אפל מציגה: הרווח הרבעוני הגבוה ביותר בהיסטוריה

החברה שמוביל טים קוק ניפצה אתמול שיא נוסף - רווח נקי של 18 מיליארד דולר ברבעון בודד אפל מכרה יותר ממיליארד מכשירים מאז 2007 טים קוק, מנכ"ל אפל: "אנחנו מרגישים טוב מאוד לגבי העתיד"

טים קוק, המנכ"ל האהוב ביותר על עובדיו / צילום: רויטרס
טים קוק, המנכ"ל האהוב ביותר על עובדיו / צילום: רויטרס

אפל מכרה עד היום יותר ממיליארד מכשירי אייפון, אייפד ואייפוד שפועלים על מערכת ההפעלה שלה, iOS, שהושקה בשנת 2007. הרווח הנקי של אפל עלה ב-37% ל-18 מיליארד דולר. בכך עקפה החברה את השיא הקודם של חברת אקסון מובייל, שעמד על 15.9 מיליארד דולר ב-2012.

התוצאות הכספית והביצועים החזקים של האייפון מחזקים את מעמדו של טים קוק, שנאלץ להתמודד בעבר עם שאלות כמו האם מישהו יכול בכלל לתפוס את מקומו של סטיב ג'ובס המנוח. עם התעצמות הלחץ לשמור על המומנטום של האייפון, קוק ייאלץ להתמודד עם המבחן הבא שלו בחודש אפריל, עם השקתו של ה-Apple Watch.

מכירות האייפון זינקו ב-46%. אנליסטים אומרים כי הביצועים מקרבים את אפל לחזור להיות "יצרנית הטלפונים החכמים הגדולה בעולם" לפי מספר היחידות הנמכרות. בתואר מחזיקה כרגע סמסונג.

ההכנסות ברבעון הראשון צמחו ב-30%. "עבור חברה בגודל שלנו, מדובר בהישג לא קטן", כך אמר לוקה מאסטרי, מנהל הכספים הראשי של אפל.

בקופת המזומנים של אפל שכבו בסוף הרבעון 142 מיליארד דולר, בניכוי חובות. מדובר בגידול של כמעט 23 מיליארד דולר תוך שלושה חודשים.

מה עושים אחרי הרבעון הטוב ביותר בתולדות החברה? זוהי השאלה המרחפת כעת מעל אפל. הפופולריות של מכשירי האייפון הגדולים יותר והצלחת החברה בסין סייעה לה להגיע לרווח נקי של 18 מיליארד דולר על מכירות של 75 מיליארד דולר. היא עקפה את התחזיות כמעט בכל פרמטר.

זהו הרבעון הרביעי ברציפות שאפל עוקפת את התחזיות של וול סטריט. בשנת 2013 לא הצליחה החברה לעשות זאת. ממש כמו סיסמת השיווק של אפל לאייפון 6, גם הרבעון הזה היה "יותר גדול מגדול".

לצד המספרים החזקים, המנכ"ל טים קוק שיכך את חששות המשקיעים לגבי הצמיחה במכירות האייפון. כעת, כאשר מחיר המניה של אפל עומד שוב לשבור שיאים של כל הזמנים, היא מתמודדת עם האתגר הגדול יותר של עמידה בציפיות הגבוהות שהיא עצמה הציבה.

מחיר המניה עלה ב-5.7% ועמד על 115.40 דולר בשעות המסחר המאוחרות, זאת בעקבות פרסום התוצאות אתמול (ג'). מחיר השיא של כל הזמנים של המניה עמד על 119.75 דולר.

קוק, שהוביל את פעילות שרשרת האספקה של אפל לפני שמונה לתפקיד המנכ"ל, למד מהטעות שלו: אפל מכרה כמעט את כל 74.5 מיליון מכשירי האייפון שהספקים שלה סיפקו במהלך התקופה - והלקוחות עדיין עמדו בתור וחיכו למכשירים נוספים.

לספק את הביקוש

"אחד הדברים שהם עשו מצוין ברבעון הנוכחי, בעקבות הלחץ שבו היו נתונים בשנה שעברה בתקופה הזו, היה לספק את רוב הביקוש למוצר", כך אומר דוסון, מייסד חברת Jackdaw Research.

בקרב חברות רבות, התרחבות פוגעת במחיר או ברווח הגולמי. זה לא המצב באפל, שהמרווח הגולמי שלה עלה לשיא מאז שנת 2012, לאחר שהרחיבה את יכולות הייצור. המחיר הממוצע של מכשירי האייפון היה הגבוה ביותר בכל הזמנים - ועמד על 687 דולר - עלייה של 50 דולר לעומת התקופה המקבילה אשתקד וכמעט כפול מהמחיר של המתחרים הגדולים ביותר של אפל.

אנליסטים מייחסים את הפופולריות המתמשכת של האייפון לביקוש העצור לטלפונים חכמים גדולים יותר, שלפני ספטמבר היו זמינים רק מספקים כמו סמסונג, המשתמשת במערכת ההפעלה אנדרואיד של גוגל.

מכשיר האייפון 6 וה-6 Plus הגדול יותר משכו מספרי שיא הן של משתמשים שהחזיקו קודם לכן במכשירים מבוססי אנדרואיד והן משתמשים שרכשו לראשונה טלפונים חכמים מתוצרת אפל, כך אמר קוק בשיחת הוועידה שנערכה אמש (ג').

קרולינה מילנזי, מנהלת המחקר בחברת מחקר השוק Kantar Worldpanel ComTech, אמרה כי "דגמי האייפון 5c וה-5S עדיין נמצאים ברשימת עשרת המכשירים הנמכרים ביותר בשווקים השונים". המכשירים הללו, שהושקו לפני יותר משנה, נמכרים בהנחה יחסית לדגמים העדכניים ביותר, דבר המאפשר לאפל למשוך אליה לקוחות נוספים מבלי להשיק מכשירים "זולים", העלולים לדלל את מותג הפרימיום. "מה שעוזר להם הוא העוצמה של פורטפוליו המוצרים כולו", אומרת מילנזי.

הדבר עשוי להיות נכון בשווקים מבוססים של טלפונים חכמים כמו ארה"ב ואירופה. אך בסין, שם הוכפל היקף המכירות של מכשירי האייפון, המיקוד הוא בדגמים היקרים יותר.

ס"ק לו, המנתח את שוק הטלפונים החכמים של סין עבור חברת המחקר גרטנר, אומר כי היקף המכירות של אפל היה כה טוב בסין "מכיוון שמדובר במותג פרימיום ומותג פרימיום עם מעט מאוד תחרות בשוק".

"בסין יש פולחן של מותגי יוקרה - אם אתה נותן לחברה שלך מתנה, תיתן לה אייפון", הוא אומר. המנהג של נתינת מתנות בתקופת השנה החדשה הסינית, שחלה השנה בפברואר, אמור להבטיח שמכירות האייפון יישארו חזקות ברבעון שי... אנחנו מרגישים טוב מאוד לגבי העתיד".

מחכים לשעון

השקת השעון הלביש של אפל, המתוכננת לאפריל, אמורה לספק תמיכה נוספת - ולא רק משום שתיתן לבעלי מכשירי אייפון סיבה נוספת להישאר בתוך האקו סיסטם של אפל במקום לעבור לסמסונג או שיאומי. המוצר, שאמור לעלות כ-350 דולר, עובד רק אם ללקוח כבר יש אייפון.

שירות נוסף המעודד נאמנות למותג הוא Apple Pay. בארה"ב, שניים מתוך שלושה תשלומים שאינם מתבצעים במקום עסק נעשים כיום תוך שימוש במכשיר האייפון, וקוק רמז כי האפליקציה של הארנק האלקטרוני תהיה זמינה בקרוב במדינות נוספות.

"לא עובר יום מבלי שאקבל הודעות מבתי עסק רבים מחוץ לארה"ב שמעוניינים בשירות התשלומים שלנו - הן בנקים והן סוחרים", כך אמר. "שנת 2015 תהיה השנה של Apple Pay".

למרות שענה על מספר שאלות בנוגע לשמירה על קצב הצמיחה, קוק אמר כי הוא חש "מאוד שורי" לגבי העתיד של אפל: "עם כל האנשים שעוברים לאייפון ואנשים שמשתמשים בטלפונים חכמים לראשונה ובחרו באייפון, והשדרוגיםהביטחון הזה עלול לשמש חרב פיפיות אם ההתלהבות של וול סטריט תהיה גבוהה מיכולת הביצוע של אפל.

"כשמתחילים להצליח, כולם מתחילים לצפות לנסים", כך מזהיר דוסון. אולם מומחים סבורים שקשה לנבא היכן אפל עלולה לשגות. "המומנטום מבחינתם אדיר", כך אומר ג'ף בלייבר, אנליסט בחברת CCS Insight. "קשה לי להעלות בדעתי מה יכול להשתבש".

אפל עושה היסטוריה
 אפל עושה היסטוריה