אמץ חברה

משבר הקורונה המחיש כמה חשוב לנהל סיכונים / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

זמן לחשוב קדימה: הלקחים שכדאי לעסקים להפיק בעקבות המשבר

משבר הקורונה המחיש כמה חשוב לנהל סיכונים / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
כך אומר רונן מורי, ראש המערך לבנקאות מסחרית בבנק לאומי ● בראיון עימו הוא מצביע על הלקחים העיקריים שעסקים יכולים ללמוד מהמשבר עד כה ● "אסור להתנהל לפי מדיניות של 'אדמה חרוכה', אלא לפעול מתוך הסתכלות ארוכת טווח"
24.06.2020 |

רונן מורי, ראש המערך לבנקאות מסחרית, בנק לאומי / צילום: כפיר סיון
 רונן מורי, ראש המערך לבנקאות מסחרית, בנק לאומי / צילום: כפיר סיון

הכתבה בשיתוף בנק לאומי

השבועות האחרונים מביאים איתם חזרה מבורכת לשגרה. עסקים רבים שנאלצו לסגור את שעריהם או לפעול במתכונת מצומצמת נפתחים מחדש, עובדים חוזרים למשרדים והלקוחות לחנויות. לא צריך להיות חד עין כדי להבחין שזוהי שגרה אחרת מזו שהכרנו לפני שנגיף הקורונה פרץ לחיינו. רוב העסקים שחזרו לפעילות ספגו נזק כלכלי כבד.

בנוסף, הדיווחים על עלייה בתחלואה בימים האחרונים מגבירים את החשש מגל שני של התפרצות הנגיף. "בין אם החשש מגל תחלואה נוסף יתממש ובין אם לא, נראה כי השלכות הקורונה ילוו את המגזר העסקי עוד זמן רב. לכן, חשוב שכל בעל עסק יפיק לקחים מהמשבר ויערך בצורה מיטבית להמשך", אומר רונן מורי, ראש המערך לבנקאות מסחרית בבנק לאומי, בראיון עימו.


מהם הלקחים העיקריים מהמשבר עד כה?

"אפשר להצביע על מספר לקחים שנכונים למרבית העסקים: לפני משבר הקורונה, המשק הישראלי חווה שנים של צמיחה ושגשוג. בתקופות כאלה, יש נטייה לעסקים להתרחב, לגייס עובדים, להעלות שכר, להיכנס לשווקים חדשים, לפתוח סניפים וכו' - 'היד על ההוצאות הייתה קלה'. עכשיו, כשהעסקים חוזרים לפעול, חייב כל בעל עסק להתאים את ההוצאות להכנסות, לאתר את 'השומנים', להבין איפה אפשר לחסוך, מה הכרחי ועל מה ניתן לוותר. יש לבחון את כל סעיפי ההוצאות, ההשקעות ואת כל התהליכים בארגון.

"המשבר אף חידד את החשיבות של ניהול תזרים המזומנים בעסק ואת הצורך לשמור כריות הון. ידוע שחברות עלולות להגיע לכשל לא על רווח והפסד אלא על בעיות בתזרים. הקורונה גם ממחישה שוב עד כמה חשוב שהפירמה תהיה בנויה בצורה ורסטילית וגמישה, עם ריבוי ספקים, וריבוי ערוצי מכירה. ראינו עד כמה מסוכן לעסק להתבסס על ספק מרכזי אחד, כשעסקים רבים נשארו בין לילה ללא מלאי או חומרי גלם, עקב בעיות שנוצרו בשרשרת האספקה ממדינות מסוימות. כך גם ראינו את החשיבות של גיוון ערוצי המכירה, מכירה מקוונת לצד מכירה פיזית, מכירה לשוק המוסדי לצד השוק הפרטי. לקוחות שסברו בעבר שאין להם צורך לפתח ערוץ מכירה וירטואלי עם שליחויות לבית הלקוח, נאלצו להתארגן במהירות ולהשתנות.

"דבר נוסף שהמשבר המחיש הוא את החשיבות של פרואקטיביות ויצירתיות. עסקים שהגיבו מהר, חשבו מחוץ לקופסה ופעלו כדי למזער נזקים או לנצל הזדמנויות, נפגעו פחות. כך למשל, אחת מלקוחותינו, רשת קמעונאית גדולה, שהסניפים שלה נסגרו כולם, התארגנה במהירות, ניצלה את קשריה למול ספקים בסין והחלה לייבא מסכות רפואיות לחברות גדולות. בדרך זו הפכה החברה את המשבר להזדמנות עסקית".

אחד האתגרים של משבר הקורונה היה ניהול כוח האדם של העסק. מה אפשר ללמוד בנושא זה עד כה?

"במשבר הקורונה, בהרבה ארגונים 'נשחטו פרות קדושות'. נמצא כי ניתן לנהל ולעשות כמעט הכול גם מהבית. ישיבת צוות וירטואלית התבררה כלא פחות יעילה מישיבה פיזית. את כל הקשרים עם ספקים, לקוחות, בנקים ניתן לעשות מכל מקום ובכל שעה. אין לי ספק שאירגונים חייבים להיערך טוב יותר מבחינה טכנולוגית על מנת לאפשר לעובדיהם לעבוד מרחוק בצורה יעילה. זה כמובן חוסך הוצאות שכ"ד, עמידה בפקקים וזיהום אוויר מיותר. העובדים ברובם מעוניינים בשילוב של עבודה מהבית, כך שזה WIN-WIN.


"היבט אחר הוא הצורך כעת, עם החזרה לשגרה, להתאים את תוכניות העבודה למציאות ולסייע לעובדים למצוא מחדש את מקומם תוך חזרה לשגרה עסקית פרואקטיבית. אחד הדברים שמתגלים בתקופת משבר הוא מיהם המנהיגים האמיתיים בתוך הארגון. מיהם העובדים והמנהלים שמתעשתים מהר ויודעים להתאים את עצמם ולמצוא פתרונות לבעיות. חשוב לשים לב לאנשים האלה ולטפח אותם גם בהמשך הדרך.

"בכלל, אפשר לומר שהעידן הזה ממחיש לנו עד כמה חשוב לזכור את היום שאחרי. אסור להתנהל לפי מדיניות של 'אדמה חרוכה', אלא לפעול מתוך הסתכלות ארוכת טווח - גם מול העובדים וגם בניהול היחסים עם הספקים, הלקוחות, הבנקים המלווים וכל שאר השותפים שהעסק פועל מולם".

למה הכוונה?

"בניית מערכות יחסים לאורך זמן עומדת לזכות החברה ובעליה במיוחד בעיתות משבר. כבנקאי אני יודע עד כמה האמון שנצבר והניסיון בהתנהלות אל מול הלקוח הם מרכיבים חשובים כשבאים לקבל החלטה על מתן קווי אשראי נוספים. האמון מתגבר כשהחברה ובעליה פועלים בשקיפות ובהוגנות. בחברות ה-Middle Market במערך המסחרי אותו אני מנהל, חשוב לנו גם לראות מהם הצעדים והפעולות שבעלי העסקים עושים לשיפור מצב החברה וכיצד הם מסייעים לעסק שלהם לצלוח את המשבר".

מה לדעתך ישתנה בהתנהלות של עסקים בעקבות משבר הקורונה?

"הרבה מאוד דברים, אבל אני רוצה להתמקד בנושא אחד שאני מקווה שיחול בו שינוי: משבר הקורונה המחיש עד כמה חשוב לשמור הון ואיתנות בחברה לזמנים קשים. פגשתי בחודשיים האחרונים לא מעט בעלי עסקים וראיתי שלרבים מהם נסדק הביטחון העצמי שאיפיין אותם, הם לא תיארו לעצמם עד כמה היציבות של העסק היא שבירה. אין לי ספק שהביטחון העצמי ישתקם עם הזמן, אבל אני מקווה שנפגוש קצת יותר שמרנות בניהול הסיכונים".

איך ומתי זה יגמר?

"ב- 27 השנים שבהן אני מלווה חברותMiddle Market במשק, חוויתי מספר משברים. עוד מוקדם לדעת האם משבר הקורונה הוא הגדול מכולם, ומתי נחזור לצמיחה שכה איפיינה אותנו, אבל אני באמת מאמין במשק הישראלי ובמנהליו. נכנסנו למשבר חזקים ונצא מחוזקים".

© כל הזכויות שמורות לגלובס
יצירת קשר תקנון