האם "נטו למשפחה" בסכנה? פערים גדולים בתחזיות המיסוי

בכירי האוצר טוענים כי צפויים עודפי גבייה של 3 מיליארד שקל ב-2017 ו-3.5 מיליארד ב-2018 ■ מינהל הכנסות המדינה: העודפים קטנים בהרבה

משה כחלון, שר האוצר (צילום: תמר מצפי)
משה כחלון, שר האוצר (צילום: תמר מצפי)

פערים פנימיים באוצר של מאות מיליוני שקלים באומדני ההכנסות הצפויות מגביית מסים בשנתיים הקרובות מעידים על אי-הוודאות סביב יישום תוכנית "נטו משפחה" של שר האוצר משה כחלון.

בכירי האוצר אומרים כי בשנת 2017 צפוי עודף של 3 מיליארד שקל בגביית מסים, וב-2018 צפוי עודף של 3.5 מיליארד שקל. העודפים הם לעומת תחזית ההכנסות ממסים שהכין הכלכלן הראשי באוצר, יואל נוה, וצורפה למסמכי תקציב המדינה שאושר בממשלה ב-11 באוגוסט 2016. מנכ"ל האוצר שי באב"ד חזר על המספרים ביום שישי האחרון בהופעה באולפן שישי של ערוץ 2. לדברי בכירי האוצר, מקור הנתונים הוא בתחזית הכנסות מעודכנת שהכין נוה ערב חג הפסח. התחזית לא פורסמה עדיין לציבור.

ואולם, מבדיקה שערך "גלובס" עולה כי נתוני מינהל הכנסות המדינה צופים עודף של 1.5-1.7 מיליארד שקל בלבד בהכנסות ממסים ב-2017 - סכום דומה לזה שכבר הצטבר בקופת האוצר מתחילת השנה (1.6 מיליארד שקל). בנוסף צופה רשות המסים עודף חד-פעמי של כמיליארד שקל בעקבות החקיקה החדשה בנושא חברות הארנק - כך שהעודף הכולל ב-2017 יעמוד על 2.5 מיליארד שקל (לעומת, כאמור, 3 מיליארד שקל לפי הנהלת האוצר).

באשר ל-2018, מינהל הכנסות המדינה צופה עודף של 2.3 מיליארד שקל בלבד (לעומת 3.5 מיליארד לפי הנהלת האוצר). נוה מסרב להביא בחשבון את ההכנסות החד-פעמיות הצפויות למדינה ממיסוי עסקת מובילאיי - בסך כ-4 מיליארד שקל - בנימוק שהשלמת העסקה תלויה עדיין בהסכמת בעלי המניות של מוביליאיי ובאישורים של רגולטורים.

גם אם מדובר בסכומים קטנים יחסית לתקציב המדינה הכולל (כ-300 מיליארד שקל), הפערים מעידים בעיקר על חוסר הוודאות השורר באוצר לגבי אפשרויות המימוש של תוכניתו הכלכלית של שר האוצר "נטו משפחה" - זאת כאשר כחלון כבר הודיע על כוונתו להקצות סכומים ניכרים נוספים לטובת העלאת קצבאות הנכות בהיקף שיגיע ל-4 מיליארד שקל לשנה בהבשלה מלאה. חוק הנומרטור שנחקק בשנה שעברה אוסר על הממשלה לאשר הוצאות תקציביות שאין להן מקור תקציבי שלוש שנים קדימה.

הבעיה הגדולה של כחלון איננה בצד ההכנסות, אלא דווקא בצד ההוצאות - שם הוא מוגבל מאוד ביכולתו להגדיל את הוצאות המדינה מעבר לתקרה שנקבעה בחוק התקציב: 359.7 מיליארד שקל ב-2017 ו-376.7 ב-2018. כפי שנחשף ב"גלובס", לרשות שר האוצר עומדת עתודת הוצאה בגובה 3.5 מיליארד שקל ל-2018, אך מתוכה רק 1.25 מיליארד הוא סכום רב-שנתי, והיתר - הוצאות חד-פעמיות שאפשר להוציא רק ב-2018.

בהנחה שכחלון יקצה עד 800 מיליון שקל ב-2018 למימון הפעימה הראשונה בהעלאת קצבאות הנכים - יישארו לו פחות מ-500 מיליון שקל למימון הגדלת מענקי העבודה (מס הכנסה שלילי). כחלון כבר החליט לממן את סבסוד הצהרונים מסכומי ההוצאה החד-פעמיים, מה שאומר שהסבסוד יופסק ב-2019 אם לא יימצאו לו מקורות מימון חדשים.

תקרת ההוצאה הועלתה בעבר פעמים רבות לפני אישור התקציב, אך מרגע שהחוק עבר בממשלה - התקרה לא נפרצה. במסגרת התקציב הדו-שנתי הנוכחי קיימת "תחנת יציאה" בחודש נובמבר שבה ניתן יהיה לשנות את תקרת ההוצאה (ואת יעד הגירעון) ל-2018.

הכנסות המדינה
 הכנסות המדינה