אלון פיאסקי, האגרונום הראשי של שטראוס ושחר והב, חקלאי מניר עוז / צילום: רועי ברקוביץ
אלון פיאסקי, האגרונום הראשי של שטראוס ושחר והב, חקלאי מניר עוז / צילום: רועי ברקוביץ

קבוצת שטראוס וארגון "לקט ישראל" הקימו קרן למען חקלאי העוטף

הקרן תסייע לתהליך השיקום והתקומה של המשקים שנפגעו בעקבות המלחמה; אלון פיאסקי, אגרונום בשטראוס, מספר על הקשר עם חקלאי העוטף המהווים חלק בלתי נפרד מהקבוצה
16.11.2023 |

האירועים הנוראיים של ה-7 באוקטובר וימי המלחמה הקשים מלווים את כלל החברה הישראלית וכך גם את קבוצת שטראוס. מאות מעובדות ועובדי החברה גויסו למילואים, חלק מהעובדים המתגוררים ביישובי הנגב המערבי, נאלצו להתפנות מבתיהם, או שספגו אבדות קשות. יחד עם זאת, החברה ממשיכה לעבוד ולפעול לאורך כל ימי הלחימה, ככל שנשמרת בטיחות העובדים והספקים וככל שהמצב הביטחוני מאפשר.

משאיות עמוסות יוצאות מדי יום

שטראוס ממשיכה לספק סחורה לכל נקודות המכירה. לצד זאת, הנהלת החברה הקצתה משאבים וגיבשה עקרונות פעולה לסיוע בטווח המיידי ולטווח הארוך. בטווח המיידי שמה החברה דגש על תרומת מוצרים למשפחות מפונות, לכוחות הביטחון (סדיר ומילואים) ולצוותים הרפואיים. מתחילת הלחימה תרמה החברה מאות אלפי מוצרים בשווי מיליוני שקלים בכל רחבי הארץ, מדרום ועד צפון. בימים אלו מתגבשת תוכנית פעולה לטווח הארוך לתמיכה בתקומה של אזור העוטף, הכוללת גם קרן שתפעל כדי לסייע לבנייה המחודשת של גידולי השדה באיזור .


לשטראוס שלושה מפעלים הנמצאים באזורים שמוגדרים כשטח צבאי סגור, שניים מהם חזרו לפעול. לדברי רענן קובלסקי, מנכ"ל שטראוס ישראל, "שטראוס ערוכה לשמירה על רציפות עסקית, תוך עבודה משותפת עם חקלאי אזור הדרום המספקים לנו את חומרי הגלם".

הקרן לסיוע לחקלאים

בימים אלו מתגבשת תוכנית פעולה לטווח הארוך לתמיכה בתקומה של אזור העוטף, הכוללת גם קרן שתפעל כדי לסייע לבנייה המחודשת ושיקום גידולי השדה באזור.

"כבר בשבת כשהבנו שמשהו נורא קורה פנינו לארגוני חברה אזרחית שעובדים אתנו שנים רבות ובנינו תשתית רחבה לתרומות מזון, השותפויות שאנחנו מטפחים בשגרה אפשרו לפעול מהר גם בחירום ויחד עם ארגונים כגון 'לתת' 'איחוד הצלה' 'רשת המתנסים' ורבים וטובים אחרים פעלנו כדי לסייע עם המוצרים שלנו לחזק ולעודד. בחרנו לקחת חלק גם בתקומה ולתמוך בשיקום ובניית החוסן לטווח הארוך ובימים אלו הקמנו בחברת שטראוס, יחד עם ארגון 'לקט ישראל', קרן שתתמוך בחקלאי הנגב המערבי. הקרן הוקמה במטרה לסייע לצרכים המיידיים הבסיסיים של כ-800 חקלאי העוטף ותהווה מקור סיוע לחקלאים גם לטווח הארוך עם חזרתם לשדות", אומרת אסנת גולן, סמנכ"לית מותג חברה וקיימות בקבוצת שטראוס.

אסנת גולן, סמנכ''לית מותג חברה וקיימות בקבוצת שטראוס / צילום: טל שחר
 אסנת גולן, סמנכ''לית מותג חברה וקיימות בקבוצת שטראוס / צילום: טל שחר

לדברי גולן, הקרן תפעל כדי לתמוך בחזרתם של החקלאים לשדות כשהם חזקים יותר. ארגון "לקט ישראל" ינהל את הקשר עם החקלאים, ימפה צרכים ויוביל ועדת היגוי מקצועית להגדרת קריטריונים למתן תמיכה. בין הדברים שייבחנו עם החקלאים: תמיכה פיננסית, תמיכה בשיקום תשתיות שנפגעו, הנגשת חדשנות טכנולוגית, סיוע בתעסוקה חלופית, באיתור כוח עבודה זמני היכן שיידרש, וקידום רכישה של תוצרת חקלאית מקומית, בהתאם לצרכי החקלאים.


לדברי גידי כרוך, מנכ"ל "לקט ישראל": "'לקט ישראל' ממשיך לתת מענה רחב לצורכי חקלאי ישראל - תורמי המזון הגדולים בישראל. 'לקט ישראל' פועל לסיוע מיידי, התנדבותי ומוביל תוכנית תמיכה כלכלית לחקלאים שנפגעו מהמלחמה. אנחנו מברכים על שיתוף הפעולה עם קבוצת שטראוס שהינו נדבך נוסף ומשמעותי בתוכנית המלאה של תמיכה בחקלאי ישראל".

קרן סיוע לחקלאים בעוטף / צילום: באדיבות: קבוצת שטראוס
 קרן סיוע לחקלאים בעוטף / צילום: באדיבות: קבוצת שטראוס

"להיות חלק ממערכת שמטפחת את החקלאות"

על הקשר שבין קבוצת שטראוס לחקלאי העוטף מרחיב אלון פיאסקי, אגרונום בקבוצה: "עם הגעתי לשטראוס לפני 5 שנים, ניתנה לי הזכות להיות חלק ממערכת שמשמרת ומטפחת חקלאות ישראלית ולעבוד לצד חקלאים בארץ, לרבות חקלאי העוטף. כחלק מתפקידי, אני מלווה את החקלאים עימם אנו עובדים שנמצאים קרוב למפעל המלוחים בשדרות ומדי יום מגיע לשדות שגובלים עם רצועת עזה, נפגש עם המגדלים וביחד אנו מתייעצים בנוגע לגידולי תפו"א ותירס. לאחרונה, הצטרפתי גם לחטיבת האוכל ומתפקידי לדאוג לאספקה של ירקות טריים למפעל טעם הטבע בברור חיל ולמפעל סלטי אחלה בכרמיאל, ישירות ממגדלי העוטף ושאר חלקי הארץ".

בשיחה עימו אלון מציין שני אירועים שמעידים על טיב הקשר של קבוצת שטראוס ושלו לחקלאים ולעוטף. הראשון נערך כאות הערכה לחקלאים וציון 50 שנה להקמת מפעל תפוצ'יפס בשדרות. "חגגנו בסוף חודש ספטמבר אנשי חטיבת המלוחים לדורותיהם, הנהלת החברה ומשפחת שטראוס במוזיאון לחקלאות ומורשת שבקיבוץ נחל עוז. היה ברור לנו מהרגע הראשון שזה המקום בו נרצה לחגוג, מי חשב על הסיכון...".

ובנימה יותר אישית הוא מספר כי "כשבוע לפני ה-7.10, ביום הראשון של חול המועד סוכות, בתי אלה רצתה ויש לומר התעקשה לנסוע לראות חצבים בשדות קיבוץ בארי. הפכנו זאת לטיול שהתחיל באנדרטת חץ שחור, חניון רעים, אנדרטת אוגדת הפלדה בחבל שלום וסיימנו בחצבים שבשדות קיבוץ בארי.

"לאחר כשבוע, ביום שבת, קמנו תושבי ישראל, למציאות ששינתה את פנינו לעד. בהישמע קולות הפיצוצים וצרורות הירי, במושב גיאה בחוף אשקלון בו אני מתגורר, ניסיתי לתקשר עם המגדלים שלנו בקיבוצי העוטף, אך לא היה ניתן ליצור קשר ומיד הבנו שזה לא עוד סבב רגיל. רשתות התקשורת נפלו, ריח העשן והשריפה הגיעו עד אלינו ובהישמע קולות ירי קרובים, פינינו מקום בארון והסברנו לאלה ובני איתי מה עושים...".

אלון מוסיף בצער כי "חודש אוקטובר היה יבש ולא ירד בו גשם. זאת הפעם הראשונה שהחקלאים לא חיכו לגשם שירד, הם לא חשבו על החיטה שלא תנבט ולא על שדות הבוטנים שעדיין לא דשו".

אחוות מגדלים

ומה הלאה? בתחילת הסתיו זורעים החקלאים את תפוחי האדמה בשדות, דבר שלא התאפשר השנה בשדות העוטף, שהם חלק מהחוסן התזונתי של מדינת ישראל. עם זאת, חקלאים נוספים התגייסו למשימה וזרעו במקומם בשדות מרוחקים - וכך מסייעים לשמור על רציפות עסקית, בשיתוף פעולה ואחוות מגדלים.

"החקלאים שלנו ספגו מכה קשה מאוד!", אומר אלון, "ועם זאת, למרות האובדן הגדול הם כבר חושבים על היום שאחרי; על היום שבו יוכלו לשקם את התשתיות, לעבד את האדמה ולזרוע את זרעי החיטה. מהרגע הראשון, אנחנו שומרים על קשר רציף איתם, דואגים להם וחושבים איתם על היום והשנים שאחרי".

עוד הוא מציין כי כחלק מאסטרטגיית הקיימות של שטראוס, הקבוצה החליטה בשנה האחרונה להשקיע משאבים בשמירת האדמה, הסביבה והטבע כל זאת ביחד עם החקלאים. "לצערי איבדנו חלק מהחברים שלקחו חלק ביוזמה המופלאה, אבל אנחנו נמשיך את מורשתם על מנת שאדמת העוטף תפרח לנצח. "אנחנו נבין את הצרכים של החקלאים שלנו ונעמוד לצידם עוד שנים ארוכות כמו שהם יודעים לעמוד לצידנו כל השנים.

"ובכל יום ראשון של חול המועד סוכות, נחזור ליער בארי לראות חצבים פורחים לצד שדות שממתינים לזריעה אחרי החגים, והחקלאים עוד יחכו לגשם", הוא מבטיח.

כתבות נוספות:
צילום: עוז שכטר

צילום: עוז שכטר

המגזר העסקי מסייר בדרום ומתגייס למען תושבים

ניידת שירות ותיקונים של פלאפון / צילום: יח''צ פלאפון ו-yes

ניידת שירות ותיקונים של פלאפון / צילום: יח''צ פלאפון ו-yes

טאבלטים למפונים וניידות שירות לחיילים - המאמץ המלחמתי של yes ופלאפון



© כל הזכויות שמורות לגלובס