מזגנים בטכנולוגית VRF , פועלים באופן שנותן פיתרון למעבה (מנוע) אחד בלבד שאליו מחוברים מאיידים שיכולים לקרר או לחמם כל חדר בנפרד ובאופן עצמאי.

מזגן טוב רק לקירור

לא נכון

"בעבר מזגנים היו צורכים הרבה חשמל מצריכת החשמל הביתית. אבל כיום, יש מגמה של התייעלות מצד היצרנים בפיתוח מזגנים יעילים אנרגטית, אנחנו מנסים לחסוך בחשמל, כי חשוב לדאוג ללקוחות", מסביר גיל פינקלשטיין, ומוסיף, "עד היום הפתרונות המקובלים בחורף היו בעיקר תנורים והסקות שפועלים על גז ,עץ, או חשמל, אבל למען האמת, מזגן הוא אמצעי החימום שצורך הכי פחות חשמל ואנרגיה לשעת עבודה ולכן זאת המערכת הכי זולה שאפשר להתקין גם לקירור וגם לחימום".

פינוי בינוי לוקח שנים ארוכות

נכון

יותר מכל מיתוס אחר בכתבה, את זה הכי היינו רוצים לשבור, אבל המצב בשטח לא מאפשר זאת. כפי שמסביר יעקובוביץ', "לפני כעשור יכולנו להוציא היתר בנייה בתוך שנה. היום, להוציא היתר בנייה זה תהליך שנמשך כארבע שנים, ולמתחמי פינוי בינוי שכוללים גם תב"ע, תהליך האישורים יכול לקחת גם עשר שנים. וזה תהליך מאוד ארוך מסורבל ומייגע ולצערי, יש דיירים מבוגרים שלא מצליחים ליהנות מנקודת הגמר". הבירוקרטיה הישראלית לא פוגעת רק באזרחים שממתינים להתחלת הפרוייקט, אלא משפיע באופן ישיר על משבר הנדל"ן ומחירי הדיור הגבוהים. "בממשלה האחרונה כן הייתה יוזמה מצד רמ"י לשחרר קרקעות חדשות לבנייה וזה הוביל לפרויקטים חדשים אבל אי אפשר להשוות בין הביקוש לדירות לבין כמות התחלות הבנייה שיש בשנה", הוא מסביר. יש נחמה מסוימת בהבנה שיש פיתרון, ואפילו יותר מאחד. הוא רק צריך שיתוף פעולה אמיתי בין הפוליטיקאים שמשפיעים על מדיניות ואנשי השטח והמקצוע.

מזגן הוא בזבזן חשמל

לא נכון

המיתוס הזה לא חסר ביסוס. בעבר מזגנים היו צרכני חשמל כבדים, עד 60% מצריכת החשמל הביתית. כיום, כפי שמסביר פינקלשטיין , המזגנים מתקדמים טכנולוגית ויעילים אנרגטית. צריכת החשמל ירדה באופן משמעותי, "באינוורטר ובעיקר במערכות VRF המדחס יודע להתאים את עצמו לתפוקה הנחוצה - אם מופעל רק מאייד (יחידה פנימית) אחד, המדחס ידרוש פחות אנרגיה, זה יכול להוביל לעד 60% בחיסכון בחשמל ובנוסף הוא שקט יותר". האיכות והאמינות של מערכת המיזוג אוויר משפיעה על הכיס שלנו באופן ישיר. מזגן חדיש בטכנולוגיה מתקדמת כגון אינוורטר/ VRF יקרר או יחמם את הבית בעלות נמוכה משמעותית. במציאות הישראלית, שבה המזגן עובד כמעט ללא הפסקה החיסכון הזה מגיע לאלפי שקלים בשנה.

מזגן זה מכוער

לא נכון

בעבר הלא רחוק מזגן היה בדרך כלל מכשיר שנראה כמו קופסה שתלויה על הקיר הכי בולט בסלון ומכער את כל החדר. הפיתרונות לאורך השנים היו מזגנים מיני מרכזיים שחייבו הנמכת התקרה או לייצר נישות לא מאוד אסתטיות. אבל כיום יש פיתרונות מעוצבים, יחידות נסתרות שיכולות להיכנס בארונות חדר שינה, בארונות מטבח, בנישת טלויזיה, בחלל האמבטיה ועד מספר רב של אפשרויות "היום שואפים להגיע למצב "מרגישים מיזוג אוויר ולא רואים" והתוצאה אסתטית ויפה".

כתבות נוספות

רוצים לקחת חלק ב-BLUEPRINT?

ספרו לנו על פרויקט שעיצבתן או עיצבתם, והפרויקטים הנבחרים יתפרסמו במתחם.

לקוחות של פוג'יטסו?

בשליחת טופס ההצטרפות אני מאשר/ת את תקנון פרויקט BLUEPRINT במסגרתו יוכלו גלובס ושותפי הפרויקט ליצור עימי קשר. כמו כן, אני מאשר/ת העברת הפרטים שבטופס לפורום המנהל של הפרויקט. בנוסף, אני מאשר/ת קבלת מידע וחומר שיווקי ופרסומי מגלובס.