להרשמה שיתוף
צילום: Shutterstock

"לא לפחד לחלום בגדול ולפרוץ דרך. את תמצאי איך לעשות את זה"

צילום: Shutterstock
אסתי כרמלי, מנכ"לית שטראוס מים, בנתה קריירה ניהולית בינלאומית בארה"ב, בטאיוואן וכאן, בישראל. בראיון עימה לקראת פרויקט "מדברות" של גלובס בו היא תשמש מנטורית לנשים בתחילת דרכן המקצועית, היא מספרת מדוע היא מעריצה את גולדה מאיר, מה למדה על ניהול אמריקאי, מה ההחלטה הקשה שקיבלה כשהוצע לה להקים באסיה חטיבה לחברת כלי עבודה בינלאומית, ולמה התפקיד הנוכחי שלה הוא הגשמת חלום
12.04.2022 |

הכתבה בשיתוף שטראוס

אסתי כרמלי, מנכ"לית שטראוס מים, היא מנהלת מובילה ובעלת ניסיון רחב בתעשייה הישראלית והגלובלית. היא בעלת תואר ראשון בכלכלה וניהול מהטכניון, ותואר שני במנהל עסקים ושיווק. את הקריירה החלה בחברת דלתא גליל, תחת ניהולו של דב לאוטמן ז"ל, אחד מענקי התעשייה הישראלית. "למדתי מדב המון. החזון שלו היה להקים בגליל, בפריפריה, חברת טקסטיל, והוא לקח את כל החדשנות הישראלית פורצת הדרך למפעל של דלתא גליל בכרמיאל", היא מספרת. "גדלתי על המורשת הזו של ענקי התעשייה הישראלית. בשורת התפקידים שמילאתי בחברה למדתי המון על חדשנות, על לפרוץ דרך, להוביל וכמובן על גיוון והכלה. עבדנו ביחד אנשים מכל קצוות הארץ - מהאוכלוסייה הערבית, הדרוזית, היהודית, אנשים מהמרכז ומהפריפריה, נשים וגברים - כולנו יחד בחברה עם חזון אחד ומטרה משותפת".

ואכן, לאורך כל הקריירה אסתי הקפידה לפרוץ דרך. להשתדל להיות הראשונה, ובוודאי שלא האחרונה. אחרי קריירה מוצלחת בדלתא גליל היא עברה לחברה האמריקאית המובילה, סטנלי בלאק אנד דקר (Stanley Black & Decker), העוסקת בכלי עבודה. "שימשתי במשך שנתיים כסמנכ"לית שיווק ומוצר ולאחר מכן המשכתי לתפקיד מנכ"לית החברה בישראל, כשבאחריותי שני מפעלים בפריפריה, במגדל העמק ובכרמיאל ומרכז פיתוח וחדשנות בראש העין", היא מספרת. "זו חברה אמריקאית, מאוד גברית, עם לקוחות שהם ברובם גברים - שרברבים, נגרים וחשמלאים. עברתי שם טרנספורמציה משמעותית באופי הניהולי שלי".

איך התרבות הניהולית האמריקאית לעומת הישראלית?


"הישראלים מאוד אמוציונליים, ובו זמנית חדשניים ובעלי אופי יזמי, רוצים להביא את הדבר הבא; את החלום הבא ומהר. האמריקאים מאוד מוכוונים ביצוע ותוצאות. הוצאה לפועל אצלם זה הערך העליון. למדתי המון בקריירה שלי בארה"ב. חייבים להיות מאוד אגרסיביים כדי שישמעו אותך. את נמדדת 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע על ביצוע. היינו מנהלים תחרות מאוד משמעותית והאיזון הזה של להיות 'ישראלית' בארץ ולעבוד מול האמריקאים ב'אמריקנית' היה מאוד מורכב, מאתגר ומעניין. מינפתי את שני העולמות לטובת החברה".

ואז קיבלת הצעה להקים חטיבה חדשה לסטנלי באסיה, ארזת מזוודה וטסת לטאיוואן.

"קיבלתי אופציה לנסוע למזרח ולהקים חטיבה לשווקים המתעוררים. הקמתי את קו המוצרים של כלי העבודה בטאיוואן, הובלנו חדשנות והכנסנו מוצרים פורצי דרך לשוק הזה. הייתי צריכה להמציא את עצמי מחדש. קלטתי אנשים בשפה שאני לא מכירה, למדתי תרבויות שונות ואיך לגשת לאנשים שונים ממדינות ותרבויות אחרות. הובלתי צוותים בתורכיה, ברזיל, סין, הודו, רוסיה ועוד. פיתחנו מוצרים לצרכנים חדשים. במקביל, קיבלתי החלטה מאוד קשה להשאיר כאן בארץ את הבנות שלי, כאשר אחת הייתה בצבא והשנייה בת 16, יחד עם אימא שלי. בעלי ואני עשינו רילוקיישן לטאיוואן למשך שנה".

החלטה לא פשוטה.

"זו הייתה החלטה מאוד קשה, אבל הבנתי שזו ההחלטה הטובה ביותר עבור הבנות שלנו וגם עבורי. בעלי בדיוק סיים תפקיד והוא לקח חופש, והגיבוי והתמיכה ממנו היו מאוד חשובים. הסיטואציה הייתה מורכבת ולא פשוטה. שנה לא הייתי בישראל. בתי הצעירה הגיעה מדי חודש וחצי לטאיוואן. למזלנו, היא למדה בבית ספר בקיבוץ שאפשר את צורת החיים והלימודים הזו.

"אחד הדברים שלמדתי זה להיות נחושה מול הבנות שלי ולהגיד להן: 'זה החלום שלי, ואני חייבת להגשים אותו'. בהיותי אימא לשתי בנות, היה חשוב לי, מעבר לתפקיד עצמו, להוות דוגמה אישית. להראות לבנות שלי שהכול אפשרי, עם החלטות משותפות. נכון שזה לא בטוח מתאים לכל אחד ואחת, אבל ברגע שבחרתי בדרך הזו למדנו איך לעשות את זה בצורה הכי נכונה למשפחה ולקריירה שלי".


אסתי כרמלי / צילום: Keith Porter
 אסתי כרמלי / צילום: Keith Porter

"החלום שלי היה לאפשר לאנשים בישראל גישה למים טובים"

בשנה האחרונה אסתי מנהלת את שטראוס מים, חברת המים הגלובאלית שפועלת בארץ תחת המותג תמי4, שלה פעילות נרחבת במקומות נוספים בעולם - למשל בתחום סנני המים בסין בשותפות עם ענקית מוצרי החשמל Haier ופעילות C2D בבריטניה בשיתוף עם VIRGIN. " אחד הדברים הייחודיים בחברה שלנו זה המודל ההיברידי שבא לידי ביטוי במגוון אנושי מכל רחבי הארץ, עם מגוון יכולות - החל מעולם ההנדסה, הפיתוח, הטכנולוגיה, פיתוח הדיגיטל והדאטה וחיבור עם מוצר פיזי ועד יכולות של שירות לקוחות וE-Commerce. על כל זה מנצח צוות משאבי אנוש מדהים בעיני.

"כשקיבלתי את ההצעה לנהל את שטראוס מים אמרתי לעצמי, אחרי כל כך הרבה שנים מחוץ לישראל - שטראוס זו חברה שאני רוצה לעבוד בה, בגלל ההוגנות, הכבוד לעובדים ובעיקר כדי להמשיך את החזון של החברה ולהביא לכמה שיותר אנשים מים טובים יותר.

מים מלווים את החיים שלי כישראלית. החלום שלי היה לאפשר לאנשים גישה למים טובים, זה לא טריוויאלי ואת זה לומדים אחרי מגורים ועבודה במזרח. אני שמחה שביכולתי לאפשר לאנשים לשתות מים איכותיים, טעימים ובריאים".

מה חשוב לך לקדם כמנכ"לית שטראוס מים?

"קודם כל, המטרה שלי זה לעשות טוב למי שמשתמש במוצרים שלנו. שתיית מים היא הכרחית ובסיסית וכל כך חשובה לאורח החיים, לבריאות, ולמשפחה שלנו. לכן, המטרה שלנו היא לדאוג כל הזמן, שהמים שהלקוחות שלנו שותים כל יום, רוב היום, בין אם זה בבית או בעבודה - יהיו באיכות גבוהה, בריאים וטעימים. חשוב לנו לוודא שגם ברי המים שלנו יהיו חדשניים, חווייתיים וזמינים לשימוש, וכאלו שמעודדים את הלקוחות לשתות יותר מים. לקוחות תמי 4, לפי מחקרים שביצענו, שותים 43% יותר מים, ובעיקר ילדים".

ולא מדובר רק על ההיבט הבריאותי, אלא גם על ההיבט הסביבתי.

"אין ספק. ההיבט הסביבתי חשוב לנו מאוד בקבוצת שטראוס. כשאתה משתמש בתמי4 אתה חוסך 1,500 בקבוקי פלסטיק למשפחה בשנה. רק ב-2021 חסכנו מיליארד וחצי בקבוקים. השנה, אנו חוגגים לתמי4 יומולדת 50. מותג ישראלי שכבר לפני 50 שנה הביא את בשורת הקיימות. רק תארו לעצמכם כמה בקבוקי מים נחסכו בישראל ואת ההשפעה של כל זה על הסביבה".

לתת תמיד הזדמנות לאחרות

הראיון עם אסתי מתקיים לרגל פרויקט "מדברות" של גלובס בו היא לוקחת חלק כמנטורית. הפרויקט מפגיש בכירות בתעשייה ובמשק הישראלי, המייעצות לנשים בתחילת הקריירה וחולקות עימן מניסיונן האישי בעולם העבודה. בהקשר לכך היא מספרת כי הדמות שהיא הכי מעריכה היא ראש ממשלת ישראל לשעבר, גולדה מאיר: "זו אישה פורצת דרך, אני מדמיינת איך היא ישבה מול כל הגברים וניהלה את המדינה בגדול. זה לא מובן מאליו כשהאנשים סביבה היו מאצ'ואיסטים, אנשי צבא בכירים, גנרלים. והאישה הזו הייתה ראש ממשלה אצלנו, בישראל. אני מעריכה אותה מאוד, את הפשטות, החיבור לאנשים ואת יכולת ההובלה והמנהיגות".

מה מנחה אותך בכל התפקידים שביצעת?

"חשוב לי מאוד להשאיר את העולם מקום טוב יותר עבור הבנות שלי, כמו שאימא שלי עשתה לפני כן עבורי. בלי אימא שלי לא יכולתי להתקדם לאן שהגעתי. היא הגיעה כפליטה לארץ ועשתה הכול כדי שלי יהיו יותר הזדמנויות ממה שהיו לה. ככה, לאורך הקריירה, תמיד דאגתי לעשות אותו הדבר גם עבור הנשים שעבדו איתי, ולא חשוב אם באסיה, בארה"ב או בישראל".

מה חשוב לך להגיד לנשים צעירות שקוראות את הכתבה הזו?

"כשהייתי צעירה החלום שלי היה להיות בתפקיד בכיר בחברת 'פורצ'ן 500', חלמתי להוביל תהליכים משמעותיים. רציתי לנהל חטיבה בסדרי גודל של מעל מיליארד דולר, לייצר אימפקט משמעותי, להוביל פיתוח וחדשנות, להביא ערך למיליוני אנשים. אני ממליצה לנשים בתחילת הקריירה ובכלל - לא לפחד, לפרוץ דרך, לחלום וללכת עד הסוף. את תמצאי איך לעשות את זה. לא צריך לקחת שליטה על הכול... תבני 'מעגל תמיכה' . בסוף את תצליחי, פשוט תשחררי, תחלמי ותעופי".

תקנון