עם גדי ירקוני בקיבוץ ניר עוז / צילום: פדרציית ניו יורק UJA
עם גדי ירקוני בקיבוץ ניר עוז / צילום: פדרציית ניו יורק UJA

מניו יורק באהבה: כך נרתמה הקהילה היהודית הגדולה בעולם לחיזוק יישובי העוטף והצפון, לצד בתי החולים והתשתיות האזרחיות

פדרציית ניו יורק (UJA) המייצגת את הקהילה הגדולה בארה"ב, בניו יורק, פועלת בשתי זרועות שלובות - ראשיה עומדים בקשר עם הממשל האמריקאי ומובילים את קמפיין הגיוס הענק ועצרות התמיכה בישראל; מנכ"ל המשרד הישראלי של UJA, השר לשעבר איציק שמולי, מסייר בדרום הארץ ובצפונה, פוגש את הצרכים בשטח וכבר העביר עשרות מיליוני דולרים לרשויות השונות
30.10.2023 |

כבר בשבת השחורה שבה פרצה המלחמה, החלו ראשי פדרציית ניו יורק (UJA) בארה"ב, הנשיאה, לינדה מירלס, המנכ"ל אריק גולדשטיין והיו"ר מארק רון במבצע גיוס כספים המוני בקהילה היהודית הגדולה בארה"ב ובעולם כולו. באופן חסר תקדים, הצליחה פדרציית ניו יורק המלווה את מדינת ישראל עוד טרם הקמתה, לגייס סכום של כ-140 מיליון דולר בתוך זמן קצר.

במקביל, מנכ"ל המשרד הישראלי של הפדרציה, שר העבודה והרווחה לשעבר, איציק שמולי, בנה מיפוי של הצרכים שמתעדכן כל הזמן מול ראשי רשויות מקומיות בעוטף ובצפון, ומול עשרות ארגוני חירום וסיוע. "בכל מקום שבו ינסו לפגוע - אנחנו נהיה כדי לתמוך ולחזק", אומר שמולי, אזרחי ישראל כולם - אנחנו הגב שלכם ואנחנו לא הולכים לשום מקום עד שישראל תנצח! שמולי הוסיף כי "בתוך שבוע בלבד גייסה הקהילה היהודית בניו יורק למעלה מחצי מיליארד שקל כדי לתמוך ביישובי העימות בדרום ובצפון, בבתי החולים ובארגוני ההצלה והחירום ובכוחות הביטחון, וזו רק ההתחלה".

תמיכה של כ-120 מיליון שקל לעוטף ישראל וישובי קו העימות בצפון

הפדרציה העבירה לישובי הדרום ועוטף ישראל סכום של כ-18 מיליון שקל ואימצה את מפוני כפר עזה וניר עוז עם מעטפת שכוללת גם סיוע מיידי במזומן של כ-700 אלף שקל, לצד תמיכה שהועברה לראשי הישובים ולארגונים המסייעים להם בתמיכה ובשיקום וכן למשפחות החטופים בעזה. שמולי ונציגי פדרציית ניו יורק בישראל, עוברים בימים אלה קהילה אחר קהילה, בכל מקום שאליו הועברו המפונים ניצולי הטבח בעוטף ישראל והאזרחים שפונו מגבול הצפון. הפדרציה תומכת בהם הן בסיוע ישיר לצרכים המיידיים והן באמצעות עמותות וארגונים המסייעים ומלווים אותם לאורך הזמן, בתמיכה ובסיוע.


לדברי שמולי: "הדרך הנכונה להתמודד עם האתגרים הנוכחיים בעורף האזרחי, היא באמצעות תמיכה מלאה בראשי הרשויות בסמכויות ובתקציבים, כך עשיתי כשר בתקופת הקורונה וכך יש לעשות היום. אני נפעם מהדרך היעילה וחסרת הפשרות שבה ראשי היישובים מובילים את הרשויות ומבטיח לעשות הכל כדי לחזק את אותם - לא במקום הממשלה, אלא בנוסף אליה. לכולנו יעד אחד והוא ניצחון ישראל במערכה הזאת".

לאור המתיחות בצפון הארץ, הקצתה פדרציית ניו יורק עוד כ-20 מיליון שקל ליישובי גבול הצפון - מהגולן והחרמון, דרך מטולה וקריית שמונה ועד נהריה. גם שם מועברת תמיכה נוספת לארגונים מסייעים וכן לצרכי הישובים בעת הזאת, בהם רכישת ציוד חיוני לצוותי החירום ולכיתות הכוננות היישוביות. סיוע נוסף הוקצה לטובת מזון ותרופות לאלפי תושבים שנאלצו להישאר באותם יישובים מפונים מסיבות שונות, בהם חקלאים ואוכלוסיה מבוגרת.

הירי לעבר יישובי גבול הצפון בימים האחרונים, תפס את שמולי, במהלך סיור בחניתה עם ראש פורום ישובי קו העימות וראש מועצת מטה אשר, משה דוידוביץ'. במהלך הסיור בקיבוץ שפונה, פגש שמולי את כיתת הכוננות היישובית ושמע על צרכיהם הדחופים כדי לעמוד במשימה החיונית.

עם כיתת כוננות בנהריה / צילום: פדרציית ניו יורק UJA
 עם כיתת כוננות בנהריה / צילום: פדרציית ניו יורק UJA

הוא אף הגיע לחמ"ל עיריית נהריה ופגש שם את ראש העיר, רונן מרלי ואת אלוף פיקוד הצפון, אורי גורדין שהדגיש כי צה"ל ערוך ומוכן להגנה על תושבי הצפון ואזרחי המדינה באשר הם. מרלי, לשעבר קצין אג"ם בפיקוד הדרום ומח"ט בגזרה הצפונית דיבר על הקשר בין שתי הגזרות. "בתוך שעות, בבוקר אותה שבת שחורה ייסדנו משמר עירוני חמוש שמונה היום כבר יותר ממאה מתנדבים. כשפניתי לאיציק ולפדרציית ניו יורק, זכיתי לא רק לאוזן קשבת אלא גם למענה ותמיכה מידיים במימון פעולות דחופות".

עם אלוף הפיקוד בנהריה / צילום: פדרציית ניו יורק UJA
 עם אלוף הפיקוד בנהריה / צילום: פדרציית ניו יורק UJA


לדברי דוידוביץ', "כשצה"ל פועל בעזה, אנחנו עתידים לספוג אש. פינינו כ-70 אלף תושבים בשבועיים האחרונים, אזרחים שהפכו לפליטים. הסיוע שאנחנו מקבלים ברמה המיידית מפדרציית ניו יורק, מאפשר לנו לחזק את כיתות הכוננות היישוביות ולצייד אותם, אבל אנחנו עדיין נמצאים במצוקה בכל הקשור למיגוניות היישוביות הנחוצות למי ששומרים על הישובים".

מסייעים למרכזים הרפואיים ולארגוני סיוע נפשי

במסגרת סיוע חירום, העבירה פדרציית ניו יורק, סכום של כ-16 מיליון שקל לבתי חולים בדרום ובצפון, לצד תמיכה משמעותית גם למד"א, איחוד הצלה וזק"א.

המרכז הרפואי ברזילי היה נתון בעצמו תחת אש מתחילת המלחמה, וטיפל בכאלף פצועים בדרגות חומרה שונות עם מספר רב של פצועים אנוש וקשה. בשבוע הראשון של המלחמה ספג בית החולים שתי פגיעות ישירות, אחת מהן החריבה את המכון להתפתחות הילד. לבית החולים הועברה על ידי הפדרציה היהודית של ניו יורק (UJA) תרומה של כ-4-5 מיליון שקל כדי להבטיח את שיקומו והתחזקותו כעורק החיים החיוני והאסטרטגי באזור.

המרכז הרפואי ברזילי / צילום: פדרציית ניו יורק UJA
 המרכז הרפואי ברזילי / צילום: פדרציית ניו יורק UJA

במקביל העבירה הפדרציה תמיכה באותו היקף של כ-4-5 מיליון שקל, גם לבית החולים סורוקה בבאר שבע שהפך לכיפת ברזל רפואית לתושבי הדרום והעוטף וטיפל בכאלף פצועים מראשית המלחמה וכן תמיכה לביה"ח יוספטל באילת.

כמו כן, כחלק מההיערכות לתרחישים השונים, הורחב מענה החירום של פדרציית ניו יורק גם לבתי החולים בצפון הארץ. זאת לאחר שנודע מהנהלת המרכז הרפואי לגליל בנהריה על המחסור בציוד ומכשור רפואי שיאפשר להתמודד עם תרחישי לחימה בחזית הצפונית. כן הובטח סיוע מיידי נוסף לרכישת ציוד חירום כגון מכונות הנשמה, רנטגן ועוד.

בנוסף לכל אלו, סכום של כ-5 מיליון שקל העבירה פדרציית ניו יורק לארגוני החירום: מגן דוד אדום, איחוד הצלה וזק"א. במפגש מרגש עם מנכ"ל זק"א, דובי וייסנשטרן, בעיצומה של מלאכת הקודש שביצעו אנשי הארגון בשטח לאחר הטבח הנורא של חמאס, ביקש שמולי להעביר את תודתה של הקהילה בניו יורק: "כולנו חייבים תודות לגיבורים עם הווסטים הצהובים, שנכנסו לעומק התופת, ראו את הזוועות בעיניים וספגו פגיעות ואבדות קשות. עם ישראל כולו מודה לכם".

ויסנשטרן הפגיש את שמולי עם נציג זק"א בשדרות אשר לא הסכים להסיר לרגע את הווסט הצהוב שלו שהפך לאפור, כתוצאה מטיפול בגופותיהם של הקורבנות הרבים. אנשי זק"א ממלאים בימים אלה גם תפקיד חשוב נוסף בתיעוד הזוועות ובמתן עדויות על פשעי המלחמה האכזריים שביצע חמאס-דאעש בעוטף ישראל.

ויסנשטרן סיפר כי הטלפון הראשון שקיבל כשמחסני זק"א התרוקנו מציוד, היה משמולי  - "שהתייצב מייד לעזרתנו ואמר: 'רק תגיד מה אתה צריך' - לעולם לא אשכח זאת", הוסיף. 

ביקור בשדרות / צילום: פדרציית ניו יורק UJA
 ביקור בשדרות / צילום: פדרציית ניו יורק UJA

לצד התמיכה בראשי הרשויות, במערכת הבריאות ובארגוני החירום, פדרציית ניו יורק הקצתה סכום של כ-15 מיליון שקל לארגונים ולעמותות המעניקים מעטפת תמיכה רגשית: הקואליציה הישראלית לטראומה, נט"ל, אנוש, מרכזי חוסן והקרן לנפגעי טרור.

שמולי ציין כי "כשר העבודה והרווחה לשעבר, היה חשוב לי להעניק סיוע גם למערך התמיכה הנפשית שעוד לפני המלחמה נקלע למשבר וכעת נזקקים לו הרבה יותר. אנחנו מלווים את הארגונים החשובים הללו גם בימי שגרה, אבל אין ספק שחשוב לתת להם תשתית נוספת בימים אלה כדי להבטיח את יכולתם לעמוד בצרכים המיוחדים שנוצרים כתוצאה מהמלחמה".

כתבות נוספות:
צילום: עוז שכטר

צילום: עוז שכטר

המגזר העסקי מסייר בדרום ומתגייס למען תושבים

ניידת שירות ותיקונים של פלאפון / צילום: יח''צ פלאפון ו-yes

ניידת שירות ותיקונים של פלאפון / צילום: יח''צ פלאפון ו-yes

טאבלטים למפונים וניידות שירות לחיילים - המאמץ המלחמתי של yes ופלאפון



© כל הזכויות שמורות לגלובס