קרן זיו אבירם שיתוף
קרן זיו אבירם
צילום: באדיבות Forbes

צילום: באדיבות Forbes

במקום השלישי: החברה שמצילה את הדבורים בעולם

בכל שנה מתה כ-35% מאוכלוסיית הדבורים בעולם. הנתון הזה עלול להוביל להכחדה של הדבורים אבל יותר מכך, לפגיעה קשה בחקלאות ובטבע בכלל. מדוע זה קורה ואיך חברה אחת הצליחה לפתח מוצר שיכול לשנות את התמונה, בכתבה

רעות גוויסר 05.04.2022

כ-75% מכלל הגידולים החקלאיים בעולם מאובקים על ידי דבורים - פירות וירקות, אגוזים וזרעים. אם אכלתם תפוח או אבוקדו בשבוע האחרון, ואם הכנתם סלט, סביר להניח שדבורים היו אלה שגרמו לכל התוצרת החלקאית הזאת לצמוח. האבקה היא תהליך ההפריה של פרחים. האבקנים, הנמצאים בפרח הזכרי, מגיעים אל איברי הפרח הנקבי ומהחיבור הזה נוצר הפרי, "דבורים הן כמו המחסנאיות של הטבע, הן מחפשות את הצוף בתוך הפרחים ומעבירות את האבקה מהפרח הזכר לפרח הנקבי ורק ככה יכולה להתרחש ההפרייה", מסביר סער ספרא, מייסד החברה, "יכול להיות לך מטע אבוקדו מדהים עם אספקת מים, עם מזג אוויר מושלם, עם כל התנאים, אבל אם לא תביא למטע דבורים בחודש אפריל, לא יהיה לך אבוקדו. הדבורים הן חלק מהתשתית, הן הכרחיות לכל חקלאי".

אבל לצערנו הדבורים הולכות ונעלמות. בכל שנה הולכת ומתרחבת תופעה עצובה של קריסת כוורות, מות כל הדבורים ואובדן הכוורת, "שינויי האקלים הקיצוניים, חומרי הדברה, מחלות שהתפתחו אצל דבורים בגלל בני האדם. לצערי, בני אדם יכולים לקחת קרדיט מלא על קריסת הכוורות ומצב הדבורים", מפרט ספרא.

צילום: באדיבות Forbes
 צילום: באדיבות Forbes

את הרעיון של BeeWise המציא אחד ממייסדי החברה, אליה רדזינר, דבוראי וותיק, שבכל יום היה מבלה עם הדבורים שלו בשדות, "אליה לא הבין איך יכול להיות שענף כל כך חשוב עדיין מבוסס כולו על עבודת האדם וללא טכנולוגיה בכלל". רדזינר חבר לספרא ולמומחים נוספים ברובוטיקה, בינה מלאכותית וטכנולוגיות נוספות וביחד הם פיתחו את הכוורת הרובוטית הראשונה בעולם.


"הדבורים נכנסות ויוצאות מהכוורת כרגיל, אבל הכוורת עצמה מלאה במצלמות שמנטרות את המצב של הדבורים כל הזמן. בעזרת ענן שיש בו בינה מלאכותית, הן יכולות לזהות כל בעיה והרובוט נותן טיפול בזמן אמת. אם הן חולות הרובוט ייתן תרופה, אם חם מדי הרובוט יקרר את הכוורת אם הן חוזרות מהשדה עם חומרי הדברה הרובוט יודע לטפל בזה". בתנאי הגידול האופטימאליים האלה, הצליחו החברים ב-BeeWise להביא לירידה משמעותית בתמותה וקריסת כוורות, "אם בתעשייה אנחנו רואים 35 אחוזי תמותה, אצלנו יש פחות מ- 8% בשלוש שנים האחרונות ועל פני אלפי כוורות. במתקן שלנו הדבורים לא רק שורדות יותר הן גם משגשגות ומשפחת הדבורים גדלה. אנחנו נותנים להן הזדמנות אמיתית, הן לא צריכות להילחם כל הזמן בשטויות שבני האדם עושים בשדה".

בתחרות Aviram Awards - Tech For Humanity, שיזמה קרן משפחת אבירם שהוקמה על ידי היזם זיו אבירם ומשפחתו, יחד עם המגזין הבינלאומי פורבס, זכתה החברה במקום השלישי בתחרות שהתקיימה בין חברות סטרט אפ המקדמות טכנולוגיות פורצות דרך למען בני אדם, בעלי החיים והטבע. החברה זכתה בפרס של 50,000$ להמשך פיתוחה וקידומה.

BeeWise כבר פעילה ומעניקה שירות לדבוראים בארץ וארצות הברית, והשאיפה כמובן היא להגיע למקומות נוספים, "היום אין עוד טכנולוגיה כמו שלנו להצלת דבורים. המטרה המוצהרת שלנו היא להציל את הדבורים בעולם. זאת החברה הראשונה שאני עובד בה שגם יכולה לעשות הרבה טוב בעולם, וככל שנרוויח יותר, יותר דבורים ינצלו, וזה כיף".
אחד הסעיפים הבולטים בהפקת הלקחים של האנושות לאחר הקורונה הוא החשיבות בגידולים חקלאיים והפחתת התלות במוצרי ייבוא, "יש לנו משקיעים ממדינות כמו דובאי ואבו דאבי. אלה מדינות שהיום מבינות שהן לא יכולות להיות תלויות בייבוא. כדי לתמוך בחקלאות במדינות החמות האלה, כל שנה הם היו צריכים לייבא דבורים חדשות, כי כל הדבורים מתות שם. בארץ, הכוורת כן עובדת בנגב, ב-45 מעלות חום. אז אנחנו עדיין לא הגענו לדובאי אבל אנחנו מאמינים שזה יגיע".


כתבות נוספות

צילום: באדיבות Forbes

11 יזמי הייטק שעוד תשמעו עליהם

רעות גוויסר

צילום: באדיבות Forbes

קרן אבירם: חדשנות ועסקים כמנוע לשיפור המציאות

רעות גוויסר

הרשמו לניוזלטר נשים בהייטק
נרשמת בהצלחה לניוזלטר