עסק ישראלי

השלב השלישי של המשבר מחייב חשיבה היערכות / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

לקראת "הנורמלי החדש": כמה טיפים ליזמים בעת הנוכחית

השלב השלישי של המשבר מחייב חשיבה היערכות / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
אנו נמצאים כעת בשלב השני של המשבר על סף חזרה לשגרה אחרת מזו שהכרנו ● כיצד על יזמים בתחומי ההייטק ובכלל לנהוג כעת
10.05.2020 | יוסי ויניצקי

יוסי ויניצקי / צילום: בנק הפועלים
 יוסי ויניצקי / צילום: בנק הפועלים

השפעת משבר הקורונה המתמשך ניכרת היטב בכל תחומי החיים ובכלכלה בפרט. כיוון שהמשבר פגע בכלכלה הראלית, גם מקומו של ההייטק לא נפקד. עם זאת, מגזר זה הגיע מחוזק למשבר ביחס לסקטורים אחרים. באופן כללי רבות מהחברות גייסו סכומי כסף משמעותיים וכך גם קרנות הון הסיכון המשקיעות בהן. בנוסף, המעבר לעבודה מרחוק היה קל וחלק בהייטק לעומת תעשיות אחרות, משום שחברות אלה היו ערוכות לכך טכנולוגית וארגונית טוב הרבה יותר משאר המשק.

חודשיים אל תוך המשבר ניתן להעריך כי רוב היזמים בצעו את פעולות ההגנה ה-Defense המתבקשות להתמודדות הראשונית עימו. מי שטרם עשה זאת ובכל זאת שרד, מומלץ שיתחיל ב:

* מעבר לעבודה מרחוק.


* הארכת ה-Run way ל-18-24 חודשים עד לגיוס הבא ע"י הקטנת ההוצאות הקבועות והמשתנות לכל הרוחב ובעיקר בכוח אדם. זאת, תוך תקשור ושקיפות פנימה לעובדים והחוצה לכל בעלי העניין ובייחוד למשקיעים וללקוחות.

כעת אנו נמצאים בשלב השני של ההסתגלות למשבר ובתחילת השלב השלישי של החזרה המדודה ל"נורמלי החדש". מה ניתן לעשות בשלב זה?

* חיזוק הלכידות, הביטחון, המורל והקשר עם העובדים בארגון, בייחוד במידה ונעשו צעדים של קיצוצים.

* בחינה לעומק של היבטי העבודה מרחוק:
- סייבר- המעבר לעבודה מרחוק עלול לחשוף את הארגון לסיכוני סייבר ויש להיערך לכך.
- לשקול יישום עבודה מרחוק באופן קבוע ובחינת הצורך בשטחי המשרד.
- הטמעת נהלי עבודה מתאימים: בקרה, משוב, סינכון הצוותים ועוד.

* לחשוב התקפי - Offensive - האם ניתן לנצל כעת הזדמנויות?
- לשכור עובדים שבעבר לא היו זמינים, או דרשו תנאי העסקה גבוהים מידי עבור החברה.
- לייצר שיתופי פעולה ואפילו מיזוג או רכישה של חברות אחרות.
- להגדיל את מאמצי השיווק , חלק מהמתחרים לא ישרדו המשבר ויתכן שזה הזמן להגדיר נתח שוק.
- לחזק את הקשר עם המשקיעים הקיימים ועם משקיעים פוטנציאליים.

והחשוב מכל ולא רק בימי משבר, המחשבה על הלקוח. האם המוצר/השירות שלנו מתאים ללקוח? ומה עלינו לעשות כדי שהלקוח יהיה מרוצה בייחוד בעת הזו. במידה ויש צורך בכך, עלינו לבצע שינויים מהירים בהצעת הערך שלנו. זאת ניתן לעשות אך ורק בשיחות עם הלקוחות והקשבה לצרכיהם.

*הכותב הוא הממונה על ההיי-טק, בנק הפועלים.


**המידע המופיע בכתבה זו הינו מידע כללי בלבד ונכון ליום 27.4.2020. המידע יכול להיות חלקי ו/או לא מעודכן ואינו מהווה ייעוץ או תחליף ליעוץ פרטני ו/או מקצועי המתחשב בנתוניו של כל אדם ומותאם לו באופן אישי. לפני קבלת החלטה משפטית ו/או כלכלית מומלץ להיוועץ עם עו"ד או מומחה פיננסי המתמחים בתחום הרלוונטי ואשר יוכלו לייעץ על סמך נתונים ספציפיים שיוצגו בפניהם.

© כל הזכויות שמורות לגלובס
יצירת קשר תקנון