ניסנקורן: "אגד צריכה להתקיים כפי שהתקיימה עד היום"

יו"ר ההסתדרות: לא נסכים להפרשת העובדים הוותיקים, המשכורות שלהם הוגנות ■ על השינויים בענף: "הרפורמה בתחבורה הציבורית מכוערת, הופכים את הנהגים לעובדי קבלן"

אבי ניסנקורן / צילום: תמר מצפי
אבי ניסנקורן / צילום: תמר מצפי

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, אומר בראיון בלעדי ל"גלובס", כי תוכנית אגד להמשך פעילות הקואופרטיב, הכוללת הפרשת כ-4,000 עובדי החברה בעלי השכר הגבוה על פני 18 שנה, אינה מקובלת עליו. "ההסתדרות לא מוכנה לזה ולא תסכים לזה", אומר ניסנקורן. "אגד צריכה להמשיך להתקיים כפי שהיא התקיימה עד היום".

- בשבוע הבא מתוכננת פגישת מו"מ בין אגד למשרדי האוצר והתחבורה. אתה תהיה שם כדי למנוע מאגד להסכים לפרישה מוקדמת של חברים ועובדי דור א'?

"אני לא רוצה לומר לך מה אני אעשה או לא, אבל אני אומר לך מפורשות שזה לא יהיה. מי יפריש עובדים ותיקים? יש לך יותר מאלפיים עובדי דור א', מי יפריש אותם?".

- אז מה אפשר לעשות?

"האחראים הבלעדיים למשבר הם משרדי האוצר והתחבורה. הם יכולים לפתור אותו ברגע אחד. הם עושים מעשה שלא ייעשה. לוקחים עובדים אחראים וחברה אחראית, ומנסים לשרוף להם את השם בשם המאבק. הניסיון להפוך את עובדי אגד לשעיר לעזאזל לא יצליח.

"מה אומרים לאגד? עכשיו תקשיבו, ראיתם איך ריסקנו את כולם? עכשיו אנחנו רוצים לרסק אתכם. על מה מענישים את אגד? על מה? אגד היא המוביל הלאומי 85 שנה, המשכורות שהיא משלמת לא מוגזמות, הן מכובדות והוגנות. ועכשיו אין לה תזרים, הענישו אותה ב-250 מיליון שקל. מה אשמים העובדים, שרוצים לדרדר את כולם למעמד של עובדי קבלן?

"משרד האוצר לא העביר השנה אפילו את הכספים להעלאת שכר הנהגים ל-39 שקל לשעה. כדי לא להעביר את התוספת הזאת צריך להיות פקיד הזוי וחסר אחריות. רק במדינת חלם, שהפקידות שלה הופכת את האזרחים לאט לאט לעובדי קבלן, זה יכול לקרות".

- באוצר טוענים שאחרי העלאת שכר הנהגים, ובתוספת מנגנון המנקו (העברת 2% מפדיון הנסיעות לנהגים) ו-30-40 שעות נוספות, שכר הנהגים מגיע ל-10,000 שקלים לחודש, והוא הוגן בהתחשב בכך שאין להם השכלה מיוחדת.

"זאת חוצפה ללכת לנהגים שלא מרוויחים הרבה, ולומר להם שהם צריכים להרוויח פחות. זאת התנהלות פשוט חוצפנית. אתה היית נכנס למערכת ב-39 שקל לשעה? השכר בכל החברות נמוך מדי. במשרדי האוצר והתחבורה לא רואים בנהגים בעלי מקצוע חשוב או ראוי. המדינה עושקת את נהגי התחבורה הציבורית.

"מצבם של הנהגים בתחבורה הציבורית הידרדר דרמטית בשנים האחרונות. מה העניין? אתה משקיע בתשתיות התחבורה הציבורית, ובצדק, משקיע בטכנולוגיה, ובצדק - הכל לטובת הנוסעים, ורק בנהגים אתה לא משקיע אלא רוצה לדרדר את מעמדם ולהפוך אותם לעובדי קבלן? הרפורמה בתחבורה הציבורית היא רפורמה מכוערת, ואחר כך מתפלאים שאין נהגים."

- מה אתה הולך להגיד ליותר ממיליון ישראלים שייפגעו משביתה אם תתקיים?

"אני הולך להגיד להם שיעלו גם הם להפגנה שלנו בשבוע הבא בירושלים, שידרשו גם הם לתמחר בהוגנות את הנהגים בתחבורה הציבורית, כי כולם רוצים שהמדינה לא תהיה מדינה של עובדי קבלן.

"אני ידוע כיו"ר הסתדרות מאוד אחראי שעושה את הכל כדי שלא יהיו שביתות. מצד שני, עכשיו אני שואל אותך: מה אפשר להגיד ל-6,000 עובדים שבינואר אין להם משכורות? אני הראשון שאשמח שלא תהיה שביתה, אבל אתה לא יכול לצפות מציבור עובדים שמדרדרים להם את המקצוע, את ההווה ואת העתיד - לשתוק. ככה בדיוק ייבשו את הכבאות".