ניתוח מיוחד: פוקס הצליחה לשלש את המכירות תוך 3 שנים

קבוצת פוקס לא מפסיקה להתרחב ■ על הפרק עומדת השקת רשת הנעליים צ'רלס אנד קיט, רכישת 50% מרשת יאנגה, מו"מ לקבלת הזיכיון של רשת Foot Locker וכניסה להפעלת חנויות נייקי ■ אבל מה קורה ברשת פוקס עצמה?

פוקס / צילום: תמר מצפי
פוקס / צילום: תמר מצפי

ככל שקבוצת פוקס הולכת ומתרחבת, כך קשה יותר לנתח את ביצועי הרשתות שלה. אם בעבר כלל מגזר האופנה של פוקס רק את המותג פוקס, היום המגזר הנקרא "אופנה ואופנת הבית" כולל גם את המותגים אמריקן איגל, דה צ'ילדרנס פלייס (ממארס 2014), מותג ההלבשה התחתונה Aerie מבית אמריקן איגל וגם את רשת כלי הבית והטקסטיל פוקס הום.

קשה עד בלתי אפשרי להבין מהנתונים מה קורה עם מותג ההלבשה פוקס ומהי מידת ההצלחה של רשת אמריקן איגל בישראל. באותה המידה ממש, לא ניתן להעריך מהדוחות את מידת הצלחת רשת פוקס הום. המספרים והביצועים של כל הרשתות הללו מאוחדים. יחד עם זאת, גם מהתוצאות אפשר להעריך - ועל כך בהמשך.

פרט לכל אלה, פוקס מחזיקה במחצית מהרשתות בילבונג ובאמצעותה ברשת דוכני הנעליים מרשה בלרינה, ברשת האופנה סאקס וברשת מוצרי האווירה והטיפוח ללין.

מנועי צמיחה רבים

הקבוצה תשיק במארס הקרוב 11 חנויות ברשת הנעליים החדשה צ'רלס אנד קיט שפוקס קיבלה את הזיכיון לה, וזוהי רק יריית הפתיחה לפריסתה של רשת רחבה הרבה יותר.

"כאן אין קניבליזציה. נקודה. זה רק תיקים ונעליים", אומר הראל ויזל, מנכ"ל הקבוצה ומבעלי השליטה בה.

- שוק ההנעלה חווה תקופה לא פשוטה.

"כן. אבל אנחנו לא באים לתקופות קצרות".

השבוע צפויה פוקס להשלים גם את רכישת מחצית מרשת האופנה יאנגה, לאחר שהממונה על ההגבלים העסקיים אישר את העסקה.

לדברי ויזל, "העסקה גמורה, ויהיה קלוזינג בתוך יומיים. לרשת יאנגה יש 6 סניפים, וכבר עכשיו אנחנו מדברים על 8 לוקיישנים חדשים, 4 מתוכם ייפתחו בתוך חודש, בין היתר באיקאה צפון וב-G כפר-סבא. זה אומר להכפיל את החברה באופן מיידי".

פוקס לוטשת עיניה גם לעולם הספורט, וכפי שנחשף ב"גלובס", היא מנהלת משא-ומתן לקבלת הזיכיון להפעלת כל חנויות המותג נייקי בישראל, לרבות חנויות הענק שנייקי העולמית פתחה כאן באופן ישיר. במקביל, היא מנהלת משא-ומתן לקבלת הזיכיון של רשת Foot Locker בישראל ותפעל לשלב בין השניים.

בהקשר זה ראוי לציין כי המותג נייקי הוא אחד המותגים החזקים ברשת Foot Locker העולמית, ופוקס צפויה לפעול לשלב בין השניים.

למרות כל אלה, פוקס פועלת גם היום לאיתור מנועי צמיחה חדשים ונוספים לקבוצה. מבחינתו של ויזל, הפוטנציאל של הקבוצה הוא כמעט בלתי מוגבל. הוא בטוח שעל התשתית התפעולית הקיימת, הוא יכול להושיב רשתות נוספות.

שוק האופנה בישראל הופך להיות יותר ויותר ריכוזי, ואסטרטגיית הרכישות וההתפתחות הופכת את קבוצת פוקס לשחקנית יותר ויותר משמעותית בשוק.

שחיקה בביצועים במחצית הראשונה

במבט של 3 שנים לאחור, פוקס הצליחה להגדיל באופן משמעותי את מכירות הקבוצה, כתוצאה מרחבת הפעילות. פוקס מדווחת על מכירות של 514.4 מיליון שקל במחצית הראשונה של השנה, אולם אם נכליל בשורה זו את חלקה במכירות הרשתות ללין, בילבונג וסאקס, הרי שמדובר במכירות של 582.6 מיליון שקל במחצית - קצב שנתי של 1.165 מיליארד שקל. מכאן שבתוך 3 שנים, פוקס שילשה את מכירותיה ואף יותר.

המחצית הראשונה השנה מסמנת שחיקה בביצועים. שיעור הרווח הגולמי אמנם עלה מ-58.7% ל-60.9%, אך הרווח התפעולי צנח ב-36% והסתכם ב-38.5 מיליון שקל, לעומת רווח תפעולי של 60.2 מיליון שקל במחצית הראשונה אשתקד. את השורה תחתונה חתמה פוקס עם ירידה של 27.8% ברווח הנקי ל-31.1 מיליון שקל.

מניית פוקס נסחרת היום לפי שווי של 1.04 מיליארד שקל, לאחר שמתחילת השנה היא איבדה 19% מערכה. במבט של 3 שנים לאחור, מדובר בקפיצה מרשימה בשווי - מ-420 מיליון שקל בספטמבר 2011 לשווי הנוכחי.

לשם השוואה, קסטרו, הנסחרת היום לפי שווי של 540 מיליון שקל, איבדה מתחילת השנה 10% מערכה. בטווח של 3 שנים היא קפצה ב-56%.

גולף אמנם שומרת על יציבות מתחילת השנה עם שווי של 450 מיליון שקל, אך בטווח של 3 שנים היא נשחקה ב-25%.

המותג פוקס נשחק, הרווח הגולמי עלה

המותג פוקס - שהיה הבסיס ועיקר פעילות הקבוצה, וגם היום הוא מהווה חלק משמעותי בה - נשחק. פוקס, כאמור, אינה מפרסמת את ביצועי המותג בנפרד.

עם זאת, במחצית הראשונה ב-2013 כלל הדיווח המגזרי של "אופנה ואופנת הבית" בישראל, את מכירות 20 חנויות אמריקן איגל, ואילו במחצית הראשונה השנה נוספו מכירות של 13 חנויות נוספות של המותג, לצד מכירות של 14 חנויות של המותג דה צ'ילדרנס פלייס שנפתחו בהדרגה החל ממארס 2014. מהעובדה שמגזר האופנה ואופנת הבית צמח במחצית ב-8.6% אפשר להבין שמכירות המותג פוקס עצמו נשחקו. באיזה שיעור? קשה לדעת.

העובדה שכלל מכירות פוקס במגזר עולות, מדגישה את חשיבות החזקתה של פוקס במותגים אמריקן איגל ודה צ'ילדרנס פלייס. אם המותגים הללו היו נכנסים לישראל דרך המתחרים, התמונה הייתה שונה לגמרי.

נתון חשוב נוסף העולה מהדיווח המגזרי, הוא עלייה בשיעור הרווח הגולמי במחצית וברבעון, העשויה להעיד על עלייה במחירי המכירה לצרכן. ברבעון השני השנה נסק שיעור הרווח הגולמי במגזר ל-65.4%, הנחשב לשיעור גבוה במיוחד.

בחברה מסבירים כי העלייה נבעה מהירידה בשער הדולר ומהירידה בשיעור ההנחות שניתנו ללקוחות בישראל בקיזוז העלייה במכס ובמע"מ.

ללין: מתקשה לפרוץ לחו"ל

מי שעוקב מקרוב אחרי פעילותה של רשת ללין רואה שהרשת מגבירה כל העת את פעילויותיה השיווקיות ואת שיתופי-הפעולה. מאידך, הרשת מתקשה בניסיונות הפריצה שלה לחו"ל ומדווחת על סגירת הפעילות בסינגפור. בשל כך, ירדו מכירותיה של ללין במחצית ב-2.3% ל-65.5 מיליון שקל. נתונים אלה משקפים את מלוא פעילות הרשת, למרות שפוקס מחזיקה רק במחצית ממנה.

רשת ללין, המונה 90 סניפים בישראל, ממשיכה ליהנות מרווח גולמי גבוה במיוחד, ששיעורו במחצית עמד על 66.7% - אך בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, אז הוא עמד על 68.2%, מדובר בשחיקה. הרווח התפעולי צנח ב-21.8% מ-11.5 ל-9 מיליון שקל, ושיעורו נשחק במקביל ל-13.7%, לעומת שיעור של 17.2% במחצית ראשונה אשתקד.

בילבונג: שחיקה בביצועים

הרשתות בילבונג, סאקס ומרשה בלרינה רושמות גם הן שחיקה בביצועים: במחצית הראשונה של השנה הסתכמו המכירות (100%) ב-70.7 מיליון שקל לעומת 72.5 מיליון שקל - ירידה של 2.5%.

עם זאת, פעילות הרשתות ממשיכה ליהנות מרווח גולמי גבוה במיוחד, ששיעורו במחצית עמד על 64.9%. הרווח התפעולי צנח במחצית ב-22.5% ל-8.1 מיליון שקל (11.5% מהמכירות), וזאת לעומת רווח תפעולי של 10.5% (14.5% מהמכירות) בתקופה מקבילה אשתקד.

הפעילות בחו"ל חטפה מכה

פוקס שאפה כבר לפני שנים לפתח את מותג הבית פוקס מחוץ לישראל. פעילותה של פוקס בחו"ל היא אמנם רווחית, אבל היא רשמה פגיעה משמעותית, כשבמחצית השנה צנחו המכירות ב-35% והסתכמו ב-27.8 מיליון שקל בלבד.

כיום יש לפוקס 240 נקודות מכירה ב-10 מדינות ברחבי העולם, והיא מפיצה את המותג בסיטונאות ב-8 מדינות נוספות.

הפעילות בחו"ל מתבצעת עם רווח גולמי נמוך יחסית (37.6% במחצית), אך היא זוכה לשיעורי רווח תפעולי גבוהים.

עם זאת, במחצית הראשונה השנה צנח הרווח התפעולי ב-41%, כתוצאה מהצניחה במכירות, והסתכם ב-2.5 מיליון שקל בלבד. במקביל, שיעור הרווח התפעולי ירד ל-23.5%.

פוקס מציינת כי היא שואפת להרחיב את פעילותה לשווקים בינלאומיים נוספים.

השורה התחתונה

למרות השחיקה בביצועים במחצית, פוקס שומרת על מעמדה כקבוצה אופנה וקמעונאות מובילה בישראל. כיום פוקס מחזיקה במספר הרשתות הרב ביותר בהשוואה למתחרות, ומנועי הצמיחה הרבים שלה מבטיחים את יציבותה גם בהמשך.

עם זאת, ראוי לציין כי פוקס צופה הרעה בביצועים ברבעון השלישי השנה, על רקע מבצע "צוק איתן" שהביא לירידה בכמות המבקרים בקניונים ובמרכזים המסחריים, במיוחד בדרום הארץ.

התוצאות של קבוצת פוקס
 התוצאות של קבוצת פוקס

בעלי מניות עיקריים בפוקס
 בעלי מניות עיקריים בפוקס